Småbarnsmamma = inget behov av egen tid?

Sv: Småbarnsmamma = inget behov av egen tid?

Men att man inte just vill jobba 40 tim/vecka som heltid innebär betyder väl inte att man inte tycker ens arbete ger mycket mer än just pengarna? Alla har väl olika gräns där. Inom vissa branscher är det ju normalt och status att lägga långt mer än 40 tim på jobbet i veckan. De kanske tycker det låter oerhört sorgligt att det finns människor som bara vill lägga 40 tim på sitt jobb och skulle se det som att enbart jobba för pengarna.

Om du tittar på inlägget jag svarade på, så ser du att det där argumenteras för att anledningen till att småbarnsföräldrar jobbar heltid är att de har dragits med i att tro att de måste ha råd med en massa prylar - dvs, att valet sker av ekonomiska skäl.

Det är inte valet att jobba deltid jag kommenterar, det säger inget om hur man ser på sitt arbete, utan antagandet att de som väljer att jobba heltid gör det av ekonomiska skäl, för att de vill upprätthålla en viss materiell standard.

Det är ett resonemang som återkommer igen och igen och igen, att det måste vara ekonomin och inget annat som ligger bakom ett beslut att jobba heltid. Och det är i mina ögon sorgligt, att man tar för givet att det måste vara ekonomin som dikterar ett sådant val. Det säger väldigt mycket om vad man tänker att ett arbete ger, för sig själv och andra. Nämligen pengar, och inte så mycket mer.

Många inte där i första meningen ser jag :-) Men jag tror den går att tyda ändå.

Jag förstår hur du menar. Tänkte mer att Flipthefrog menade att endel av de som konsumerat in sig i ett hörn kanske egentligen hade velat ha alternativet att jobba deltid trots att de kanske trivs på sitt jobb. Men absolut att det finns många som inte trivs med sitt jobb och inte vill vara där mer än nödvändigt och att det då kan vara svårt att föreställa sig att endel vill jobba heltid för skojs skull.

För skojs skull är väl att ta i. men exempelvis för att kunna ha ett visst jobb, som kräver heltid? För att kunna bli bra på sitt jobb? Ganska många yrken är ju såpass svåra att det krävs att man lägger rätt mycket tid på det för att bli bra på det man gör.

Ja, fast om du har barnvakt och går på bio, då tillbringar du väl inte hela kvällen tillsammans med familjen? Att varje kväll tillbringa fem timmar hela familjen innebär att ingen i familjen någonsin kan göra något på egen hand på kvällen. Inte åka till stallet (då blir det inga fem timmar, om inte bägge föräldrarna är hemma från jobbet väldigt tidigt), aldrig bio, vänner kan man bara träffa familjevis, och så vidare. Att tillbringa sju kvällar i veckan, vecka in och vecka ut, med att sitta hemma och umgås med varandra - nä, det är inget för mig. För mig skulle det kännas udda och rätt tråkigt.

Fast det är nog ingen här som har dragit det så långt som att det måste vara VARJE kväll dag ut och dag in, givetvis förekommer det undantag. Men det är ju skillnad om dessa undantag förekommer ett par gånger per månad eller om det är flera gånger i veckan. Jag räknar hur man gör i "normalfallet". Har själv inga problem med att åka på tjänsteresa emellanåt, eller ha barnvakt nån gång ibland.

För skojs skull är väl att ta i. men exempelvis för att kunna ha ett visst jobb, som kräver heltid? För att kunna bli bra på sitt jobb? Ganska många yrken är ju såpass svåra att det krävs att man lägger rätt mycket tid på det för att bli bra på det man gör.

Men det är ju det jag ifrågasätter lite. Måste verkligen dessa jobb kräva heltid? Och vad är det i så fall som säger att de kräver just 40 timmar per vecka och inte 100?

Visst måste man lägga ned tid på sitt jobb för att bli bra på det så rimligtvis tar det mig lite längre tid att bli bra på någonting om jag lägger 32 timmar per vecka på det, än om jag lägger 40 timmar (eller 100 för den delen).

Med detta resonemang så skulle jag om jag väljer att jobba 80% istället för 100% ta 25% längre tid på mig att bli lika bra på något som den som jobbar heltid med det. Men jag ser inte riktigt problemet med det? Jag har inget behov av att klättra snabbast på karriärsstegen, eller ens komma högst på den (dem jag tävlar med i så fall prioriterar i de flesta fall bort både familj och fritid och det valet är jag inte beredd att göra).

Kort sagt, det borde vara fullt möjligt att både satsa på (och bli bra på) sitt jobb även om man inte jobbar just 40 timmar i veckan. För övrigt kanske en lugn och skön livsstil gör att jag orkar (och vill) jobba tills jag blir mycket äldre, och då går jag kanske om i slutspurten, vem vet... ;)

Ja, fast om du har barnvakt och går på bio, då tillbringar du väl inte hela kvällen tillsammans med familjen? Att varje kväll tillbringa fem timmar hela familjen innebär att ingen i familjen någonsin kan göra något på egen hand på kvällen. Inte åka till stallet (då blir det inga fem timmar, om inte bägge föräldrarna är hemma från jobbet väldigt tidigt), aldrig bio, vänner kan man bara träffa familjevis, och så vidare. Att tillbringa sju kvällar i veckan, vecka in och vecka ut, med att sitta hemma och umgås med varandra - nä, det är inget för mig. För mig skulle det kännas udda och rätt tråkigt.

Men nu är det ju du som satt just standarden 5 h här. Visst kan man åka till stallet (i mitt fall efter att barnen lagt sig), visst kan man se på bio (jag brukar välja 9-filmen om jag åker ner med en polare) etc.
Och får man regelbundet den barntid man önskar sig så fungerar det ju utmärkt att vara borta en hel kväll också (vilket jag skulle ha betydligt svårare att motivera mig själv till om jag regelbundet bara träffade mina barn ngn timme vid frukostdags).

Sedan när barnen blir större och börjar vilja (och orka) vara hos kompisar på skoldagar så blir det ju ännu viktigare (i mina ögon) att hinna träffas någon gång på kvällen (ex.vis under middagen).
Att äta middag ihop är för oss en självklarhet, att inte göra det hade jag upplevt som både udda och tråkigt.

Visst har vi kvällar då vi bara sitter och slappar, umgås, spelar spel etc. men många gånger gör man ju också sysslor ihop med barnen. Inte alltid att de deltar fullt ut, det kan också bara vara att man är i närheten och sysslar på var sitt håll men ändå har "kontakt".

Min poäng var att det inte är så roligt att sitta hemma med familjen sju kvällar i veckan, vecka in och vecka ut. Och det verkar ju du också tycka?

Sen, eftersom mitt barn sover förhållandevis lite, så får ju jag väldigt mycket tid tillsammans de kvällar jag är hemma. Igår exempelvis var jag hemma halv sju, och umgicks med sonen non-stop tills han somnade vid kvart i elva på kvällen. Då känns det för mig inte särskilt hemskt att han förmodligen redan hunnit somna ikväll när jag kommer hem från stallet.

Jag anser inte att jag är ett "offer för kvinnorollen" även om jag nu kommer att välja att jobba deltid, men jag känner samtidigt att jag är lite överkänslig för att få den stämpeln. Jag som har så många års utbildning i botten och ett så bra jobb, jag borde väl vilja jobba så mycket jag bara kan, eller? Annars kan det väl inte tyda på något annat än att jag trots alla ansträngningar halkat i kvinnofällan?

Jag upplever trots allt att jag kan satsa på mitt jobb även om jag bara jobbar 80%. Jag tycker att jag har en skaplig karriär och den kommer jag att kunna fortsätta även om jag inte jobbar heltid. Jag tjänar även med deltidsarbete så pass bra att jag lätt skulle kunna försörja mig själv och mina barn, känner inte heller någon som helst oro för pension eller sjuklön i det avseendet. Sen om man ser på huvudskälet till att jag går ned i arbetstid så handlar det inte om att jag ska hinna med "hushållsarbetet", eller ensam ansvara för hämtningar och lämningar av barn. Jag kommer inte att ta en större del av detta i alla fall utan vi kommer att fortsätta att dela lika. Anledningen till att jag vill minska min arbetstid är för att jag vill hinna med mina fritidsintressen också och få till en jämnare balans mellan arbete och fritid. Vissa människor "förverkligar sig själva" genom att jobba, jag vill göra det genom att ge utrymme för alla de delar som jag har behov av i mitt liv.

Jag tycker att din sista mening är klockren, skriver gärna under på den!

Jag har också utbildat mig länge och är nöjd med mitt yrkesval. Trots det föredrar jag deltidsarbete. Har jobbat deltid både som singel och som sambo innan vår dotter som nu är 6 månader och vill gärna fortsätta med det. Tycker precis som du att det blir en bättre balans mellan jobb och fritid. Tänker mig inte heller att de där 20% ska ägnas åt hushållsarbete. Har inte ens ngn tydlig hobby att lägga dem på utan ägnar gärna tiden till att skramla runt i lägenheten med en kopp kaffe och radion på :) Jag vill gärna ha lite luft i mitt liv och inte springa från en sak till en annan jämt. Inser att det kommer att bli svårt i kommande liv som arbetande småbarnsförälder men så gott det går.

Även om 40 timmarsveckan funnits länge så tror jag att det skett en förändring i vad varje tjänst förväntas täcka. Det är något jag hör från äldre kollegor och föräldrar. I mitt fall tror jag att det bidrar till att jag vill jobba deltid.

Att arbetsuppgifterna kvarstår och det blir apstressigt att hinna med dem på kortare tid.

Jag är forskare, och problemet är snarare att det finns så otroligt mycket kul studier man skulle kunna göra, roliga konferenser att åka till och intressanta artiklar att läsa, och bara en bråkdel man faktiskt hinner med. Jobbar man inte heltid hinner man ju ännu färre.

Så kan det ju också vara. Min arbetsgivare skulle inte ha några problem med att jag gick ner till deltid eller rent av slutade helt och hållet, eftersom jag driver mina egna projekt ändå. Men jag skulle inte hinna allt det jag vill (och för den delen behöver göra för att vara kvar i yrket och konkurrera om de medel som finns för att utöva det).

Det är förvisso en möjlighet men om vi ser till alla olika typer av tjänster så är det långt ifrån alla som ensamma sitter på ansvaret/kompetensen för sin bef.beskr (dvs har unik spetskompetens).

För många arbetsgivare, och den stora massan av tjänster, går det att ordna 25% minskad arbetstid genom effektivisering/delegering (det är långtifrån alla heltidare som är i närheten av maxprest medan de som arbetar deltid i regel presterar mer) eller att styra upp arbetstiden så det blir möjligt att ta in ersättare en dag i veckan.

Senast ändrad:

Men jag tror att normen för många idag är att ha det som i inredningstidningarna, allt ska vara nygjort och nyrenoverat och tipp topp. Det som tagit våra föräldrar hela sitt vuxna liv att bygga upp, vill vi få med en gång vi lämnar barndomsbemmet.

En bild som bekräftas av kreditinstitut då det idag är väldigt vanligt att krydda bolånen för att renovera/konsumera.
Det jämförs med att det förr var vanligare att folk sparade och renoverade/inredde vartefter de hade råd. Var sak hade sin tid sas.

Kl

Hade diskussionen med en kompis idag. Hon jobbar deltid och har häst. Hon tycker att jag är dum som jobbar heltid och att jag prioriterar bort barnet. Men efter lite timräknande med hur mycket tid hon hade i stallet så visade det sig att jag har fler barntimmar än hon :D.
Jag valde bort hästarna en period, för jag vill satsa på det andra. Familjen, dottern och andra hobbies. Så har jag valt istället för att skala bort jobb. Jag hade aldrig haft mina val jag har idag om inte jag hade jobbat heltid!

Lustigt, jag har fått tvärtomreaktionen - det är FULT att jobba heltid för då är man egoist, och tänker bara på pengar och karriär och bryr sig inte om sitt stackars barn som man dumpar på dagis.
QUOTE]

Intressant att du stött på dessa reaktioner. Jag har nämligen aldrig stött på någon som ifrågasatt att jag som småbarnsmamma jobbar heltid (utom min mamma då som lever kvar i en ganska "traditionell" familjesyn). Jag hade en teori om att det kanske berodde på vilken bransch man jobbar inom, hur man ser på detta med heltid/deltid. Jag jobbar inom en ganska mansdominerad bransch och det är därmed inte ovanligt (snarare normalt) att jobba heltid även som småbarnsförälder. Men du jobbade väl också inom en ganska mansdominerad bransch om jag inte missminner mig, så den teorin föll ju rätt snabbt.

Ingen på jobbet har någonsin ifrågasatt, det är övriga bekantskaper och dotterns kompisars mammor Samt diverse släktingar :). På mitt jobb gillar de att jag är där :D.

För många arbetsgivare, och den stora massan av tjänster, går det att ordna 25% minskad arbetstid genom effektivisering/delegering (det är långtifrån alla heltidare som är i närheten av maxprest medan de som arbetar deltid i regel presterar mer) eller att styra upp arbetstiden så det blir möjligt att ta in ersättare en dag i veckan.

Jag skulle säga att det är väldigt svårt att hitta kvalificerad personal som vill jobba 20%, faktiskt. Alltså till tjänster som kräver längre utbildning/erfarenhet, för de som har den kompetensen vill normalt jobba mer än en dag i veckan.

Visst finns det många jobb där det går bra att jobba deltid, men också många jobb där det av olika skäl, som inte alls behöver vara privatekonomiska, inte är lämpligt.

Ja, och i princip alla frilansyrken går ju fetbort. Skådespelare, t ex - "Jag kan inte repetera varje dag, för jag jobbar bara 80%" "Eh, ok....? Vi tar nån annan tror jag."

Jag skulle säga att det är väldigt svårt att hitta kvalificerad personal som vill jobba 20%, faktiskt. Alltså till tjänster som kräver längre utbildning/erfarenhet, för de som har den kompetensen vill normalt jobba mer än en dag i veckan.

Visst finns det många jobb där det går bra att jobba deltid, men också många jobb där det av olika skäl, som inte alls behöver vara privatekonomiska, inte är lämpligt.

Det stavas: konsulter, f-skattsedel eller via bemanningsföretag.
Tack vare dagens arbetsmarknadsläge går det att lyfta på luren och via rekryteringsbolagen få ersättare per timme, även på tyngre poster.
Det kan bli svårt att hitta en akademiker med 20 års erfarenhet men tom det går att lösa.

Unik spetskompetens är svårersatt, i många fall troligen omöjlig att lösa så det behöver vi inte diskutera. Random kvalificerade/okvalificerade tjänster i stort går däremot att lösa.

Rent generellt uppfattar jag att ju högre upp man kommer i ansvarsbefattning desto större ovilja/rädsla för att gå ned i deltid.
Inte för att arbetsgivaren får problem att lösa den minskade arbetstiden (missförstå mig rätt, de flesta arbetsgivare vill slippa splittade tjänster) utan för att det faktiskt går att lösa.
En rädslan som många gånger verkar grunda sig i detta med att släppa in någon annan som kanske tom gör ett bättre jobb.

För dessa som stöter på problem med sin önskan om deltid finns i regel alternativet om annan tjänst, men då är det kanske mer lockande att arbeta heltid än att vara hemma med barn.

Nja, riktigt så funkar det inte. För att få ihop en heltid på det sättet, så tänker du dig alltså att en ingenjör (exempelvvis) växlar mellan fem olika arbetsplatser, en varje dag. Och att en kvalificerad person som har möjlighet till att jobba på en och samma arbetsplats, med egna ansvarsområden, istället föredrar att dra runt som en cirkusartist med en dag på varje ställe? Jag har aldrig hört talas om någon arbetsplats som tar in kvalificerad personal (och då inte vården, utan exempelvis professionella tjänster) på det sättet. Helt enkelt för att det är a) svindyrt b) extremt opraktiskt och c) funkar rätt dåligt, eftersom de flesta såna tjänster är konstruerade så att man jobbar löpande med flera projekt, med daglig mailkontakt etc.

Jag tänker mig exempelvis att en av mina kollegor (alltså en forskare och lärare) skulle ersättas av en konsult en dag i veckan. Hur sjutton skulle det gå till? Det skulle alltså behöva vara en frilansande disputerad forskare, som en dag i veckan hoppar in och forskar och undervisar på någon annans kurser och projekt? Och som är så extremt superkompetent att man dessutom klarar att forska och undervisa i fem olika områden (alltså kanske tio olika forskningsprojekt och fem kurser samtidigt), en varje dag? Det är fullkomligt orimligt, faktiskt.

Det handlar inte om att man är rädd att någon annan skulle vara bättre på jobbet, utan för att alla jobb helt enkelt inte funkar att dela upp på flera personer på det sättet, åtminstone inte 80%-20%, där de 20% utförs av en frilansare som är någon annanstans resterande fyra dagar i veckan. Eller tänk dig att man repeterar en teaterpjäs, det är bara det att en dag i veckan så kommer det en konsult istället för en av skådespelarna och repeterar. Hur ska den som har de resterande 80% lära sig de scenerier som repeterades när konsulten var där, tänkte du? Ska de turas om på scenen också då, och spela 80/20% av scenerna var?

Senast ändrad:

Min poäng var att det inte är så roligt att sitta hemma med familjen sju kvällar i veckan, vecka in och vecka ut. Och det verkar ju du också tycka?

Åh, jag gillar både familjetid och att ha "ego-tid". Däremot värderar jag familjetiden högre vilket innebär att jag väljer att förlägga "ego-tid" till allra största delen på kvällstid när barnet somnat (jag och sambon är ju nattugglor så vi hinner umgås på tu man hand också). Det känns (för mig) som att det ger mig "hela paketet".
Jag har ju valt att ta en hel ledig dag istället för att sluta tidigare varje dag just så att vi kan softa omkring och ändå ha gott om tid för en större aktivitet. Men jag vet de som valt att sluta tidigare varje dag i veckan och det verkar fungera utmärkt för dem med.

Ang. konsulter så pågår det ett projekt i min stad där samma personer hyrs ut till flera företag under veckan, en dag här, en dag där. Det som marknadsförs som den stora fördelen är att den uthyrda personenen också blir en länk mellan företagen vilket möjliggjort olika sorters samarbeten.

Sedan finns det förstås vissa yrken som blir mer eller mindre omöjliga att fixa på deltid (och där känner jag väl spontant att stackars människor, kan de inte jobba deltid kan de knappast få lov att vara sjuka eller vabba heller. Är semester mer eller mindre en omöjlighet?!).
Men att de känner sig mer eller mindre tvungna att jobba heltid innebär ju inte att det är ett optimalt val för dem hursomhelst, bara att de är tvungna att anpassa sig till situationen. Oftast innebär det väl att den andre parten (om de har familj) jobbar just deltid för att "rodda" barnen.

Senast ändrad:

Men det bygger ju på att dina barn somnar tidigt (vilket i sin tur innebär att du inte kan umgås med dem kvällstid, och alltså får mindre tillsammans med barnen). Är barnen inte i säng förrän framåt elvasnåret på kvällen, så är det kanske lite sent för någon större mängd egotid, åtminstone om man tänkt stiga upp med barnen på morgonen och träffa dem då. Det är väl kanske också lite sent att åka till stallet vid elva-halv tolv på natten.

Min poäng är att eftersom dina barn sover mycket, så hinner du inte jobba särskilt mycket om ni ska hinna ses. Har man däremot barn som sover ungefär lika många timmar som föräldrarna på nätterna, så hinner man träffas lika många timmar, fast man jobbar heltid.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 534
Senast: Queen
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 837
Senast: TantAgda
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 101
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 818

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka