Hur får man slut på täckeshysterin??

Sv: Hur får man slut på täckeshysterin??

fast det är inte så att hästarna fryser bara för att de inte har halstäcke. Om du nu menade så?

min fryslort har aldrig haft mer än halvhals och det funkar bra, hon fryser inte i sina regntäcken utan hals.

Och jag kör samma variant.

min häst får alltid kommentarer om hur tunn päls hon har och dessutom har hon tunt skinn.

både jag och mackan har fullblod som inte täckas mycket. Ändå är våra fullblod bland de rundaste och finaste fullbloden jag sett.
så inte ens fullblod behöver täcken för att hålla vikten om man ger de mat.

fast det är inte så att hästarna fryser bara för att de inte har halstäcke. Om du nu menade så?

min fryslort har aldrig haft mer än halvhals och det funkar bra, hon fryser inte i sina regntäcken utan hals.

Jo om det hällregnar eller blötsnöar. Jag har sett det. Sen kanske det beror på annat men vid tillfället hade den ena hästen 200g täcke det var 3+, hällregn och han skakade. Är det inte nederbörd är han lagom i det utan hals.

Den andra hade 400g täcke det var 2-, blötsnö och hon skakade. Vid samma temperatur med hals var hon lagom.

Då är detta den ända förklaring jag kunnat hitta som verkar lite logisk.
En del hästar med tunt skinn och tunn hårrem blir så kylda av regn/snö att hela kroppen kyls ner eftersom vattnet kommer ända in till huden och då kan inte pälsen längre skydda mot regnet. Om då hela halsen kyls av spelar det ingen roll att de inte släpper ut någon värme genom halsen eftersom att sålänge det regnar kyls hästen ner och blir därigenom kall.

:bow::bow::bow:

Nu blev jag riktigt glad. Tack!

Jag tycker det är viktigt att påtala för andra när misserabla förhållanden skyltas med och ses upp till. Om vi kan få andra att sluta övertäcka pga okunskap är det värt det. Hästarna kan inte alltid prata för sig själva, då måste någon annan göra det.

Både din och pontevecchios hästar är bra exempel på välmående hästar med lagom mängd täcken och jag tror att endel påverkas av det till det bättre.

Jag täckar mina hästar mycket och jag står för det och kan även resonera kring det. Anledningen, jag har tävlingshästar som jag kräver max prestation av på träning och tävling. För att kunna göra det måste jag ge hästen maximala förutsättningar för att prestera. Det kan innebära att de har tjocka täcken på vintern eller flugtäcken på sommaren.
Då hör du inte till de hysteriska täckarna i mina ögon. fodrat täcke på vintern och flugtäcke på sommaren låter sunt. Det är ju anpassat till högpresterande tävlingshästar. alltså täcke efter behov.

En del hästar med tunt skinn och tunn hårrem blir så kylda av regn/snö att hela kroppen kyls ner eftersom vattnet kommer ända in till huden och då kan inte pälsen längre skydda mot regnet. Om då hela halsen kyls av spelar det ingen roll att de inte släpper ut någon värme genom halsen eftersom att sålänge det regnar kyls hästen ner och blir därigenom kall.

Har man då en hals kan inte vattnet tränga in till huden och därigenom inte heller ge någon kylande effekt.

Hästar med tunt skinn eller tunn hårrem har funnits i alla tider, men helhalstäckena fanns inte öht för ett 10 tal år sedan. Hur klarade sig de hästarna då? jo jättebra. (har haft hand om flera själv och aldrig ägt ett halstäcke) Ett inbillat behov blir det då för mig.

Likaså flugtäckena som är vanliga på alla sorters hästar nu. För inte alls många år sedan fanns de i få varianter och användes på islandshästar med eksem. Nu är plötsligt var och varannan häst överkänslig mot insekter. Det köper jag inte riktigt. Har vi verkligen fått så mycket mera insekter i vårt land? Här hemma har jag inte märkt någon skillnad, men flugtäckena ökar ändå stadigt. Sedan jag började med häst på 70 talet har jag träffat 1 häst som fått eksem av sol/insekter, som inte var islänning. (halvblod) Eksem var så ovanligt då att ingen visste riktigt vad det berodde på. Hon fick vara ute om nätterna och inne när det var sol så löste det sig. Hon hade behövt ett flugtäcke, men det är ju så ovanligt. Läggs flugtäckena på i förebyggande syfte eller?

Likaså flugtäckena som är vanliga på alla sorters hästar nu. För inte alls många år sedan fanns de i få varianter och användes på islandshästar med eksem. Nu är plötsligt var och varannan häst överkänslig mot insekter. Det köper jag inte riktigt. Har vi verkligen fått så mycket mera insekter i vårt land? Här hemma har jag inte märkt någon skillnad, men flugtäckena ökar ändå stadigt. Sedan jag började med häst på 70 talet har jag träffat 1 häst som fått eksem av sol/insekter, som inte var islänning. (halvblod) Eksem var så ovanligt då att ingen visste riktigt vad det berodde på. Hon fick vara ute om nätterna och inne när det var sol så löste det sig. Hon hade behövt ett flugtäcke, men det är ju så ovanligt. Läggs flugtäckena på i förebyggande syfte eller?

Ja uppenbarligen.

Det är inte de högpresterande hästarna som i första hand behöver täcken.

Hobbyhästen som går på lätt arbetsintensitet och är oklippt behöver inte täckas i stallet men behöver ersätta sin värmeförlust vid utevistelse då det är minusgrader med antingen foder eller ett täcke.

Tävlingshästen som går på medel eller hård arbetsintensitet har mest värmeproduktion pga det högsta energiintaget. Då den är klippt behöver den ersätta den förlorade isoleringen med ett täcke, men den klarar sig till ungefär -15ºC (hård arbetsintensitet) innan den behöver producera mer värme för att vara i termisk komfort.

Den vanligaste man ser är väl att ridskolehästen eller hobbyhästen har minst täcken och att tävlingshästen har mest täcken. Att tävlingshästen ofta har flera lager täcken är ju helt oförståeligt, då den har högst värmeproduktion och klarar kylan bäst. En konvalescent på underhållsfoderstat däremot som har ett lågt foderintag kan behöva täckas vintertid för att kunna hålla värmen.

Senast ändrad:

Kan tillägga att även jag har fullblod.

Regnar det och jag ska rida = regntäcke.
Minusgrader = tjocktäcke, hur många gram bryr jag mig inte om och inte han heller. Jag tar det som hänger närmast eller det han ser snyggast ut i...

Aldrig halstäcken, aldrig täcke inne (förutsatt att han inte är klippt dvs). Mina andra två går oftast otäckade oavsett väder.

Jag vet inte om de kommer lyssna. Jag har själv en nära vän som tillhör "hobbyeliten", hästen på stor anläggning, mkt täcken, små hagar, bete i 2 veckor under premissen minst 3 timmars träning varje dag för att den inte ska bli fet... Och nej, jag har inte så mycket att säga till om där. Det blundas och värjs och ärligt så vill jag inte ta någon djup diskussion om hennes syn på det hela; det är ändå bara hennes medryttarhäst.

Själv har jag en arab och en nordsvensk, således mycket olika hästar i grunden. Ingen av dem fryser. Nordsvensken äter upp alla täcken, svettäcken är döden efter ett ridpass, de har han sönder direkt om man inte passar på honom. Vintertäcket är använt 1-2 ggr när han var spårklippt. Denna vinter var han inte klippt och gick utan täcke.
Araben fick jag hem i januari med full vinterpäls och dålig kondition. Han frös inte en enda gång; det har både snöat, regnat och blåst och jag har varit orolig men när jag tagit in honom har han varit avspänd, inte skakat eller visat andra tecken på att frysa. Till hösten kommer han bli klippt så då vi se vad han trivs bäst med.

vadå? du menar alltså att hästarna i hagen jag åker förbi varje dag lider? för att de har dubbla täcken när de är 15grader varmt i skuggan :cool:

Jag håller med dig. täckeshysterin är helt avskyvärd. Har sett hästar som fortfarande har täcken på sig TROTS 22 grader i solen...blir så förbannad.

kl

Jag komjust på mig själv med att oroa mig över min nakna häst som fått utstå säker 5-10 minuters regn. Jag är nog mer hysterisk när det gäller täcken än vad jag vill erkänna :rofl:

Var på en kurs en gång där länsvet pratade om att det var så många hästar som fick problem av täckena, minns inte helt klart hur, men det handlade om att täckena förstör något vid framkanten, så att hästarna fick rörelsestörningar. Plus allt skav...

även ET och massörer har kommentarer om detta. Täckena hämmar alltid i viss mån rörelsemönstret, och ju mer idogt de sitter på, desto mer påverkar det givetvis.

det har gjorts studier på hur mkt hjälptyglar påverkar och hämmar rörelsen i bogen och resultaten visade att tillochmed en martingal eller en förbygel påverkar, dvs utrustning vi inte ens tänker på skulle spela ngn större roll i den bemärkelsen. Tänk då täcken som sitter på ofta dygnet runt månader i sträck, större delen av året. Klart det påverkar.

Från veterinärers sida vet jag att det finns påvisat att unghästar som täckas in för mkt inte bara förlorar resistens mot väder och vind, men även att det hämmar tillväxten, då återigen - täcket restrikerar rörelser och mekanik.

kl
Hur får man slut på täckeshysterin??

Det kan du nog inte, men du kan sluta bry dig om andra och sköta dig själv istället. Även om du tycker att det är fel så leder det oftast inte till något annat än osämja -Och täckena är fortfarande på.

Min häst har flugtäcke m hals på vid fint väder och ofodrat regntäcke med hals vid regn.

Jag håller med dig, var och varannan människa slänger på sina hästar flugtäcken.
Jag har det också, men för att det behövs. Min stackars Allie bara springer o springer nu när insekterna kommer, får ingen mat ro.
+ Att han får stora bulor över hela kroppen. Inte så farligt som exem, men det stör honom tillräckligt mycket för att jag kan sätta på honom ett flugtäcke utan dåligt samvete.

Jag har länge funderat på det där med förbyglar och bröstor. Tänkt att det MÅSTE ju fungera så att det håller tillbaka hästens bogrörelser, speciellt i uppförsbackar bland annat. För om det ska fylla sin funktion och hålla emot så måste ju ett tryck uppstå mot bogen som låser lite.

Går verkligen dagens täcken med bogveck, resår och hejsanhoppsan under samma kategori? Det lär väl iaf vara ett bättre alternativ än trånga små täcken utan bogveck?

Jag har länge funderat på det där med förbyglar och bröstor. Tänkt att det MÅSTE ju fungera så att det håller tillbaka hästens bogrörelser, speciellt i uppförsbackar bland annat. För om det ska fylla sin funktion och hålla emot så måste ju ett tryck uppstå mot bogen som låser lite.

Går verkligen dagens täcken med bogveck, resår och hejsanhoppsan under samma kategori? Det lär väl iaf vara ett bättre alternativ än trånga små täcken utan bogveck?

studierna vad jag erinrar mig, var gjorda på plan mark, dvs utan backar, och ändå restrikerade dessa hjälptyglar rörelsen.

ang. bogveck, resår osv osv: svar på frågan: har hästar ofta eller frektven bogskav/skav trots dessa mekanismer?
där har du svaret :D

Liknande trådar

Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
9 100
Senast: Camigween
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Utrustning Nu vill jag gärna ha era tips på slitstarka utetäcken med god passform för en stor häst som inte är alltför bred över bogen :) Gärna med...
2
Svar
29
· Visningar
2 828
Senast: Wembley
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka