Hur får man slut på täckeshysterin??

Sv: Hur får man slut på täckeshysterin??

det är det inte alls. det syns jäkligt bra kan jag säga dig!!!!!!!!!! har hästarna hemma och ser dom hela dagen så nog vet jag hur dom har det. :smirk:

har även en annan häst som inte bryr sig ett dugg om regn så det är olika.

sen så är det faktisk så att även om hästen ÖVERLEVER regn (och för den sakens skuld, vildhästar har tjock päls, det har inte ridhästar...) så är inte ÖVERLEVNAD mitt mål för djuren utan att dom ska ha det så BRA som möjligt!!!

Och du har en häst du säger älskar luddiga saker. Jag tror du övertolkar vissa beteenden.

Hästar har det inte så bra som möjligt för att de inte får bli blöta eller smutsiga.

För enkelhetens skull, och få slut på kvasidiskussionen, säger vi att jag inte har några problem över huvud taget med rultiga fjordingar i rosa.

Så du springer och tar av och på det vartefter det regnar eller inte då?

Tja, frågar man inte får man inte veta.
Ditt val.

ja och är det risk för regn så får hon oftast på sig det

Och inne står den med bomullstäcke - varför? Ett bomullstäcke har ingen isoleringsförmåga.

Så sent som i april frågade du på Buke hur du skulle göra med din häst. Har du frågat hästen nu istället så du sett vad den behöver eller går du efter råd härifrån?

nej nu står hon naken inne

Ok men typ 90 % av dina frågor här handlar om vilka täcken alla andra har vid vilken temperatur och väder - även om det är bra att fråga saker är det du som har bäst kunskap om hur din häst fungerar, det är det som spelar roll inte hur andra gör.

övertolkar? knappast. hur svårt är det att se att en häst gillar luddiga saker liksom? det kan ju alla se. har tom bildbevis på det. ^^

och du, det syns oerhört tydligt när en häst är missnöjd. kan du inte se det borde du tillbringa mer tid med dina hästar.

min står och trycker, hänger med huvudet och spänner ryggen. rör sig inte en millimeter och blir därför ännu mer kall. med halstäcke är han som vanligt, går omkring och betar.

fast det betyder inte att det är vare sig representativt eller typiskt för hästar. Om dina gör detta är de extremt känsliga, eller invanda vid att ha massor på sig sen länge. Det är av samma anledning man inte bör täcka föl och unghästar, de tappar resistens. Men visst - nuförtiden argumenterar ju var och varannan person att de har just detta - dvs den mest extrem känsliga hästen någonsin.

i övrigt så blir många djur rent allmänt, mer stillsamma vid regn. står och kurar, går och lägger sig, blir slöa osv.

*kl*

Det är en intressant diskussion det här;)

Jag insåg i vintras att jag var så inkörd på min sjuka häst att jag nästan övertäckte de andra hästarna i ren välvilja.

Jag har alltid varit emot onödigt täckande, min numera änglahäst hade nästan aldrig täcke innan hon blev sjuk.

De enda täcken jag hade var ett ulltäcke till torkning efter regn och ett regntäcke om det öste ner i flera dagar.

När hon sedan blev sjuk så fick jag ju inse att täcke var ett nödvändigt ont:crazy:

Och vår arab hängde med i täckeskarusellen av bara farten:o:eek: visst är han frusen och sätter inte särskilt mycket päls, men jag insåg en dag vad f-n håller jag på med:confused: när jag var på väg att köpa ett 400 grams täcke även till honom!!!

Jag har faktiskt inte träffat någon frisk häst som behöver ett 400 grams täcke...

På ridskolan jag jobbade på drev jag igenom att alla hästar skulle vara täckta den smutsiga årstiden, enbart för att eleverna inte borstade hästarna rena och det är bättre att hästen har ett täcke än att de har ständiga skav av sadeln på en lerig rygg, men då handlade det inte om några tjocka täcken utan vanliga regntäcken.

Även idag 7 månader efter att min älskade häst dog så kan jag få panik känsla när det regnar på morgonen, "jag måste ta in hästarna:eek:" men jag kommer aldrig så långt som till handling, för min sjuka häst hade det varit katastrof att gå ute en regnig natt utan täcke men så är det ju inte för en frisk häst.

Jag tycker att det är väldigt enkelt det här med täcken,
inne i stallet behövs inget täcke så länge inte temperaturen går under 15 minus grader, vilket det inte gör i mitt stall.
Svettiga hästar har ulltäcke/fleecetäcke på tills de har torkat när det är under 5 plus grader.
Om regn utlovas och ridning är planerad så regntäcke på vid hällregn.
Vid snö/regnstorm under nollan är ett fodrat täcke ok, tjockare ju kallare det är, men tjockare än 300 grams finns sällan något behov av.
Det är också ok att täcka en häst som inte kan äta sig till lagom hull annars, att den använder för mycket för att hålla värmen så att den faller ur.
Tänk om alla hästar som står på svältdiet fick vara utan täcke:idea: vad mycket mer de skulle kunna äta bara för att hålla värmen själva;)

Om du pratar om dina egna hästar så var gärna tydligare med det. Nu får du det att låta som alla som inte har täcken inte bryr sig om ifall deras hästar har det så bra som möjligt.

Jag jobbar heltid för att ha råd att ha mina hästar så det kan bli svårt att tillbringa mer tid med dom än jag gör men efter 30 år med egna hästar märker jag nästan omedelbart om något är fel, det räcker ofta med en blick.

Jag tycker att det är väldigt enkelt det här med täcken, inne i stallet behövs inget täcke så länge inte temperaturen går under 15 minus grader, vilket det inte gör i mitt stall.
Svettiga hästar har ulltäcke/fleecetäcke på tills de har torkat när det är under 5 plus grader.
Om regn utlovas och ridning är planerad så regntäcke på vid hällregn.
Vid snö/regnstorm under nollan är ett fodrat täcke ok, tjockare ju kallare det är, men tjockare än 300 grams finns sällan något behov av.
Det är också ok att täcka en häst som inte kan äta sig till lagom hull annars, att den använder för mycket för att hålla värmen så att den faller ur.

Jag kör ungefär samma princip (så länge hästen är oklippt) - plättlätt!

Det har blivit en modefluga..Precis som det är med kläder, skor för oss människor.

Sen är de mkt okunskaper fryser jag så måste ju såklart min häst också frysa:grin:

Sen finns de dom som täckar med tunnttunnt bara för att få tiden att räcka till.. att amn inte behöver ta in en lerboll.

SSlutar amn jobbet 16 är man i stallet 17 tidigast att borsta 1 timme på en lerhög rida 1 timme övrigt 1 timme så 3 timmar kanske folk inte har tid med under vardagen.Man kanske har småbarn där hemma eller nått annat som väntar.

Men då snackar vi ett ofodrat regntäcke under geggperioden..

Och för de som rakar är ju täcke självklart...MEN 1 täcke räcker ju.. man behöver ju inte ha ett tjockt ylle inne samt ett innetäcke på 400 g ovanpå för att slänga på ett 700 grams täcke på dagen och då är de bara -5 ute:crazy:
Vad ska då hästen ha på sig när det är -20??? stå inne???

Jag har en islandshäst första gången hon fick på sig ett täcke var i jan när jag helrakade hennepga pälsätare.
då var hon 4½ år.
Jag kommer inte raka henne om de inte behövs och då är de en raggrand längst strupen som gäller.
Just för att jag vill slippa detta på och av med täcken.De blir sönderbitna och hej å hå vad pengarna rullar iväg på att laga/köpa nya täcken:crazy:

Täcke är bra uppfinning men 1 räcker väl och inte 25 på hästen=)

:bow: håller med till punkt och pricka :bow:

min kusa hade på sig ett regntäcke under första natten ute (hade vart ösregn dagarna innan så jag ville ha på det iallfall, finns inga träd elelr NÅTT i hagen såå) på morgonen låg hon ner och var dåsig, vill inte ställa sig upp så jag knäppte upp täcket och tog av det så mkt jag kunde, hon låg ju dock på halva. Redan efter 30 min stod hon upp och var glad igen :D uhh anna ond :devil::grin::angel:

Jag tror att denna tråd inte kommer ändra på något. För varje år här på buke blir det bara värre och värre och de som borde lyssna, de lyssnar inte. Hur många hittills i den här tråden hör till de som borde lyssna? I världen utanför buke känner jag hästmänniskor i båda lägren. I de övertäckade fallen är min röst inte särskilt stark medan vi i mitt stall alltid pratar om vad som är bäst för hästarna.

Att det finns studier eller lagar ändrar nästan inget. Alla anser sig ändå känna sin häst bäst (och så borde det ju vara om man är hästägare egentligen, men som sagt har inte kunskapen hängt med i hästägandet) men all heder åt er som försöker gång efter gång att skapa diskussion och ifrågasätta.

:bow:

Min häst tycker inte heller om regn. Men so? Hon får gå utan iaf och jag får låta bli att klappa henne när hon är blöt :D

På vintern har jag ett fleecefodrat regntäcke för att kunna rida. Här i skåne så är det mer regn än snö på vintern och man vill gärna kunna rida innan det är för mörkt. Men täcket åkte av redan i mars för ponnyns del.

Håller med många angående när man ska täcka

Liknande trådar

Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
9 100
Senast: Camigween
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Utrustning Nu vill jag gärna ha era tips på slitstarka utetäcken med god passform för en stor häst som inte är alltför bred över bogen :) Gärna med...
2
Svar
29
· Visningar
2 828
Senast: Wembley
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V