Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag inverkar ju men driver inte.
Hur tänker ni? Eller hur uttrycker ni er?
Jag börjar alltid ett träningspass med arbetstrav under lättridning, där hästen efter en stund verkligen ska komma till arbete.Är det något ur svensk tävlingsdressyr, det här med "rid på, så du har något att samla på"? Jag frågar eftersom du har tävlingserfarenhet på hög nivå, och jag inte har det?
En samling ger väl en mer energisk häst annars? Eller har jag missuppfattat? De få gånger jag kommer till embryon av samling med hästen blir det i alla fall mer energi. (Och då brukar min tränare nästan ge mig en komplimang... )
Annars håller jag naturligtvis med dig. Skolor behöver inte vara det minsta stärkande eller samlande.
Jag börjar alltid ett träningspass med arbetstrav under lättridning, där hästen efter en stund verkligen ska komma till arbete.Är det något ur svensk tävlingsdressyr, det här med "rid på, så du har något att samla på"? Jag frågar eftersom du har tävlingserfarenhet på hög nivå, och jag inte har det?
En samling ger väl en mer energisk häst annars? Eller har jag missuppfattat? De få gånger jag kommer till embryon av samling med hästen blir det i alla fall mer energi. (Och då brukar min tränare nästan ge mig en komplimang... )
Annars håller jag naturligtvis med dig. Skolor behöver inte vara det minsta stärkande eller samlande.
Rider du in i skolan i samlad trav?
Det gör inte jag, utan rider in i arbetstrav för att ha mer energi o ta av.
Jag vill använda mig av skolan till att samla hästen o då kan man inte börja att driva där.
Samling sker inte automatiskt för att man rider skolor, utan man måste även samla upp energin - bakåt.
En häst kan gå utan engagemang o t o m på bogarna i skolorna. Därför ska man använda halvhalterna där för att få energin omvandlad till lite samling.
Det går allltså inte att bara rida på framåt.
efter halvhalten rider man "bara" med bollsätet för att inte knuffa hästen framåt UR samlingen.(som du inte använder på samma sätt som jag- tror jag.)
''Hm min bästa diagonalsluta har jag ridit på Clinic.
Angående halvhalter...
Holga Finken - tysken som vinner så ofta i unghästklasserna - har en devis om att man måste ha häsetn -on your seat - not on your hands.
Om jag har hästen 'i min sits' och behåller den där - så tippar den inte fram - och följdaktligen behövs ingen halvhalt
I själva böjningen så rider man ju hästen; inner sittben mot ytter hand - och det är ju i sig en samlande hjälp i min ridstil.
Om hästen tappar samlingen så är det för att den har tappat hållningen - och vem var det som var ansvarig för den - jo jag i min sits.
Tappar VI samlingen så har jag inte längre hästen "on my seat" - utan har i stället fått den i handen
Jag förstår precis dina tankar, tycker du är duktig på att förklara.
Apropå din OT säger jag bara: Mera Centrerad Ridning åt folket!
Apropå din OT säger jag bara: Mera Centrerad Ridning åt folket!
Nu har jag inte sett din smula, men galoppörer brukar inte ha sådär jätte bra trav. Men det finns en som biljarderar med bak ngt vansinnigt (går omlott)o den har segrar i St:G.
En häst med mindre trav har lättare för att samla sig- om det är så vet jag inte till 100. Däremot om man lyckas med den stortravande hästen blir det ett par snäpp bättre.
Stadig ytter.
Om man istället hjälper hästen med balansen genom halvhalterna kan den gå utan det stödet o bara påminnas vb.