Hur får man slut på täckeshysterin??

Sv: Hur får man slut på täckeshysterin??

Flugtäcken är en helt annan sak tycker jag. De används för att hästen är känslig för insekter. (fyller en funktion) De är så lätta att hårremmen luftas och mår bra ändå.
Bara för några dagar sen träffade jag en häst i en hage som stod vid staketet, hängde med huvudet och såg väldigt hängig ut. Den såg inte frisk ut. Gick fram och kände på den (under det fodrade täcket med helhals), och hästen var fuktig av värmen. Plockade av täcket och hästen sträckte på sig och travade iväg. Den var märkbart påverkad av värmen. Sånt borde inte kunna inträffa.
kommentarer som -det kan vara kallt på marken. -hästen kan bli förkyld. -tänk om det kommer en regnskur, då fryser hästen om den inte har regntäcket på sig.
..... köper jag inte.

Gick du bara förbi en hage och tog av hästen sitt täcke :eek: eller har ja missuppfattat ?

Jag körde förbi Bollerup (södra Skåne) häromdagen och skakade på huvudet. Mitt i solen, i dessa pyttesmå rasthagar som Bollerup har till sina elever, stod det hästar med mörka fleecetäcken.... i vår sommarvärme! Vi har runt 25 grader i skuggan nu. Och Bollerup är ett naturbruksgymnasium som ska lära ut hästhållning.... jisses.
/Sessiagh

I takt med att hästägandet explosionsartat ökat de senaste 15 åren har inte kunskapen förmedlats i samma takt.

Wow, det där är en mening som jag länge sökt, men inte kunnat få ut bra.

Tycker att det problem du beskriver inbegriper de flesta "flugor" som uppkommit på senare tid. Istället för att hantera häst så blir det en barbiedocka som ska ha samma utstyrsel (och helst ännu mer och finare) än grannen har. Individanpassat vad är det?

helhalstäcke är skillnaden mellan att vara inne eller ute för min häst. han avskyr regn och blir lätt kall, utan hals så står han bara och hänger och ser miserabel ut, med halstäcke är han mkt nöjdare!

lilla araben som jag har skakade vid regn utan halstäcke... det var bara att klä på honom..

så nog behövs dom...!!!!

har dock inte halstäcken nu såklart, har flugtäcken. endast om det skulle regna helt extremt mkt och vara kyligt, då har jag några utan foder att sätta på dom.

Ja det är ävldigt mkt pjosk med hästarna. kan ta ett exempel på en ridskola jag red förut där det oxå fanns ett privat stall, så stod ridskolehästarna ute, utan täcke när de var klippta och alla privathästarna hade minst ett täcke på sig, de flesta 2. Och då var det typ oktober lr nått,ingen snö och så.
Har läst att hästar kan gå utan täcke till -15 grader utan att frysa om de är i normalhull, då är väl de förutsatt att de har vinterpäls. Och att de kan gå utan täcke i ännu lägre temperaturer om de har fri tillgång på mat...

jadu allvarligt talat vet jag inte hur man ska få såna som täckar i 25 gradig värme att förstå att det blir för varmt och hästen mår dåligt! Tror ibland att dom som inte är upfödda med hästar har svårt att ta in hur djuret egentligen fungerar. Den värmen som har varit senaste tiden behövs det inga täcken, jo visst om man är djurplågare då. Jag tror att dom som använder varma täcken på sommaren VET att det är för varmt men dom skiter i det för dom är lata och vill ha det på sitt sätt, för nog känner man att hästen är svettig under täcket? Täcken är till för att användas vid behov, vet man inte när hästen har behov för det så ska man inte ha häst.
Jag använder täcke dagligen under resten av året men på sommaren blir det aldrig något annat än flugtäcke om det inte regnar en hel dag då har jag ofodrade regntäcken på hästarna.

du anmäler till djurskyddet. de har en paragraf ang. detta som är ny för 2008, av samma anledning som gör att du reagerat.

Det går inte. Det finns en hel generation som tror att hästar inte överlever utan täcken och att man dessutom måste byta täcken för att temperaturen växlar med 5 grader.

Jag tycker att det är ganska sorgligt att det ska krävas lagar för att inte hästarna ska "övertäckas".
Vart har hästägande med sunt förnuft tagit vägen?

Suck, det där är nog det sämsta argumentet som finns, "min häst gillar inte regn". Hur vet du det?
I nio fall av tio tror jag det är hästägaren som inte gillar regn... Det är lite märkligt annars att en viss människa kan ha tre olika hästar, under tre olika tidsperioder och alla tre avskyr regn, lera, snö, solrosor eller vad det nu är de inte gillar.

Hästar kan skaka för att hålla värmen, inte nödvändigtvis för att de fryser. Hästar kan känna av sinnesstämningar väldigt väl, om du är deppig för det regnar kan mycket väl hästen bli deppig med. Om hästar inte hade tålt regn hade arten varit utdöd för länge sen. Hästen har inte förändrats speciellt rent fysiologiskt, förutom att vissa individer blivit sönderavlade och förstörda av miljön. En häst är en häst är en häst! Låt den vara en häst, och ingen liten docka!

Enda gångerna jag kan rättfärdiga täcke är
  • om hästen är gammal eller sjuk
  • om hästen har eksem och måste ha eksemtäcke
  • om det är extremt med bitande insekter
  • om det är svinkallt och din häst precis importerades från Arabien

och de där förbannade eksemtäckena hatar jag! Men när man har att välja på en inbakad häst och en sönderkliad och blodig häst, då får man väl ta på det där täcket då. Men jag hatar det ändå!

Jag tycker att det är ganska sorgligt att det ska krävas lagar för att inte hästarna ska "övertäckas".
Vart har hästägande med sunt förnuft tagit vägen?

Jag misstänker att detta är bara början på en mängd lagar över självklara saker vid hästhantering. Utegångstider, uppstallningsätt, täckesanvändning.....är bara början. Sådant som var självklarheter från början måste regleras nu för tiden. Kunskap, någon?

Mina går med flugtäcken på dagarna när det är så här varmt ute, hade gärna slupit det med det är så förbaskat mycket insekter och sånt här. Brukar ta av dom flugtäckena framåt eftermiddagen ibland.
Så gör vi även på dom flesta av svärfars hästar.

När det blir kallare så åker ett ofodrat regntäcke på ligger det runt 10+ åker även fleecetäcke på under.

Mina tränings/tävlings hästar går med 400g täcken på vinter just för att hålla muskler och sådant varmt.

Halstäcken är jätte bra, speciellt om man har fryshästar som HATAR regn.

Men att sätta på 150g täcken nu är ju bara ren idioti!

Själv går jag på Bollerup (har ingen egen häst dock) och jag lider var dag nu i sommarvärmen när man ser alla hästar med täcke.

Vi har täcke på våra i stort sett året runt, dock inte mitt på dagen när det är varmt. Men anledningen till att vi har täcke är att vi har ett litet stall och för att luften inte ska bli dålig har vi öppet från alla håll vilket leder till att det kan bli lite dragigt. Drag är inte bra att stå i och därför får de täcken. Det betyder också att de inte sätter särskilt mycket vinterpäls som då gör att de får ha täcke ute. Dessutom rids och tränas hästarna hela vinterna och ställa in en svettig häst i ett stall som kan vara dragigt är inte bra. I vårt fall anser vi att luften är så viktig att de får ta omaket att ha täcke. Men det är ett evigt bök att anpassa täcke efter grader, vind och individ. Jag håller också med om att mycket okunskap följer den stora ökningen av ridsporten och att utbildning inte hänger med. Därför ser också många sin chans att tjäna pengar på produkter som man bara "måste" ha om man är en bra hästmänniska. Det finns ju ingen ände på alla skydd, underlägg, mellanlägg och tillägg som marknadsförs. Och i detta kommer en rultig fjordning i rosa benlindor med hovskägget spretande runt, rosa schabrak med Musse Pigg och rosa flugluva in på en hoppbana. Ja Herre Gud!

det är rent snåldrag som inte är bra, inte full frisk luft och vindar : )

Kunde inte låta bli, håller med i övrigt.

Ärligt reagerar jag på samma sätt som du, det är ok på vintern att ha täcke, men som man ser nu, hästar som går med tjocka stalltäcke på sig ute när det är 15 plusgrader. " för att de inte skall bli smutsiga". :crazy:

Förstår inte heller folk som rusar ut och slänger på regntäcke mitt i sommaren bara för att det börjar regna lite? det är ju ändå varmt och hästar tål ju regn!
Eller ännu värre, tar in hästarna så fort det regnar, hur gör de om de inte är hemma och hästen inte har täcken? åker de från jobbet eller vad de befinner sig då ? :confused:

Tycker att det är lite pjoskigt det där med täcken, om man inte riktigt vet hur man använder dem eller kommer med konstiga förklaringar varför ens häst bara måste ha täcke!! :D

Men det är ett evigt bök att anpassa täcke efter grader, vind och individ.

Det borde det inte vara. Antingen täcke på eller täcke av. Komfortzonen är ca 20 grader.

Personligen har jag mindre problem med rultiga fjordingar i rosa.

Min häst fryser väldigt lätt och även när det regnar på sommaren så därför har hon ett ofodrat regntäcke då

Liknande trådar

Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
9 100
Senast: Camigween
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Utrustning Nu vill jag gärna ha era tips på slitstarka utetäcken med god passform för en stor häst som inte är alltför bred över bogen :) Gärna med...
2
Svar
29
· Visningar
2 828
Senast: Wembley
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka