Slut täckestrakassera mig, jag blir galen!!!

Sv: Slut täckestrakassera mig, jag blir galen!!!

Är det vanligt att bli trakasserad om man inte packar in sin häst i 2-3 täcken?

Det vanligaste är nog tvärtom...

Så länge hästen inte far illa kan jag inte förstå varför folk måste lägga sig i andras privata åtaganden

Ojjj vad svårt. Sitter i lite lika situation gällande min tjej. Hon är en dam som oftast går utan täcke. Har en vän/bekant som inte för sitt liv kan förstå hur hon kan gå utan täcke i tid och otid. Jag har en massa täcken. Men använder dem minimalt. Och aldrig då hon va unghäst.
Lika får jag kritik för att jag inte tar in henne ens om vintern. Hon går ute nästan alla nätter vintern igenom. Med bra vindskydd som har spånbädd och fri tillgång till hö.

Man får förklara lugnt varaför man tror på SIN hästgållning. Sen är det bara att ignorera. Och orkar man inte det så säger man till på skarpen. Har gjort allt möjligt. Men vet att det pratas ännu bakom min rygg. Och får ibland pikar. Men de kan jag svara lite kaxigt på.

Oftast spelar det inte så stor roll vad man säger eller gör. Man gör alltid fel i vissas ögon.

har ngn sett en ko med täcke:eek:?
Japp, det var en kossa som fallit ur mycket under betet(sjuk och hade kalv?)
När hon kom hem igen så frös hon, givetvis fick hon mycket mat men innan hon hade lagt på sig så pass att hon inte frös så fick hon ha täcke:laugh:

Ja tokstollar finns det gott om. Konstigt nog har ännu ingen klagat på när jag har otäckade hästar:rofl::rofl:
PL

KL

Om du har ork att argumentera så ställer du vänliga frågor och ber henne redogöra för hur hästar tempererar sig, de variabler som spelar roll för hur och när de håller eller inte håller värmen, samt allmänt hur de fungerar fysiskt.

om du inte har ork att argumentera går du hem glad och nöjd och ignorerar henne med vissheten att hon gör en idiot av sig själv och det är du som har den sunda kollen.

*KL*

Täckes hysetrin börjar gå till överdrift. Hästar ska inte ha täcke om det inte absolut behövs. Fick höra härom dagen att jag måste börja täcka mina SHETTIS föl, om de ska gå ute nattetid nu, det skulle tydligen vara för kallt ute för fölungar nu, o de kunde få lunginflammation. Vi har fortfarande flera +grader nattetid, hästarna har fri tillgång på foder, bete+hö.

VAD gör man med en människa som för sitt liv inte förstår HUR jag kan planera att låta en stackars unghäst gå UTAN täcke? Det börjar ju bli sååå kallt ute nu!

Jag har ignorerat antydningar, jag har förklarat att man inte täckar en oklippt 1,5-åring, pratat om hur hästar håller värmen, jag tycker jag har varit tydlig, men....

Varje gång som täcken kommer på tal, så kommer ett NYTT försök att få mig att förstå att jag omöjligt kan låta lilla bebisen gå naken. Personen i fråga är jättgullig och trevlig i övrigt, men just detta retar mig.
Jag talar inte om för denne hur deras häst ska skötas och förväntar mig att andra respekterar och litar på att jag har koll på vad jag pysslar med.

Är det vanligt att bli trakasserad om man inte packar in sin häst i 2-3 täcken?

Jag är en sån person som kanske har täcke på för ofta egentligen men man ska aldrig täcka för varmt! Jag har bara täcke på min 17 månaders stofröken när det är skyfallsdagar (ofodrat regntäcke)! Säg i från ordentligt till personen i fråga, vilket oförkämd typ!!

Tja, tack och lov (?) slipper jag träffa människan varje dag eftersom vi inte håller till på samma anläggning längre.

Jag har alltid uppfattat henne som vettig, även om vi inte delar alla åsikter runt hästar rakt av. Min förra häst täckades eftersom han reds och således klipptes. Därför har jag aldrig hört av detta TJAT förrän nu. :mad:

Men om hon gnäller nu, fatta när det blir minusgrader! :eek: Bäst jag anmäler mig själv till djurskyddet, vintrarna blir ju bara kallare och kallare i Norden...

Skämt å sido så känns det skönt att man inte är den sista knäppisen på jorden som inte har fattat att ALLA hästar behöver paketeras.

Tja vad säger man:rofl: det finns folk till allt.
Får de bara mat så klarar de sig. Vad jag vet så regnar det inte någonstans i hela Sverige just nu.

Jag är oxå en djurplågare som har mina fd tävlingshästar nakna. bara regnkappor på vid regn.

Jag vill vända på det- NÄR ska hästarna få luft i sin päls.
regntäcke, stalltäcke, vintertäcke, halstäcke, insektstäcke........

Tänker täcka först när de är igång o klipps.

Jag håller helt med dig. Man ska inte täcka hästar för tidigt!
Många täckar tävlingshästar tidigt för att dem inte ska få den där tjocka vinterpälsen, men har man som du en unghäst el en hobbyhäst så tycker inte jag att man ska täcka i ondödan!

Jag har själv råkat ut för detta nyligen. Dem som jag hyr stallet utav har ett fbl som har täcke på sig hela tiden nu. ute som inne...
Mina hästar har endast vintertäcket på sig när det är runt -15g, vid snö el regnväder så har dem endast ett fodrat regntäcke.
Dessutom så får fbl inte gå ute hela dagen utan i vinter fick jag besked om att hästarna går in vid 14-16 tiden då det börjar mörkna.
Inte mina sa jag. Mina är vana att gå ute minst 12h/dygn vid torrt och fint väder. Dessutom har min arabhingst dammallergi och bör gå ute så mycket som möjligt. Vintertid är det som värst då med torrt hö och allt. Jag har faktiskt klarat mig otroligt bar...peppar, peppar, ta i trä... Jag har inte behövt att blöta hans hö på två år nu pga att han går ute hela dagarna, jag varken mockar el sopar då han är inne i stallet samt att jag har bytt till ett pelleterat foder.

Varför kan inte människor sköta sitt och skita i andras...så länge hästarna inte far illa. Många hästmänniskor borde verkligen ta reda på hur en häst fungerar, hur den är uppbyggd, vad den har för ursprung. Och dessutom börjar man att täcka en häst för tidigt så blir den mera känslig för kyla, väta och faktiskt även insekter. Många hästar som täckas hela tiden har även hudproblem.

Stå på dig du...:banana:

*lånar tråd*

Jag har oxå en 1½ åring... en welsh/arba korsning.. som har satt ordentligt med vinterpäls.. inget täcke här inte .. Hon går i grushage, o har tak att gå under när det regnar, men dessvärre är min andra ponny högre i rang, o tillåter inte alltid min bebis att gå under taket... vilket leder till att hon blir DYNG blöt :( jag vill hellst inte täcka henne, men samtidigt är jag rädd att hon blir kall, hon torkar inte på många timmar när hon blir så genomblöt... med all den blöta pälsen menar jag... ? Hur tycker ni att jag ska göra ?

Går hon på lösdrift?

Täckar inte unghäst. Har en 2,5 åring i hagen nu i ösregn och hon fryser inte. Min vallack gick otäckad tills han var 4, inriden och klippt. Innan dess hade han alrighaft täcke på sig.

En unghäst växer och innan man vet ordet så har de vuxit ur tcäken som blivit för tajta i bogen och låser rörelserna. Har för mig att det finns vedertagna bevis för detta.

Dessutom härdas de och tål framtida vintrar mycket bättre med mindre förkylningar etc.

Så nej, här täckar vi inte unghästar alls. Står de i hagen och fryser i hällande regn tar vi hellre in och låter dom tork, vilket även de vuxna täckade hästarna verkar uppskatta.

Hej!
Låt förnuftet råda. Fryser inte hästen i hagen, det finns lä osv samt inte rids och blir svettig finns ingen anledning att täcka den. Dock kan du se till att den har hösilage och halm när den kommer in. Genom att tugga kommer den att torka fortare.
Dock om hästen fryser, inte har lä i hagen så hade nog jag täckat den om den ska gå ute hela dagen. Även om den rids, svettas eller är klippt.

Den klarar sig nog. Släng en filt på den när den kommer in och ge en skiva hö. Att äta är en utmärkt lösning för hästar att torka och "få upp värmen" igen.

Jag skulle säga så här;

Jag vill definitivt inte riskera att skada min unga hästs muskelutveckling. Om man täckar mycket utvecklas inte /försvagas erector pili muskulaturen. Det är musklerna som drar i hårstrårna så att luft islolerar mellan dem.

(Troligen kan man reperera det senare i livet, men det vet ju säkert inte hon)

HH

Suck. Detta är något som jag verkligen kan sammankoppla till. Jag har själv typ alldrig täcken på mina hästar (visst om det regnar så dom blir blöt) men inte bara för attde är några minus ute. Då temperaturen börjar gå ner mot 20-25minus brukar dom få ha täcke på sig, men har man dom bara oklippt så får dom ju en riktig vinterpäls om klarar mycket.
Jag här även mina på fri tillgång på ensilage och då äter dom ju för att hålla värmen.
Men jag har fått höra många gånger hur synd det är om mina stackars hästar som går nakna och fryser. Men dessa människor vet inte att jag kollar till hästarna flera gånger om dagen just för att se så dom inte blir frusen. PLus att dom går inne på nätterna. Men min förra häst henne hade jg ute dygnet runt, året om med bara ett vindskydd och fri tillgång på ensilage och visst, hon hade täcke på nätterna då det var under 10minus men det var bara för att jag inte kunde kolla till henne på nätterna som jag kunde på dagarna.
Männisor har rätt att komma med råd men de ska även fatta att mn gör som man vill med sin egen häst.
//rullan

kl

Vi människor har ju en enastående förmåga att förmänskliga våra djur. Många gånger när jag frusit som en hund och gått hemma och tyckte synd om gamlingarna har de, när jag väl kört till stallet, gått omkring och betat och tittat förvånat på mig precis som: vi ska väl inte gå in redan. Vi går ju och äter, ser du inte det?

Försöker personligen ha så lite täcken som möjligt vilket gubbarna verkar trivas utmärkt med.

Du kan även fråga personen i fråga hur hästarna klarade sig i det vilda. Vem gick och tog på dom täcken då?

Hej!
Låt förnuftet råda. Fryser inte hästen i hagen, det finns lä osv samt inte rids och blir svettig finns ingen anledning att täcka den. Dock kan du se till att den har hösilage och halm när den kommer in. Genom att tugga kommer den att torka fortare.
Dock om hästen fryser, inte har lä i hagen så hade nog jag täckat den om den ska gå ute hela dagen. Även om den rids, svettas eller är klippt.

I TS fall handlar det om en unghäst och dessa bör man absolut inte täcka. Jag skulle bara täcka en unghäst eller ett föl om det var sjukt och inte kunde hålla värme och enbart på veterinärs inrådan. Annars inte alls.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 957
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Jag har alltid försökt undvika att använda täcke på mina hästar, vill inte att dom ska behöva ha det i onödan och gå och bli varma och...
Svar
2
· Visningar
1 022
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 861
Utrustning Nu tror jag jag blir galen på alla som täcker sina hästar i tid och otid. Hur 17 får man dessa hästägare att förstå hur en häst är...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
10 764
Senast: quigley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar