Sv: Slowfeedingnät - hur ofta fyller ni på näten?
Jag har fått kompromissa lite. Förra året testade jag fri tillgång på hö i småmaskigt nät men efter nyår så var fjordingen på tok för tjock så jag fick ge fri tillgång på halm och sen hö i portion fram till sommaren.
I år har vi testat en ny grej, vi har hö på rundbal i småmaskigt nät men denna gången i en liten inhägnad med timer-grind. De gick på bete väldigt länge i år men nu har vi iaf börjat med att ge dom 8-9 h ät-tid om dygnet, drar upp timern på 6 h runt 22-tiden på kvällen när man ändå kissar hunden, så äter dom mellan 02-06 (sambon åker till jobbet runt 6 och kör ut dom ur inhägnaden och stänger grinden och drar upp timern på 6h). Sedan äter dom mellan 12- ca 16-17 beroende på när sambon kommer hem från jobbet. Efter dom ätit står dom inne 1-4 h i box så att han/jag kan se att allt är som det ska, prata lite med dom osv och för att de ska vara vana att stå inne (de går på lösdrift).
Dygnet runt har dom fri tillgång på halm inne i lösdriften men de har i princip inte ätit ngt alls av det (inte tillräckligt hungriga för att äta sånt som inte är lika gott
).
Både fjordingen och arabkorsningen är i väldigt lagom hull trots för lite motion så det verkar som 8-9 h är lagom. Är det väldigt dåligt väder så förlängs tiden, det är ganska flexibelt med grinden om jag märker att jag behöver öka eller minska tiden. En höbal har räckt i ca 2 veckor och det känns ganska lagom, särskilt när det är kallt/ruggigt väder.
Inne i lösdriften hade jag halmen först i litet finmaskigt nät men nu lägger jag det löst eftersom de inte är så överdrivet intresserade av det ändå.
Jag pluggar på annan ort och är glad att detta systemet verkar funkar strålande, det är lätt för sambon att sköta och hästarna är i fint hull, och behöver inte gå hungriga. Har dessutom satt maten i ena änden av hagen och vattnet/halmen i andra så dom måste röra sig runt hagen för att komma dit för att dom iaf ska röra på sig lite. I stallet har jag thermobar, värt varenda krona nu när jag är borta mycket, också därför jag inte kan motionera fjordingen så mycket som jag skulle vilja.
Här väntar dom tålmodigt på att grindan ska öppna:
Höbalen med nätet runt i hemsnickrad höhäck. Det går absolut inte ha det på marken här, dels kan det bli dåligt men vi har mycket harar som tuggar sönder nätet annars.
Hästarna på väg runt till höt, dom bli peppade av den 4-5 m breda "kanalen" runt hagen och det blir mycket galopp. Innan jag gjorde om så gick dom endast mellan stallet och höt 20 meter. Inte EN ENDA hov i snön utanför den upptrampade stigen, helt sjukt hur lite dom rörde på sig.