Smärttemp?!

SnigelEffekt

Trådstartare
Har googlat och sökt, men inte riktigt funnit svar på min fundering.... Kan ni hjälpa mig?

Om en häst får en förhöjd temp på grund av smärta så är min känsla att den har ganska ont? Men hur länge kan smärttemp sitta i och hur högt/lågt över normalt räknas som smärttemp?

Vad är era erfarenheter? Hur pass allvarliga skador har det varit som orsakat att hästen fått en förhöjd temp?

Sv: Smärttemp?!

Jag är inte veterinär så ta det här för vad det är. Men feber får man till följd av inflammation eller infektion, som i sin tur också ger smärta. Så om hästen skadats får den feber pga att den har en vävnadsskada som är inflammerad (eller infekterad). Om hästen skadats och har feber ska den kollas av vet så att den får relevant behandling/medicin. En häst har nog en ganska rejäl skada om den får feber av den.

Sv: Smärttemp?!

Vissa hästar får ganska lätt smärttemp och nej smärttemp behöver inte bero på inflammation/infektion utan kan bero enbart på att hästen har ont. Vid tex kolik är det ganska vanligt att hästarna har en förhöjd temp. Hade ett fullblod tidigare som väldigt lätt fick smärttemp brukar handla om ca 1 grads höjning av temp när det är "normal" smärttemp. Hur ont de har för att få det är nog väldigt individuellt han fick det som sagt väldigt lätt av typ sårskador odyl som jag aldrig varit med om att någon annan häst fått smärttemp av.
Nyopererade hästar har jag varit med om några gånger fått smärttemp innan det smärtstillande har hunnit börja verka, man vågar ju inte pumpa i dem smärtstillande förrän man ser att magen kommit igång för att inte riskera att maskera koliksymtom för att det är problem att få igång magen igen så där blir ofta några timmars lucka utan smärtstillande och ser jag till mina så har ca 2 av 3 haft smärttemp fram tills smärtstillande har hunnit få effekt den som haft högst låg ca 2 grader över normal temp.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 568
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 509
Senast: Svartkatt
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 502
Senast: Blyger
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 774
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Bekväm stol att släpa på