Slut täckestrakassera mig, jag blir galen!!!

Sv: Slut täckestrakassera mig, jag blir galen!!!

Vilket underbart argument! Det ska jag använda nästa gång folk påpekar bristen på täcken hos mig (händer visserligen itne så ofta när man har en liten kallblodsponny med päls som en mammut redan innan kylan kommer..).

Vi var på studiebesök på en hästgård här i veckan. En seminstation, med massor av högdräktiga ston ute på lösdrift. Givetvis kom frågan upp; varför täckar ni inte dem?
Stallägaren skrattade nästan: "Det är väl självklart? För det första kan de skada sig, för det andra har de päls. För det tredje har de obegränsat med mat. Och dessutom ser det löjligt ut."
Alla stona, travare, såg väldigt välmående och lyckliga ut. Den enda hästen på hela anläggningen (en enorm anläggning med 90 fölston, ett antal unghästar och årsföl) som hade täcke var sonens tävlingshäst, som var helklippt. Det var verkligen ett superfint ställe (inte bara för att de inte hade täcken :p), hade jag haft pengar hade jag velat ha en liknande anläggning. Fast mindre.

Jag skulle säga så här;

Jag vill definitivt inte riskera att skada min unga hästs muskelutveckling. Om man täckar mycket utvecklas inte /försvagas erector pili muskulaturen. Det är musklerna som drar i hårstrårna så att luft islolerar mellan dem.

(Troligen kan man reperera det senare i livet, men det vet ju säkert inte hon)

HH

Tack för bidraget med ett professionellt insatt svar! :bow:

Schubberubb har också fällt insatta kommentarer ang. hämmandet av rörelsemekanismerna i en växande kropp. Den är avsvärd.

Hahaha!- Vad komiskt!! - vi hade just en sådan granne förut, men nu har hon som tur är flyttat!! Hon täckte alla sina hästar m ibland 3-dubbla täcken, kragar osv. Tom sitt föl täckade hon. Sedan tjatade hon ständigt på oss om allt möjligt, inte bara täcken... Tröttsamt värre!!
Stå på dig inför denna jobbiga männska!!

Leta på nätet information, tror det stod i ridsport en gång, artikel om hur det fungerar med hästens päls och värme, och hur kallt det behöver vara, innan man måste täcka en häst..Var en forskare som skrivit..Skriv ut informationen och ge den till den jobbiga människan, så kan hon läsa på, varför man inte täcker en häst i onödan..

Står det inte i djurskyddslagen nånting om att täcken enbart ska användas vid behov. En unghäst (frisk och oklippt) har knappast behov av täcke om inte vädret är extremt dåligt men då är det väl oftast bättre att ta in den?
Påpeka alltså att du faktiskt följer lagen

Nja, så här står det:
Allmänna råd till 2 kap. 6 §
Täcken bör enbart användas vid behov och då huvudsakligen som skydd
mot kyla, väta eller insekter.

Men om personen i fråga inte har så stor koll har det ingen betydelse om det är ett allmänt råd eller en föreskrift :D

Står själv i ett privat stall med 13 andra hästar, och finns ju många där som jag kan ha åsikter om hur de täckar sina hästar, foder mm. Men det är ju ändå upp till dom, skulle inte få för mej att tjata eller säga det till dom om man inte såg att hästen mådde dåligt...
Alla har ju sitt sätt och tror ju på sin grej... Så är det ju.
Tkr själv det kan vara väldigt drygt när en person i stallet försöker ge mej råd, om typ foder och så... Är ingen person som jag har samma åsikter som, och tkr jag har hyfsad koll på foder så att jag inte behöver hjälp från henne iaf...
Vad har hon för argument att din häst ska ha täcke på sig ? Att den fryser bara? Du kan ju alltid fråga hur hon vet att den fryser i såfall...
Tkr inte det är spec kallt nu är runt 8 + hos oss, unghästar gör ju ingenting så tkr att de lugnt kan gå utan täcke nu. Täckade inte min förra häst förns vid -5 grader förra året, men fick ju då en rejäl vinterpäls istället, och blev väldigt svettig :grin:

Dock kan du se till att den har hösilage och halm när den kommer in. Genom att tugga kommer den att torka fortare.

Personligen ser jag hellre att hästarna har fri tillgång på grovfoder ute i hagen oavsett om dom är täckade eller EJ. Dom håller värmen bättre om dom kan äta hela tiden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 957
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Jag har alltid försökt undvika att använda täcke på mina hästar, vill inte att dom ska behöva ha det i onödan och gå och bli varma och...
Svar
2
· Visningar
1 022
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 861
Utrustning Nu tror jag jag blir galen på alla som täcker sina hästar i tid och otid. Hur 17 får man dessa hästägare att förstå hur en häst är...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
10 764
Senast: quigley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar