Slowfeedingnät...

Sv: Slowfeedingnät...

Till TS:

Jag skulle bytt plats på hö och halm, alltså givit fri tillgång på halm i pallkragarna och sedan höet i näten 2 gånger per dygn.
Halmen är väl trots allt inte lika god som höet så den äter de väl i sista hand om de känner att de behöver tugga mer.

Fräscht vatten antar jag att de har tillgång till.

Lycka till i höst.

kl

Jag har väl kanske inte en dålig erfarenhet av näten men man kan väl bara konstatera att fri tillgång inte funkar på min pålle. Hon åt konstant dygnet runt och alla sade till mig att det blir bättre, hon vänjer sig och slutar snart men icke. Jag försökte i över ett halvår och hon blev smällfet på kuppen.

Jag köpte ett till hagen och det är nog det bästa jag har gjort :) Fyller med halm så har de att äta hela tiden när snön ligger.
Ska köpa ett litet till hästens box i vinter med.

Hö kan vi inte heller ha fritt på i hagen, de äter konstant. Funkade väl ok med hö som inte innehöll något men så fort vi råkade få en kraftigare bal så var de smala hästarna borta..
Så halm är det näst bästa :)

Provade ett sådant nät till min lättfödda häst och han tuggade i sig nätet också som gick sönder lite överallt och då tog jag bort det.

konstigt, jag har en bekant vars hästar också hade sönder näten på en gång... jag har haft mina i några år nu, första åren hängde de ute dygnet runt, nu i sommar har jag tagit ner dem för att spara lite på dem.

Antingen är det sämre kvalitet i de som finns nya nu, eller så blir det nåt fel. Jag kan inte tänka mig att så pass många har extremt våldsamma hästar? Mina drar och sliter i näten så att de far omkring, biter och drar i maskorna, kastar runt med dem överallt om de ligger lösa (barfotahäst med fantastisk förmåga att lösa upp knutar) och de fastnar på kvistar osv om de hänger på "fel" träd... ändå bara två av tio trasiga på tre år.

Det man ska tänka på är att inte hänga upp dem spänt - det måste kunna svikta i maskorna. Kan det vara det som har blivit fel? Eller finns det "billigare kopior" av orginalnäten?

Sen är det givetvis så att om hästen äter mer än vad den gör av med så går den upp i vikt. Uträknad foderstat bör man förstås ha även om man har nät. Antingen dryga ut med halm, eller att ge hästen givorna i nätet med andra ord :)

Kl. Jag vill fodra med SF nät i hagen och boxen men hästarna bredvid har inte det vilket gör att de bara står å suktar, min äter och äter. Har nu provat i 2 dagar å första dan rev han ned det döda trädet som jag hängt nätet i , idag hade kroken öppnat sig å jag tror nog att det var hästen i hagenbredvid som hade fått tag i nätet och dragit. Lite problem när inte alla hästar får nät.. Ngn med erfarenhet? De i stallet sa... Tro inte att han kommer äta nu när det är gräs i hagen.....!! Jo då....

Har du nåt annat att hänga nätet i än ett dött träd? Det måste ju vara nåt som håller ganska hårda tag, som du redan upptäckt :) Ett murket, sprött träd är ingen match för en häst som är sugen på hö ;)
Att boxgrannen står och suktar hade jag nog faktiskt inte brytt mig om :o

Istället för att hänga upp näten kan man lägga dem i en låda på marken, det finns en tråd om det här på foder, tror det var nåt med "för skodda hästar" i rubriken.

Tack Lewellyn.. :bow: ska kolla på lådan för jag ska senare byta hage och vill inte sätta upp stolp å så tror jag mer på att huvudet är ner när han äter, så som det varit så kommer han få enormt mycket muskler i halsen när han står å drar uppåt och åt sidorna i nätet för att få i sig lite hö. Ska kolla in tråden..

ja min hingst fick en jättesnygg :angel: underhals när han hade näten ovanför snön i vintras... jag började skotta så att de kunde hänga mer normalt.

KL

i mitt stall har nästan alla börjat med dessa nät i boxarna, doch har tre hästar suttit fast i dem redan. antingen med täckesspännen eller med hoven, hur nu det gick till vet jag inte... :crazy:

Själva tanken är ju toppen tycker jag, men finns det alternativ där hästarna kan fortsätta äta från marken? Det är ju ändå det naturliga för dem och att hänga upp ett nät ändrar ju ätställningen helt...

I min foderbok står det att för stora mängder halm kan leda till kolik eftersom halmen "dödar"(läs -ger för lite näring åt) bakterierna i tarmen och då skapas en feljäsning. Kan det vara så att han under tiden före kolikanfallen kan ha fått i sig större mängd halm än han brukar? Kan vara en god ide att ge honom något foder eller tillskott med "bra för magen bakterier" en period, lusern hack skall oxå vara mycket bra för bakterierna om man vill låta bli spannmåls-kraftfoder.

Jag har gett i nät sedan i oktober och här har det fungerat kanon! De vuxna hästarna har t.o.m. hellre valt näten än högarna på marken (mkt praktiskt då unghästarna kunnat äta mer på samma tid).

KL

i mitt stall har nästan alla börjat med dessa nät i boxarna, doch har tre hästar suttit fast i dem redan. antingen med täckesspännen eller med hoven, hur nu det gick till vet jag inte... :crazy:

Själva tanken är ju toppen tycker jag, men finns det alternativ där hästarna kan fortsätta äta från marken? Det är ju ändå det naturliga för dem och att hänga upp ett nät ändrar ju ätställningen helt...

Om hästen är skodd behöver nätet hängas upp i eller bakom något så att de inte kan fastna. Detta står i informationsbladet man får tillsammans med nätet. Täcken och nät är givetvis också en risk, då bör man ha ett skydd över åtminstone spännena framtill på täcket. Jag har fäst en överlappande "lucka" över spännena på mina som öppnas och stängs med kardborreband bara för säkerhets skull. Mina har aldrig fastnat, trots att näten används för att klia sig på ibland.

Att äta från marken med nät går bra det också, som jag skrev innan är det enkelt att bygga en låda att lägga nätet i, man får göra en begränsning vid öppningen alternativt spänna fast nätet så att de inte kan lyfta ur det ur lådan bara.

Senast ändrad:

Oj verkar vara mycket att tänka på och att ta hänsyn till.... Är det värt det?? ::confused:

Tja.. jag tycker inte det är så mycket att tänka på iofs.. men jag har mina hästar på lösdrift, barfota och ganska så sällan täckade.

Jag tycker helt klart det är värt att sy på lite kardborre som skydd för bogspännet på täcket när det innebär att hästarna har fri tillgång på foder som de inte kan grisa runt med och trampa ner i marken. Jag har dock haft dem med "oskyddade täcken" de två första åren med nät och de har aldrig fastnat då heller, men satte dit det i alla fall n'r jag såg hur de kliade sig på näten och att risken kunde vara ganska stor att de fastnar. Att bygga en låda att lägga nätet i, eller att slå upp ett par brädor över ett hörn i boxen går i en handvändning.

Ridskolestallets sju hästar är skodda och har precis börjat fodras i nät. Det märktes klar skillnad i flocken redan efter ett par dagar, mycket lugnare och inte alls samma stress och bråk vid fodring (inget gräs i hagen utan mest lera). De har även nät i boxarna och är gladare och piggare på morgonen.

Som sagt - jag tycker det är klart värt det! Mina hästar äter också hellre ur näten än ur en hög på marken. Hö på marken används numer till att rulla sig i eller sova på :)

Jag tror att det är myckat vanligare att hästar får kolik av att de dricker för lite än att dom får kolik av att äta ur småmaskiga nät ,själv har jag använt nät nu i fyra år utan problem.

Tydligen får de då kolik när de äter halm...

Nej jag tror inte dina hästar får kolik av halmen (förutsätter att fodret är av god kvalité), men varför gör du inte tvärtom och serverar halmen på golvet och höet ur nätet? Jag skulle inte pilla broccoli ur ett durkslag om jag hade potatismos på tallriken, även fast jag vet att broccolin är så mycket bättre :banana:

Lånar tråden lite och frågar hur länge det tar för era hästar att äta upp fodret i nätet?

På ridklubben var några besvikna och kände sig lurade när det bara tog två timmar för hästarna att äta upp tre kilo ur ett nät... jag försökte förklara att det nog hade tagit typ en kvart om de inte hade haft ett nät men de hade nog väntat sig att maten skulle räcka mycket längre än vad den gjorde...?

Nu har hästen bytt hage och jag hängde upp nätet igen mellan 2 levande träd där det kan dingla å han får i sig lagom med mat.... bra så trodde jag men igår när jag kom till stallet så har han skurit sig på tråden på båda bakbenen.
Gick runt hagen när jag tagit hand om hästen men hittade ingen trasig tråd.. fick sedan höra att stallägaren fixat tråden så jag vet inte vart den gått av men min teori är att hästen i hagen bredvid har stått å bråkat och stört min eftersom inte den har ngt att äta så min har nog min sparkat bakåt å fastnat..... å jag som trodde detta skulle bli så bra. Måste nog bygga en sån där fristående upphängning så att den kan vara mitt i hagen för han vaktar sin mat så fast han går i egen hage. Nu har tre av sex hästar slowfeed nät i hagen å jag tycker så synd om de som inte har... de står å suktar hela dagarna vid staketet. Hoppas nu att min häst läker snabbt och bra utan problem.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
548
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama