Slowfeedingnät - hur ofta fyller ni på näten?

Sv: Slowfeedingnät - hur ofta fyller ni på näten?

*kl*

tänk på ni som använder karbinhake när ni sätter upp näten mellan stolpar, varit med om 2 olyckor där hästar pillat på karbinhaken med mulen å fastnat å slitit sönder sig rejält.

annars är ja ett stort fan av näten. förlänger ättiderna rejält. väldigt bra när man jobbar å de e svårt att fodra lunch.

Sv: Slowfeedingnät - hur ofta fyller ni på näten?

I höstas fyllde jag nätet till två ston en gång om dagen med 20-25kg hösilage. Fyllde på kvällen när hästarna gick in och då brukade dom ha mellan 0-5 kg kvar det var sällan helt tomt utan ofta var det nått kg kvar kompletterade med halm i vanligt runt hönät som fylldes varannan dag ungefär.

När hösilaget sedan frös, väldigt låg ts i just det hösilaget, så gick vi över till att ha halm i näten och hösilaget löst i foderbordet.

Tanken är väl egentligen inte att ha fri tillgång utan att fördröja ätandet, Min fröken ligger lite i överhull som det är så jag vill ju att hon ska äta sina 20 kg som jag har räknat på men inte nå mycket mer.

Nu går vi in på ett nytt parti hösilage som är mycket torrare och med lite andra värden så då ska vi prova igen med att ha hösilaget i näten och kunna fylla på det en gång om dagen på kvällarna när hästarna går in.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 779
Senast: Cocos
·
Foder & Strö Hej. Vi ska prova begränsad (genom hängande småmaskiga hönät) fri tillgång i hagen. Jag är lite skeptisk till att det kommer att funka...
Svar
17
· Visningar
2 166
Senast: lil-sis
·
Hästvård Jag börjar helt seriöst fundera på VILKA hästar småmaskiga hönät/SMHN/slowfeedingnät *egentligen* fungerar på - om några? Eller vilka...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
15 506
Senast: pemi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar