Smärtstillande

CBoggie

Trådstartare
Eventuellt kommer jag att behöva ge hästen smärtstillande under en längre period, och vill därför gärna ha erfarenheter av de "alternativa" varianter som finns, tex med djävulsklo och annat innehåll. Både färdiga blandningar, eller rena örter. Förstås intresserad av upplevd verkan, men också av priset!

Eventuellt kommer jag att behöva ge hästen smärtstillande under en längre period, och vill därför gärna ha erfarenheter av de "alternativa" varianter som finns, tex med djävulsklo och annat innehåll. Både färdiga blandningar, eller rena örter. Förstås intresserad av upplevd verkan, men också av priset!

Varför skall du ge din häst smärtstillande, vad är det för fel på den?

När min häst hade riktigt om av mugg gav jag först butta som jag fått utskriven av vet men är kuren var över gick jag över till djävulsklo för smärtan efter kontakt med vet.

Resultatet blev att ringa vet igen för mer butta då DK var lika effektiv som vatten på en gås i hans fall.

Vad rekommenderar din veterinär? Det är väl den bästa änden att börja i skulle jag säga.

Det är en mycket hög biverkningsrisk med lång tids smärtstillande. Oavsett om man ger DK eller veterinärmedicinskt preparat. Om hästen nu måste ha smärtstillande en längre tid bör du och din veterinär alltså lägga upp en plan och se över alternativen. Någon form av magunderstöd bör också sättas in. Handlar det verkligen om lång tid skulle jag sätta in magsårsmedicinering förebyggande med. Det är dyrt, och en av aspekterna man kan behöva diskutera - hur mycket är det värt.

Att SJÄLV ge DK eller liknande under lång tid är verkligen inget jag skulle rekommendera - det har samma magbiverkning som veterinäraNSAIDs. Tyvärr.

Varför hålla på med att självmedicinera och fiffla själv? Kontakta en duktig veterinär så får du hjälpen du behöver.

Det är på veterinärs inrådan jag undersöker andra alternativ, för att helst slippa använda NSAID. Jag är medveten om biverkningar när det gäller att smärtstillande under en längre tid, men blir jag tvungen så blir jag. :( Finns det något annat än djävulsklo?

Vad det gäller att olika typer av smärtstillande fungerar olika bra är snarare individrelaterat än problembaserat, enligt min erfarenhet, åtminstone när det gäller NSAID. Även här håller veterinären med.

Det är på veterinärs inrådan jag undersöker andra alternativ, för att helst slippa använda NSAID. Jag är medveten om biverkningar när det gäller att smärtstillande under en längre tid, men blir jag tvungen så blir jag. :( Finns det något annat än djävulsklo?

Vad det gäller att olika typer av smärtstillande fungerar olika bra är snarare individrelaterat än problembaserat, enligt min erfarenhet, åtminstone när det gäller NSAID. Även här håller veterinären med.
Och veterinären säger att du ska använda alternativ men kan inte ge råd om vilket?

Det är både individrelaterat och beroende på symptom, olika typer av smärtstillande fungerar på olika vis. Tar man människor så fungerar alvedon generellt sämre på inflamtioner och mensvärk, men utmärkt i andra sammanhang och i kombination.

Men tycker du inte att det är bättre att ge något som det finns vetenskaplig forskning på som man vet fungerar, än att hästen eventuellt går och har ont för att det alternativa inte har samma verkan/effekt?

Men tycker du inte att det är bättre att ge något som det finns vetenskaplig forskning på som man vet fungerar, än att hästen eventuellt går och har ont för att det alternativa inte har samma verkan/effekt?

Jag har själv varit med om hästar som inte svarar på en typ av NSAID, men däremot en annan, så vetenskaplig forskning har inte alltid rätt. Individbaserat, som sagt. Att hästen inte ska ha ont är ju hela poängen med det här tråden, så vad får dig att tro att jag skulle låta den fortsätta med ett alternativ som inte fungerar? Likväl som jag inte skulle fortsätta med ett NSAID som inte fungerar.

Det är inte alls ovanligt att dom funkar på en sort och inte en annan, men det beror helt på skadan också. Men det är ytterst sällan som hästen slutar svara på ett NSAID preparat som ges under en längre tid mot en skada, då den dagliga dosen innehåller lika mycket av den aktiva substansen mot dämpad smärta.
Däremot när det gäller Djävulsklo så vet man inte hur mycket iridoida glukosider(som står för den smärtstillande effekter) den dagliga dosen innehåller, det kan vara allt från ingenting till dubbla dagsdosen i samma mängd.
Nej, jag hoppas att du inte kommer låta hästen gå och ha ont, för då har det istället förändrats till en djurskyddsfråga, men det luriga med tex Djävulsklo är att det kan ha full effekt en dag & sen minimal effekt en annan, men att man då ändå tror att det fungerar eftersom det gjorde det första 3 veckorna.

Jag skriver att jag eventuellt kommer att behöva ge smärtstillande under en längre period, i samråd med veterinär, och du börjar prata om djurskyddsärende? :confused:
När jag frågar om andras erfarenhet av alternativ smärtstillning innebär inte det att jag definitivt kommer att välja det om det blir aktuellt, det innebär att jag är intresserad av just andras erfarenheter, för att kunna bilda mig en uppfattning.

Min veterinär tipsade mig om gurkmeja när jag hade en gammal häst med ledproblem. Funkade super. Insåg när jag tog bort det hur bra det hade hjälpt henne under hennes sista vår. Nypon har jag inte provat men ska funka på liknande sätt. Hon blev ordinerad vitolits jävulsklo också under en period men den märkte jag inte lika stor skillnad med.

När hon var utdömd och jag inte ville att hon skulle gå och ha ont sista veckan innan avlivningen skulle ske så fick hon stor dos gurkmeja och jävulsklo och blev så fräsch att vet som skulle avliva nästan undrade om det var fel häst

Smärtstillande finns inte mycket mer än DK på alternativsidan. Eftersom du inte vill tala om varför hästen ev kommer behöva det är det svårt he förslag på alternativt antiinflammatoriskt osv.

Men du hittar inget motsvarande NSAID som alternativ, förutom möjligen DK. Fast det borde veterinären veta?

Djävulsklo kan fungera bra som smärtlindring, men det verkar vara lite individuellt hur bra det fungerar. Skadar ju inte att testa iallafall.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 056
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 765
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 578
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12