Hur får man slut på täckeshysterin??

Sv: Hur får man slut på täckeshysterin??

Men vi förebygger väl bäst genom att låta hästen vara så naturlig som det är möjligt och genom att träna den på ett varierat och genomtänkt sätt, tycker jag.
Genom att låta hästen vara för varm under täcke när det inte finns behov sätts motståndskraften ner, bakterier kan frodas av fukten i hårremmen mm. Det ger ju bara hästen sämre förutsättningar.

Det var det jag menade. Eller vad syftar du på?

Bara lite skriverier.

I går åkte vi förbi ett ganska stort stall i anslutning till en större anläggning, där hästarna stod i snustorra jordrutor (8x4 meter gissningsvis?), UTAN vatten, i solgass, det var säkert +20 grader i stillastående sol, MED REGNTÄCKE :mad: (konstaterade att det var regntäcke eller tom. fodrat sådant, såg märket och kände igen det..)
Visst det blåste en liten aning men vad fasen, det var inte ett enda måln på himlen.
Vi fick ont i magen av att se stackarna!! De stod bara och hängde, visst det kanske de hade gjort även utan täcke, med tanke på hur hagarna såg ut, men ändå.

Stallet en bit bort (ja, några hundra meter emellan bara) hade inga täcken på sina, deras hagar var tom. skuggiga, undrar hur de överlevde? :eek:

Det är hemskt. Vad fan rent ut sagt ska det vara bra för?

Det är sånt som gör mig så upprörd. Vad tänker hästägarna med?? Det är vansinne. Inte värdigt. usch!

Jag har bara tre täcken till min häst, ett vintertäcke,ofodrat regntäcke och fleecetäcke.Jag tycker att det är dom enda hon behöver.

Hon går väl naken från April till Oktober,förutom när det spöregnar då jag bara har regntäcket.

Nej det resonemanget håller tyvärr inte, jag har också en häst som står högt i blod med tunn päls och hud, och han är inte känslig mot ohyra alls.

i övrigt tycker jag du verkar täcka efter behov och på ett sunt sätt. Dalarna har väl mycket knott och mygg antar jag.

Det kan ju vara så att jag snöat in mig på just min häst, och hur hon ser ut. och då kanske drar "alla varmblod över en kam" :o .

Men nu kom en annan fundering upp, kan det spela in hur hästen blivit skött och fodrad tidigare i livet, hur den klarar vädret (knott, kallt, regn osv) idag? Eller är olika hästar helt enkelt olika känsliga, oavsett hur de har levt sitt tidigare liv.

Men nu kom en annan fundering upp, kan det spela in hur hästen blivit skött och fodrad tidigare i livet, hur den klarar vädret (knott, kallt, regn osv) idag? Eller är olika hästar helt enkelt olika känsliga, oavsett hur de har levt sitt tidigare liv.

Det spelar OERHÖRT stor roll hur hästen är skött tidigare. Har den haft täcke som föl/unghäst i alla väder oavsätt årstid kommer den aldrig att bygga upp det naturliga sättet att reglera kroppsvärmen/stövet/väder och vind motståndskraften. Tar man bort hästens normala utvecklingscykel förstör man hästen utveckling. Resultatet blir givetvis vad vanliga folk kallar: "min häst är så känslig".

Den är inte alls känslig den är missutvecklad och förmännskligad. Så till den grad att det inte går att ta hand om den på ett för hästar bra sätt.

Ja att det skulle spela oerhört stor roll hur hästen blivit täckad som unghäst, att det skulle påverka dess framtida förmåga att anpassa sig.

Har den haft täcke som föl/unghäst i alla väder oavsätt årstid kommer den aldrig att bygga upp det naturliga sättet att reglera kroppsvärmen/stövet/väder och vind motståndskraften. Tar man bort hästens normala utvecklingscykel förstör man hästen utveckling.

Det står inget om det i det PM du länkar till (som jag lagt ut på min server).

Vad jag vet så kommer detta från veterinärer. Jag tror knappast att det bedrivits ngn forskning på det. Men rådet är från veterinärhåll att inte täcka föl och unghästar i onödan, av denna orsak.

Jag har aldrig hört det och har svårt att tro att man kan påverka något så djupt rotat i hästens natur under en livstid.

Men kan nån visa en källa är jag inte den som inte kan ändra mig.

Det spelar OERHÖRT stor roll hur hästen är skött tidigare. Har den haft täcke som föl/unghäst i alla väder oavsätt årstid kommer den aldrig att bygga upp det naturliga sättet att reglera kroppsvärmen/stövet/väder och vind motståndskraften. Tar man bort hästens normala utvecklingscykel förstör man hästen utveckling. Resultatet blir givetvis vad vanliga folk kallar: "min häst är så känslig".

Den är inte alls känslig den är missutvecklad och förmännskligad. Så till den grad att det inte går att ta hand om den på ett för hästar bra sätt.

Jag köpte en 3 åring en gång som gått täckt mestadels i två år.
När han kom till mig under tidig vår var han frusen. Så fort det regnade skakade han och jag fick täcka honom hela tiden när det regnade den våren. Under sommaren fick han gå naken hela tiden och när hösten kom var han inte alls frusen längre. Han täcktes sedan enbart vid regn om jag skulle rida och när det var från -15 grader. Han behövde bara ett tillvänjningsperiod för att bli vädertålig igen.

Någon som vet vart man kan hitta ren fakta om vad som händer i hästens kropp och med hårremmen när hästen går och är för varm under längre period?
Min erfarenhet säger mig en hel del, men forskningsresultat eller andra studier är bättre att komma med.

Agria har en kort sammanfattning på sin hemsida, den kommer från en lång artikel i Ridsport.

http://www.agria.se/agria/index.nsf...rl=http://www.agria.se/agria/text.nsf/id/4267

Hippson har en bra och förenklad version av SLU's studie:
http://www.hippson.se/cldoc/12680.htm

och sen den här, specifikt ang. värme reglering, som ger en del slutsatser kring vad som händer när hästen inte själv reglerar, utan ett täcke läggs på ovan som hindrar hästen att naturligt reglera på samma sätt:

http://hippocampus.slu.se/bibliotek/lasmer.cfm?call=bibliotek&id=71

Senast ändrad:

Åk till Italien och titta. Där är de i många fall värre än vi är här hemma. Åtminstone säger min erfarenhet mig detta.

Jag tror då att de flesta som läser den här tråden utan att kommentera, får en tankeställare över sin egen hästtäckning och kanske kanske gör ännu lite bättre val nästa gång de ska lägga på täcket eller står med klippmaskinen i handen och är sugen på lite snajdig frisering.
Mycket fakta, ingen pajkastning och sakliga inlägg!:bow:

Min dröm för nästa vinter är att tom tävlingstravaren ska gå otäckad och oklippt så mkt som möjligt, i lösdriften.
(Ser framför ögonen en nöjd herre med den svarta pälsen rätt ut med rimfrost i topparna och vit andedräkt i kylan) Få rulla sig och galoppera fritt utan något som snör åt kring bogarna, känna träden i hagen mot kroppen om det kliar någonstans och kunna klia varandra och få beröring utan en massa tyg emellan.
Att araben är så fin i kroppen o musklerna att hon TÅL att gå ute naken och få en kortare kraftigare vinterpäls. Inte de långa taniga fjun hon hade då hon kom hem.
och lilla treåringen får fortsätta gå utan som tidigare med sin exemplariska korta täta vinterpäls.

Men täckesarsenalen ska ligga redo då de verkar behöva skydd. regnperioder, blötsnöstormar och 30-35 minus är ju förekommande varje år, och även då ska de ju ut och tränas och helst vara pigga, utvilade och mjuka.

ja jag hoppas också att det väckt funderingar och kanske nya tankegångar hos någon som läst. Väldigt lite pajkastning. Det är inte så vanligt så det är jag väldigt glad för.:laugh:
Jag har också täcken i förrådet för ibland behövs det. Men vanligtvis ligger de där i förrådet.
I vintras när det vräkt ner blötsnö såg hästarna vid första anblicken verkligen blöta och kalla ut. Men det är bara att dra av snön med svettskrapan och titta i hårremmen sen. Den är blöt längst ut och helt torr invid huden. Så ska en frisk hårrem fungera. (i min värld)
Det täcke som är mest användbart för mig är det ofodrade regntäcket. Jag vill kunna sadla en torr häst när jag ska rida.

Liknande trådar

Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
9 100
Senast: Camigween
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Utrustning Nu vill jag gärna ha era tips på slitstarka utetäcken med god passform för en stor häst som inte är alltför bred över bogen :) Gärna med...
2
Svar
29
· Visningar
2 828
Senast: Wembley
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka