Sv: Hur får man slut på täckeshysterin??
Jag vet inte om de kommer lyssna. Jag har själv en nära vän som tillhör "hobbyeliten", hästen på stor anläggning, mkt täcken, små hagar, bete i 2 veckor under premissen minst 3 timmars träning varje dag för att den inte ska bli fet... Och nej, jag har inte så mycket att säga till om där. Det blundas och värjs och ärligt så vill jag inte ta någon djup diskussion om hennes syn på det hela; det är ändå bara hennes medryttarhäst.
Själv har jag en arab och en nordsvensk, således mycket olika hästar i grunden. Ingen av dem fryser. Nordsvensken äter upp alla täcken, svettäcken är döden efter ett ridpass, de har han sönder direkt om man inte passar på honom. Vintertäcket är använt 1-2 ggr när han var spårklippt. Denna vinter var han inte klippt och gick utan täcke.
Araben fick jag hem i januari med full vinterpäls och dålig kondition. Han frös inte en enda gång; det har både snöat, regnat och blåst och jag har varit orolig men när jag tagit in honom har han varit avspänd, inte skakat eller visat andra tecken på att frysa. Till hösten kommer han bli klippt så då vi se vad han trivs bäst med.