Hur får man slut på täckeshysterin??

Sv: Hur får man slut på täckeshysterin??

Det som stör mig är okunskapen och framförallt ointresset för hur hästen fungerar - samtidigt som trådar typ "Vad har din häst för täcken idag", "Hur många Horsewaretäcken har du" blablabla har hur många inlägg som helst.

För mig är det inget självändamål att ha hästarna utan täcke, jag har knäppt mycket täcken och använder dem ibland även när de inte behövs. Skillnaden är attt jag är medveten om att de inte beövs.

Nu tror jag jag blir galen på alla som täcker sina hästar i tid och otid. Hur 17 får man dessa hästägare att förstå hur en häst är skapad och hur deras hårrem fungerar. Visst, jag håller med om att vissa hästar behöver täcke. Det finns några enstaka som är frusna av sig och hästar med någon åkomma kan behöva täcke. Jag är inte emot täcke när det behövs, men det används inte så alltid precis.
Normalt är att de flesta hästar klarar sig alldeles utmärkt utan täcke. När det regnar är det trevligt att kunna sadla en torr häst tex, men nu är det alltför ofta jag träffar hästar som vid vissa tillfällen får vara utan täcke, men annars ska ha täcke både i hagen och i stallet. De växlar bara mellan olika täcken. Täcke har för många blivit det normala och vid undantagstillfällen går hästen utan. Det är inte klokt. Täcken ska användas när det finns ett behov och hur ofta finns det egentligen?
Fodrade täcken med helhals vid den här årstiden är helt åt skogen tycker jag.
Hur ska man på ett diplomatiskt och inte provocerande sätt förklara att hästar faktiskt kan må dåligt av att stå med täcke som inte släpper ut värmen och som dessutom förhindrar hästens hårrem att fungera som den gör när hästen är avklädd? Det uppfattas väldigt provocerande när man för detta på tal (har jag märkt)
För bara ett tiotal år sen var problemet inte alls så stort, men det verkar bara bli värre och värre. :devil:
Jag har irriterat mig på det här länge, men nu känner jag att det måste gå att göra någonting åt det. Det är inte god hästvård att täcka dem hela tiden. Hästar har päls som är bättre på att reglera värme och kyla ju mindre vi lägger oss i det.

För övrigt: täcken med helhals. Vad finns för behov av det öht?
Jag ber om ursäkt om jag låter alltför irriterad, men ibland för man bara nog.

Håller fullständigt med dig! (har tyvärr inte orkat läsa igenom alla svar, satt nyss å läste en annan tråd me 16 sidor.. lol).

hade själv en unghäst, new forest, med sisådär 3,5 meter lång päls, ENDA gångerna ja täckade honom var vid regn eller mycket blöt snö, för han fick fruktansvärt ont i ryggen. (och till på köpet blev jag kallad djurplågare för att jag täckade honom :rofl:)

Vi fick in en nordis tills skolans stall, oklippt, som hade blivit täckad typ i september, oktober med orsaken "för att han inte ska få så lång päls". Kan ni tänka er hur hans päls luktade? å svamp hade han oxå. och allmänt dålig kondition och såg bedrövlig ut.

En annan stackars häst, som oxå var oklippt, fick gå med 2 tjocka vintertäcken plus ett regntäcke ovanpå. hmm.. ids inte ens säga mera..

delvis kl

har nu äntligen läst igenom hela tråden och kan bara säja att jag håller med många. men i största möjliga mån tycker jag att man ska låta bli att täcka hästarna. vissa behöver det det håller jag absolut med om. men det finns ännu fler som inte behöver det. men det är så svårt. jag är liksom bara 17 år och har hållit på med hästar i 8 år... det är ju egentligen ingenting! när jag fick min första häst som 15åring gjorde jag bara precis som alla andra sa till mej, för jag vara så rädd att det skulle bli fel. jag är uppfödd på att hästar inte tål regn och absolut inte kan gå ute i minus utan täcke. men när man vågar lyssna på andra än de vanliga och börja bilda sej en egen uppfattning blir det så mycket bättre. nu kan jag tänka själv (:banana:) och se till att jag gör det som är bäst för just min pålla, även om alla andra i stallet gör helt annorlunda.

det här med att hästar gillar och inte gillar saker, det är klart dom kan det! :laugh: varför skulle inte en häst kunna gilla luddiga saker lika väl som en hund kan gilla pipleksaker. min häst gillar inte regn men det hon tycker är obehagligt med det är att få regn i öronen. och jag kan ju liksm inte täcka hennes öron :grin:

men jo jag täckar henne när det är kallt (hon är täckesklippt) eller regnar mycket. dock inte på sommaren (maj - september) då har hon aldrig täcke. och i vintras råkade en av ponnyerna i stallet ut för fuktskador på korset pga tjocka täcken som han svettades under och det blev stora öppna sår. det har helt klart avskräckt mej från varma täcken! aldrig mer ska min pålla ha för varmt täcke. dock är jag lite orolig för att hon ska tappa hull om det blir kallt (hon börjar bli lite till åren) men isf är det väl bättre att öka på maten och ev. täcka om hon tappar vikt, ist för att köra på emd en massa täcken i förebyggande syfte? för det måste ju ändå vara värre om hon blir överviktig, blir ju mer vikt för de gamla benen att bära på...

oj vilket långt och flummigt inlägg det blev, det jag ville komma fram till är nog att alla vill väl, förhopningsvis lär sej nåt på vägen och att hästarna då får dt ännu bättre :) och att man sak inte täcka i onödan... japp allt från mej för nu. tjo!

håller med dig till 99 %. Har en storhäst som klarar sig utmärkt utan täcken och en liten frusen dam som knappt klarar regn på hösten utan att stå och huttra. Henne måste vi täcka rejält när det blir dåligt väder. hagen är ganska öppen och i Skåne har vi typ 2 blåsfria dagar om året vid kusten. sånt är hon jättekänslig för och inte sätter hon mycket till vinterpäls heller fastän de förra ägarna hävdar att hon gått utan täcke på vintern. Första vintern blev hon förkyld efter att ha frusit när hon gick ute. det blev ganska dyrt i form av medicinering...
Den stora hästen klarar sig om det inte är för dåligt väder, typ regn kombinerat med blåst.

Men till frågan med täcken och hals... Det tyckte vi var hellöjligt haha! hästarna fryser ju inte direkt om halsen. Tills första hösten och kom... de står i ett område där de tog lera till tegelstenar förr. den leran är HEMSK! När den leran torkar får man slita av den, för den går varken att borsta bort eller att spola bort. Därför är det rätt så skönt att kunna ha en täckeshals som håller det mesta från man och hals. På vintern har vi nämligen inte så mycket tid stå och borsta lera, då stallägarna inte vill ha oss där så sent.

http://images.bilddagboken.se/bilder/spacer.gif

på bilden har leran inte hunnit att torka än, men det blir såna klumpar av allting och på allting...

men täckeshalsen är alltså enbart för att leran inte ska sätta sig i manen och på halsen. Hade vi haft dem i ett område där det inte var sån lera hade vi aldrig köpt täcken med hals.

Senast ändrad av en moderator:

Ja att det skulle spela oerhört stor roll hur hästen blivit täckad som unghäst, att det skulle påverka dess framtida förmåga att anpassa sig.

Det står inget om det i det PM du länkar till (som jag lagt ut på min server).

Jo du har rätt jag uttryckte mig lite klantigt men om jag omformulerade det, använde andra ord men samma fakta har jag källor till alltihop. Men jag orkar inte göra det just nu. Fö tycker jag du fått bra svar från andra. Blir bara så trött på att folk inte tänker eller läser på. Jag vet man ska inte svara om man är irriterad eftersom man ofta missar saker då. Men nu blev det som det blev.

Liknande trådar

Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
9 100
Senast: Camigween
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Utrustning Nu vill jag gärna ha era tips på slitstarka utetäcken med god passform för en stor häst som inte är alltför bred över bogen :) Gärna med...
2
Svar
29
· Visningar
2 828
Senast: Wembley
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka