Slasktråd för Rollkuren

Sv: Slasktråd för Rollkuren

Precis o vad jag vet består halskotpelaren av en S formad kedja av kotor= 2 kurvaturer.

Rund form är ju alltid en lägre form där s- et blir mer "rakt".

hästen har också minst 3 stora muskelgrupper sin styr allt, inte bara modell lyftkran som jag tror att Fiador menar.

Mkt bakom lod i en för hög form är fulkrok.

Brille är nog inte medveten om att elitryttare som ämnar gå hel vägen tittar på exteriören o då även ganaschen.

Nja, fast det stämmer ju bara om du har helt fri rörlighet i "leden" mellan tyngden och konstruktionen, alltså nollfriktion. Finns det en viss tröghet, vilket det borde finnas i detta fallet kan man tycka med tanke på alla muskler och ligament som finns runt leden, så kan vinkeln vara samma om förändringen är tillräckligt liten.

Men allvarligt, ligamenten finns på ovansidan, dom håller emot så att huvudet inte ramlar ner/in, alltså påverkar dom det precis motsatta, alltså hindrar huvudet från att behålla vinkeln när halsen sträcks ner. Musklerna å andra sidan är ju dom jag menar används för att hålla huvudet där...:D

Ja men precis.. Om man tror att huvudet bara hänger där och dinglar fritt så stämmer det ju.. (hur man nu kan tro det). Men då skulle hästen aldrig kunna lyfta huvudet ens.

Nej precis, det är ju det jag vill få fram, det kan inte hänga där och dingla om vinklen ska vara kvar när halsen sänks, det krävs muskler då som håller i...;)

Jag har inte påstått att någon särskild vinkel som gäller, bara att samma vinkel inte går att behålla utan att lägga till en kraft om huvudet dras in och förbi lodlinjen. Exakt var lodlinjen befinner sig i förhållande till nosen kan nog varierar något lite beroende på häst, men om vi utgår ifrån samma häst och samma vinkel så kan den inte behållas förbi lodlinjen när halsen sträcks utan det måste till en kraft som drar/håller fast huvudet i den vinkeln. Det är DET mitt resonemang handlar om. I DET avseendet är det fysikens lagar som gäller.

Konstruktionen ser ut så här:

poll.gif

Förklara för mig hur denna konstruktion ska kunna ta sig förbi lodlinjen och behålla "ganaschvinkeln" utan att använda några muskler?

Detta menar jag att mina streckteckningar på ett förenklat sätt förklarar. Det fanns ingen tanke på exakthet, bara ett försök att väldigt förenklat vis på fysikens lagar.

Bilden är en typisk fulkrok!

Vad har det med saken att gör i sånt fall? Du kan ju se konstruktionen och tänka dig vad som händer om hästen sträcker ner halsen, kommer huvudet att kunna vara bakom lod då utan muskelhjälp?

*kl*

Här är en till bild som ger en uppfattning om hur konstruktionen ser ut. Den gula linjen som följer överlinjen i den översta bilden, är ett ligament som hjälper till att hålla ihop hästen. Ni som tror att hästens huvud kan hamna bakom lod utan muskelkraft, kan ju fundera över vad detta starka ligament i så fall har för funktion.

59745_241386599334053_1904599877_n.jpg

Njae, jag är ingen höjdare på att rita:) men du får gärna använda bilden om du vill rita ut hela hästen själv. Den är gjord i paint förutom roteringen i figur 8 o. 9 som jag gjorde i ett gratis bildredigeringsprogram som man kan ladda ner, GIMP 2.
Ok, tack i alla fall. Vad tycks om aktiviteten bak på den här? (Det är P Karl som tecknat. Teckningen finns på P Karls hemsida.)
2350.jpg

På samma sida beräknar och jämför P Karl viktfördelningen fram/bak i "normal" halt och olika utföranden av piaff.
2349.jpg
2370.jpg
2369.jpg

P Karl konstaterar efter beräkningen att hästen i bild 3 har 185 kg extra på framdelen. Det är ju meningen att hästen skall vara lättare fram i piaff än i "normal" halt.
"...So, the extra weight on the front is 185 kg. ..."​
.

:crazy:

Dina bilder visar ingen rundhet öht och då blir det fulkrokar- sedan måste jag fråga då ganaschvinkeln är av betydelse för dina streckhästar, när jag tog upp ganaschvinkel så var det inget som fanns????
Vad menar du med "fulkrok"? Visa gärna med en bild vad du menar.

Det är ju inget nytt precis men det betyder inte att bakom lod är rollkur!! som du tycks tro!:meh:
Vad anser DU är det viktigaste som skiljer bakom lod från hyperflexion (som FEi använder som begrepp för rollkur)? Är det bara avståndet mellan nosen och bringan som är kortare i hyperflexion än i bakom lod eller är det något mer? Vad anser du?

Här är en bild som skall visa LDR enligt FEi
081c.jpg

Senast ändrad:

Alltså seriöst , sitter du och googlar allt du skriver ? Dessa bilder ligger på Google och är första som kommer upp typ ...

Var får han siffrorna ifrån? Har han vägt hästen i de olika versionerna? Har han inte det så är det mest bara gissningar hur vikten fördelar sig. Det är tjusigt med beräkningar, men det blir inte mer korrekt än grunddata.

FEIs regler finns på sidan http://www.fei.org/sites/default/files/file/DISCIPLINES/DRESSAGE/Rules/GA_Annex_16%203-Dressage%20Rules%202013_black%20version_0.pdf

I Artikel 401 punkt 5 står det att nosen skall vara något framför lod. Det är bara att läsa.

Men seriöst ? Det är inget REGLEMENTE . Det är en bedömnings grund som är angedd.

Fulkrok = förvisso böjd nacke om än ibland i lod (gudbevars;) men uttryckt underhals och ingen ryggaktivitet .

Det där står ju i TR också så det är ingen nyhet men det är heller inte förbjudet att rida bakom lod. Du blir ju inte diskad liksom.

Men vad är det du inte fattar ang poängen? Perfekt form är 10 är hästen inte i perfekt form så får den inte 10. Den får avdrag. Mig veterligen är det ingen som ridit på 100%.

Återigen, för femtielfte gången, om någon får en 10 på en rörelse fast hästen är bakom lod så kan det vara för att en domare inte ser det pga sin position runt banan.

Capish?

Min poäng har inte ett dugg med vinklen att göra, jag undrar mest vad du har för underlag till dina långtgående påstående om när musklerna jobbar som mest respektive vilar. Hur du vet vad som är lättast för hästen?

Egentligen är hela resonemanget ganska fånigt, jag förstår inte riktigt vitsen med att hästen ska jobba i en viss form med motivering att i just den formen så är "tilt" muskeln avslappad. Hästen har massor av muskler och många tränar sina hästar i syfte att de ska träna musklerna. Under arbetets gång så gör man pauser så hästen får slappna av en stund.

Vad i hela fridens namn gör tiltmusklen så speciel att just den ska villa hela tiden? En enda av en hel bunke muskler där i princip alla utom just denna ska jobba.

Jag vet hur muskler fungerar rent fysiologiskt, jag behöver bara gå till mig själv. Om dom arbetar konstant blir dom överansträngda. Gäller även hästar.

Var har jag skrivit att någon muskel ska vila hela tiden? Lägg inte in dina egna tolkningar i mitt resonemang tack. Det jag har skrivit, och det jag menar, är att dom muskler som håller huvudet på plats när det är bakom lod (förbi balanspunkten/tyngdpunkten där muskelkraft måste till för att huvudet ska kunna vara kvar) är konstant aktiva så länge huvudet är kvar där. Dessa muskler är inte konstant aktiva när huvudet är i balans med tyngdpunkten (med nosen något framför lod), ungefär på samma sätt som med våra armar när dom hänger ut med sidorna, musklerna kan då arbeta växelvis, utifrån rörelsen vi gör. Mer fysiologiskt riktigt alltså.

Dom filmer jag har sett som lagts upp som mkt goda exempel på LDR ridning, har inte visat någon sådan vila som du beskriver för just dessa muskler. Om du går tillbaks och läser så har vi ältat det här några vändor nu och jag tänker inte fortsätta.

Angående vinkeln så var det ginnies som drog upp den.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka