Hur får man slut på täckeshysterin??

Sv: Hur får man slut på täckeshysterin??

Jag tror du läser in lite för mycket mänskliga beteenden och känslor i hästarna.. Inte bara du, förresten, 90% av alla hästmänniskor jag träffat. Det är där hästvettet brister, en häst är ingen människa och upplever världen helt annorlunda!
Etologi är ett mycket underskattat ämne. För visst vet just jag vad just min häst tycker och tänker i alla läget om allt. Precis lika mycket som jag vet vad som försigår bakom min grannes pannben..

KL
jeesus, står hästar verkligen med thermotäcken i sommarvärme?:confused:

Jag gissar att det kan bli så i kollektivstall där man inte tar ut7in sin egen häst jämnt, utan tänker en kall kväll aytt, "jag skriver på tavlan att han ska ha det rutiga om det är varmare än nollan.." och så gassar solen mitt på dagen. Eller nått. För ingen vettig hästägare slänger väl PÅ det varma thermotäcket mitt i värmen om man själv känner efter?!

Fast, vi täckar en hel del, efter behov.
Börjar man får man löpa linan ut lixom. Den som inte tränas/klipps eller ens ryktas så värst är helt täckesfri oavsett temperatur eller oväder.
Den kärnfriska tjockisen har haft tunnast möjligt trots helklippning men de två muskelproblemhästarna har haft pyjamas och varmt på sig hela vintern (fast inga halsar eller supertjocka), och slipper ur täckena direkt nu varma dagar. (norrland, vi har haft tretton-femton grader kanske som högst.. nollan på natten)

Araben fick några stänk på sig häromdagen, och var fruktansvärt stel över ryggen och såg allmänt trött, låst och spak ut efteråt.. Så hon täckas på så fort molnen drar in!
Hon är faktiskt extremt blötkänslig. Kyla går fint, var otäckad i tjugo minus, men väta, då skakar hon så hon knappt andas och blir helt oridbar pga ryggsmärtor... Även i sommarregn..

så, de är olika! Men hellre frysa lite än svettas instängd i täcke under gassande sol, om man måste välja snabbt på morgonen.
har bävernylonstäcke med insida av bomull på araben som stoppar mot lite regn, men inte konserverar värme så mkt. Aldrig fleece eller ull nu.

KL
jeesus, står hästar verkligen med thermotäcken i sommarvärme?:confused:

Jag gissar att det kan bli så i kollektivstall där man inte tar ut7in sin egen häst jämnt, utan tänker en kall kväll aytt, "jag skriver på tavlan att han ska ha det rutiga om det är varmare än nollan.." och så gassar solen mitt på dagen. Eller nått. För ingen vettig hästägare slänger väl PÅ det varma thermotäcket mitt i värmen om man själv känner efter?!

Men hellre frysa lite än svettas instängd i täcke under gassande sol, om man måste välja snabbt på morgonen.
har bävernylonstäcke med insida av bomull på araben som stoppar mot lite regn, men inte konserverar värme så mkt. Aldrig fleece eller ull nu.

Jodå det gör de :(. Här finns det hästar i parti och minut som SKA ha täckena på sig oavsett solsken och + 20 grader varmt. och i stallet, där det vid +20 ute, är minst 25 grader inne, då det gassat sol i dagarna och värmt upp väggar och allt i hela stallet....
inte ens kollektiv - utan finns täckesbyten. men visst, kollektiv är ofta orsaken som du säger vad jag sett, att det ibland blir helgalet, dvs täckena sitter på jämt utan byten. men det är inte hela sanningen tyvärr.

skräcken för att ens häst ska frysa är helt extrem och har gått total haveri senaste årtiondet, så till den grad att man tvärtemot hur du resonerar, gör allt för att den gud förbjude skulle vara lite sval ngra morgon timmar innan solen värmt på - man tycker allt är bättre än att den är lite sval, hellre att den står i täcken och gassar i värmen större delen av dagen. vansinne, djurplågeri. Därav att djurskyddet nu reagerat och i desperation lagt till en paragraf.

Dessutom är ju kardinal felet folk gör, att jämföra med hur de själva reagerar på temperaturer, och anta att hästen fungerar likadant. detta är helfel. Hästen har dessutom PÄLS, och temperaturen man känner utanpå hästen om man stoppar handen innanför täcket, är inte den som är innanför en aldrig så kort päls, utan där är det ännu varmare.
en lagom varm häst under ett täcke skall kännas sval. Inget annat.

Det du pratar om ang. täckning är sund täckning, i det att man använder täcke i den bemärkelse det är avsett att användas. Nämligen för att hjälpa hästen behålla sin EGEN värme under speciella omständigheter.
Numera handlar gemene mans täckning av hästar i sverige dessvärre om att VÄRMA hästen utöver detta. Och det är där det blir helfel. Brist på kunskap och envishet att man har all den kunskap man behöver, för man vet hur man själv känner sig i x olika väder, är den största kuggen i hjulet tyvärr.

Senast ändrad:

helhalstäcke är skillnaden mellan att vara inne eller ute för min häst. han avskyr regn och blir lätt kall, utan hals så står han bara och hänger och ser miserabel ut, med halstäcke är han mkt nöjdare!

lilla araben som jag har skakade vid regn utan halstäcke... det var bara att klä på honom..

så nog behövs dom...!!!!

har dock inte halstäcken nu såklart, har flugtäcken. endast om det skulle regna helt extremt mkt och vara kyligt, då har jag några utan foder att sätta på dom.

Ja det du beskriver är ett sunt användande av täcken. Men fodrade täcken nu i sommarvärmen och dessutom med helhals, det är helt åt skogen om det handlar om en frisk häst. När man dessutom ofta märker på hästar att de inte trivs i täcke blir det ännu konstigare att ägarna lägger på dem i mängder. Tittar de inte på hästens signaler? eller väljer de att inte se dem? Jag fattar inte detta fenomen.

du anmäler till djurskyddet. de har en paragraf ang. detta som är ny för 2008, av samma anledning som gör att du reagerat.

Åh, det har jag missat. Det är hemskt att det ska behövas, men i dessa tider kan det vara användbart.
Vart finns det att läsa? skriva ut?

*kl*

Har alltid haft min häst helklippt på vintrarna och alltid haft stalltäcke på och ett vintertäcke ute ovanpå det. Vilket har resulterat i att min häst har fått väldiga hudproblem, han får stora fläckar som mjällar och kliar och sedan blir helt såriga och kala. Veterinären har tagit prover och hittar inget fel, lite fler bakterier än man har vanligt i huden men inget extremt...

Jag har förmodligen haft honom för varm och det här är resultatet. På en gång han har blivit minsta lilla varm under kläderna så blossar utslagen ut. Allt detta pga min OKUNSKAP. Förhoppningsvis försvinner hans utslag nu i sommar när han kan vara naken för det mesta.

min står och trycker, hänger med huvudet och spänner ryggen. rör sig inte en millimeter och blir därför ännu mer kall. med halstäcke är han som vanligt, går omkring och betar.
[/QUOTE]

Precis så beter sig en häst jag känner till när den har täcket på sig. Utan är den glad och rörlig. (ändå är den täckt för det mesta) De visar ganska tydligt vad de vill bara man tar sig tid att titta efter.

Jag tror att denna tråd inte kommer ändra på något. För varje år här på buke blir det bara värre och värre och de som borde lyssna, de lyssnar inte. Hur många hittills i den här tråden hör till de som borde lyssna? I världen utanför buke känner jag hästmänniskor i båda lägren. I de övertäckade fallen är min röst inte särskilt stark medan vi i mitt stall alltid pratar om vad som är bäst för hästarna.

Att det finns studier eller lagar ändrar nästan inget. Alla anser sig ändå känna sin häst bäst (och så borde det ju vara om man är hästägare egentligen, men som sagt har inte kunskapen hängt med i hästägandet) men all heder åt er som försöker gång efter gång att skapa diskussion och ifrågasätta.

:bow:
Men på något sätt måste de okunniga kunna ta till sig lärdom. Jag tror inte många av ren illvilja sätter på varma täcken, men de förstår inte att hästen mår bättre utan. De allra flesta hästägare tycker om sina hästar och vill dem väl. Kändisar brukar kunna starta flugor av alla de slag. Tänk om någon av dem ville gå i spetsen för ett "täckesuppror". Då kanske det skulle hända mera?

Det är många som svarat i tråden och jag misstänkte att det skulle bli mycket reaktioner, men det är för tråkigt att ingen av täckesivrarna vill vara med och diskutera. De borde våga stå för sina åsikter. (eller vet de inom sig att det inte finns substans i dem?)

Jag tycker personligen att det är så himla knepigt med täcken. Har alltid tyckt att hästägare ser sina hästar som ömtåligare än vad de är, vare sig det gäller täcken, hantering eller vad man nu väljer att kolla på. Efter att jag själv envist försökt låta min donna gå naken året runt i ett eller två år insåg jag dock att det inte alls fungerade. Pga ryggont varje gång kylan och blåsten kom så går hon numera täckad under den kalla och ruggiga säsongen, även inne efter inrådan av ET (hon står vid en dörr som folk "glömmer" att stänga ordentligt). Nu när det är så varmt ute slipper hon täckena tack och lov :) Därför tycker jag det är så himla svårt att säga si och så om andras användande, eftersom jag själv har en häst som får ont utan. Men vissa fall känns helt klart helt bisarra, men känner jag inte till omständigheterna håller jag hellre käften än pekar finger..

Jocelyn: Jag håller med dig om att man hellre ska fria än fälla när omständigheterna är oklara. men.... Om det är så att alla hästar som har täcke den här årstiden har problem av något slag som gör att de behöver täcke, då är det verkligen ett allvarligt fel någonstans. Vad skulle göra att vi har så många hästar i Sverige som inte är friska? Det skulle vara bedrövligt. :cry:
Min förra häst var väldigt frusen när han kom till mig. säkert för att han stått med täcke hela vintern innan. Jag fick täcka honom när det regnade minsta lilla första våren. Efter den sommaren fick han bara täcke när det regnade mycket eller var väldigt kallt. Han var aldrig mera frusen. Man gör ju hästarna en björntjänst när de blir känsligare än de varit om de fått vara utan extra kläder när det inte behövs.

Jag tycker det är väldigt lätt med täcken öht. Täcke på när det finns ett behov, annars utan. Och då anpassat till väderleken. Fodrade täcken när det är +grader är uteslutet.

Senast ändrad:

Som sagt, täcke efter behov och en massa sunt förnuft behövs.
Sen får man som hästägare ha is i magen och inse att de faktiskt inte alls fryser på morgonen eller kvällen bara för att det råkar vara x antal mindre grader då och man själv blir frusen. Ge hellre mera mat!

(Kan inte det vara en del av problemet? Att man är rädd att få en tjock häst om man ger x antal kg till med hö och istället täckar? Eller är det rentav för att man kanske inte tar sig råd att ge de hömängder som behövs för att hästen ska hålla värmen?)

Nu sen temperaturen sjönk har jag ett fleecefodrat regntäcke på fbl på nätterna (de går ute), men han har varit/är lite krasslig och har tappat en massa vikt på kort tid - annars hade det inte behövts.

(Kan inte det vara en del av problemet? Att man är rädd att få en tjock häst om man ger x antal kg till med hö och istället täckar? Eller är det rentav för att man kanske inte tar sig råd att ge de hömängder som behövs för att hästen ska hålla värmen?)

finns en artikel om fång i senaste stallmagasinet tror jag det är, som anger den ökade frekvensen på fång till att bland annat vara orsakat av övervikt på hästar, i sin tur orsakat av idog täckning där hästen inte gör av med tillräckligt med energi utan vänder energin till fetma.

Kan bara säga såhär, jag har en treåring som aldrig haft täcke, jag har inte ens nått:D Vi har en varmblodstravare i stallet sen 3 år, tjejen som har honom ville att han oxå skulle gå utan täcke, precis som dom andra hästarna så, även om det var en sommar då regnet öste ner så fick han vackert vara utan, han blev förkyld och hade undertemp, fick då komma in en stund, täcke på för att få torka lite och sen ut igen, utan täcke... och friskare häst får ni leta efter, aldrig några problem efter det... Och han är ett varmblod på 23 år, på vintern liknar han våra kallblod.. eller ett långhårigt marsvin :rofl:

Är ingen täckeshatare men jag tycker att det ska användas med förnuft, inte för att det är "inne" eller för "att man inte orkar borsta".

Vi människor behöver kläder för att inte frysa, men vi har ingen päls heller, det har ju hästen, om man nu inte rakat av den förstås.

Jag täckar mina hästar mycket och jag står för det och kan även resonera kring det. Anledningen, jag har tävlingshästar som jag kräver max prestation av på träning och tävling. För att kunna göra det måste jag ge hästen maximala förutsättningar för att prestera. Det kan innebära att de har tjocka täcken på vintern eller flugtäcken på sommaren. De får den mängd foder de behöver för att prestera och må bra. Men de får inte så mycket att de håller värmen i -10 utan täcke och fri tillgång. Jag vill att mina hästar ska prestera på överskottsenergin, alltså inte hålla värmen med överskottsenergin. Jag vill heller inte att de ska rulla fram vilket innebär ej fri tillgång vilket innebär att de inte kan äta ute (vinter) om det är dåligt/kalltväder.

Sen ska man diskutera vad som är LAGOM mycket för varje häst. Endel behöver inget, andra mer, andra mindre. Men att alltid konstatera att tex täcke i plusgrader är överdrivet fungerar inte. Speciellt inte om vi ska få en saklig debatt där de som saknar kunskap inte känner sig påhoppade och av den anledningen vägrar lyssna och ta in de fakta som sägs.

Ett steg kan vara att faktiskt visa upp de friska exemplaren som finns som klarar sig med tunna/inga täcken. Visa att överhettade hästar fysiskt tar skada av att vara överhettade.

Kunskapen är för låg inom området häst bland hästägare, hur man ska lösa det är nog väldigt svårt. Men det skulle kunna gå att införa hästkunskaps test innan man löser licens. Då måste tävlingsryttarna läsa på om hur hästar fungerar innan de tävlar. Och även om de inte direkt tror på det de läser så matas de med fakta år efter år efter år. Då kan man nog få den attitydförändring som behövs.

Sen tror jag det skulle behövas en nationell uppslutning kring hur man hanterar hästarna i detta landet (inkl täckesannvändning). Där alla tränare, naturbruksgymnasium och utbildningscentrum hade samma grund att stå på. Med tex tabeller över hur människor upplever en temperatur och vilken temperatur det är när hästen upplever det på samma sätt.

Tex om människor tycker det är lagom varmt med tunna ridbyxor och en t-shirt vid 22+ tycker hästen att det är lagom varmt att vara kortpälsad/klippt naken vid 8+. (Vet inte om det var en bra gämförelse men hoppas ni förstår hur jag menar.)

Eller att när vi fryser vid 5+ så upplever hästen samma kyla vid -15. Så att människor kan få ett sätt att sätta sig in i hur hästarna fungerar och uppfattar värme/kyla.

För övrigt: täcken med helhals. Vad finns för behov av det öht?
Jag ber om ursäkt om jag låter alltför irriterad, men ibland för man bara nog.

En del hästar med tunt skinn och tunn hårrem blir så kylda av regn/snö att hela kroppen kyls ner eftersom vattnet kommer ända in till huden och då kan inte pälsen längre skydda mot regnet. Om då hela halsen kyls av spelar det ingen roll att de inte släpper ut någon värme genom halsen eftersom att sålänge det regnar kyls hästen ner och blir därigenom kall.

Har man då en hals kan inte vattnet tränga in till huden och därigenom inte heller ge någon kylande effekt.

Senast ändrad:

Jag är ju en av de som håller låda ofta och mycket i såna här trådar, och jag håller med dig i allt du skriver. Du är insatt, påläst och har en genuin förståelse för hur hästen verkligen hanterar värme och kyla, och därmed har du helt andra redskap att använda när du väljer täcken på dina hästar. Det är väl här det brister för många andra precis som du säger, det saknas helt enkelt kunskap, och framför allt kunskap om att man SAKNAR kunskap och att det finns mer att lära som gynnar hästen.

jag tror skaran är mindre som övertäckar för att de är lata och ska rida, och mer bara ren missriktad välvilja, där man helt enkelt resonerar som om hästen fungerade som en själv, och applicerar sina egna känslor runt kyla/värme på hästen. det är här det blir så otroligt fel ofta.

Jag tycker det är fantastiskt att du som tävlar på relativt hög nivå och har flertalet tävlingshästar osv, deltar i såna här trådar och visar den insatthet du har i ämnet, då det är en av villfarelserna som existerar hos många, att tävlingshästar skall täckas ngt extremt, och återigen utan kunskap i botten utan täckas massor punkt slut. Jag tycker din täckning är exemplarisk när du själv säger att du täckar "mycket" för det återspeglar inte ens hälften av många hobby ryttares sätt att täcka, eller deras insatthet i exakt HUR extremt mycket de täckar sina hästar.

Det vanliga argumentet att värja sig för diskussion är att man vet bäst själv och att hästen är extremt känslig. Där önskar jag att man tänkte till och valde att forska lite i ämnet och ofta tänka om utefter det. ett annat vanligt argument är att man vill vända såna här debatter till att det handlar om barfota gröna vågen nissar som är emot allt vad täckning heter - och så är det ju faktiskt inte, och det visar du också när du deltar i diskussionen på det engagerade och insatta sätt du gör.

ang. att visa exempel så är väl min ett bra exemplar. 100% fullblod, som tränas och klipps och är i full kondition. Aldrig haft mer än 300 gram på honom vintertid någonsin, dubbla vintertäcken skulle aldrig finnas i vår värd. Han har aldrig varit kall eller nedkyld en enda vinter på de 4 år jag haft honom. Dock en gång sommartid, då det hällregnade en hel natt och de gick ute.
I plusgrader vintertid går han med ofodrat regntäcke och under nollan går han med ett lätt fodrat, ca 150 gram, altnernativt fleece och ett regntäcke över i hagen.

han fodras noga och regelbundet, under dygnet, minst 4 fodringar/dag och gärna mycket i hagen så att maten räcker länge. reglerar själv sitt ätande, dvs äter inte upp allt i en stöt även om det bara handlar om ett par kilo, utan gåroch plockar, gör annat, plockar igen, osv. Är en glad och aktiv häst.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
9 100
Senast: Camigween
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Utrustning Nu vill jag gärna ha era tips på slitstarka utetäcken med god passform för en stor häst som inte är alltför bred över bogen :) Gärna med...
2
Svar
29
· Visningar
2 828
Senast: Wembley
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka