Sluta kontra öppna

Sv: Sluta kontra öppna

Mao är det som alltid förberedelserna som är det avgörande :)

Tänk att det ska vara så svårt att komma ihåg :confused:
:o :D

:angel: Kan vi prata om nåt annat nu

BTW Jag gillar din ridning :bow:

Senast ändrad:

Förvisso men det betyder ju att bakbenen tvärar i slutan och frambenen i öppnan (även om hästen i båda rörelserna är böjd i bålen) alltså är det inte riktigt samma sak =) vore det samma sak skulle man ju inte benämna det som två olika rörelser eller??...
:p

Förvisso men det betyder ju att bakbenen tvärar i slutan och frambenen i öppnan (även om hästen i båda rörelserna är böjd i bålen) alltså är det inte riktigt samma sak =) vore det samma sak skulle man ju inte benämna det som två olika rörelser eller??...
:p
Det heter ju skolor. Att man har olika namn är för att veta i vilket läge man är i. Öppnar eller slutar - en volt.

Jamen man gör ju olika saker - tvärar bak eller fram... det är bara det jag menar alltså att det är inte precis samma sak även om det ligger innom samma ram. Annars kan man ju säga att rättvänd och förvänd är samma sak för det är båda galopp eller piaff och ökad trav är samma sak för det är bägge trav - ja listan kan bli lång... Och... det bedöms ju som separata rörelser i alla fall...

Hur skulle du benämna det då?
När man kan rida dem i förvänd variant oxå o även i alla gångarter, dessutom i hela registret.
Passageslutor , mellantrav osv.

Piruetter är oxå en variant där hästen är böjd.
Tycker att det är bra. Öppna= framdelen går rakt fram ställd från rörelseriktningen Sluta precis det motsatta.

Tack!:bow:

Jag är dålig på att förklara hur jag gör. Jag är otålig och tror att alla fattar det som är självklart för mej:angel:

Det sista riktat till alla, så att ni vet varför jag försöker undvika att beskriva hur jag gör. Jag kan nog förvirra mer än hjälpa.:crazy:

Tur jag inte är ridlärare, (förutom alla andra skäl att jag inte är det):angel:

Axel har helt rätt i att jag glömmer det viktgaste (halvhalterna) för det tycker jag ju att det är självklart. Som exempel.

Liten självrannsakning.:o

Om du förbereder slutan bra och behåller din possition och släpper fram det som skal fram - Hur ofta behöver du göra halvhalter i slutan?

och behöver du driva?

Håller med axel.

Tänk dig att du rider hästen rakt fram på rakt spår. Då spårar den förhoppningsvis med bägge benparen. Men om du nu ska börja böja hästen i sidan så kommer den inte längre kunna gå rakt fram med bägge benparen på samma spår utan den kommer att hamna på 3 alternativt 4 spår. Då har du två val, antingen "låta" framdelen hamna innanför spåret så att iallafall bakbenen kan fortsätta gå rakt fram på två spår (öppna), eller att "låta" bakdelen hamna innanför, vilket betyder att frambenen kan fortsätta gå rakt fram på två spår (sluta). Så lika men ändå rätt olika! :)

Jamen nu har du tappat fokus på vad jag ursprungligen uttryckte - att inte öppna och sluta är exakt samma sak utan att i det ena tvärar man fram och i det andra bak, sen har jag aldrig sagt att det inte finns många likheter för det gör det de ligger ju båda inom ramen skolor... Jag tycker att deras benämningar är fullt funktionella och har aldrig påstått annat heller =)

Sen kan jag väl själv se nu när jag läser tillbaka i tråden att jag uttryckte mej lite klantigt i mitt första inlägg:angel:
(det är väl mitt stora aber här i livet att jag är dålig på att sätta ord på vad jag menar)

Fast egentligen ska ju inte bakdelen FLYTTAS någonstans. Öppna och sluta längs tex. långsidan är ju samma sak, formning i sidan. Skillnaden är att i slutan ska frambenen följa spåret och i öppnan ska bakbenen följa spåret.

OK nu gick jag tillbaka ännu längre i tråden och ser att jag ryckte lös en mening ur ditt inlägg Öppna och sluta längs tex. långsidan är ju samma sak jag fastnade i att det är olika ben som tvärar men du avsåg böjningen i bålen. Jag ber om ursäkt för detta:) ögat läser ibland snabbare än hjärnan hinner med!!

Kan vi enas om att båda rörelserna kräver många likheter som tex böjning i bålen men att de olika benämningarna på det stora hela avser vilka ben som går på rakt spår och vilka som tvärar =) alltså finns även olikheter...

Axel: detta får bli ett sammanfattat svar till er båda torde sammanfatta det mesta jag haft åsikter om i denna tråd.

Jag tror det är en väldigt vanlig uppfattning när man börjar med skolorna, att slutorna är enklare än öppnorna. För hästen är dom inte det - en sluta är fysiskt svårare än en öppna.

Jag TROR att vi som ryttare tycker det är enklare helt enkelt för att själva placeringen är mer "naturlig" för oss - i slutan ska inner axel och inner höft följas åt fram. I alla fall om vi inte är så vana vid att placera oss och förändra vår position, så känns det mer "naturligt".

Öppnan kräver en annan sorts koordination - ytter axel går fram samtidigt som inner höft. De flesta brukar också tycka det känns galet att gå fram med innerhöft i öppnorna, antagligen för att de fokuserar för mycket på flyttandet av bakdelen och tänker att de ska flytta undan bakdelen (att flytta bakdelen UTÅT i en öppna är enligt min erfarenhet helt galet på en relativt lågt utbildad häst - hästen kommer stampa iväg från bärigheten och böjningen). Nyckeln till enkla öppnor (och slutor :) ) är att man flyttar framdelen på bakdelen (obs personlig erfarenhet), men det kräver koordination.

Dessutom går de flesta hästar som inte är så mycket utbildade, gärna i lite svag sluta på en ridbana (eller längs en vägkant). Framdelen är smalare än bakdelen men hästen håller hela sin yttersida lika nära "väggen"/staketet = slutarörelse.

Men sedan är min erfarenhet - bortsett från allt övrigt, att en häst med en väldigt stark galopp brukar ha lättare för slutorna än öppnorna, och en häst med väldigt stark trav brukar ha lättare för öppnorna än slutorna. DET kan jag inte förklara mer än att slutorna är "galopprörelse" och öppnorna är "travrörelse".... Be mej inte utveckla :)

mest KL

Ja, och liten böjning o tvärning = mindre krav. Mer = ökade krav. Om den är rätt utförd.

(ville bara lägga till, jag tror man kanske lätt kräver för mycket när det inte fungerar, kanske)

Senast ändrad av en moderator:

Om du förbereder slutan bra och behåller din possition och släpper fram det som skal fram - Hur ofta behöver du göra halvhalter i slutan?

och behöver du driva?

Nej, men innan behövs de ju. Och under tiden om man tappar.

Driver inte, nej, inte mer än håller skänklarna på plats. Trycker till något med ytter om det behövs. Men som sagt kan det vara olika på andra hästar som inte är lika snabba att reagera.

och behöver du driva?

Jag har funderat mer på den här frågan och lägger ut mina tankar om någon vill kommentera.

Driver gör jag mest innanhästen och jag "klickar" eller vad man ska kalla det. Dvs lite när jag rider fram och sedan varierande beroende på dagsform hos hästen och mej.

Men när det fungerar och vi är samspelta så går hästen på av egen kraft så att säga, den tänker framåt och balanserar sig och arbetar mjukt i hela kroppen.

Så när jag tänker idealet i tex öppna/sluta är det ur detta läge, vilket det naturligtvis inte alltid är:crazy:

Då upplever jag inte att jag driver utan reglerar. OM det behövs mer böjning/ställningen, lite lite mer tryck eller ram. Sen bara bibehålla. Vilket är det svåra, att kunna ändra rörelsen, riktning, tempo utan att själv falla ur och tappa.

Då går hästen kvar villigt, inom den ram man sätter.

(så länge det varar men jag talar om idealläget nu:d )

Här kommer det "smöriga". Förr minns jag att jag använde just uttrycket "som att rida i smör" för att beskriva känslan. Det är ju inte lätt men ändå "lätt" i det läget.

Först då kommer bollkänslan, annars känns det i någon mån mer stumt det hela, jämförelsevis, alltså.

Jag inverkar ju men driver inte.

Hur tänker ni? Eller hur uttrycker ni er?

Tillägg:

Men naturligtvis är underskänkeln en del av ramen och ligger intill fär att inverka när det behövs, och där det behövs i tex öppna/sluta, sen att jag ofta behöver så lite lite för att få effekt är kanske speciellt för hästen och både postivit o negativt, för man får akta sej vad man gör för rörelser.:crazy:

OT delvis
Jag känner igen mycket som skrivs här från Sally Swift, nu när jag äntligen :o :o har tittat i hennes bok centrerad ridning, har inte läst henne förrut.:o Det är intressant. Jag borde ha läst när de kom hennes böcker, men tog mej aldrig tid:(

jag blir f ö gärna motsagd och diskuterar.:D

*kl*
Vilken intressant tråd!

Jag verkar dock vara lite tvärtemot de flesta härinne, jag har mycket lättare för att rida öppna. Kanske är det för att jag sällan rider sluta? Min häst har problemet att hon gärna går på dubbla spår i galoppen, med rumpan innanför. Därför har jag alltid hellre fokuserat på öppna, som verkligen inte är det lättaste, men som ger enormt mkt lösgörning i henne, när jag får till det. Brukar försöka rida öppna mot en spegel, men tycker ändå det är svårt, så mkt känsla, så mkt koordination.
Men tycker inte ni andra att sluta är svårt att få riktigt BRA, utan att de bara knallar på med rumpan innanför och inte riktigt tar för sig bak? Eller utan att ytterbogen faller ut? Jag har nog kanske lite noja för sluta, det är ju inte så bra..

Jag driver f.ö. rätt mycket med sätet, nästan hela tiden nu, för vi håller precis på att komma igång och det finns inte mkt styrka alls, vill plocka fram lite mer schwung i henne, att hon trampar på bättre genom stegen och uppmuntra henne uppåt i steget, så det blir phu mycket jobbig sitsridning :o

Rider du in i skolan i samlad trav?
Det gör inte jag, utan rider in i arbetstrav för att ha mer energi o ta av.
Jag vill använda mig av skolan till att samla hästen o då kan man inte börja att driva där.
Samling sker inte automatiskt för att man rider skolor, utan man måste även samla upp energin - bakåt.
En häst kan gå utan engagemang o t o m på bogarna i skolorna. Därför ska man använda halvhalterna där för att få energin omvandlad till lite samling.
Det går allltså inte att bara rida på framåt.

efter halvhalten rider man "bara" med bollsätet för att inte knuffa hästen framåt UR samlingen.(som du inte använder på samma sätt som jag- tror jag.)

Liknande trådar

Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 075
Senast: Palermo
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 473
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
852
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 156
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar