Smidiga luncher på sommarlovet?

Sv: Smidiga luncher på sommarlovet?

Köp äpple, rabarber, jordgubbar eller nån annan frukt ni gillar och koka hemlagad kräm på det... :d

Köp äpple, rabarber, jordgubbar eller nån annan frukt ni gillar och koka hemlagad kräm på det... :d

Det skulle vi kunna göra förståss. har jag inte ens tänkt på utan bara funderat på vad jag ska göra av alla rabarber. :crazy:

Matlåda såklart! Kräm, youghurt och sånt äter man ju mitt på dagen som mellis. Ni ska väl ändå äta middag? Gör lite extra och värm till lunchen. Tar typ 2½ minut och kostar inte många kronor.
Vill man ha kall mat kan man göra t.ex. pastasallad.

Det är ju varmt vid lunhtid och man äter oftast inte alls lika mkt som till middag. Så gör man idag 1 laddning så gör man 1,75 laddning nu så blir resten till lunch. Och det blir definitivt billigare än kräm och mjölk!

Hmm tycker inte kräm och mjölk är så ultimat egentligen heller eftersom ena sonen blir lite väl fly high på socker.

Rester ska jag se om jag kan lyckas få ihop lite av att göra lunch på.

Ta mindre socker då ;) Och välj sådan bär där man inte måste söta så mycket.

Koka upp en kastrull med vatten och salt och lägg i färsk potatis som inte behöver skalas.
Koka samtidigt upp en stekpanna med vatten, salt och peppar och lägg i ett helt fiskblock (tinat från fryst). Stäng av värmen på fisken eftersom den inte ska koka.
När potatisen är mjuk är det klart. Till det serveras en klick smör som smälter och tomat.

Eller:

Gör storkok på ris eller potatis som kan mikras. Till det kan mina barn själva steka på lite korv, köttbullar, quorntärningar eller vad som helst.
Min äldsta kan göra köttfärssås med pasta och det gillar ju alla som sagt.

Jag vill att mina barn ska äta riktig mat till lunch precis som i skolan. Kräm serveras aldrig hemma hos mig. Hellre yoghurt/fil med müsli som nödlösning.

Jag vill helst också att de ska äta riktig lunch eftersom mina 2 npf barn blir så jäkla griniga och svårhanterbara annars.

Tackar för alla tips i denna tråden och tror nog att vi ska lyckas lösa denna sommaren också. :D

KL

Vi lever på korvsallad till lunch på sommaren.

Den kan varieras i det oändliga.

Ha gärna i kikärter, bönor, pasta eller potatis så blir det matigare.
Korv är inte en nödvändighet - jjust nu har jag en korvsallad i kylen med bacon och majs.

Jag tycker det är tillräckligt knepigt att hinna laga mat EN gång per dag:angel:. Har alltid tyckt det varit lyxigt med folk som äter två mål mat per dag, när jag växte upp fick vi yoghurt/kräm och smörgås till lunch, jag tycke det var jättekonstigt att få lagad mat i skolan :angel:. I t ex Norge äter man väl bara ett mål lagad mat? Smörgåsar i skolan.. Fast egentligen borde det vara lagad mat till lunch och sedan smörgås till middag, efter middagen ska man ju snart gå och sova.

*kl*

Ta barnen till hjälp och sätt er tillsammans och gör matsedlar för de olika veckorna, kanske 2v i taget och så tar man favoriterna igen till nästa 2v och byter ut det mindre populära.

*kl*

Supertack för era förslag.
Hitintills har det blivit korv och bröd, köttbullemackor, korv/ketchup/ost i wraps. Pitabröd med kall kycklinggegga. och ofrånkomligt kräm/yoghurt.

Vad är hummus? Är det något magert alternativ är det dirket olämpligt för oss.

Hommous är kikärtsröra. Det är vare sig jättemagert eller jättefett, och man kan bestämma fetthalten själv genom mängden olja man ha i när man gör den, Enkelt, billigt, mättande och gott.

kokt pasta, tonfisk, lite oliver sen riven ost över. Jättegod o enkel lunch.
Pannkakor,
ugnspannkaka,
blodpudding
pyttipanna.
omelett

Gör en rullande 14- dagarsmeny av förslagen du fått här. Om du sedan vill göra något annat än det du tänkt den dagen så går ju det lika bra, men då har du en plan :).

Tips på snabb, god rätt: Ta frysta laxfileer eller de lite tjockare torskfileerna (eller annan fisk i tjocklek med laxfile), lägg i ungnsfast form, bred över (lätt eller vanlig ) cremefraiche i valfri smak o kör in i ugnen, ca 20 min för tinade fileer o 30 för frysta på 200 grader (kolla att det är klart innan servering). Ris, potatis eller couscouc till, o kanske något grönt. jag gillar frysta grönsaker - det är tråkigt att hacka sallad!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 932
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 301
Senast: Blyger
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 701
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 283
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar