Hur får man slut på täckeshysterin??

Sv: Hur får man slut på täckeshysterin??

Det är inte de högpresterande hästarna som i första hand behöver täcken.

Jag syftade på att högpresterande hästar ofta är helklippta på vintern och då behöver täcke istället för den förlorade pälsen.
Det jag protesterar emot är täcken nu den här årstiden. (och speciellt fodrade)

Bogvecken sitter i 95 % av fallen fel. De sitter för långt ner och hjälper inte alls.
Rörelsestörningar är säkert ett av problemen som kan komma av för mycket täckesanvändning. Likaså problem med eksem förekommer pga att hästarna helt enkelt är för varma. Skav är ju inte heller trevligt för hästen och även om många använder bogskydd hjälper inte det alla. Det är hemskt att se hästar som är avskavds ända in på skinnet över bogarna och nu är många även det på halsen pga helhalstäcken.
Jag har inte hetsat upp mig så mycket för detta förut, men nu har jag fått problemet så nära inpå mig att det blivit jobbigt.
Ska skriva ut lite fakta och lämna över och hoppas på att det hjälper lite.

Det kan du nog inte, men du kan sluta bry dig om andra och sköta dig själv istället. Även om du tycker att det är fel så leder det oftast inte till något annat än osämja -Och täckena är fortfarande på.

Verkligen jätte bra ide- Ser man någon som medvetet PLÅGAR sina hästar ska man INTE bry sig. Hästarna skadas ändå inte vid plågeri.

Eller titta åt andra håller när någon misshandlas till döds, (Ricardo-fallet). Jag antar att du tyckte det var helt rätt att ingen gjorde något och han MÖRDADES.

Eller som omvärlden brukar göra när ett land ska "få sköta sitt". Det gav ett bra spelrum för Hitler att genomföra förintelsen, en riktigt trevlig liten händelse. ELLER?

Att sköta sitt och skita i andra har genom hela människans historia lett till den ena hemska händelsen efter den andra. Både räknat i saker vi gjort mot varandra och andra arter.

Jisses, det handlar om täcken på hästar, och inte nått j*vla mord.
Ni alla vet hur hästmänniskor är, oftast skiter de fullständigt i vad andra tycker och har en 'jättebra' anledning till att ha täcke på.

Att då gå och mästra om vad som är rätt och fel leder oftast bara till tjafs o bråk, och täckena sitter ändå kvar. För nästan ingen vill svälja sin stolthet inför någon annan, inte ens för sin hästs bästa.
Sen finns det en liten skara som lyssnar och tar till sig, för att dom inte vet, tänker på det eller förstår och kan erkänna det:bow:

Men som sagt, jag tror knappast att det tjänar någonting till att försöka övertala folk här om vad som är rätt och fel, för de har redan sin teori och åsikt. Och oftast leder sånna här diskussioner till mothugg och aggressioner, för ingen sväljer sin stolthet och erkänner ''Jag hade fel''.

Jag tror du har helt rätt i det du säger men tycker du har helt fel i att det inte ska diskuteras. Isf kan vi lägga ner hela Buke.

Sen tycker jag mästra var ett dåligt ordval när det finns fakta i målet.

Jag tror du har helt rätt i det du säger men tycker du har helt fel i att det inte ska diskuteras. Isf kan vi lägga ner hela Buke.

Sen tycker jag mästra var ett dåligt ordval när det finns fakta i målet.

Jag menade hur den som blir tillsagd oftast ser på de. De vill inte bli 'mästrade' när det gäller deras häst. Många förstår inte att man bara vill hästen väl.
Självklart kan man diskutera det, men få slut på de, de får man nog aldrig.
Hur får man slut på täckeshysterin??

Skicka in ett lagförslag om att det är förbjudet att använda täcke, ha den lagen fem år så lär sig ägarna att hästarna inte dör och att man inte behöver täcke, sen göra det lagligt igen, och se hur många som går tillbaka..

Skicka in ett lagförslag om att det är förbjudet att använda täcke, ha den lagen fem år så lär sig ägarna att hästarna inte dör och att man inte behöver täcke, sen göra det lagligt igen, och se hur många som går tillbaka..

Men det förstår du väl själv, att man inte kan förbjuda det? Även om många hästar klarar sig bra utan täcke, så finns det minst lika många som inte gör det.
T.ex klippta hästar, högpresterande hästar som behöver sin energi till annat än att hålla värmen, sjuka hästar, gamla hästar, hästar med allvarliga ryggproblem osv.

Känns lite drastiskt att det skall behövas snarare än att folk självmant skulle vara intresserade av att läsa på och lära sig mer, för att få bättre kunskap om vad som får deras häst att må bäst. Täckning med förnuft, insatthet och måtta är bra att ha och inget man vill förbjuda.

Men det förstår du väl själv, att man inte kan förbjuda det? Även om många hästar klarar sig bra utan täcke, så finns det minst lika många som inte gör det.
T.ex klippta hästar, högpresterande hästar som behöver sin energi till annat än att hålla värmen, sjuka hästar, gamla hästar, hästar med allvarliga ryggproblem osv.

Nu tycker jag heller inte att man ska förbjuda täcken helt, men just argumentet med klippta hästar tycker jag faller lite. Det är ju VI som klipper hästarna. Om vi låter bli att göra det skulle de förmodligen klara sig utan täcken hela vintrarna.

Den senaste vintern vart det ju inte ens kallt på riktigt, i alla fall inte i mellansverige.

Nu tycker jag heller inte att man ska förbjuda täcken helt, men just argumentet med klippta hästar tycker jag faller lite. Det är ju VI som klipper hästarna. Om vi låter bli att göra det skulle de förmodligen klara sig utan täcken hela vintrarna.

Den senaste vintern vart det ju inte ens kallt på riktigt, i alla fall inte i mellansverige.

Det är ju inte schysst mot hästen att låta bli att klippa den, om den ska tränas hårt och stå o bli svettig. Risken för sjukdom ökar ju avsevärt. Så ditt argument faller helt.

Eftersom "klippta hästar" följdes av "högpresterande" räknade jag inte in de som tränas hårt där. Jag kunde/kan rida mina hästar som går LA/Msv på vintern oklippta, otäckade.

Nu tror jag jag blir galen på alla som täcker sina hästar i tid och otid. Hur 17 får man dessa hästägare att förstå hur en häst är skapad och hur deras hårrem fungerar. Visst, jag håller med om att vissa hästar behöver täcke. Det finns några enstaka som är frusna av sig och hästar med någon åkomma kan behöva täcke. Jag är inte emot täcke när det behövs, men det används inte så alltid precis.
Normalt är att de flesta hästar klarar sig alldeles utmärkt utan täcke. När det regnar är det trevligt att kunna sadla en torr häst tex, men nu är det alltför ofta jag träffar hästar som vid vissa tillfällen får vara utan täcke, men annars ska ha täcke både i hagen och i stallet. De växlar bara mellan olika täcken. Täcke har för många blivit det normala och vid undantagstillfällen går hästen utan. Det är inte klokt. Täcken ska användas när det finns ett behov och hur ofta finns det egentligen?
Fodrade täcken med helhals vid den här årstiden är helt åt skogen tycker jag.
Hur ska man på ett diplomatiskt och inte provocerande sätt förklara att hästar faktiskt kan må dåligt av att stå med täcke som inte släpper ut värmen och som dessutom förhindrar hästens hårrem att fungera som den gör när hästen är avklädd? Det uppfattas väldigt provocerande när man för detta på tal (har jag märkt)
För bara ett tiotal år sen var problemet inte alls så stort, men det verkar bara bli värre och värre. :devil:
Jag har irriterat mig på det här länge, men nu känner jag att det måste gå att göra någonting åt det. Det är inte god hästvård att täcka dem hela tiden. Hästar har päls som är bättre på att reglera värme och kyla ju mindre vi lägger oss i det.

För övrigt: täcken med helhals. Vad finns för behov av det öht?
Jag ber om ursäkt om jag låter alltför irriterad, men ibland för man bara nog.

jag håller helt & hållet med dig!!!!:banana:

Det är ju inte schysst mot hästen att låta bli att klippa den, om den ska tränas hårt och stå o bli svettig. Risken för sjukdom ökar ju avsevärt. Så ditt argument faller helt.

det där påståendet är också ett nutids påstående : )
det är främst för smidigheten runt skötsel för människans del som behov av klippning existerar på den normala hobby tävlingshästen.

Likaså flugtäckena som är vanliga på alla sorters hästar nu. För inte alls många år sedan fanns de i få varianter och användes på islandshästar med eksem. Nu är plötsligt var och varannan häst överkänslig mot insekter. Det köper jag inte riktigt. Har vi verkligen fått så mycket mera insekter i vårt land? Här hemma har jag inte märkt någon skillnad, men flugtäckena ökar ändå stadigt. Sedan jag började med häst på 70 talet har jag träffat 1 häst som fått eksem av sol/insekter, som inte var islänning. (halvblod) Eksem var så ovanligt då att ingen visste riktigt vad det berodde på. Hon fick vara ute om nätterna och inne när det var sol så löste det sig. Hon hade behövt ett flugtäcke, men det är ju så ovanligt. Läggs flugtäckena på i förebyggande syfte eller?

Jag kan ju bara svara för mig själv och varför jag använder flugtäcke till min ena häst.
8 årigt varmblodssto. Mkt tunn hårrem. Så fort insekterna kommer så äter de upp (inte hela hästen ;), men det blir hårlöst och sårigt) på bringan. Även väldigt snabbt vid juver, mellan frambenen och magen. Ofta på undersidan/mellan ganasherna också. med ett insektstäcke blir det mkt mindre sår och insekter som jävlas. Hästen blir mer lugn, och mindre irritationsvift med svansen.
På henne har jag redan börjat använda insektstäcke för i år, jag upplever det som att insekterna är som värst nu under varm vår- tidig sommar. Och under den tiden blir det insekttäcke på.
I förrgår var hon utan täcke eftersom jag precis släppt hästarna på bete och ville att hon skulle få springa fritt utan täcke som hindrar, igår hade hon börjat klia av sig svansen *sucka*, så det var flugtäcke på igen för att rädda resterande svans. Men så fort vi är inne i mitten av sommaren verkar/brukar allt ha lugnat ner sig, och det fungerar att ha henne utan flugtäcke igen.

Hon brukar annars inte gilla täcken vidare mkt, går gärna iväg. Men ofta när jag kommer med flugtäcket så står hon still, och det tolkar jag som att hon tycker det är helt okej (skönt?) att ha flugtäcke på sig.

Varmblodstravare är ju mest avlade för att kunna springa fort, så jag tror mkt av hennes problem ligger där, hon har inga bra "vild-häst-klara-sig-själv" gener (hänger ngn med i mitt resonemang eller är det toksnurrigt?), med tunn hud och tunn päls som följd.
Under vintern försöker jag täcke henne så lite som möjligt (lösdrift med stora tak och fri tillgång på hö), för att hon ska kunna sätta en ordentlig och tät päls. Men eftersom hon har problem med ryggen pga fd ägarens okunskap så måste jag ha täcke på vid nederbörd och kraftig kyla (minus 15 grader). har alla andra år tänkt att "hon är häst -hon ska klara kyla", men efter att ha sett att hon blir dålig i ryggen när den kyls ner så måste jag tyvärr täcka henne när det behövs.

Tacka vet jag nordistravaren som har tät tjock päls som klarar både regn snö och kalla vintrar PLUS en massa insekter! Blir bara biten i skapet och mellan frambenen. och inte alls lika mycket som varmblodsstoet. Tur jag inte har två känsliga hästar, det räcker med en! :)

Varmblodstravare är ju mest avlade för att kunna springa fort, så jag tror mkt av hennes problem ligger där, hon har inga bra "vild-häst-klara-sig-själv" gener (hänger ngn med i mitt resonemang eller är det toksnurrigt?), med tunn hud och tunn päls som följd.

Nej det resonemanget håller tyvärr inte, jag har också en häst som står högt i blod med tunn päls och hud, och han är inte känslig mot ohyra alls.

i övrigt tycker jag du verkar täcka efter behov och på ett sunt sätt. Dalarna har väl mycket knott och mygg antar jag.

det där påståendet är också ett nutids påstående : )
det är främst för smidigheten runt skötsel för människans del som behov av klippning existerar på den normala hobby tävlingshästen.

You think? Min gamla hopphäst, fullblod, lät ja bli att klippa för att jag ville slippa täcka så mycket. Han tränades hela den vintern, täckades efteråt för att torka och hålla sig varm.
Han fick jordens lunginflammation, höll på att stryka med. ÄVEN fast jag gjorde efter konstens alla reglar när det gäller oklippt häst i träning.
De på kliniken frågade varför jag i allsindar inte klippt honom, om han ska tränas så mycket. Jag hade inget svar, och kände mig som den mest idiotiska hästägare någonsin.
Hästar är inga vilda djur längre, det är djur som fått anpassa sig efter oss människor. Därefter kan man inte räkna med att de hursomhelst kan knata runt utan täcke, oavsett väder, oavsett häst, oavsett träningsnivå.
Dessutom, en häst som tränas hårt gör av mer energi om den ska behövas svettas mer än nödvändigt, får vätskebrist och temperaturen blir högre än nödvändigt, och den orkar inte lika mycket.

Och om man som bl.a jag själv har hästar värda över 250.000, så tar man inte risken att dom ska drabbas av något, bara för att de ska slippa gå täckade.

Senast ändrad:

No I dont think, I know : )

Om din häst kostar 250.000 så är den inte en vanlig hobby tävlingshäst.

och vad surrar du om? vem har sagt att de inte ska täckas om de tränas och rids. Jag har nu pratat och vänt mig till dig ang. KLIPPNING och ditt påstående runt detta.
jag säger att klippning har det gått trend i, numera står var och varannan skogsmulle klippt för att ägaren tycker det är a) snyggt b) trendigt och c) smidigt.

det är INTE standard eller typiskt att hästar blir förkylda och får lunginflammation för att de har vinterpälsen var och svettas, och sen får torka med täcke på, så som man gjorde innan klippning existerade i hobby häst världen.

Kanske inte standard, men det händer. Och kan man minimera risken så gör man väl det, om man är vettig? Dessutom underlätta hårdträning för hästens del.

Jag håller med dig att folk titt som tätt klipper sina hästar. Hästar som inte tränas på den nivå att de behövs klippas.
En tjej i stallet helrakade sin skimmel, dagen efter att han blivit ordinerad boxvila i sex veckor. Med argumentet ''han är så ful i päls'' en häst som dessutom har ryggproblem och behöver värme över ryggen. Ja, då väljer hon att slänga på massa täcken ist. Så jag förstår va du menar, det finns nötter och det finns nötter. ;):D

Liknande trådar

Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
9 100
Senast: Camigween
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Utrustning Nu vill jag gärna ha era tips på slitstarka utetäcken med god passform för en stor häst som inte är alltför bred över bogen :) Gärna med...
2
Svar
29
· Visningar
2 828
Senast: Wembley
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V