Sluta rida och göra ingenting?

Cheval

Trådstartare
Har en tonårspojke som ridit sedan 6-7årsåldern och haft egen ponny sedan 9-årsåldern. Den dagliga skötseln och motionen av ponnyn har varit det enda han gjort förutom att sitta framför datorn och spela spel. Vi har låtit honom hållas eftersom han i alla fall är ute och rör på sig en gång per dag.
Nu vill han (helt plötsligt) inte rida längre och han kan heller inte tänka sig att börja göra något annat.
Vi vill inte att han ska bli helt uppslukad av datorn och har därför sagt att ska han sluta rida så måste han komma med ett alternativ (någon annan aktivitet)
Dock finns det ingenting han vill göra förutom att spela dator vilket jag tycker har en negativ påverkan på honom.
Smidigast för mig skulle ju vara att låta honom sitta på sitt rum och spela eftersom han varken hörs eller syns men jag vägrar att låta hela hans liv bestå av det och fortsätter därför tjata ut honom till stallet. När han kommer in därifrån är han pigg, glad och pratsam men efter en stunds dataspelande är han irriterad, negativ till allt och muttrar bara ohörbara ljud.
Att hålla fast vid sin ridning när man är kille i en känslig ålder är förstås svårt. Inga jämnåriga i stallet kompisarna tycker hästar är töntigt. Det är piss att bo på landet och att flytta till stan är det bästa som kunde hända enligt honom själv.
Självklart vill jag han ska fortsätta rida eftersom vi är en hästfamilj men det viktigaste är ju att han gör något han tycker är roligt (förutom data då) och jag backar upp honom vad han än skulle vilja börja med men enligt honom finns det inget han ens vill prova.
Finns det någon med liknade erfarenheter som kan dela med sig av dessa?

Sv: Sluta rida och göra ingenting?

Jag har inte själv tonåringar, däremot har jag en bror som är 16 och som är en riktig WoW-nörd. När han var liten var det bara fotboll som gällde, högstadiet gick han speciell fotbolls-inriktning osv men nu vill han mest spela WoW.

Mina föräldrar har som krav att för att han ska få spela så MÅSTE han gå på sina träningar (3 i veckan) och vara med på alla matcher. Annars får han inte spela oavsett. Sen har min syster (som också är WoW-nörd) satt en gräns på hans account så han kan bara spela mellan 15-23 på vardagar tror jag och sen från 15-02 på fredag och lördag. Han är inte glad men det blir lätt för mycket annars.
Kanske ni kan prova något sådant? :)

usch,,, du lever min värsta mardröm låter det som.... vill INTE att mina barn ska säga så som din son gör nu,,, och jag har egentligen inte så mycket att komma med,, men jag har redan nu, (fast ungarna är små o precis börjat med data) satt begränsade datatider.. Dom FÅR inte sitta vid datorn mer än en viss tid per dag. En timme är det just nu, min son är 5 o övar sig att räkna o så framför datorn.

Jag vet inte alls hur mycket som är lämpligt, men tv o data är ju till viss del skadligt och kanske SKA begränsas... Om han får en begränsning i tiden, så får han sitta o ha tråkigt alla annan tid, och kanske blir hästen,-eller något annat, roligare igen då? Det är ju tydligen BRA för ungar att sitta o ha tråkigt, för det är DÅ dom blir kreativa o hittar på nya saker,, Nackdelen är väll att tonåringar kanske hittar på saker som inte är så,, hälsosamma eller "roliga"....

lycka till iallafall!

Hej! Jag är 16 år och jag tror att jag har varit där din son är nu.

Man kan nog säga att jag var datorberoende och då blev det viktigare än allt annat. Jag tog helt enkelt en paus där jag inte red överhuvud taget och där mamma mest fick ta hand om hästarna.
Förutom skolan så satt jag i stort sett bara framför datorn. Men jag hade dåligt samvete för jag visste att mamma inte gillade det. Tillslut så blev det samvetet för stort och det blev plötsligt skittråkigt att sitta vid datorn. Så då började jag ta egna insiativ till att gå ut till hästarna. Jag spelade fortfarande mycket på datorn men det var inte så kul att jag ville sitta där hela tiden.
Nu så spelar jag aldrig spel längre utan nu tar hästarna upp den mesta av min tid.

Eftersom du säger att han blir irriterad när han har spelat spel och glad och öppen när han har varit i stallet så tycker jag att det är ett ganska tydligt tecken på att han tycker att hästar är roligare, trots vad han säger.

Nu är det ju inte säkert att han gör som jag. Men om jag vore du så skulle jag visa att jag inte tyckte att det var lämpligt att han spelade så mycket som han gör men ändå erbjuda dig att ta hand om ponnyn en peroid så han fick se hur det var att vara utan häst. Förhoppningsvis skulle han komma tillbaka till hästarna sedan.

Lycka till! :)

Vi sitter väl lite i samma sits, förutom att min 16-åring tröttnade på hästar för flera år sen. Hon hjälper till med mockning för att få pengar, men rider bara nån gång på sommaren om sambon inte hinner.
Om hon får bestämma sitter hon framför datorn från 11-12 till 3 på natten. Vi får tjata om att hon ska hjälpa till med saker, all tid går åt till datorn. Sen blir hon sur och irriterad när man tvingar henne. Rusar sen tillbaka till datorn.

Ibland tar vi bort modemet då hon skriker och tjurar över saker, då blir hon sur men efter ett tag utan datorn så blir hon gladare och socialare.
Vi brukar säga att det är konstigt att nåt hon gillar så mycket kan göra henne så sur och grinig.

Hon vill oxå flytta till stan men det får vänta tills de små blir större och hästarna gamla, så vi får väl se.
Annars får väl våra träffas och sitta och tjura tillsammans =)

Själv sitter jag mkt vid min dator, men pluggar på distans så det är inte bara lek, men jag blir inte helt obstinat för att nån avbryter.

Svårt att veta vad du ska göra. Kan du behålla hästen och låta nån annan rida ett tag kanske, om han ändrar sig?

Lider med dig :grin:

Vår 9-åring blir också aggressiv och tråkig att umgås med när han får spela dator som han vill. Därför har vi begränsat det till 1,5 h måndagar då han också rider. Tisdag 1h, ons inget, tors 1h,fredag 2 h, lör-sön 2 h på förmiddagen. Han har blivit en mycket trevligare unge och fuskar vi någon dag så är den arge killen tillbaks.
11-åringen sitter aldrig framför datorn på samma vis och skulle inte behöva bgränsning alls men vi kör samma för honom.

Tack ni som svarat. Det känns i alla fall skönt att ingen av er har sagt att jag är elak som kräver att han ska göra någon aktivitet förutom datorn. Vi har en viss begränsning som består i att modemet stängs av kl 22 vardagar och kl 23 på helger. Ibland har det varit avstängt på eftermiddagen och satts på när han är klar i stallet vilket funkar hyfsat förutom att det blir en väldigt kort runda men hästen.... Jag har föreslagit att vi provar med att jag mockar mm och han bara rider då har han muttrat kanske. Det är ju inte så lätt när han har syskon som har häst det blir väldigt surt om man inte behandlar båda lika.
Det är väldigt svårt att veta vilken taktik man ska välja för att det ska ge den effekten man önskar.
Jag har föreslagit att vi kanske ska sälja ponnyn som han ändå snart vuxit ur och att han och jag har en häst tillsammans eftersom vi då kunde rida tre dagar i veckan var så blir det inte så mycket men han verkar inte vara sugen på att göra något annat än dator. Jag har tänkt tanken att begränsa tiden riktigt hårt så att det blir flera timmar varje dag som han får ha riktigt tråkigt men samtidigt är man ju rädd att det leder till annat. Man vet ju inte vad som rör sig i huvudet på dem i den där åldern.
Självklart ska jag ju vara glad för att det inte är några andra problem som skolk, utespringande på kvällar, rökning mm fast ändå....
Det känns i alla fall väldigt tråkigt:cry:

Vi begränsade för tonåriga dottern när hon var i din sons ålder. Dvs 1 timme aktivitet gav lika mkt datortid.
Disk, damsug, hjälpa till med andra sysslor i hemmet samt göra läxor gav även det datortid.

Hon fick spara datortid från en dag till en annan. Vi var benhårda på att det var färdigspelat när hon gjort sin tid.

Det gick ganska fort att komma in i en bättre rutin vad gäller datorn och spel.

//Waern

Varför ger man ungarna egen dator på rummet? Kan tänka mig att dom lätt fastnar i databeroendet då. Bara allmän undran så där.. Vi har och kommer fortsätta ha EN dator i familjen, ståendes i vardagsrummet. Samt EN tv.

Jag nämnde denna tråd för min dotter, det om att din son blev tjurigare när han satt vid datorn och gladare när han gjort annat. Hon flinade lite generat då hon kände igen sig.
Vi har en viss begränsning när det finns saker som ska göras, då rycker vi modemet. T.ex städning, passa småsyskon om vi åker iväg, etc.
Vissa dagar när hon är ledig tar jag modemet på dan så får hon det på kvällen igen. Då ser hon iofs på tv istället, men är mer social ändå.

Hon har pratat om att börja spela basket så det hoppas jag på nu. Då blir det lite mer än bara dator iaf.

Våra har ingen egen dator - skulle inte falla oss in att ge dom det. Däremot har dom en tv som dom kan spela wii o playstation på. Där begränsar vi också tiden men tv framkallar inte aggressiviteten på samma sätt.

Tack ni som svarat. Det känns i alla fall skönt att ingen av er har sagt att jag är elak som kräver att han ska göra någon aktivitet förutom datorn. Vi har en viss begränsning som består i att modemet stängs av kl 22 vardagar och kl 23 på helger. Ibland har det varit avstängt på eftermiddagen och satts på när han är klar i stallet vilket funkar hyfsat förutom att det blir en väldigt kort runda

Vad händer om du begränsar datortiden till en timma om dagen?

Som det är nu VINNER han ju på att sluta med allt annat för han får datortid istället. Ta bort datorn så kanske det ändå är roligare att göra något än att stirra i väggen.

Ja man får ju försöka begränsa så gott det går men det är ju helt klart lättare ju yngre de är. En 15-åring är ju ändå mitt emellan barn och vuxen och jag känner att jag inte kan eller ska styra hans liv till 100%.
En del tycker ju det är dumt med egen dator och till viss del kan jag ju hålla med om det men eftersom hans syskon är myndiga varav en flyttat hemifrån så har han den datorn som finns till förfogande för spel på sitt rum. Min dator står inte till förfogande för spel mm.
Sedan är det ju så att när de kommer upp lite i ålder gör de mycket skolarbete med hjälp av datorn så då är det ju smidigt att ha den på rummet.
Jag önskar att man kunde ha ett kort att ladda med ett visst antal timmar och när de är slut så är de.
Det är inte lätt det här.....
Man kan väl sortera in det i facket I-landsproblem....

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 661
Senast: MiniLi
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 101
Senast: alazzi
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 350
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar