Sv: Småbarnsmamma = inget behov av egen tid?
*knapplån*
Intressant tråd!
Jag tror precis som Sar (eller ja - det är nog alla överrens om egentligen) att det är så väldigt olika från familj till familj vad man prioriterar, utifrån sina intressen, och hur man löser sin vardag.
Det är synd att det nästan alltid slutar i placering av andra i olika "fack" i sådana här diskussioner, som i mångt och mycket egentligen bara handlar om att bejaka sina intressen, i alla fall hos de allra flesta som svarar. Därmed inte sagt att det inte kan bli intressanta diskussioner för det! Men det blir lätt provocerande när folk (och deras val) klassas som antingen "tråkigt liv", "oviktigt/ostimulerande arbete", "egoistiskt tänkande", "kvinnofälla", you name it, bara för att intressena ser olika ut.
Hos oss är vi f.n 1st 80%-arbetande (jag), 1st 110-120%-arbetande (min man), och 1st 90%-"arbetande" (vår son). Skillnaden mellan oss vuxna och sonen är att vi har pendlingstider på 1h enkel väg, så att jag i praktiken jobbar 100% och maken 120-140%. För vår del är det ändå värt att ha den pendlingsväg vi har, då våra resp. familjer, där vår son är första barnbarnet på båda sidor, bor på den ort vi nu bor. Tidigare bodde vi närmare jobben (i Sthlm, så under halva den pendlingstid vi har i dag kom vi ändå inte), men längre ifrån familjerna, och nu med facit så gjorde vi rätt som flyttade,
för oss. Sonen har en otroligt trygg och nära kontakt med samtliga mor och farföräldrar samt moster osv, vilket är väldigt viktigt för oss. Möjligheten att jobba med det vi gör på vår ort är tämligen minimal.
Att det är just jag som jobbar 80% just nu beror på att jag lyckats lösa att gå ner i tid med mycket pusslande etc på mitt jobb med en mycket förstående arbetsgivare som verkligen vill att jag skall vara kvar och därmed ger mig stort egenbestämmande (jobbet är "egentligen" inget deltidsjobb) och att makens jobb är synnerligen oflexibelt på den punkten (amerikanskt managementbolag, som "bygger på" att hela tiden befodras).
Maken jobbar dock aktivt på att byta jobb, och hitta något närmare, och mer "föräldraanpassat", trots att det innebär ända ner till halverad lön, på en "vanlig" heltidstjänst. För hur långa utbildningar vi än har, med stimulerande, utmanande och utvecklande "karriärsjobb", så önskar just VI ändå att vår verklighet såg annorlunda ut, framförallt min man som mår dåligt av att inte hinna umgås med vår son i den utsträckning han önskar (han lämnar alla dagar, och har därmed morgonfixet, och sedan ca 1,5h per kväll med honom, där nattningen är ca hälften av tiden) och att inte heller hinna träna i den utsträckning han önskar.
Föräldraledigheten delade vi rakt av.
I vår drömvärld just nu så skulle vi båda jobba 90% och kunna alternera lämning/hämtningsdagar, och det är vårat närmaste fokus arbetsmässigt. Just nu väntar vi de närmaste veckorna vårat andra barn, och därmed är vi inne i heltidsföräldraledigheten igen, men efter den (som även skall delas denna gång, vilket är självklart för just oss) så hoppas vi kunna uppnå 90%-målet. Och då enbart för att vi inte mår bra av vare sig för lite egentid, barntid, eller gemensamhetstid. Det är så mycket
annat vi vill hinna med utöver våra jobb, utan att behöva minska på barn och familjetiden.
I den ABSOLUTA drömvärlden, som dock bara är teoretisk med de jobb vi har just nu, så skulle vi båda vilja jobba sisådär 70%
, för att hinna med allt annat vi skulle önska, och vi har haft det drömmålet som "mall" när vi köpte vårat hus osv. Att vi skall kunna klara av det i långa loppet på 2st 70%-löner utan problem. Så möjligheten finns där rent praktiskt, om vi också får det att fungera i teorin
För att se till egentiden som trådstarten handlade om så...;
Jag är hos mina hästar ca 5 dagar i veckan (de står helinackorderade med tillsyn). Ibland åker jag när sonen somnat, någongång ibland är han med (unghästar, så det är inte alldeles lämpligt att ha honom med), ibland åker jag direkt när maken kommer hem, samt på helgerna. Dock tar de inte så mycket tid i anspråk per gång då de som sagt är unghästar, men jag är alltid iväg 1-2h per gång.
När sonen var yngre (nu är han 2,5) så hade jag ridhäst och i stallet varje dag - då var det betydligt enklare än nu (upp till han var ett år sisådär), nu räcker inte tiden till och då var det lätt att prioritera om.
Sonen är helt tillfreds med att jag åker till stallet, pappa tränar osv - och vi känner att det är bra för honom med det momentet, men han är också stor nog uttrycka sin önskan om att vara "alla tillsammans" också, och vi alla uppskattar verkligen det, så vi pusslar så gott vi kan för att det skall bli en så bra balans av allt som det går utifrån de förutsättningar vi har just nu, och vi känner att vi hittat det nu.
Maken tränar 2-3 gånger i veckan men skulle önska, och behöva, mer för att trivas helt optimalt, men det är "ok".
Så egentid har vi! Annars skulle vi nog inte vara särskilt trevliga att leva, eller jobba, med...misstänker jag
Men "hemmapulartid" däremot, där vi är hemma alla tre samtidigt (förutom helgtid), och som är "obokad" för mer spontana saker än "det vanliga", är något som vi värdesätter väldigt högt, och som vi därmed önskar få fram mer av så snart det går
. Det är där 90%'s önskemålen kommer in
Den här veckan har maken kunnat komma hem 1,5h tidigare från jobbet varje dag (dvs "vanlig heltid") - jösses vilken skillnad det blir direkt
Nu blev det här världens utsvävning...
God natt!