Slowfeedingnät...

asterix_zaphir

Trådstartare
Är de så bra som alla säger?
Jag började med nät för ca 1-2 månader sedan och
har nu haft kolik 2 gånger under denna tiden.
Har haft häst sedan 1988 då jag köpte min första och har aldrig haft kolik innan jag började med detta.

Vad jag kommit fram till är att det kan ju inte passa alla hästar...
Den hästen som fått koliken vågar jag aldrig ha de till igen.

Är de någon mer som inte har så bra erfarenheter av nät. Man hör ju alltid bara positivt om de.

Sv: Slowfeedingnät...

Nu får ju inte en häst kolik beroende på om det hänget ett nät i boxen eller inte. Det mer intressanta är ju först och främst vad för sorts kolik den fått och sedan för det andra; vad du lägger i nätet, hur mycket och hur mycket som är kvar på morgonen efter. Hur hästens hage ser ut, hur den motioneras, hur gammal den är, hur länge du har haft den, hur rutinerna tidigare har varit osv osv.

Ett scenario är väl att en häst som fått på fri tillgång och sedan plötsligt begränsas blir väldigt hungrig och då kanske börjar gå och nosar i backen mer i hagen, äter det lilla gräs som precis kommit upp efter allt regn och får med sig rötterna och jord = jord/sand in i systemet och där tar det stopp.

MEN. Det går ju inte att säga att det är så med det lilla du skrivit bara. Men det är inte själva nätets fel är ju säkert

De har fått halm i näten och de finns alltid halm i de. Har 3 nät stycken hängandes + de har de fått ca 12 kg hö fördelat på 2 gånger om dagen och då har de inte fått de i nät utan i pallkragar. Hästarna är 1 isis och 2 shettisar.

Tyvärr är de ju inte så mycket gräs i vinterhagen men han har gått där i 3 vintar/vår tidigare och aldrig haft kolik men då har jag fodrat de 4 gånger om dagen i stället.
han är född 07 och är endast på börjat inkörning men haft en paus sedan i höstas.

De ända som är ändrat är det med fodret och att jag bytt till slowfeeding näten.

Går dom på lösdrift?
Äter hästarna ur näten alls?

Att gå från 4 fodringstillfällen till 2 om hästarna inte fattar att/vill äta ur näten kan ju vara en orsak.

12kg hö fördelat på två tillfällen, är det för alla tre hästarna tillsammans?

Men nu är jag absolut ingen expert på något vis eller så... bara försöker få lite fler synvinklar :)

Ja de går på lösdrift :)
Japp alla hästarna äter ur näten och det är ingen som fallit ur i hullet
Skulle de inte fått i sig tillräckligt så skulle de ju fallit ur.
De två har stått där mer än han som fått koliken, samma häst bägge gånger, en A-ponny.
Han är i normala fall ingen storätare precis men han har inte fallit ur heller i hullet.
De har även fått lite kraft med vitaminer och mineraler i + saltsten.

Ja de ca 12 kg är till alla (beror lite på väder, ännu mer när de är kallt men de har ju inte varit så kallt nu när de fått i nät). Tänkte de skulle tappa lite i vikt men ända alltid ha att äta.

Trevlig med alla tänkbara synvinklar så man kanske vågar ge honom igen sedan även om de är tveksamt:crazy:

Har ingen ide om kolikhästen men har bara hört gott om slowfeed nät, tänkte just idag gå in och beställa men vill gärna läsa fler teorier innan jag bestämmer mig. Låter inte bra för din häst.

Kan det vara så att kolikhästen inte äter halm ur nätet och därför enbart fått foder två ggr per dag?

Det vetetusan om mina hästar ens skulle anstränga sig för att äta halm ur pillrigt nät.

Kan det vara så att kolikhästen inte äter halm ur nätet och därför enbart fått foder två ggr per dag?

Det vetetusan om mina hästar ens skulle anstränga sig för att äta halm ur pillrigt nät.

Jag hänger på din tankegång och funderar på om det är så att kolikhästen inte äter halm från de småmaskiga hönäten så är den utan mat ganska många timmar, sen kommer höet och serveras väldigt lättillgängligt i pallkragar så då kanske ponnyn vräker i sig jättefort?

Jo då han har stått och ätit där han också. Han är i och för sig ranglåg men jag har hängt upp lika många nät som hästar (3 st) så där var så han också kunde äta.
Jag har haft koll på honom och de andra så de äter. Har näten precis utan för fönstren så jag ser de

Jag har haft halm i ett sånt nät, fast i box. Ponnyn rörde inte halmen så länge det var i nätet, när jag tog bort det nätet (hade ett till med hösilage i) så åt han av halmen när hösilaget i nätet var slut. Det kan vara så med din A-ponny också, det är ur ponnyns synvinkel inte lönt att stå och pilla med halmen..

Är näten tomma någon gång under dygnet?

Vet en som blandar halm och hö i näten för att hästarna ska ha att göra under dagen, de äter inte halmen men måste då fortsätta så att de hittar ett godare strå å då tar det lite tid å de har ngt att göra, extra bra på vintern. Har inte hört ngn som lägger enbart halm i slowfeed nät.

Ja någon gång har de varit tomma men inte ofta, kanske de ätit upp på natten men då får de hö i pallkragar och fördelar 1-1,5 bal halm i näten.
1 bal halm (ca 8-10 kg) äter de på 1 dag ungefär, ibland mer och ibland mindre.
Jag har även haft hö i näten och de äter lika bra vad som än är i.
Mina är inte så kräsna så länge de är bra kvalite på hö/halm

Vet en som blandar halm och hö i näten för att hästarna ska ha att göra under dagen, de äter inte halmen men måste då fortsätta så att de hittar ett godare strå å då tar det lite tid å de har ngt att göra, extra bra på vintern. Har inte hört ngn som lägger enbart halm i slowfeed nät.

Tydligen får de då kolik när de äter halm...
Alla mina hästar jag haft äter halm och detta är den första gången de fått kolik pga av halmen... (Har haft häst sedan 1988 och de har fått halm också sedan då)

Mina hästar måste vara skitkonstiga i och med de äter halm lika bra som hö/hösilage.. :eek:

Min ponny äter också halm, så det är inte alls konstigt. :)

Okej, ja tänkte att det kan ju vara så som någon skrev tidigare att ponnyn äter mer då näten fylls på om de vart tomt länge. Men då borde ju ponnyn ätit halm i stället..

Kan det vara något annat än fodret? Dricker ponnyn tillräckligt? Annars du kanske skulle testa byta plats mellan höet och halmen, alltså servera hö i nät och halm i pallkrage? Så höet räcker längre. Såg nu att du skrivit att de äter lika bra av båda sorterna så det kanske inte spelar någon roll...

Även om hästarna äter halmen så tror jag att de tycker att hö är godare och då kanske hästen äter hö´t fortare när det väl kommer. Det kan ju orsaka kolik att den äter för fort.

Kan det vara något annat än fodret? Dricker ponnyn tillräckligt? Annars du kanske skulle testa byta plats mellan höet och halmen, alltså servera hö i nät och halm i pallkrage? Så höet räcker längre. Såg nu att du skrivit att de äter lika bra av båda sorterna så det kanske inte spelar någon roll...

Han har alltid druckit och ätit "normalt". Kanske inte för en A-ponny då han inte kastar i sig maten utan en som äter lugnt och sakta. Han kan gå på fri tillgång utan nät och utan att bli tjock.
han har fått åka på bete idag men till hösten får han gå i egen hage så får han fri tillgång i pallkragar för jag vågar inte ge han i nät mer.

Även om hästarna äter halmen så tror jag att de tycker att hö är godare och då kanske hästen äter hö´t fortare när det väl kommer. Det kan ju orsaka kolik att den äter för fort.

Han är absolut ingen snabbätare och även om han fått hö på morgon och kväll så kastar han sig inte i maten. På så vis är han väldigt ovanlig för att vara en A-ponny.

Jag har haft nät i flera år till mina hästar och aldrig haft kolik på någon av dem. Även om det absolut inte är säkert att det passar alla hästar med nät så har jag lite svårt att se hur själva näten skulle kunna orsaka kolik?

Även om de har gått i den hagen med samma förutsättningar tidigare så låter det ju tyvärr ganska trpligt att de hellre betar korta gräs-stumpar än att äta halm ur näten. Går det inte att blanda hö och halm i näten? Alternativt fodra höet fortsatt på 4 mål men mindre givor om du inte kan få tag på ett hö med sämre värden som de kan få mer av så att du kan ha hö i näten?
Hinner näten bli tomma innan du fyller på eller har de fri tillgång i dem?

Vi har fodrat med delvis halm på ridklubben, och hästarna har inte gjort någon skillnad på fodret utan ätit på glatt ändå förresten, så det är nog olika det där. Mina egna hästar bara tittar på halmen, smakar inte ens :p

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
548
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama