Smidiga luncher på sommarlovet?

Mysaan

Trådstartare
Skulle vilja ha lite tips på smidiga, snabb lagade luncher som inte är skitdyrt. Barnen blir hemmanu i 9långa veckor och jag har helt enkelt inte fantasi för att laga 81 luncher. fantasin tryter ju redan till middagen.

Så tänkte jag att bukefolket kan säkert hjälpa mig. Behöver inte ens alltid vara varm mat.

Sv: Smidiga luncher på sommarlovet?

Fil/yoghurt med flingor och frukt till lunch? Extra smörgås om man inte blir mätt.

(jo, jag har graviditetsdille och lever på detta)

Pastasallad, stående inslag när det är varmt.

Vi gör alltid för mkt mat till middagen och antingen värmer på resterna till lunch dagen efter eller lägger vi ner det i lådor så kan man värma när man vill. Har inte ork eller lust att stå och laga mat två gånger om dagen.

Annars äter vi omelett här rätt ofta men även tunnbrödsrullar med olika fyllningar.

Yoghurt är ju smidigt men det akn de ju inte äta jämnt ju! :crazy: Annars hade det fått det.

Vi gör alltid för mkt mat till middagen och antingen värmer på resterna till lunch dagen efter eller lägger vi ner det i lådor så kan man värma när man vill. Har inte ork eller lust att stå och laga mat två gånger om dagen.

Annars äter vi omelett här rätt ofta men även tunnbrödsrullar med olika fyllningar.

Vad har ni för fyllningar då? Tunnbrödsrullar låter smidigt tycker jag.

Det jag kan komma på själv nu är någon variant av korv och kanske köttbullar.

Jag kör ofta kombinationer:
gör jag spagetti till middag gör jag typ lasagne eller tacogratäng oxå samtidigt som äts till lunch dagen efter.
När vi grillar gör jag extra karre som jag kyler och sedan skivar och tillsammans med potatissallad /mimosa sallad & gurka blir de matiga mackor om man gör baugetter eller klämmor. -perfekt till lunch.
Klämmorna göres med fördel redan kvällen före så de har "satt" sig.

Om jag vill att det skall gå snabbt och inte har nått "färdigt" gör jag ofta våfflor eller plättar.
Har dessutom oftast konserver hemma med ravijoli, fiskbullar, soppor mm.

Man vill juh gärna att det skall gå snabbt och lätt för man vill ju gärna nåt annat än att så vid spisen. :D

Här äts bla detta till snabblunch:

Nyponsoppa med ostmacka (kall el. varm soppa)
Kräm o mjölk o macka
Annan soppa, koka själv eller pulvervarianten + mackor
Jordgubbar med mjölk
Gårdagens middag i mikro
Kokt ägg, potatis, skinka el sill om det gillar det + en klick gräddfil
Fil, havrefras och banan
Varm korv med bröd
Makaroner med antingen korv, köttbullar eller bacon
Varm macka med tonfiskröra (tonfisk, gräddfil, liten lök kryddor + ostskiva på)
Snabba tortillapizzor (tortillabröd, salsasås, ost och någon fyllning tex skinka i ugnen nån minut)
Snabb sallad med det vi har hemma (tonfisk på burk finns "alltid") o hemgjord dressing
Gröt med mjölk o macka

Fast... i ärlighetens namn så när vi är lediga hela bunten blir det i regel sen och rejäl frukost, plus en smörgås på em om middagen är sent planerad..

En snabb äggröra eller omelett (hackar då också ner lite skinka, lök och tomat.
Rabarberkräm, varma macko, soppor.

Gör ordentligt med middag och gör lunch på resterna som du bara förvandlar lite lätt (ex.vis äter ni plättar (det som folk söderöver kallar pannkakor:p) så gör du ett extra gäng. till lunch steker gör du en champinjonstuvning (tror till och med det finns på burk) rullar ihop dem, på med lite ost och så har du en ny rätt.

Gör du mkt pasta så kan det bli en pastasallad till lunch o.s.v.

Sedan, när det är snorvarmt ute, fungerar fil med stekt korv till utmärkt!

Senast ändrad:

Vad har ni för fyllningar då? Tunnbrödsrullar låter smidigt tycker jag.

Det jag kan komma på själv nu är någon variant av korv och kanske köttbullar.

Jaa du...det finns ju mängder att välja mellan!
*skinka + ost + keso
*ägg och kaviar
*nån god smaksatt mjukost och lite grönsaker
*nån röra med te x keso/creme fraiche + rökt skinka i tärningar + majs + purjolök
*röra med creme fraiche, kräftstjärtar, dill, rödlök
*köttbullar, lite gurka eller annat grönt

bara att ta vad man har hemma ;)

när jag bodde hemma fanns det alltid rester från middagen kvar,mackor, ofta någon pastasås färdig i kylen (mamma gillar storkok -smidigt med tre barn!) sallad,grönsaker,frukt

det hade jag inte blivit mätt på till lunch när jag var barn-speciellt inte på sommarlovet då det var full rulle på en hela tiden

när jag bodde hemma fanns det alltid rester från middagen kvar,mackor, ofta någon pastasås färdig i kylen (mamma gillar storkok -smidigt med tre barn!) sallad,grönsaker,frukt

Vi får aldrig några rester knappt och det lilla som blir får hunden. Men jag ska se vad jag kan hitta på löser sig säkert. Demåste ha något rejält matigt annars går de och små äter hela dagen istället och det vill jag inte att de ska göra.

Tortilla pizzor lät smidigt och lätt. Det ska jag testa

Men måste du gör olika rätter alla 63 dagar? gör en veckas matsedel sedan har du löst alla 9 veckor på en gång.

Nä jag behöver väl inte göra 63 dagars matsedel men jag är rädd att snöa in på stekt korv, kräm och köttbullemackor.

Köttfärsås och spaghetti kan man äta alla dagar i veckan, frukost lunch och middag :d

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 932
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 301
Senast: Blyger
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 701
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 282
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar