Sv: Hur får man slut på täckeshysterin??
*kl*
Det är en intressant diskussion det här
Jag insåg i vintras att jag var så inkörd på min sjuka häst att jag nästan övertäckte de andra hästarna i ren välvilja.
Jag har alltid varit emot onödigt täckande, min numera änglahäst hade nästan aldrig täcke innan hon blev sjuk.
De enda täcken jag hade var ett ulltäcke till torkning efter regn och ett regntäcke om det öste ner i flera dagar.
När hon sedan blev sjuk så fick jag ju inse att täcke var ett nödvändigt ont
Och vår arab hängde med i täckeskarusellen av bara farten
visst är han frusen och sätter inte särskilt mycket päls, men jag insåg en dag vad f-n håller jag på med
när jag var på väg att köpa ett 400 grams täcke även till honom!!!
Jag har faktiskt inte träffat någon frisk häst som behöver ett 400 grams täcke...
På ridskolan jag jobbade på drev jag igenom att alla hästar skulle vara täckta den smutsiga årstiden, enbart för att eleverna inte borstade hästarna rena och det är bättre att hästen har ett täcke än att de har ständiga skav av sadeln på en lerig rygg, men då handlade det inte om några tjocka täcken utan vanliga regntäcken.
Även idag 7 månader efter att min älskade häst dog så kan jag få panik känsla när det regnar på morgonen, "jag måste ta in hästarna
" men jag kommer aldrig så långt som till handling, för min sjuka häst hade det varit katastrof att gå ute en regnig natt utan täcke men så är det ju inte för en frisk häst.
Jag tycker att det är väldigt enkelt det här med täcken,
inne i stallet behövs inget täcke så länge inte temperaturen går under 15 minus grader, vilket det inte gör i mitt stall.
Svettiga hästar har ulltäcke/fleecetäcke på tills de har torkat när det är under 5 plus grader.
Om regn utlovas och ridning är planerad så regntäcke på vid hällregn.
Vid snö/regnstorm under nollan är ett fodrat täcke ok, tjockare ju kallare det är, men tjockare än 300 grams finns sällan något behov av.
Det är också ok att täcka en häst som inte kan äta sig till lagom hull annars, att den använder för mycket för att hålla värmen så att den faller ur.
Tänk om alla hästar som står på svältdiet fick vara utan täcke
vad mycket mer de skulle kunna äta bara för att hålla värmen själva