Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???
KL
Plockar upp en gammal tråd..
Är det NÅGON härinne som har sämre erfarenheter av smhn?? Dvs finns det hästar som inte gillar näten/ inte äter tillräckligt ur dem?
Sedan min nya häst kom hit (en vecka sedan knappt) har han sk begränsad fri tillgång under eftermiddag och natt. I början la jag i ca 5 kg i nätet på eftermiddagen vid insläpp och natthöet (ca tre kg) gavs av stallägaren på golvet. Han har också nästintill fri tillgång på halm på golvet. Till min förvåning har han alltid fortfarande kvar en hel del på morgonen, ca 2-3kg i nätet men inget hö på golvet. Han föredrar att äta från backen, det märks tydligt.
Ikväll tänkte jag bespara stallägaren att lägga in natthö och la i en hel 10 kgs bal i nätet nu vid sju. Dessutom fick han en hög med halm (som han tidigare ratat) på golvet. Men inte började han äta från nätet, nej nej.. Han började tugga i sig halmen istället. (Å andra sidan var han nog inte vrålhungrig heller då de hade fått en tuss hö i hagen en timme tidigare).
Detta är inget matvrak med andra ord, kanske inte nätet behövs tänker jag nu??
Men det är ju viktigt att han får i sig tillräckligt..eftersom han inte får så mycket hö i hagen under dagtid utan mest halm. Detta pga att han går med en ponny. Jag börjar ju undra för alla härinne verkar ha sjå med att begränsa höätandet, använder dubbla nät osv osv.
Inte heller får jag i honom lucernen.. den ratar han. (Den utan melass)
Betforn som jag i början gav honon pga foderbytet struntar han också i. Ikväll provade jag att ge lucernen i betforn (som han egentligen inte skall ha) men det gick inte heller hem..
Tänderna är i ordning och hästen är pigg och glad.. väldigt tillgiven och trygg. Min drömhäst alla gånger om.
Men detta kräsna sätt är jag verkligen inte van vid, alla mina tidigare hästar har också ätit som sådana, dvs tryckt in allt med hull och hår in munnen så snabbt som möjligt.. Min föreställning är då att hästen borde kunna äta ca 8-10 kg grovfoder under natten vilket är vad han behöver. Men men..