Hur får man slut på täckeshysterin??

Sv: Hur får man slut på täckeshysterin??

jag har liknande erfarenheter.
I tidningen Ridsport ser man ibland de mest märkliga klippingar i salu annonserna som återspeglar precis det du pratar om.

1): 3:åring på bild, som texten säger, endast insutten, som är helklippt.

2) ngn fascinerande hobby ponny klippning där man klippt BAKDELEN på hästen inklusive ryggen, och lämnat frampartiet.

.....

bara lite kuriosa, OT.

No I dont think, I know : )

Om din häst kostar 250.000 så är den inte en vanlig hobby tävlingshäst.

jag säger att klippning har det gått trend i, numera står var och varannan skogsmulle klippt för att ägaren tycker det är a) snyggt b) trendigt och c) smidigt.

det är INTE standard eller typiskt att hästar blir förkylda och får lunginflammation för att de har vinterpälsen var och svettas, och sen får torka med täcke på, så som man gjorde innan klippning existerade i hobby häst världen.

Min ena som är värd mer har aldrig varit klippt i hela sitt liv. Innan jag köpte han gick han 130 cm hoppning och **-ig fälttävlan. Så det är inte standard bland alla tävlingshästar att klippas heller btw. Och den andra klipptes en gång i oktober. Den tredje är nog heller aldrig klippt. Den jag hade och red SM i dressyr på klipptes heller aldrig. Så det är väldigt olika från individ till individ.

Sen som Macken säger är det inte standard att de blir sjuka av att inte klippas eller gå nakna. Det är enbart vissa individer det drabbar!!!

jag har liknande erfarenheter.
I tidningen Ridsport ser man ibland de mest märkliga klippingar i salu annonserna som återspeglar precis det du pratar om.

1): 3:åring på bild, som texten säger, endast insutten, som är helklippt.

2) ngn fascinerande hobby ponny klippning där man klippt BAKDELEN på hästen inklusive ryggen, och lämnat frampartiet.

.....

bara lite kuriosa, OT.

:rofl::rofl: Har folk ingen hjärna?:confused:

Min ena som är värd mer har aldrig varit klippt i hela sitt liv. Innan jag köpte han gick han 130 cm hoppning och **-ig fälttävlan. Så det är inte standard bland alla tävlingshästar att klippas heller btw. Och den andra klipptes en gång i oktober. Den tredje är nog heller aldrig klippt. Den jag hade och red SM i dressyr på klipptes heller aldrig. Så det är väldigt olika från individ till individ.

Sen som Macken säger är det inte standard att de blir sjuka av att inte klippas eller gå nakna. Det är enbart vissa individer det drabbar!!!

Nej jag håller med, även tävlingshästar så brukar man väl prata om att går de mkt inomhustävlingar även vintertid osv osv, så är det som mest befogat att klippa för hästens skull, inte mera för människans skötsel underlättande vilket annars ofta faktiskt är det primära vad sen folk gillar att ange/tro på för annan anledning.

skulle vilja säga som så att det inte ens är illustrativt att säga att det enbart är VISSA som drabbas av lunginflammation om de har pälsen kvar och täckas/tas om hand om med vett ändå, utan VÄLDIGT få, för att inte säga näst intill INGA.

Hästar är inga vilda djur längre, det är djur som fått anpassa sig efter oss människor. Därefter kan man inte räkna med att de hursomhelst kan knata runt utan täcke, oavsett väder, oavsett häst, oavsett träningsnivå.

Det har du givetvis rätt i. Men hur mycket päls hästen sätter är klimat och ljusrelaterat inte tamdjurs relaterat.

Tex släpper du ut en häst mitt i sommaren på en lösdrift med snålt med mat kommer den automatiskt sätta en extremt lång päls, mellan 5-10 cm lång före vintern. Om samma häst året efter går på en annan lösdrift med för mycket mat och bra skydd mot väder och vind, bra hall och skogshage kommer samma häst sätta en vinterpäls på mellan en och två cm.

(obs inget mot lösdrift, enbart kommentar ang pälssättningen).

Nej jag håller med, även tävlingshästar så brukar man väl prata om att går de mkt inomhustävlingar även vintertid osv osv, så är det som mest befogat att klippa för hästens skull, inte mera för människans skötsel underlättande vilket annars ofta faktiskt är det primära vad sen folk gillar att ange/tro på för annan anledning.

skulle vilja säga som så att det inte ens är illustrativt att säga att det enbart är VISSA som drabbas av lunginflammation om de har pälsen kvar och täckas/tas om hand om med vett ändå, utan VÄLDIGT få, för att inte säga näst intill INGA.

Jo precis. Enklare att borsta, hålla rent (lera i hagen ex). Sen finns givetvis de som ska klippas för individens skull men egentligen är det få som behöver helklippas hela vintern.

Det har du också rätt i. Väldigt få (mindre än 1 av 10.000 eller 100.000) blir sjuka i förkylning och dylikt för att de har pälsen kvar och rids så de svettas.

Jo precis. Enklare att borsta, hålla rent (lera i hagen ex). Sen finns givetvis de som ska klippas för individens skull men egentligen är det få som behöver helklippas hela vintern.

Det har du också rätt i. Väldigt få (mindre än 1 av 10.000 eller 100.000) blir sjuka i förkylning och dylikt för att de har pälsen kvar och rids så de svettas.

Men risken finns, speciellt när det handlar om hästar som presterar och reser mkt. Så varför riskera det?

Men risken finns, speciellt när det handlar om hästar som presterar och reser mkt. Så varför riskera det?

De flesta hästar blir halta av att ridsas så varför riskera något.

Dra inte saker till sin spets i en diskussion med mig eftersom jag alltid kommer ta det ett steg längre.

Ska man hela tiden förebygga allt genom att behandla alla hästar som elitpresterande världscuphästar kommer hästhållningen bli absurd. Något jag hoppas du inte vill.

Även de som klipps, tränas och täckas blir sjuka. Det sitter inte i mängden päls utan i sköttseln och individen som helhet.

Dessutom är de flesta som drabbas av transportsjuka både klippta, täckade och i tävlingskondition.

Jag tar också allting ett steg längre. Men däremot så föredrar jag att förebygga istället för att riskera. Man förebygger skador och hältor genom att ta väl hand om sin hästs ben. Varför inte förebygga annat också?
Dessutom, jag har varit nära på att förlora en häst i lunginflammation relaterat till det här ämnet. Det riskerar jag aldrig någonsin igen, aldrig att jag riskerar utsätta en häst för något sådant, bara för att jag inte vill klippa den.
Min högst personliga åsikt är att har man en häst med vinterpäls och planerar att träna den hårt en vinter, så klipper man den. Det är inte schysst annars, hästen förlorar onödigt mycket vätska samt riskerar dra på sig annat onödigt skit.
Men det är klart, har man aldrig sett vad som KAN hända så kanske man inte tar det på lika stort allvar.
Jag själv klipper inte mina hästar eftersom de ställs ut också, jag täckar dem och låter dem inte sätta nån päls. Det kanske redan är absurt, för dig? Inte för mig.

väldigt bra tråd!

jag blir väldigt chockad att vissa lägger på tre täcken på sin häst :eek: det tror jag inte är nödvändigt..
om man har en klippt häst så behövs täcke, men man får tänka på att tillgången på grovfoder också spelar in med hur hästen kan hålla värmen. sen vid den här årstiden då det kan vara väldigt varmt vissa dagar kan ju en klippt häst gå utan täcke - eller?

jag tror man jämför med sig själv mkt, fryser man så tror man hästen också fryser. jag tror man faktiskt måste våga testa att inte ha så mkt täcke på hästen, inte ha så mkt fodring i täcket. Fryser hästen - ja då ser man det o kan konstatera hur mkt täcke hästen behöver!

pållarna jag håller på med går utan täcke så mkt det går, de är oklippta. kallblodstravaren o shettisen får tjock o fin vinterpäls, medan halvblodet sätter en sämre vinterpäls = hon får ha täcke oftare under vintern/höst mm.

har inte läst hela tråden, men det finns ngn vetenskaplig artikel (från någon på SLU tror jag) om hästen o täcken mm - ska lusläsa den igen då det var mkt informativ läsning. :bow:

Jisses, det handlar om täcken på hästar, och inte nått j*vla mord.
Ni alla vet hur hästmänniskor är, oftast skiter de fullständigt i vad andra tycker och har en 'jättebra' anledning till att ha täcke på.

Att då gå och mästra om vad som är rätt och fel leder oftast bara till tjafs o bråk, och täckena sitter ändå kvar. För nästan ingen vill svälja sin stolthet inför någon annan, inte ens för sin hästs bästa.
Sen finns det en liten skara som lyssnar och tar till sig, för att dom inte vet, tänker på det eller förstår och kan erkänna det:bow:

Men som sagt, jag tror knappast att det tjänar någonting till att försöka övertala folk här om vad som är rätt och fel, för de har redan sin teori och åsikt. Och oftast leder sånna här diskussioner till mothugg och aggressioner, för ingen sväljer sin stolthet och erkänner ''Jag hade fel''.

Det håller jag inte med om, även om dom flesta reagerar med mothugg om man ifrågasätter varför dom gör en viss sak med sin häst så kan jag lova att dom kommer gå och grubbla och tänka över vad man sagt iaf och vissa lär garanterat ta åt sig men väldigt få lär visa det genom att hålla med just när kritiken kommer, det handlar väl om att inte vilja se dum ut.
Tycker att problemet med övertäckade hästar är mer än jisses det är bara täcken som du påstod därför om man vet vilka konsekvenser som kan följas av övertäckning så vet man att det är en form av djurplågeri.

Självklart, problemen som kan uppstå är värre än att släppa ut en häst naken i 10 minus.

Men för övrigt måste du ha väldigt bra hästmänniskor i din närhet.

Men som sagt, jag tror knappast att det tjänar någonting till att försöka övertala folk här om vad som är rätt och fel, för de har redan sin teori och åsikt. Och oftast leder sånna här diskussioner till mothugg och aggressioner, för ingen sväljer sin stolthet och erkänner ''Jag hade fel''.
[/QUOTE]

Jag tror inte heller på övertalningsmetoden. Information är bättre. Men det gäller att lägga fram infon på ett bra sätt så att ingen känner sig pressad. Jag tror många täcker för att de faktiskt inte vet hur hästens hårrem fungerar och varför man inte ska täcka i onödan.
Att ta till sig kunskap har inget med svald stolthet att göra för mig. De flesta vill lära sig mera.
Jag har haft fel många gånger i mitt liv med hästar, men jag har lärt mig mera och utvecklas.

Min högst personliga åsikt är att har man en häst med vinterpäls och planerar att träna den hårt en vinter, så klipper man den. Det är inte schysst annars, hästen förlorar onödigt mycket vätska samt riskerar dra på sig annat onödigt skit.
Men det är klart, har man aldrig sett vad som KAN hända så kanske man inte tar det på lika stort allvar.
.

men du fortsätter ju att helt missa det som skrivs.
Vi pratar ju fortfarande INTE om hårt tränande hästar. utan den medelmåttiga hobbytävlings hästen. Dessa rids varken särskilt hårt eller vistas i miljöer där klippning är fullt så befogat som ägarna anser det vara. Om man då pratar för HÄSTENS skull, inte det som underlättar för ägaren : )

Men vi förebygger väl bäst genom att låta hästen vara så naturlig som det är möjligt och genom att träna den på ett varierat och genomtänkt sätt, tycker jag.
Genom att låta hästen vara för varm under täcke när det inte finns behov sätts motståndskraften ner, bakterier kan frodas av fukten i hårremmen mm. Det ger ju bara hästen sämre förutsättningar.

Och mina stackars katter är ute utan täcke!

Jag kan skicka över min katts vintertäcke, som han hade när vi åkte bil sista vintrarna, svart med leopardmönstrat foder och "bling". :idea:

Kissen vilar nämligen numera under mor o fars vinbärsbuskar. :(

För att vara helt ärlig, så tror jag inte vi kan få ett slut på täckeshysterin helt. Däremot kan man, med hjälp av kunskap och upplysning, kanske stävja de värsta avarterna.

Bara lite skriverier.

I går åkte vi förbi ett ganska stort stall i anslutning till en större anläggning, där hästarna stod i snustorra jordrutor (8x4 meter gissningsvis?), UTAN vatten, i solgass, det var säkert +20 grader i stillastående sol, MED REGNTÄCKE :mad: (konstaterade att det var regntäcke eller tom. fodrat sådant, såg märket och kände igen det..)
Visst det blåste en liten aning men vad fasen, det var inte ett enda måln på himlen.
Vi fick ont i magen av att se stackarna!! De stod bara och hängde, visst det kanske de hade gjort även utan täcke, med tanke på hur hagarna såg ut, men ändå.

Stallet en bit bort (ja, några hundra meter emellan bara) hade inga täcken på sina, deras hagar var tom. skuggiga, undrar hur de överlevde? :eek:

Det är hemskt. Vad fan rent ut sagt ska det vara bra för?

Senast ändrad av en moderator:

Skicka in ett lagförslag om att det är förbjudet att använda täcke, ha den lagen fem år så lär sig ägarna att hästarna inte dör och att man inte behöver täcke, sen göra det lagligt igen, och se hur många som går tillbaka..

förlåt, allihop, jag glömde en ;):p

:angel:

Jag tar också allting ett steg längre. Men däremot så föredrar jag att förebygga istället för att riskera. Man förebygger skador och hältor genom att ta väl hand om sin hästs ben. Varför inte förebygga annat också?
Dessutom, jag har varit nära på att förlora en häst i lunginflammation relaterat till det här ämnet. Det riskerar jag aldrig någonsin igen, aldrig att jag riskerar utsätta en häst för något sådant, bara för att jag inte vill klippa den.
Jag själv klipper inte mina hästar eftersom de ställs ut också, jag täckar dem och låter dem inte sätta nån päls. Det kanske redan är absurt, för dig? Inte för mig.

Miss Sixty förebygger att hennes hästar ska frysa när de får 900 gram täcken vid noll gradigt också. Det du gör nu är att eftersom du hade EN häst som råkade ut för EN sak förebygger du så att ALLA andra av dina hästar inte ska drabbas av samma sak. Även fast det troligtvis berodde mer på den individen än på att alla hästar har det så. Vilket gör att du APLICERAR ett överdrivet skyddsbeov från den INDIVIDEN som behövde det till att ALLA skulle vara i behov av den skötseln. Täckes tillverkarna gör enbar detsamma, säger att alla hästar alltid mår bättre om de har täcke än utan. Förebygger helt enkelt.

Dock kan det vara så att i det fallet med din häst hade den för mycket päls för den träningsnivån du utsatte den för. Men det ska man inte av ren välvilja och okunskap lägga över på alla andra individer.

Att du inte då gjorde rätt betyder inte att alla andra hoppytävlingsryttare ska klippa sina hästar varje höst/vinter när det inte behövs för att din ena drabbades av lunginflamation. Diskussionen gällde faktiskt de generella hästarna, hobbyhästarna i låg till normal träning. Som klipps i onödan och därigenom även täckar helt i onödan. Helt i onödan=hysteri.

Dessutom sätter hästar päls efter klimat och ljuset, inte antallet täcken. Eller jo, har man dem för varma sätter de inte lika mycket päls som de annars skulle gjort. Men då är vi där igen, av välvilja har vi hästarna överhettade när det inte behövs för vi tror att hästens hårem fungerar på ett anorlunda sätt än den faktiskt gör. Vilket bla macken försöker med vetenskapliga fakta informera om när folk sätter på 200 grams täcken vid 15+.

Liknande trådar

Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
9 100
Senast: Camigween
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Utrustning Nu vill jag gärna ha era tips på slitstarka utetäcken med god passform för en stor häst som inte är alltför bred över bogen :) Gärna med...
2
Svar
29
· Visningar
2 828
Senast: Wembley
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka