Sluta kontra öppna

Sv: Sluta kontra öppna

:bow: Jag förstår precis dina tankar, tycker du är duktig på att förklara.

Apropå din OT säger jag bara: Mera Centrerad Ridning åt folket! :bow:

Öppna= psykiskt svår för hästen (titta åt ett håll och gå åt ett annat)
Slutan= fysiskt svår för hästen.
Har hästen de fysiska förutsättningarna är ju slutan då kanske enklare (inte så mkt att föstå)

Senast ändrad av en moderator:

Jag upplever att när jag hamnar i det läge där jag måste DRIVA så är det dags att rida rakt fram en bit och börja om från början. De hjälper jag ger i skolorna är inverkan, men hästen måste vara på väg framåt av sig själv, alltså utan att drivas framåt av mig.
Nu blev det nog lite flummigt igen..... Inverkar gör man väl egentligen även när man driver, hoppas någon förstår hur jag menar i alla fall.
Flum, flum

Är det något ur svensk tävlingsdressyr, det här med "rid på, så du har något att samla på"? Jag frågar eftersom du har tävlingserfarenhet på hög nivå, och jag inte har det?

En samling ger väl en mer energisk häst annars? Eller har jag missuppfattat? De få gånger jag kommer till embryon av samling med hästen blir det i alla fall mer energi. (Och då brukar min tränare nästan ge mig en komplimang...;) )

Annars håller jag naturligtvis med dig. Skolor behöver inte vara det minsta stärkande eller samlande. :o

Jag inverkar ju men driver inte.

Hur tänker ni? Eller hur uttrycker ni er?

Hm min bästa diagonalsluta har jag ridit på Clinic.

Från medlelinjen;

Min fröken använder ett uttryck; Put the horse in possition.
Med det menas att se till så hästen sitter ihop på utsidan.

Jag lyfter bröstbenet och flyttar "min bricka" (axlarna) så att jag ställer hästen inåt, sitter mer på utsidan= släpper fram insidan.

Sedan flyttar jag in framdelen från medellinjen, med axlar och ytter överskänkel.

Ser extra noga till att jag vi har balans från ytter bak = släpper fram insidan

Sedan flyttar jag för sidförande.

Driva behöver jag nästan aldrig göra på min häst.

Angående halvhalter...
Holga Finken - tysken som vinner så ofta i unghästklasserna - har en devis om att man måste ha häsetn -on your seat - not on your hands.

Om jag har hästen 'i min sits' och behåller den där - så tippar den inte fram - och följdaktligen behövs ingen halvhalt

I själva böjningen så rider man ju hästen; inner sittben mot ytter hand - och det är ju i sig en samlande hjälp i min ridstil.

Om hästen tappar samlingen så är det för att den har tappat hållningen - och vem var det som var ansvarig för den - jo jag i min sits.
Tappar VI samlingen så har jag inte längre hästen "on my seat" - utan har i stället fått den i handen :o :o :o

Senast ändrad:

Jag förstod - det var fullkomligt galsklart.

En samlad häst är som en boll - den behöver inte drivas framåt utan bara en lite guide om i vilken riktning den skall rulla

Då jag tror att detta är ett diskussionsforum där man diskuterar Dressyrteknik skriver jag;

Om man har problem med att få in bakdelen under kroppen så kan man ju alltid rida på lite mer framåt så att den kan komma in.

Men har man kommit upp i nivån att man skall rida skolor så borde man kunna placera bakdelen där utan att rida på framåt

I själva verket skall man väl alltid ha bakdelen där på plats på den nivån.

Trodde jag.

Å andra sidan menar fio att man får mer poäng om man gör slutor i mellantrav

Kankse hon kan bringa lite ljus över saken :confused:

Är det så att även domarna hellre vill ha flygande ben än samling?
:confused:

fio häråt!!!

Senast ändrad:

Liknelsen jag fått när jag gjort de för mig bästa slutorna med min gamle häst (den nye är vi inte där med än) var att han hade en pannlampa över stjärnen och så riktade jag den dit jag ville och applicera sluta-hjälperna därefter. Dvs sitt på ytter, inverka på ytter bak, var noggrann med att länden är uppe innan påbörjandet.

Kul at vi har samma fokus

Och det verkar som det funkar för flera, med tanke på vad som står i den andra tråden också.

Länden måste ju vara upp till att börja med som du säger.
Det tycker jag att jag har med mig ur svängen så att säga.

Jag har tydligen slarvat med mina förberedelser att få hästen på ytterhjälperna.
:o :o :o

Aha, intressant, för jag tycker att länden verkligen poffar upp i själva slutan! :idea:

För mig känns det som om det finns ett läge i "slutaliknande" rörelse där länden kommer upp. Swooosh! :bump:

Ja, ytterhjälperna är ju onekligen centrala i slutan. Jag gillar verkligen att rida sluta, hoppas Elephanten skyndar sig i skolan så vi snart kan börja med det. (Och hoppa över all jobbig lättridningsövning för piloten - som har träääningsvärk i låren idag)

Hm det som jag tycker kommer upp - om man råkat göra rätt är framdelen - i en "relativ resning"

(Tack Majola för nya ordet)

vad säger ni andra

- Hur känns det för er

Är det något ur svensk tävlingsdressyr, det här med "rid på, så du har något att samla på"? Jag frågar eftersom du har tävlingserfarenhet på hög nivå, och jag inte har det?

En samling ger väl en mer energisk häst annars? Eller har jag missuppfattat? De få gånger jag kommer till embryon av samling med hästen blir det i alla fall mer energi. (Och då brukar min tränare nästan ge mig en komplimang...;) )

Annars håller jag naturligtvis med dig. Skolor behöver inte vara det minsta stärkande eller samlande. :o
Jag börjar alltid ett träningspass med arbetstrav under lättridning, där hästen efter en stund verkligen ska komma till arbete.
Under den tiden kan både sk. vikn., volter o skolor komma ifråga.
Jag har alltså gott om spänst o energi redan där. Det underlättar för hästen att ha normal rörelsefrihet i kroppen. Den behöver inte alls alltid vara samlad från början- genom hela passet -till slutet.

En häst som tvingas gå samlad hela tiden blir stel o oelastisk till slut, eftersom det inte är naturlig för dem att bära mer vikt bak
Det tar tid om man nu inte vill överanstränga bakknän osv.
En succesiv träning..

Även elithästarna arbetas i arbetstempon. Galliano är ett ypperligt ex. även i galopparbetet.
Man kan inte begära att en ovan häst som inte är riden av en skicklig ryttare, ska gå som en svårklasshäst

Mellantrav i skolorna:confused: Nej, men mkt tänk framåt.
Den energin fångas upp till mer spänst o schwung med hjälp av passagesätet= mäktiga samlade kliv.
Annars får man en trippig skola.

Det är innersk. i diag. slutan som får hästen att ta för sig mer åt sidan/framåt o som hästen ska vara rundad runt.

Jag börjar alltid ett träningspass med arbetstrav under lättridning, där hästen efter en stund verkligen ska komma till arbete.
Under den tiden kan både sk. vikn., volter o skolor komma ifråga.
Jag har alltså gott om spänst o energi redan där. Det underlättar för hästen att ha normal rörelsefrihet i kroppen. Den behöver inte alls alltid vara samlad från början- genom hela passet -till slutet.

En häst som tvingas gå samlad hela tiden blir stel o oelastisk till slut, eftersom det inte är naturlig för dem att bära mer vikt bak
Det tar tid om man nu inte vill överanstränga bakknän osv.
En succesiv träning..

Även elithästarna arbetas i arbetstempon. Galliano är ett ypperligt ex. även i galopparbetet.
Man kan inte begära att en ovan häst som inte är riden av en skicklig ryttare, ska gå som en svårklasshäst

Mellantrav i skolorna:confused: Nej, men mkt tänk framåt.
Den energin fångas upp till mer spänst o schwung med hjälp av passagesätet= mäktiga samlade kliv.
Annars får man en trippig skola.

Det är innersk. i diag. slutan som får hästen att ta för sig mer åt sidan/framåt o som hästen ska vara rundad runt.
Samma som i sk. vikn. Man vill inte att hästen faller åt sidan utan tar för sig.

Rider du in i skolan i samlad trav?
Det gör inte jag, utan rider in i arbetstrav för att ha mer energi o ta av.
Jag vill använda mig av skolan till att samla hästen o då kan man inte börja att driva där.
Samling sker inte automatiskt för att man rider skolor, utan man måste även samla upp energin - bakåt.

Jag gör faktiskt både och. Ur arbetstrav för att samla. Det blir det mest.

Det enda jag "driver" lite kan vara i allra första början av passet men då är det ju bara låg-formtrav, för att få igång energin (om det behövs). Men då rider jag ju inte skolor. Då är det lättridning.

Utan sen när vi har en bra arbetstrav och börjar arbetet att samla lite mer då kommer skolorna som en förberedelse.(liksom tex tempoväxlingar o övergångar) Då får jag använda halvhalterna innan som en förberedelse, men inte egentligen under själva slutan. Upplever mer att jag samlar upp genom sitsen. :confused: Stadig ytterhand, förstås.

Däremot en hel del halvhalter i tempoväxlingarna o övergångarna. (jag varvar mycket - ur slutan tex in i att öka, o tillbaka, öppna, -rakt ut- skä vikn,- rakt ut i ökn osv. Om det går att förstå?

När traven sen är mer samlad, (utifrån vår nivå nu) då finns redan energin och då gör jag bara en liten liten antydan till halvhalt möjligen innan slutan tex. Det behövs så oerhört lite då för att få svar och mer energi.

Men på det sättet rider jag inte längre stunder utan går tilllbaka till arbetstrav (o galopp arbetet som inte är samlat än annat än mycket kort, vi har börjat med det bara)

Så ungefär!
Hästen är otroligt lättpåverkad, vilket kan göra att det låter konstigt, jag kan förstå det.
Jag tror att på en helt annan typ av häst skulle jag kanske inte alls kunna rida så. Men jag har ju inte ridit andra typer på så länge. Det enda är ett väldigt välutbildat halvblod som tillhör en kompis som jag då och då rider. Men sällan. Då upplever jag just den hästen mycket "okänsligare" på något sätt, trots att den är enormt trevlig häst som tävlar msv. Det krävs mycket mer inverkan från mej än vad jag är van vid.

En häst kan gå utan engagemang o t o m på bogarna i skolorna. Därför ska man använda halvhalterna där för att få energin omvandlad till lite samling.
Det går allltså inte att bara rida på framåt.

Den här hästen går alltid med engagemang:D Ibland för mycket.:crazy: Nej hon hasar inte runt på bogarna i skolorna:eek:

Jag tror det har delvis med just hästtypen att göra. I den första delen av arbetet för att samla så tar jag alltså halvhalt innan och är sen noga med att takten bibehålls. Takten och energin.

efter halvhalten rider man "bara" med bollsätet för att inte knuffa hästen framåt UR samlingen.(som du inte använder på samma sätt som jag- tror jag.)

Funderade länge hur du menade att vi använder olika och sen förstod jag:idea: Tror jag.:confused:

Blev kanske förvirrat när jag skrev släpper fram i höften som i ökning?

Ja det var kanske fel liknelse. Jag menar liksom att jag gör plats för innebak att arbeta. Driver inte framåt, inte öka, nej. I så fall fattar jag detta med att knuffa ur samlingen. Nej det gör jag inte:D

Ingen ändring av tempo eller takt alls, utan samma. När hästen går mer samlat och oerhört lyhört då reglerar jag med "bollsätet" och behöver inte ta någon halvhalt, ens innan. Det är vad som skiljer, eller är det mer? Fattade jag dej fel i alla fall?:confused:

Senast ändrad av en moderator:

Hm min bästa diagonalsluta har jag ridit på Clinic.
''

Jag rider inte några vidare diagonalslutor alls ännu, det har jag bara börjat med (på den här hästen alltså, på den gamla red jag det även i galopp faktiskt) Jag talar om långsidan eller medellinjen när jag beskriver.

Diagonalslutan är lite svår eftersom hästen är mycket stolt o glad för sina skänkelvikningar och vill gärna gå så istället.

Angående halvhalter...
Holga Finken - tysken som vinner så ofta i unghästklasserna - har en devis om att man måste ha häsetn -on your seat - not on your hands.

Om jag har hästen 'i min sits' och behåller den där - så tippar den inte fram - och följdaktligen behövs ingen halvhalt

I själva böjningen så rider man ju hästen; inner sittben mot ytter hand - och det är ju i sig en samlande hjälp i min ridstil.

Om hästen tappar samlingen så är det för att den har tappat hållningen - och vem var det som var ansvarig för den - jo jag i min sits.
Tappar VI samlingen så har jag inte längre hästen "on my seat" - utan har i stället fått den i handen :o :o :o

Ja,jag tänker nog så, också. Men det är när hästen redan är förhållandevis samlad. (ingen svårklassamling men utifrån nivån)
Och oerhärt lyhörd. Och jag har ju ramen tydlig, dvs även handen.

Men däremot när jag använder skolorna till att få mer samling, då tar jag halvhalt innan vi går in i slutan. (När hästen är mer samlad rider jag den med mer krav på böjn ställn ett par ggr)

Jag tappar nog samlingen främst genom obalans pga hästen är så otroligt lättpåverkad, och hyperkänslig.

Men samlar ju inte heller några längre stunder, utan bara bitvis under ridpasset.

:bow: Jag förstår precis dina tankar, tycker du är duktig på att förklara.

Apropå din OT säger jag bara: Mera Centrerad Ridning åt folket! :bow:

Tack för de uppmuntrande orden:bow:

Ja CR behöver jag nog mer av är jag rädd. Helt klart.

Nu har jag inte sett din smula, men galoppörer brukar inte ha sådär jätte bra trav. Men det finns en som biljarderar med bak:confused: ngt vansinnigt (går omlott)o den har segrar i St:G.

En häst med mindre trav har lättare för att samla sig- om det är så vet jag inte till 100. Däremot om man lyckas med den stortravande hästen blir det ett par snäpp bättre.

Stadig ytter.
Om man istället hjälper hästen med balansen genom halvhalterna kan den gå utan det stödet o bara påminnas vb.

Tycker luckorna finns över hela linjen från nybörjare till proffs till tränare. Mycket grundläggande fysiska förutsättningar hos både häst och människa som man inte tar hänsyn till.

Ridning är så baskat svårt. Tror jag håller på att lära mig "på nytt" för *** gången i ordningen nu, men förhoppningsvis trillar det dit några pusselbitar för varje gång, och mina krav på ridningen ökar något snäpp för varje omgång. (Men jag anser mig fortfarande vara nybörjare). Rent teoretiskt ökar kunnandet men det är svårt att få alla kroppsdelar på plats.

Ska rida för CR instruktör imorgon bitti så jag får väl höra hur illa det är då...

Nu har jag inte sett din smula, men galoppörer brukar inte ha sådär jätte bra trav. Men det finns en som biljarderar med bak:confused: ngt vansinnigt (går omlott)o den har segrar i St:G.

En häst med mindre trav har lättare för att samla sig- om det är så vet jag inte till 100. Däremot om man lyckas med den stortravande hästen blir det ett par snäpp bättre.

Nej, inte i klass med ett stortravande halvblod, förstås! Såna där som är svåra att få UR takten:cool: Långt ifrån. Helt annat sorts djur.

Den hon har får ridas fram. Men den är bra:idea: Mycket bättre än min förra (o han vann faktiskt LA på sin tid ett par gånger, trot eller ej) Men mitt sto o hingsten hade större. De mätte sig med bra halvblod.

Så faktiskt, de finns, som har trav! Så det så! Måste bara få in det bland dina fördomar:devil:

(Min gamla biljarderade också en aning bak men inget särskilt märkbart. )

Sen är hon ingen bjässe utan liten och lätt. Men halvblodet jag skrev om är lika hög, (eller låg). Han har inte jättegång och jag upplever inte att det är den som gör att jag måste jobba mer. Utan en sorts tyngd och känsla av "okänslighet".

(Sen när vi kommer till galoppen tycker jag han känns halt:crazy: Allvarligt. Han kan ju inte galoppera:crazy: Men det är "vanlig halvblodsgalopp". Inget fel på den. )

(Snart har vi rasmotsättningar här på buke :o :cool: JÄMO hitåt)

Vet inte om du har rätt. Det kan vara så. Har ju så lite att jämföra med, liksom. Bara andra av samma sort.

Stadig ytter.
Om man istället hjälper hästen med balansen genom halvhalterna kan den gå utan det stödet o bara påminnas vb.

Ok, förstår vad du menar. Men med stadig menar jag inte att hästen tar stöd på utan bara att det är kontakt. Kan bara krama lite vb. Kan lätta och hon går kvar om det är så. (när hon går lite mer samlad) Men hon är som sagt överkänslig för alla signaler. Och mycket uppmärksam i det läget. Reagerar på minsta rörelse.

Jag vet inte hur jag ska beskriva, men det är som att den kontakten jag har räcker för att reglera bara med att tänka lite, kanske jag kramar en aning om det behövs, men så ytterst lite.

Tror inte jag skulle kunna det på halvblodet när jag tänker på det. Ska be att få låna honom o prova:idea: Känns som han ligga på lite då. Men jag vet inte.

Förresten OT så kunde jag samla galoppen lite idag, omväxlande med arbetsgalopp på en stor volt. Kunde lätta helt o hon gick kvar.
Stadig.

Och galoppen är STOR. :p

Har förresten funderat på om vi inte använder ord olika alla här, och därmed förstår varandras inlägg olika?

Tänkte på stadig o stöd som ex. Jag menar inte att hästen tar stöd
för att jag har en stadig ytter tex. Utan att jag håller den kvar o har den där sugkontakten som är lätt och bara - kontakt = svar.

Bara en fundering.

Liknande trådar

Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 075
Senast: Palermo
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 473
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
852
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 156
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar