Sluta kontra öppna

jacko

Trådstartare
Om man har lättare för att utföra sluta än öppna, anser ni att detta kan tyda på att hästen inte förlagt vikt bakåt och därmed blir lättflyttad bak - eller har ni andra tankar kring detta?

Sv: Sluta kontra öppna

Oj, vilken bra fråga. *tänka*

Min häst har mycket svårt för slutorna i perioder och jag inbillar mig i alla fall att det beror på att han inte orkar stoppa in ytter bak under kroppen och bära. Märks väldigt väl i vänster varv då hans svaga bakben är höger.

Jag har ridit hästar med mycket lättare för slutan än öppnan, men upplever just dessa individer som "fuskare" de stoppar inte in bakbenet under tyngdpunkten utan springer gärna förbi densamma.

Ska bli intressant att höra andra synpunkter!

Om man har lättare för att utföra sluta än öppna, anser ni att detta kan tyda på att hästen inte förlagt vikt bakåt och därmed blir lättflyttad bak - eller har ni andra tankar kring detta?

Mina tankar är att

1. Kan det vara du som har svårare? Eller gör något som gör att det blir svårare (med tanke på hur jag själv hindrade i högerslutan innan jag insåg det:o )

2. Jag skulle säga att det handlar om bogarna bla och hur lösgjorda de är om öppnan är svårare. Att den tex är lite stel i bogarna?

3. Är slutan verkligen bättre eller luras du att tro det för att hästen
tex böjer sig istället eller bara bekvämt puttar ut ett bakben utan att anstränga sig mer än så?

Det här är bara mina hastiga tankar, och jag är ganska okunnig så ta det som bara reflektioner. :o

Andra har nog mer genomtänkta svar.

För mig var det väldigt väl genomtänkta svar! Jag har heller aldrig något annat än reflektioner, och "vad värre är" - jag har bara haft 2 hästar. Så min erfarenhetsbank har ett väldigt lågt saldo.

:D

Det kan det väl ligga ngt i.:angel:

Men inte som som en dogm.

Själv tycker jag sluta är asasvårt med riktig samling och att rida på yttertygeln så att den sitter ihop :crazy:

(Flash - tips mottages tacksamt)

Det gick så bra när fröken tittade på.

Var hittar man samma spänst och enrgi i sig själv hemma :confused:
var sitter skärp dig knappen.........

Jag är väll inne lite på flashlights spår... Samtidigt slås jag av en tanke att i det gamla inledande FEI programmet för ponny så ingick sluta men inte öppna av den anledning att öppna var svårare... Så det har jag funderat på länge.

Personligen tycker jag sluta är hur svårt som helst, det känns som att rida baklänges. Jag kan inte få till det.:o

Sluta är generellt lättare för hästen än öppna. Särskilt om man använder väggen/staketet som stöd. I öppnan måste hästen stadga upp hela sin yttersida medan det är lättare att göra en "glidare" i slutan och använda sig av staketstödet.

1. Kan det vara du som har svårare? Eller gör något som gör att det blir svårare (med tanke på hur jag själv hindrade i högerslutan innan jag insåg det:o )

2. Jag skulle säga att det handlar om bogarna bla och hur lösgjorda de är om öppnan är svårare. Att den tex är lite stel i bogarna?

3. Är slutan verkligen bättre eller luras du att tro det för att hästen
tex böjer sig istället eller bara bekvämt puttar ut ett bakben utan att anstränga sig mer än så?

Bra reflektioner!

Vad man pysslar med på ryggen har ju jättestor betydelse.

:D

(Flash - tips mottages tacksamt)

Nu ska vi inte vara ironiska här:crazy:

Jag gör så här, tror jag: långsidan (och det kan var helt fel i era ögon men så gör jag nu i alla fall)

ställer lite i nacken inåt, inte så mycket först (men kan öka om det känns bra) Pannan framåt, inte titta åt sidan (hästen)

Håller stadig kontakt med ytter. och innertygeln stadigt kvar i ställningen Det är ramen fram men den får inte vara för krävande först innan allt är på plats, i alla fall inte på den här hästen. När bakdelen kommer med (vilket är ganska direkt)kan ramen bli stramare.

Axlarna o blicken rakt fram och det är här jag måste tänka lite bak med höger för annars är den före. Vikten rakt över. (inte flytta den och hamna över åt vänster)

flytta fram innerhöft och i den rörelsen öppna lite som för att släppa fram med höften, som man gör i tex ökning, men bara inner bakben nu.
Jag gjorde något märkligt med höften som gjorde att den kom bakåt i själva verket, när jag skulle öppna upp, och för att jag inte kunde koordinera utan att det blev konstigt åt det hållet.

Lägger till ytterskänkel en aning bara som förstärkning, oftast bara att den ligger där utan att inverka knappt alls. Jag får inte använda den för mycket.
Just öppna upp tänket gjorde mycket. Och att liksom gå med i rörelsen vilket jag tycker jag gör genom bla det tänket. Och det var först då jag lyckades hålla takten igenom slutan.

Takten och arbetet genom ryggen ska hela tiden finnas kvar, om det hackar i takten så minskar jag böjningen och ställningen, när det går bra kan man öka lite mer igen.

Bättre att några steg är bra och sen rakt ut om det kärvar, istället för att hacka fram i fel takt.

Nu blir det inte alltid perfekt precis:angel: :o men mycket bättre än jag vågade hoppas.

Ni kan redan det här är jag övertygad om. Mycket bättre än jag dessutom.

jacko: jag har haft fler hästar kanske men då är det väl desto värre :angel:
Men har man ridit runt i hoppsadel 75 procent av tiden de sista 10 åren så....utan instruktör. Det blir därefter. Och ingen stjärna var jag innan heller för den delen.

Fast egentligen ska ju inte bakdelen FLYTTAS någonstans. Öppna och sluta längs tex. långsidan är ju samma sak, formning i sidan. Skillnaden är att i slutan ska frambenen följa spåret och i öppnan ska bakbenen följa spåret.

Du glömde halvhalterna o att inte driva hela tiden.
Yttersk. är viktig för att få med det bakben som ska bära.

Path.- Ja!
Tvärningen kommer sig av böjningen.:bow:
Liten böjning-liten tvärning.

Jag har lättare att rida sluta än öppna vilket gör att hästen också har lättare för det.
Fast han har lättare för bakdelsvändningar än framdelsvändningar vilket känns lite avigt.
Jag tänker att framdelsvändning är mer likt öppna och bakdelsvändning mer likt sluta eller är jag ute på hal is?

Min häst har på äldre dagar blivit tämligen stel, men hon gör ändå bättre öppna än sluta.
Då börjar jag fundera på om det inte egentligen är så att det är jag själv som har lättare att rida öppna och krånglar till slutorna.:angel:
Har försök ändra tänket i slutorna nu till att jag ska föra hästen med mig istället för att fokusera på böjningen och de flyter på bättre nu.
I öppna tycker jag att jag har lättare att hålla hästen mellan hjälperna.

Halvhalterna?

På den här nivån får man väl ändå begära att folk gör såna utan att man måste tala om det hela tiden.:mad: :p

Ja men ytterskänkeln behövs lite, bara, för mycket blir överreaktion på "min". Men visst ska den vara där. Jag ville inte överdriva den eftersom jag tycker många trycker på för mycket där och lägger allt fokus på den i rörelsen. Så hela hästen svänger inåt.

Men det beror på häst också. Jag sitter ju på en som är fruktansvärt snabb att reagera/överregera på allt och jag är ju miljöskadad tror jag.:o

Men det är väl inte hela sanningen... I öppna ska väl bakbenen gå på rakt spår och frambenen på böjt, och i sluta är det tvärtom frambenen på rakt spår och bakbenen på böjt eller:confused: ...

Får du upp länden ordentligt? För mig sitter nyckeln i slutan där.

I öppnan upplever jag inte alls länden som så central. Så fort jag får bogarna smöriga, går öppnan (eller skänkelvikningen ;) ) bra. (Och med smöriga menar jag högkvalitativa. Jag försöker givetvis alltid rida så kvalitativt som möjligt, men när man fokuserar 100% på bogsmörighet blir det en annan kvalisort än när jag "bara" försöker rida bra)

Smöriga bogar, vilket härligt uttryck, tror jag ska stjäla det och använda det på mina lektioner ikväll :banana:

Jag har lättare för sluta för jag "förstår" sluta bättre. Det är lixom enklare för mig att utföra, oavsett häst

Hästen ska vara böjd i sidan, bakbenen ska gå rakt fram i öppnan och frambenen rakt fram i slutan men formningen i sidan är densamma.

Liknande trådar

Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 075
Senast: Palermo
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 473
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
852
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 156
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar