Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Och ett namn på rapporten vore också kul, så man kan läsa den! :laugh:
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Kl
Jag kan tycka att trenden med slowfeeding och nät osv har nånstans blivit helt sned .
Lite samma som fri tillgång . Våra hästar är inte ämnade att stå parkerade och äta riklig mat 24 Tim om dagen . De är gjorda för att STRÖVA och samtidigt tugga regelbundet över dygnet . Tugg behov har inget att göra med närings intag i sig .
Jag förstår fullt ut de som har hästar på spån och uppstallade att de vill ha såna lösningar . Men det behöver inte vara så komplicerat . Lägg in några kakor halm i hörn av boxen . ... Eller bara rakt av halm i ett vanligt nät/ höpåse - om man nu vill ha det .

Hästar som står på halm i box nattetid - varför behövs meckande med nät osv ur slow feeding aspekt ? Inte alls .

Samma sak ute i hagen : ge halm . Varför ska hästarna stå parkerade vid dukat smörgåsbord hela hagvistelsen med kalorier Och noll rörelse för att fodret är så smakligt ? Det är inte det som är behovet .

Finns en anledning att IR och fång är var mans problem idag . Men få verkar ha fattat det .
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Min häst äter inte halm och är lättfödd så om hon fått i sig halm hade jag fått minska ner på höet motsvarande och lite till för att kunna kompensera proteinbortfallet.

Om du inte gillar hönät eller försöken att förlänga ättiden så behöver du inte haka på, jag kan dock inte se vad för skada det gör att försöka ge hästen så mycket sysselsättning och ät tid som möjligt. Småmaskiga hönät lär varken bidra till fång eller IR, om något så är det i vissa fall försök att minska risken.
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

och då kommer jag med 1000:- frågan.
Hur ska man få tag i icke möglig halm? Här har regnat nästan 900 mm i år. Bonden var ute och tröskade i början på veckan då han helt enkelt inte kommit ut på gärdena förrens då. Kvaliteten på säden vill jag inte ens tänka på då delar av fälten drunknat i allt vatten.
Ja jag är grinig då jag inte kan använda halm även om den är perfekt pga hosthäst.
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Du får kanske läsa igen då jag generellt uttalade en åsikt runt folks numera välfärds problem med ir och fång pga för övergödda hästar ....
Fe flesta äter/tuggar lite strå av halm om de verkligen har behovet att tugga ....
Ir och fång har jag sällan stött på som anledning till slowfeeding i sig hur skulle det hjälpa ? Handlar ju mer om en hästägare som Isåfall förvirrat begreppen och vad tugg behov egentligen innebär i sig .
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Aldrig stött på att man försöker ta in halm i oktober ...
Det har regnat mkt här med så det krävs ju bra timing och driv från den som ska slå och ta in men häromkring har alla fått in halm och den är fin trots kamp mot klockan i slutet av augusti .
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Aldrig stött på att man försöker ta in halm i oktober ...
Det har regnat mkt här med så det krävs ju bra timing och driv från den som ska slå och ta in men häromkring har alla fått in halm och den är fin trots kamp mot klockan i slutet av augusti .

Här gick halmen åt helvete med.. Det har regnat sen juli. Kom en kort fin period där de flesta han slå och bala, men innan de hann köra in halmen kom regnet. När det slutade så var markerna så vattensjuka att de inte går att köra på, och halmen som stå är helt förstörd.

Som en bonde uttryckte det "Det går inte ens att plöja ner skiten för det är så jävla blött att man kommer inte ut dit"

Så, det hjälpte här inte ens i augusti.

Sen ang varför inte ge halm, förutom hosthäst och så - så halm kan bli på tok för mycket för en lättfödd med. Min L drar glatt i sig 5 kg halm/natt om han står på halm. 5 kg halm är nästan hela hans energibehov/dag.. :S

(Nu har jag ju löst det med mina genom att se till de får små portioner men ofta, dvs var fjärde h dygnet om, så jag klarar mig ändå. Men halm är tyvärr inte universallösningen alltid ens om man inte har en hosthäst. För vissa fungerar det perfekt dock, men långt ifrån för alla. Här gick det inte ens med halm i slowfeedingnät, det blev för mycket halm ätet ändå)
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Nä precis. Eftersom många har lösningar som din och minst 4 ggr fördelat över dygnet osv behöver man i dessa fall inte stressa så mkt över tuggbehov osv , det tillgodoses utmärkt .
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Mja, jag är faktiskt lite "stressad" över tuggbehov och ättid, så kunde jag hitta ett vis att förlänga det vore jag lycklig. För nu, de äter 20 minuter/4 h. Det är ganska kasst egentligen - dock är det ju det bästa som går att erbjuda utan att göra dem smällfeta, så det får helt enkelt 'vara så'.

Men fanns det nåt vis öka skulle jag det, både av ren allmän 'skulle kännas bra', och att de de facto HAR på tok för kort ättid/dygn sett även ur ett rent objektivt perspektiv/faktabaserat perspektiv.

Däremot, jag har ju så att säga den hårda vägen lärt mig att det INTE är en bra ide sätta ideala TSbehov, tuggtider/tuggbehov osv före idealt hull. Det var ju så jag hamnade där jag gjorde med Lillen. Jag ville inte gå ner till minimiTS, kortkorta tuggtider osv. Utan försökte just lösa med slowfeeding, och misslyckades. Resultatet är ju välkänt även om det tillslut gick bra.

Tänkt en del på det nu med lillknatten, 2011:an. Som ju meningen såklart var att han skulle få fri tillgång eller närmast fri, och att han skulle ha mat som räckte hela natten.

Det tog några veckor så insåg jag att det fungerar INTE. Han fungerar på samma vis som Lillen gjorde som liten, dvs äter kopiösa mängder och långt över behovet. Att liten unghäst eller ej, så det går inte med fritt. Med Lillen försökte jag förlänge hitta den gyllene kompromissen. Lillknatten nu fick efternågra veckor vackert finna sig inlemmad i det automatiska utfodringssystemet och portioner var fjärde timme, punkt. (Han får dock större portioner/gång). Och när han började bli väl rund, så drog jag helt enkelt ner maten. Direkt. Utan tvångstankar om 'liten, unghäst, tuggtid, TS bla bla'. Inte för det är oviktigt, utan för att måste man välja mellan idealet där, och idealhull så gå på hullet. Det ÄR ju värre få fång, IR, ett liv på diet om de överlever, inget bete etc än att inte få äta PRECIS hur mycket man vill ens som ung.

Men många är nog där jag var förr, kvar i jakten på den gyllene kompromissen, och 'sålänge får hästen vara för rund, det löser sig när jag fått hem det nya nätet/ditt hänt/datt inträffat'.
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Lite halvt OT, men jag fick köpa ett slowfeeding-nät nu när min häst fått foderstrupsförstoppning, hon får inte sätta i sig stora mängder åt gången. Men jag måste säga, det funkar väldigt bra för min häst som bara får ut några strån åt gången nu. Nu ska hon ju bara begränsas ett tag, men i mina ögon verkar det funka okej.
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Ja det är det jag skriver . Förnuft och kunskap väger tungt i undvikandes av panik och Mickel och mackel .många problem och sjukdomar skulle undvikas om lite med kunskap och mindre mickel i brist på sådan skedde . Tyvärr .eller hur man ska uttrycka sig .
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Lite halvt OT, men jag fick köpa ett slowfeeding-nät nu när min häst fått foderstrupsförstoppning, hon får inte sätta i sig stora mängder åt gången. Men jag måste säga, det funkar väldigt bra för min häst som bara får ut några strån åt gången nu. Nu ska hon ju bara begränsas ett tag, men i mina ögon verkar det funka okej.

Risken är de lär sig. Det gjorde inackorderingsshettisen här. Han fungerade det ju super på i början. Sen räknade han ut tricket och satte i sig för fort han med tyvärr.

Mackan: Mja det behöver ju inte bara vara allmän panik utan eg grund. Lillen t ex hans mage krashade ju när jag försökte dra ner maten, det blev för många h utan mat där på natten då. Det var ju innan automatiska utfodringen. Och den fungerar ju bara just för jag står i eget stall, skulle ju vara omöjligt att ha den i ett inackstall. Teknikmässigt fungerar det, men du kan ju tänka dig hur andra stackars hästar skulle reagera om en fick käk kl 24 och 04. Så alla har inte ens möjligheten lösa det så, och då kan det ju bli himla knivigt just om det inte 'bara' är att vilja uppfylla rek TS och tuggtid utan hästen rent fysiskt reagerar på neddragen med etc.
Men jag tror vi är hyfsat överens i sak, även om jag så att säga har större förståelse för hur svårt det är - men det är ju enbart för jag upplevt det first hand, innan jag stötte på Lillen kunde jag inte ens föreställa mig hur det är ha en SÅ lättfödd häst som äter SÅ fort osv.
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Du får kanske läsa igen då jag generellt uttalade en åsikt runt folks numera välfärds problem med ir och fång pga för övergödda hästar ....
Fe flesta äter/tuggar lite strå av halm om de verkligen har behovet att tugga ....
Ir och fång har jag sällan stött på som anledning till slowfeeding i sig hur skulle det hjälpa ? Handlar ju mer om en hästägare som Isåfall förvirrat begreppen och vad tugg behov egentligen innebär i sig .

Jag får bara inte ihop vad det har att göra med småmaskiga hönät, de må vara ett välfärdsproblem att det ofta inte går att ge hästar så mycket mat de vill ha, men jag ser inget fel i att göra sitt bästa för att hålla dem nöjda.

Jag skrev att om något i stil med om något hjälper det. Lyckas man få hästarna att äta mindre istället för fri tillgång så blir de förhoppningsvis mindre feta och därmed minskar risken för fång men att använda det som botemedel är väl optimistiskt.

Givetvis skulle hästen min till slut äta hö om hon svalt men hon har inte rört det hittills vad jag sett så det lönar sig inte att fodra med det direkt.
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Jag funderar på ett nät till min donna!

Just nu får hon:

Morgon: 2kg vid 7-8
Lunch: 1kg i hagen vid 11-12
Middag: 5kg vid 14-15
Kväll: 6kg vid 19:30-21:30

Detta blir alltså 14kg över en dag.

Jag skulle vilja ha ett nät att fylla 1 gång/dag med 15 kg och så får hon ha detta tills jag kommer nästa dag (och 1kg i hagen då)

Tror ni att detta skulle fungera?
Min donna är hemskt matglad om hon tycker om hösilaget och älskar att pilla med nät och påse som hon haft innan! :laugh:
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Jag har ju öht Inte adresserat dig eller digna anledningar eller hur ? Klassar du inte in på det ämnet så finns ju Inte relevansen ?
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Här svarar jag för hur jag ser det.

Jag vill kunna ge begränsad tillgång och förlänga ättiden. Jag provade nät med 3x3 cm maskor. 4 kg hängs in på kvällen var i boxen. Det räcker i stort sett hela natten. Hästarna mumsar en stund, vilar och mumsar igen. Ute hänger jag ett större nät, för dagen packas det med 8 kg hö att dela på. Lika där...dom äter en stund på morgonen, går några varv på de 2 ha hage dom har. Återkommer efter någon timme, tar ett par tuggor till och höt räcker hela dagen just nu.

I vintras hängde jag ut 12 kg och det räckte större delen av dagen. Dom står inte stilla och äter konstant ur nätet utan käkar i omgångar. Mina hästar äter inte kraftfoder utan grovfoder som hö och lucern...och ingen är hungrig, ingen hets någonstans, ingen osämja kring käket. Dessutom är det en klar vinst då det är väldigt lite som ramlar på backen och förstörs.

Jag har två väldigt lättfödda hästar. Här har finmaskiga hönät varit en klar hit. Jag ser en stor förändring mot att ge hö i lådor mot att dom får jobba lite för att få åt sig en tugga. När det gäller mina hästar är det enbart positiva skillnader. Så, varför skulle jag inte fortsätta med det?
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

och då kommer jag med 1000:- frågan.
Hur ska man få tag i icke möglig halm? Här har regnat nästan 900 mm i år. Bonden var ute och tröskade i början på veckan då han helt enkelt inte kommit ut på gärdena förrens då. Kvaliteten på säden vill jag inte ens tänka på då delar av fälten drunknat i allt vatten.

Skriver under på det där- Lär nog inte få tag i bra halm i höst heller.
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Jag har nog reviderat min åsikt om nät.

Jag har alltid haft en svårfödd o en lättfödd ihop o vem äter mest;)

I undantags fall fyller jag nu ett nät med stora hål samt ett med små hål med änglahårshö. det påminner mer om det betet som de blivit borttagna ifrån.
Annars ger jag mer hö till natten o låser in den som behöver äta längre tid ngn extra gång under dagen.


en annan aspekt är att om hästar äter fort o dessutom slåss för HÖ-gräs. då är det ganska illa. här äter hästarna runtikring 1 h totalt på 12-14 h. o när det inte finns ngt att söka efter... i leran.
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Tror ni att detta skulle fungera?
Min donna är hemskt matglad om hon tycker om hösilaget och älskar att pilla med nät och påse som hon haft innan! :laugh:

Helt omöjligt att säga, det är bara att prova helt enkelt =)

Vissa fungerar nät finfint på, andra tömmer näten i förtid. Men utan att prova har man ingen aning vilken kategori ens egen häst/ar tillhör.

Huvudsaken är att om man provar och det inte fungerar något vidare, att man då avbryter och försöker hitta annan lösning. Jag ger INTE mycket för "de lär sig/de vänjer sig". Visst, ge inte upp på en dag, men om du hållit på säg en vecka och hästen ätit upp sina 15 kg innan lunch, ja då kan du lugnt konstatera att den hästen lär sig inte.. (Gäller normala hästar, inte de som nyss konfiskerats från vanvård och svultit senaste X månaderna osv såklart. Så ingen ylar om det)
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Jag har smh nät från caisas till mina. Jag har 2 st i storlek "liten" ute i hage som jag hänger upp i träd. På natten har de varsitt "mini" i boxarna. En paint och en b-ponny (shetland/welsh). Det funkar ypperligt för min del. De ute i hagen stoppar jag fulla och de klarar sig i regel 2 dygn (om det inte är riktigt kallt) på dom. I boxarna får ponnyn begränsat och painten stoppar jag nätet fullt till. De har alltid kvar på morgonen. Ute i hagen står de inte heller och äter konstant utan de äter tills de är nöjda sen går de iväg och kommer tillbaka när de är hungriga. Mina har ju på så vis fri tillgång, men det går åt mycket mindre nu än vad det gjorde förr, samt att man slipper passandet med fodringar hela dagen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har blivit erbjuden att köpa ensilage tillsammans med en granne. Eftersom vi då köper en större mängd ihop blir priset...
2
Svar
22
· Visningar
2 088
Senast: jis
·
Hästvård Ja, jag vill förlänga ät-tiden för min häst. Han hinner bli rastlös på natten, eller sysslolös iallafall, om man ser hur det ser ut i...
2
Svar
30
· Visningar
2 878
Senast: lulski
·
Foder & Strö Jag fodrar merparten av min hästs hö i SMHN, från början för att förlänga ättiden men nu för att minska spill, då hon drar runt all mat...
Svar
18
· Visningar
2 382
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Hämtade i helgen hem en ny häst som är lite av den speciella sorten, just nu äter hon 1.5kg lympos havrefri musli, 1kg lucern och nästan...
2
Svar
21
· Visningar
4 134

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp