Småbarnsmamma = inget behov av egen tid?

Sv: Småbarnsmamma = inget behov av egen tid?

Har inga tips men måste bara säga åååh, denna vardagsmat!! Ibland känns det som om jag inte gör annat än står och lagar mat, diskar och gör matlådor.:confused:

Jag tycker egentligen om att laga mat men det är inte kul när man "måste" och det stjäl så himla mycket tid i veckorna.

Tack för att du delade med dig.

Ja, två helkvällar i veckan tycker jag absolut är mycket!

Jag börjar jobba i april och sen ska min sambo vara hemma till december då vårt barn börjar på förskola. Varken jag eller min sambo känner för att jobba deltid. Det bästa vore om vi kunde gå omlott så som ni gör men tyvärr vill inte min sambo gå hemifrån tidigare på morgnarna än han gör nu (7.35) och då faller nog hela det konceptet eftersom man på min arbetsplats hellre ser att man börjar sent, ca 9, medan hans arbetsplats har flex från kl 7 och det inte anses ok att komma senare än 8.30. Jag skulle gärna börja 7-7.30 för att komma hem tidigare men tror inte att det kommer accepteras tyvärr, så jag vet inte hur vi ska lösa allting.

Då tycker jag nog i princip att din man kan välja på att gå ner i tid, eller att faktiskt stiga upp lite tidigare på morgnarna, även om han inte skulle välja det i första hand.

Vi har lite liknande, i det att min man inte kan komma inseglandes vid 10-snåret, och jag skulle få det svårt att gå redan 15:30 eftersom vi ofta har möten på eftermiddagarna. Så det funkar att jag lämnar och han hämtar, men inte tvärtom mer än undantagsvis.

Jag kan också säga att våra nuvarande arbetstider inte är optimala för någon av oss - jag skulle gärna börja lite tidigare så att jag inte alltid behövde sitta till sent, och min man skulle bli mycket piggare om han inte behövde stiga upp i ottan jämt. Men det funkar, vi har fått jämka lite bägge två, och om något år eller två kan vi öka dagistiderna med nån timme eller så och få lite humanare arbetstider.

Så att det funkar bygger ju på att båda är överens om att den andre har lika mycket rätt till heltidsarbete som en själv, och att mer än sju timmar på dagis per dag inte är lämpligt just nu. Sen får man ju ta det därifrån, helt enkelt.

Ja, eller hur!! Åh vad dumt att det inte finns allergianpassade kassar...

Jag håller helt med dig!

Har inga tips men måste bara säga åååh, denna vardagsmat!! Ibland känns det som om jag inte gör annat än står och lagar mat, diskar och gör matlådor.:confused:

Jag tycker egentligen om att laga mat men det är inte kul när man "måste" och det stjäl så himla mycket tid i veckorna.

Det är faktiskt nåt vi rationaliserat bort - inga matlådor längre, vi äter ute bägge två. Och unnar oss vettiga uteluncher som man blir mätt på, och som är näringsmässigt ok.

Ja, det blir dyrare, men det spar tid och ork att få ett vettigt mål mat till lunch utan denna ständiga ström av matlådor som ska lagas, tas med, diskas, fyllas på nytt...

Ja jag har också funderat på att hoppa lunchlåda sen och bara äta fil och smörgås på kvällen. Vi brukar ju göra matlådor av det som blir över efter kvällsmaten så ska vi laga mat på kvällen så kan vi lika gärna göra lite extra så det blir lunchlådor.

Lunchrestaurangen på jobbet gör riktigt god och nyttig mat som dessutom är subventionerad så det är ett plus.

Hur gör ni på kvällarna då, blir det bara fil och smörgås eller liknande då?

Senast ändrad av en moderator:

Ja jag har också funderat på att hoppa lunchlåda sen och bara äta fil och smörgås på kvällen. Vi brukar ju göra matlådor av det som blir över efter kvällsmaten så ska vi laga mat på kvällen så kan vi lika gärna göra lite extra så det blir lunchlådor.

Lunchrestaurangen på jobbet gör riktigt god och nyttig mat som dessutom är subventionerad så det är ett plus.

Det där är intressant, i många länder äter man bara ett lagat mål per dag, medan vi i Sverige generellt äter två. Rent spontant känner jag att vill erbjuda mina barn även bra och varm mat på kvällen, men t ex norska barn är ju knappast felfödda...Ett dilemma det där, egentligen skulle jag vilja bo i ett kollektivhus med andra småbarnsföräldrar där vi hjälptes åt med maten och sparade tid åt varandra, men sådana finns dessvärre inte här där jag bor.

Det där är intressant, i många länder äter man bara ett lagat mål per dag, medan vi i Sverige generellt äter två. Rent spontant känner jag att vill erbjuda mina barn även bra och varm mat på kvällen, men t ex norska barn är ju knappast felfödda...Ett dilemma det där, egentligen skulle jag vilja bo i ett kollektivhus med andra småbarnsföräldrar där vi hjälptes åt med maten och sparade tid åt varandra, men sådana finns dessvärre inte här där jag bor.

Ja, så är det, men nu är ju inte Norge så jättekänt för sin matkultur heller! ;)

Sen är det många förutom svenskarna som äter lagad lunch också. I vintras var jag några månader vid en av EU-institutionerna i Luxembourg och där var lunchrestaurangerna fulla av EU-medborgare av alla de sorter som tog för sig av både för- och varmrätt och av efterrättsbuffén. Under tiden jag var där öppnades dock ett lunchställe där de sålde baguetter och paninis, sedan länge efterfrågat av danskarna och britterna!:D

Men jag håller med dig, jag vill inte servera mitt barn fil och macka på kvällarna utan riktig mat, mest för att det ju blir roligare och godare med mat, och själv behöver jag absolut lagad lunch, jag orkar inte jobba annars.

Jag vet inte exakt hur vi kommer göra sen, vet bara att jag som sagt är trött på att någon av oss står i köket i princip hela kvällarna.

Nej, vi lagar mat eftersom barnet behöver nåt ordentligt att äta på kvällen för att stå sig över natten. Men man behöver inte laga stora satser som räcker till matlådor också, och man behöver inte stå och fylla och stapla och ta med sig och diska dessa eviga lådor, och maten behöver inte funka som matlåda (soppa t ex kan ju vara lite vanskligt att ta med sig i väskan). Det funkar att slänga ihop en pasta eller en soppa, t ex, eller nåt annat som går rätt snabbt att göra 2 1/2 portion av. Är jag inte hemma (om jag är i stallet eller jobbar sent) gör de ofta nåt enkelt, typ köttbullar med mos eller nåt. Minst en gång i veckan blir det hämtmat också, utan att det leder till lunchproblem för att det inte blir några matlådor den dagen.

Så jag tycker ändå uteluncherna spar en del tid och möda.

Ja, det har du ju rätt i.

Gud vad jag skulle vilja ha råd att äta ute på dagarna. Jag har inte ens barn men ändå tycker jag att det är trist och jobbigt och tidsödande att stå och fundera vareviga dag över vad som funkar att ha i matlåda nästa dag.

Suck.

Jag forstar dig, aven om jag ar sadan att jag kan ata samma sak varje dag hur lange som helst utan problem :o

Det verkar som om de som har ett jobb som de nastan anser vara en hobby tycker att det ar bast att jobba heltid? Som Mitten beskrev det, da far man ju sin "ego tid" pa jobbet och det ar ju himla praktiskt!

San tur har jag aldrig haft trots valbetalda och intressanta jobb. Visst har jobbet varit stimulerande, utmanade, roligt och utvecklande osv men inte har det kunnat ersatta min hobby.... jag har haft egen hast sedan jag var 21, med undantag av forsta aret jag bodde i London, och det har alltid varit mitt andningshal trots att jag inte ar speciellt "bra" pa det (mao jag tavlar inte pa nagon hogre niva). Sa jag tillhor definitivt skaran som har stort behov av egentid och som inte kan fa det tillfredsstallt pa jobbet - inte alls pa samma satt iaf.

Jag forstar dig, aven om jag ar sadan att jag kan ata samma sak varje dag hur lange som helst utan problem
Alltså, jag äter köttfärssås och potatismos typ fem dagar i veckan när jag jobbar :o Känns som att jag kommer att dö av skörbjugg snart.

Det beror väl på vad man menar med "mycket tid", men jag ägnar två helkvällar i veckan i alla fall åt mitt huvudintresse (ridningen). Det tycker jag är ganska mycket tid.

Man kan säkert göra på massa olika sätt, men såhär gör vi:

På morgonen åker min man till jobbet strax före sex. Jag och barnet stiger upp vid sju, äter frukost och gör oss i ordning i lugn och ro, och är på dagis vid 9. Jag är på jobbet mellan 9:30 och 10, beroende på hur lång tid lämningen tar, och hur lång tid det tar att åka till jobbet. Min man slutar jobba strax efter tre, och åker direkt till dagis för att hämta vid fyra. De åker hem tillsammans, och äter middag. Jag kommer hem mellan 19 och 24, beroende på hur mycket jag har att göra på jobbet. Är jag hemma redan kl 19 brukar vi äta tillsammans allihop.

Jag åker direkt till stallet från jobbet de kvällar jag rider. Den ena kvällen är min man hemma med barnet, den andra hämtar mormor från dagis och är hemma med barnet sen, den kvällen rider både jag och min man.

Så det bygger helt enkelt på att vi vuxna går omlott rätt mycket. Jag tycker det funkar bra, det enda är kanske att vi har blivit rätt familjekära på helgerna, så det är sällan vi gör något var och en för sig på helgen, om det går att undvika, just för att det är roligt att kunna vara tillsammans allihop då.

Ok, då har vi nog lite olika uppfattning om vad som är tillräcklig tid med barnen. Två timmar på morgonen, som dessutom ska användas till att äta frukost, göra sig redo för och åka till dagis, hade inte känts tillräckligt för mig. Vi börjar göra ordning barnen för natten vid kl 19 så med de tiderna hade jag inte hunnit träffa mina barn efter jobbet alls. Familjemiddag tillsammans hela familjen på kvällen är något vi prioriterar högt och det begränsar ju möjligheterna till att "gå omlott" något. Ert schema bygger ju dessutom på att mormor ställer upp och hämtar en dag i veckan, den lyxen har inte vi.

Tror det dessutom är lite skillnad på ett och två (eller fler) barn. Man vill ju ha tid för varje barn och det är inte alltid de accepterar att bara få tid i sällskap av sitt syskon.

Inte alla barn somnar eller nattas vid 19, mitt barn sover exempelvis ca 21-06.45.

Självklart räknas kvaliteten, men då måste man ju vara mycket duktigare och skickligare än sina kollegor, om man ska få mer gjort på kortare tid än dem. Det är ju inte sagt att man är såpass mycket bättre än alla andra, de flesta av oss är väl ungefär lika bra på vårt jobb som alla andra - inte överlägsna stjärnor som kan få lika mycket gjort på halva tiden som andra. ;) Sen innebär ju inte heltidsjobb att man "enbart lever för sitt jobb" - på mitt jobb t ex så jobbar alla heltid, men nästan alla har också familj och intressen, och lever definitivt inte bara för jobbet. Veckan har ju mycket fler än 40 timmar - börjar vi närma oss 60-80-timmarsvecka, ja då kan man kanske prata om att leva bara för jobbet.

Anledningen till att man vill jobba heltid kan ju t ex vara att många jobb är heltidsjobb. Är man ensam om sin tjänst så är den kanske utformad så att den tar ungefär 40 timmar i veckan att utföra, då blir det svårt att hinna med den på mindre tid än så. Eller så är det rent av så att man tycker om sitt jobb, och gärna vill ägna 40 timmar i veckan åt det, för att det är roligt och utvecklande.

Menar absolut inte att man ska hinna mer på kortare tid (då är vi ju inne på kvantitet trots allt). I min verklighet är verksamheten uppbyggd kring olika projekt, skulle jag jobba deltid innebär det givetvis att jag har möjlighet att delta i färre projekt på en och samma gång, men det hindrar ju inte att jag gör ett väldigt bra jobb i de projekt jag ändå deltar i. I varje enskilt projekt är jag ju jämförbar med alla heltidsjobbande (och övertidsarbetande) som ändå bara är engagerade på deltid i just det projektet, och som jag ser det finns det väl ingen anledning att jämföra vem som hinner vara engagerad i flest projekt på en gång?

Givetvis finns det dem som gärna ägnar mer än 40 timmar i veckan på sitt jobb, oftast sådana som ser sitt jobb som sin hobby, men jag tillhör inte dem hur bra jag än trivs med mitt jobb.

Ok, då har vi nog lite olika uppfattning om vad som är tillräcklig tid med barnen. Två timmar på morgonen, som dessutom ska användas till att äta frukost, göra sig redo för och åka till dagis, hade inte känts tillräckligt för mig. Vi börjar göra ordning barnen för natten vid kl 19 så med de tiderna hade jag inte hunnit träffa mina barn efter jobbet alls. Familjemiddag tillsammans hela familjen på kvällen är något vi prioriterar högt och det begränsar ju möjligheterna till att "gå omlott" något. Ert schema bygger ju dessutom på att mormor ställer upp och hämtar en dag i veckan, den lyxen har inte vi.

Självklart är det en lyx att ha hjälp av mormor, men det funkade utan också. Då gjorde vi så att vi var i stallet varsin dag istället. Så det går ihop även utan mormor (även om det såklart är guld värt på flera sätt).

Vårt barn går inte heller och lägger sig redan klockan 19, utan somnar normalt absolut tidigast 21:30, oftast senare. Men visst blir det några kvällar i veckan vi inte hinner träffas på kvällen, så är det. För oss funkar det bra, vi är ju flera vuxna kring barnet, och jag vet att han har det precis lika bra med sin pappa eller sin mormor som med mig.

Fast tänk dig att du exempelvis är bolagsjurist, och företaget behöver hjälp med juridiken i ett visst antal projekt, som tillsammans blir en heltid. Om du inte jobbar heltid, så blir alltså en del projekt omöjliga för ditt företag. Eller att du sitter i ledningsgruppen i ett företag, och därför behöver vara där på heltid för att både hinna leda arbetet på din avdelning och delta i ledningsgruppsarbetet. Alla jobb är ju inte uppbyggda av fristående, likvärdiga moduler på det sätt du beskriver.

Likadant meriteringsmässigt - tänk dig att varje projekt är en merit och ett tillfälle att lära och samla erfarenhet. Självklart blir den som kan delta i flera projekt med tiden mer meriterad, mer kunnig och mer erfaren. När det gäller kunskap så blir ju mer bättre, ju mer man gör desto mer kan man, och desto mer kan man göra.

Gud vad jag skulle vilja ha råd att äta ute på dagarna. Jag har inte ens barn men ändå tycker jag att det är trist och jobbigt och tidsödande att stå och fundera vareviga dag över vad som funkar att ha i matlåda nästa dag.

Suck.

Ja matlådor är en evig pina. Sambo som äter matlådor till lunch och middag varje dag.. Och det är jag som lagar dem.. Kan lova att fantasin tryter ibland:crazy:
Förr åt han ute men det blev sällan nyttigt. (pizza mm). Så räknade vi lite på det och vi kom fram till att han/vi tjänar ca 500 kr veckan på att jag slavar som en gammal husfru framför spisen..
Men mat ska lagas varje dag så det är bara att laga det man planerat men ist för bara mej och sonen så ser jag till att det blir ca 4-5 matlådor av varje matlagning.

*kl

Vi lever nog oerhört tradionellt. Många feminister skulle gråta över mitt liv. Men jag trivs, sambo trivs och vi byter vid behov sysslor och hjälper varandra.

Gällande arbetstider så jobbar sambo 100% (+). Jag kommer inte jobba 100% om jag kan "slippa". Jag ska plugga 100% några år nu efter min mammaledighet.
Jag hoppas på att jobba 80% eftersom sambo jobbar på annan ort. Om han får tag på ett bra jobb här hemma när jag är klar med mina studier så får vi se vilken % jag jobbar då.

Egen tid har jag inte mycket. Hästeriet la jag tufft nog ner. Mest för min hästs skull. Hon behöver mer än vad jag kan ge henne.
Tack och lov står hon nära och jag är lovad att få komma och rida på henne när jag inte är gravid längre. (snälla underbara fodervärd)..

Sen hoppas jag på att ta upp combat igen 1-2 dagar i veckan. Svärmor och svärfar ställer upp som barnvakter :)

Skulle kunna göra en del när sambo är hemma på helgerna. Han lämnar knappt sonen på hela helgen. Men då vill jag umgås med honom så det blir sällan att jag gör något på egen hand..

Senast ändrad:

Alltså, jag äter köttfärssås och potatismos typ fem dagar i veckan när jag jobbar :o Känns som att jag kommer att dö av skörbjugg snart.

Haha, känner igen det där... vi har försökt på alla möjliga sätt med matlådor, men nej, det blir så att man lessnar och lämnar lådan och äter ute ändå :o. Så nu lägger vi ner det, har vi bestämt. Jag köper ofta en sallad på panini eller nåt till lunch, eller så är jag social och går med arbetskamraterna :). Det är en lyx faktiskt.
När jag gick på teknis var också oron för skörbjugg hög... hamburgare och nudlar varenda dag, liksom.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 534
Senast: Queen
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 829
Senast: TantAgda
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 101
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 817

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka