Sv: Sluta kontra öppna
(Flash - tips mottages tacksamt)
Nu ska vi inte vara ironiska här
Jag gör så här, tror jag: långsidan (och det kan var helt fel i era ögon men så gör jag nu i alla fall)
ställer lite i nacken inåt, inte så mycket först (men kan öka om det känns bra) Pannan framåt, inte titta åt sidan (hästen)
Håller stadig kontakt med ytter. och innertygeln stadigt kvar i ställningen Det är ramen fram men den får inte vara för krävande först innan allt är på plats, i alla fall inte på den här hästen. När bakdelen kommer med (vilket är ganska direkt)kan ramen bli stramare.
Axlarna o blicken rakt fram och det är här jag måste tänka lite bak med höger för annars är den före. Vikten rakt över. (inte flytta den och hamna över åt vänster)
flytta fram innerhöft och i den rörelsen öppna lite som för att släppa fram med höften, som man gör i tex ökning, men bara inner bakben nu.
Jag gjorde något märkligt med höften som gjorde att den kom bakåt i själva verket, när jag skulle öppna upp, och för att jag inte kunde koordinera utan att det blev konstigt åt det hållet.
Lägger till ytterskänkel en aning bara som förstärkning, oftast bara att den ligger där utan att inverka knappt alls. Jag får inte använda den för mycket.
Just öppna upp tänket gjorde mycket. Och att liksom gå med i rörelsen vilket jag tycker jag gör genom bla det tänket. Och det var först då jag lyckades hålla takten igenom slutan.
Takten och arbetet genom ryggen ska hela tiden finnas kvar, om det hackar i takten så minskar jag böjningen och ställningen, när det går bra kan man öka lite mer igen.
Bättre att några steg är bra och sen rakt ut om det kärvar, istället för att hacka fram i fel takt.
Nu blir det inte alltid perfekt precis
men mycket bättre än jag vågade hoppas.
Ni kan redan det här är jag övertygad om. Mycket bättre än jag dessutom.
jacko: jag har haft fler hästar kanske men då är det väl desto värre
Men har man ridit runt i hoppsadel 75 procent av tiden de sista 10 åren så....utan instruktör. Det blir därefter. Och ingen stjärna var jag innan heller för den delen.