Slowfeedingnät - hur ofta fyller ni på näten?

Sv: Slowfeedingnät - hur ofta fyller ni på näten?

Jag sätter ut två små nät (från Caisas) med ca 8kg i till 4 hästar. Näten räcker 7-9h och då är våra hästar VÄLDIGT matglada. Dock så beror mycket på upphängningen, vi hänger våra nät fritt så hästarna bara får ut små små tuggor var gång. När de satt mer fast så tog det bara 2-3 h innan maten var slut.

Såhär ser upphängningen ut.

007.JPG

Det ser smart ut :)

Döm av min förvåning när jag skulle hämta in hästarna igår och bara en (!) stod och åt från hönäten. Det fanns en hel del hö kvar.

Imorse la jag ut frukosten på backen som vanligt i högar och när det var slut trodde jag de skulle kuta till hönäten men nä - de stod och åt gammalt gräs :confused: Kanske har de andra två hästarna inte fattat hur man äter?

Jag hänger upp ett varsitt nät till mina 2 hästar med 6 kilo var. Det räcker hela dagen och det finns alltid minst 1 kilo kvar när jag tar in dom vid 18-tiden. (Går ute från 07.00)

Senast ändrad:

Så har jag också hängt mitt. Fungerade toppen när det va hö i.

Tyvärr står jag just nu rådvill när nordsvensken tömde nätet själv på cirka 3 h (minst 10 kg). Det var dels lättare och godare med långtrådigt hösilage... Jag vet inte vad jag ska hitta på. Funderar på att dubbla näten men risken är ju att stolparna inte håller för belastningen det blir att dra ut maten ur två nät. De är liksom vingliga nu.

Oj det kallar jag inte äta fort!:eek: min ena äter 5 kg själv på ca 5 timmar i dubbla nät fritt hängande:crazy:

Vi har bara 2 nät upphängda och 4 hästar och då går en hel del tid ut på hur man ska manövrera ut den andra hästen så man får maten för sig själv ;) Dessutom sliter de ju åt varsitt håll när de står och äter. Så det tar sin lilla tid :)

Har tre nät till fem hästar snart fyra och fyller på dem en gång per dag. Fyller oftast på klockan fyra och då räcker höet till ca 11-12 på dagen nästa dag. Fyller upp med hela balar med balsnöre å allt för att det ska vara liet jobbigare att få ur höet i näten. Dom får mellan 30-35 kg per dygn. Är supernöjd med näten. Hästarna är lugna vid maten och mer harmoniska när dom kan äta när dom vill under hela dagen. Mitt bästa köp hittils!

Min har fri tillgång dygnet runt, käkar 5 kg inomhus under 10h (5x5cm maskor) och 10-12kg utomhus under ca 14h i dubbla 3x3cm nät (hagkompisen har inte fri tillgång på natten, så han hetsäter på dagen och hetsar troligen min som också käkar mycket). När de fick ett enkelt 3x3cm nät käkade de 20kg/häst och dag, plus nattmålet :confused: Vi fyller i vilket fall på varje kväll när vi tar in hästarna. Då finns det ett par kg kvar i nätet.

Jag har ett SMH-Nät i hagen.
Hästarna, två varmblodsston, kommer ut kl 6 på morgonen och då väntar en bal hö på ca. 10-13 kg.
Detta räcker fran till 13 - ibland till 14.
Dom står inte och moffar hö hela tiden - men dét gjorde dom i början! Då rcäkte det inte alls länge.
Men när vi fyllt innan det är totalt slut så vänjer de sig att det faktiskt aldrig tar slut och då "äter de mindre" njuter mer av maten och faktiskt blir mätta..

Våran ponny har slowfeedingnät och han får:

Fm hö: 2 kg
Em hö: 2 kg
Kvälls hö: 2 kg

För ponnyn tar det 2 timmar att äta upp 2 kg hö.

Utöver höet har han fri tillgång på halm i hagen och i boxen, halmet
är också i slowfeedingnät :)

Det såg ut att vara en smart lösning! Vilken storlek på nät har du?
Har också 4 hästar och vill för allt i världen försöka avstyra att vi ska ha begränsad fri tillgång som att ställa in en hel bal m nät som är stallägarens plan för vintern. Alla hästarna är ju redan övervikitiga som det är och jag kämpar för att få ner min i vikt.
Hur har du gjort själva upphängningen? :)

Har två halvblod och en shettis på lösdrift, dom äter mellan 2-4 nät om dygnet (gissar att det är mellan 10-13kg i varje). Jag började fodra redan när de var gräs så dom skulle veta att det alltid fanns.
Jag har mina nät hängande mellan två stolpar så de ska vara extra jobbigt och ta längre tid. Tycker de funkar jätte bra, alla är lagom i hullet och det går knappt något hö. (har lite nojja över att det går så lite!)

Kan verkligen rekommendera det, men man måste nästan ha fritillgång för att dom inte ska stå där hela tiden..

Vissa hästar lugnar ner sig- andra fortsätter äta, trots att där finns mat hela dygnet om..

Min blev klart mer matgalen när hon fick hö dygnet runt i nät. Tyvärr har det stannat kvar nu när hon inte längre får/kan gå på fri tillgågn (i nät). Begränsad mängd mat är det enda som funkar på henne efter vårt experiment med begränsad fri tillgång. Vi testade begränsad fri tillgång i ca 5 månader, sen var hon så tjock att det inte gick längre.

/Lavinia, känner sig elak när hästan får lika lite mat som shettisen, trots att det är han som får för mycket.

Har dom hö i näten dygnet runt så lugnar dom sig efter ett tag, för vissa tar det några dagar, andra några veckor. Det får man räkna med.

Jag har själv storätare men dom har lugnat sig när dom vet att det alltid finns hö i näten.

Jag har precis börjat använda näten. Än så länge så fyller jag näten tre gånger om dagen. Det tänker jag göra ett tag innan jag vet att inte min ena ponny står och vräker i sig allt. Igår var första gången jag använde det i hagen och det fungerade kanon. Min matglada ponny gick till och med där ifrån innan maten var slut. Jag upplevde att hästarna var lugnare och trivdes med att stå och plocka i nätet. Än så länge är jag 100% nöjd.

Jag är jätteförvånad över att jag kan lägga ut 10 kg till tre hästar på morgonen och de har till och med alltid minst ½-1 kg kvar :eek: Det trodde jag INTE!! Har nämligen ett gäng matvrak men det är jättepraktiskt för då fyller jag bara på en gång om dagen :)

*kl*

Mina har fri tillgång på halm ute i hagen, fyller på näten ungefär varannan dag. Trots att jag har ett matvrak (fjording) och en lite mindre matglad (morgan) så räcker det länge. Dom har även hö och fri tillgång på halm i boxen över natten

Jag har fått kompromissa lite. Förra året testade jag fri tillgång på hö i småmaskigt nät men efter nyår så var fjordingen på tok för tjock så jag fick ge fri tillgång på halm och sen hö i portion fram till sommaren.

I år har vi testat en ny grej, vi har hö på rundbal i småmaskigt nät men denna gången i en liten inhägnad med timer-grind. De gick på bete väldigt länge i år men nu har vi iaf börjat med att ge dom 8-9 h ät-tid om dygnet, drar upp timern på 6 h runt 22-tiden på kvällen när man ändå kissar hunden, så äter dom mellan 02-06 (sambon åker till jobbet runt 6 och kör ut dom ur inhägnaden och stänger grinden och drar upp timern på 6h). Sedan äter dom mellan 12- ca 16-17 beroende på när sambon kommer hem från jobbet. Efter dom ätit står dom inne 1-4 h i box så att han/jag kan se att allt är som det ska, prata lite med dom osv och för att de ska vara vana att stå inne (de går på lösdrift).
Dygnet runt har dom fri tillgång på halm inne i lösdriften men de har i princip inte ätit ngt alls av det (inte tillräckligt hungriga för att äta sånt som inte är lika gott ;) ).

Både fjordingen och arabkorsningen är i väldigt lagom hull trots för lite motion så det verkar som 8-9 h är lagom. Är det väldigt dåligt väder så förlängs tiden, det är ganska flexibelt med grinden om jag märker att jag behöver öka eller minska tiden. En höbal har räckt i ca 2 veckor och det känns ganska lagom, särskilt när det är kallt/ruggigt väder.

Inne i lösdriften hade jag halmen först i litet finmaskigt nät men nu lägger jag det löst eftersom de inte är så överdrivet intresserade av det ändå.

Jag pluggar på annan ort och är glad att detta systemet verkar funkar strålande, det är lätt för sambon att sköta och hästarna är i fint hull, och behöver inte gå hungriga. Har dessutom satt maten i ena änden av hagen och vattnet/halmen i andra så dom måste röra sig runt hagen för att komma dit för att dom iaf ska röra på sig lite. I stallet har jag thermobar, värt varenda krona nu när jag är borta mycket, också därför jag inte kan motionera fjordingen så mycket som jag skulle vilja.

Här väntar dom tålmodigt på att grindan ska öppna:

grind.jpg

Höbalen med nätet runt i hemsnickrad höhäck. Det går absolut inte ha det på marken här, dels kan det bli dåligt men vi har mycket harar som tuggar sönder nätet annars.

grind2.jpg

Hästarna på väg runt till höt, dom bli peppade av den 4-5 m breda "kanalen" runt hagen och det blir mycket galopp. Innan jag gjorde om så gick dom endast mellan stallet och höt 20 meter. Inte EN ENDA hov i snön utanför den upptrampade stigen, helt sjukt hur lite dom rörde på sig.

11.jpg

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 779
Senast: Cocos
·
Foder & Strö Hej. Vi ska prova begränsad (genom hängande småmaskiga hönät) fri tillgång i hagen. Jag är lite skeptisk till att det kommer att funka...
Svar
17
· Visningar
2 166
Senast: lil-sis
·
Hästvård Jag börjar helt seriöst fundera på VILKA hästar småmaskiga hönät/SMHN/slowfeedingnät *egentligen* fungerar på - om några? Eller vilka...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
15 506
Senast: pemi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar