Slasktråd för Rollkuren

Sv: Slasktråd för Rollkuren

Men även att fia nu jämför med ben o armars kulleder.

En hästhals består av en lång s-formad länk av kotor- som en cykelkedja

hästens ryggrad däremot har inte så stor rörlighet- som vår, men man kan trigga den att "skjuta katt". Därför är LDR väldigt bra- förhindrar även K S.

Får tornutskotten att sära sig o stärka ryggmuskulaturen.

Hästens rygg- som borde vara det viktigaste för en ridhäst, men som inte finns med alls i varken Brilles eller fiadors tankar.

Travhästar får ofta ryggont o då troligen av för högt uppkäk.

Neej, vet du vad, man måste skilja på att muskler jobbar dynamiskt och att muskler behöver vila helt. När muskler i rörelseapparaten jobbar dynamiskt så jobbar den ihop med andra muskler, dvs när ena muskeln dras samman, så vilar/sträcks andra ut och vice versa, det är dynamiskt muskel-arbete som bygger upp styrka och uthållighet. Så fungerar det tex när nacken är avslappnad och huvdet är i lod, inga muskler vilar hela tiden då, utan flera olika muskler samarbetar växelvis. Det är därför som nacken kan vara avslappnad, den har inga överansträngda muskler som skriker efter vila kopplad till sig då.

Hjärtmuskeln jobbar ju väldigt dynamiskt, den skulle aldrig orka hålla på ett helt liv annars, den är defentivt aldrig sammandragen hela tiden för då skulle inte en mm blod kunna pumpas runt. Så det var verkligen inget bra exempel du tog upp för att bevisa att halsmuskeln inte mår dåligt av att vara konstant sammandragen.

Senast ändrad:

Neej, vet du vad, man måste skilja på att muskler jobbar dynamiskt och att muskler behöver vila helt. När muskler i rörelseapparaten jobbar dynamiskt så jobbar den ihop med andra muskler, dvs när ena muskeln dras samman, så vilar/sträcks andra ut och vice versa, det är dynamiskt muskel-arbete som bygger upp styrka och uthållighet. Så fungerar det tex när nacken är avslappnad och huvdet är i lod, inga muskler vilar hela tiden då, utan flera olika muskler samarbetar växelvis. Det är därför som nacken kan vara avslappnad, den har inga överansträngda muskler som skriker efter vila kopplad till sig då.

Hjärtmuskeln jobbar ju väldigt dynamiskt, den skulle aldrig orka hålla på ett helt liv annars, den är defentivt aldrig sammandragen hela tiden för då skulle inte en mm blod kunna pumpas runt. Så det var verkligen inget bra exempel du tog upp för att bevisa att halsmuskeln inte mår dåligt av att vara konstant sammandragen.

Självklart mår inga muskler bra av att vara konstant spända, det tror jag inte någon här hävdar. Det många dock vänder sig emot, är ditt påstående att underhals(och nack-?)muskulaturen är just konstant spänd just när hästen har näsan bakom lod! Är detta en slutsats du har dragit själv, eller har du några konkreta källor eller något annat att hänvisa till? Bara för att jag tycker att något BORDE vara på ett visst sätt, så betyder ju det inte att det är så...

Det är en trevlig förklaring, men vad har det med min fråga att göra? Dvs på vilket vis få exempelvis halsmuskulaturen och rygmuskulaturen vila under ett arbetspass på ett vis som din tiltmuskel inte får? Gör gärna en jämförelse och skippa teorin om du inte även förklarar i praktiken.

Vad heter den för övrigt, den mytiska tiltmuskeln?

Kul bild:)

delvis kl
Människor och hästar är nog för mycket olika i konstruktionen för att det ska gå att jämföra så exakt rent fysiologiskt, våra kroppar ska ju hållas upprätta med huvudet balanserat mitt uppepå, medans hästen går på alla fyra med hals och huvud utstickandes en bra bit framåt.

Vi får balans iom att vi har huvudet mitt uppepå. Tänk tex hur man kan ta en pinne, placera den i handflatan och hålla den upprätt utan att hålla i den, bara genom att hitta balans och tyngdpunkt.

Medans hästen inte kan utnyttja den fysiken. Eftersom huvud och hals sticker ut en bra bit där fram så blir det ju per automatik en annan balans och tyngdpunkt. I den konstruktionen så kan inte hästen få samma hjälp av balanspunkten som en människa, så för att slippa använda ren muskelkraft hela tiden så har hästen då istället mycket starka ligament på ovansidan som "håller emot". Några såna ligament finns inte på undersidan alltså kan man inte säga att bakom lod position och i lod position är samma sak, varken fysiskt eller muskulärt, det blir helt olika förutsättningar.

Hästen är inte konsturerd för att "bära upp huvud och hals" i den positionen helt enkelt, det innebär att den måste använda muskler som egentligen är till för något annat till att "hålla emot" ett huvud som annars trillar fram.

.

Det är en trevlig förklaring, men vad har det med min fråga att göra? Dvs på vilket vis få exempelvis halsmuskulaturen och rygmuskulaturen vila under ett arbetspass på ett vis som din tiltmuskel inte får? Gör gärna en jämförelse och skippa teorin om du inte även förklarar i praktiken.

Vad heter den för övrigt, den mytiska tiltmuskeln?

Vet du, du får gå tillbaks och läsa, jag har lagt ut bilder...

Kul bild:)

delvis kl
Människor och hästar är nog för mycket olika i konstruktionen för att det ska gå att jämföra så exakt rent fysiologiskt, våra kroppar ska ju hållas upprätta med huvudet balanserat mitt uppepå, medans hästen går på alla fyra med hals och huvud utstickandes en bra bit framåt.

Vi får balans iom att vi har huvudet mitt uppepå. Tänk tex hur man kan ta en pinne, placera den i handflatan och hålla den upprätt utan att hålla i den, bara genom att hitta balans och tyngdpunkt.

Medans hästen inte kan utnyttja den fysiken. Eftersom huvud och hals sticker ut en bra bit där fram så blir det ju per automatik en annan balans och tyngdpunkt. I den konstruktionen så kan inte hästen få samma hjälp av balanspunkten som en människa, så för att slippa använda ren muskelkraft hela tiden så har hästen då istället mycket starka ligament på ovansidan som "håller emot". Några såna ligament finns inte på undersidan alltså kan man inte säga att bakom lod position och i lod position är samma sak, varken fysiskt eller muskulärt, det blir helt olika förutsättningar.

Hästen är inte konsturerd för att "bära upp huvud och hals" i den positionen helt enkelt, det innebär att den måste använda muskler som egentligen är till för något annat till att "hålla emot" ett huvud som annars trillar fram.

.

Men om den nu dras dit som du påstår kan hästens nacke vara helt avslappnad, vila huvudet i handen och ryttaren stretchar ut den muskeln? Tyngden finns då hos ryttaren, iaf största delen.

Jag hittar då inget svar på frågan, du verkar mest undvika den, är det månde som jag tror, att en guru presenterat konceptet och du har svalt det med hull och hår. Nu blir det frustrerande när folk ifrågasätter och du inte kan komma med en enda vettig förklaring eller ens tala om vad musklen heter.

Nej du har inte svarat på min fråga någonstans, bara undvikit den och kommit med svar på annat ingen efterfrågat. Om jag nu mot förmodan missat var du svarat kan du väl var vänlig och peka på inlägget?

Jag upprepar frågan om du nu har glömt den. På vilket vis får hals och ryggmuskulatur vila medans tiltmusklen (vad heter den???) inte får det? Vad är skillnaden mellan dessa musklers arbete? Inte bara teori utan praktisk.

kl

Nu ni, nu har jag gjort ett experiment med min häst :D

Jag fick honom att stoppa in huvudet bakom lod (Vilket för övrigt gick alldeleds utmärkt utan något våld eller tvång. Jag bara kliade honom lite i mankammen :idea: ) och så kände jag på underhalsen. Den var helt lös och hängde och dallrade.

Självklart mår inga muskler bra av att vara konstant spända, det tror jag inte någon här hävdar. Det många dock vänder sig emot, är ditt påstående att underhals(och nack-?)muskulaturen är just konstant spänd just när hästen har näsan bakom lod! Är detta en slutsats du har dragit själv, eller har du några konkreta källor eller något annat att hänvisa till? Bara för att jag tycker att något BORDE vara på ett visst sätt, så betyder ju det inte att det är så...

Jaa, ta vilken lärobok om anatomi/biomekanik som helst och läs.

Men det kan också räcka med logiskt tänkande. Men det förutsätter förstås att man i grunden förstår hur rörelsapparaten är uppbyggd och hur muskler fungerar. Men som sag det kan man läsa sig till i vilken lärobok som helst. Det är ingen ny vetenskap.

Logiken
* Att om någon kroppsdel måste hållas upp från marken så krävs det en kraft.
* Att om någon kroppsdel är böjd så måste någon kraft ha böjt den.
* Att när en muskel ger den kraften måste den vara sammandagen.
* Att så länge en muskel är sammandragen så är den i arbete.
* Att om ovansidan är strechad och undersidan är ihopdragen så är musklerna i undersidan sammandragna.
* Att under den tid som en kroppsdel hålls upp från marken och ovansidan är strechad och undersidan är ihopdragen och musklerna är sammandragna så är en muskeln i SPÄNNING.
* Att om den tiden är 10-20-30 minuter lång så är muskler i undersidan sammandragna och dessa muskler i spänning i 10-20-30 minuter också.

kl

Nu ni, nu har jag gjort ett experiment med min häst :D

Jag fick honom att stoppa in huvudet bakom lod (Vilket för övrigt gick alldeleds utmärkt utan något våld eller tvång. Jag bara kliade honom lite i mankammen :idea: ) och så kände jag på underhalsen. Den var helt lös och hängde och dallrade.

Ja om hästen själv kryper ner under handen, så gör den det genom att släppa av på mothållet sas och kan alltså ta sig ner bakom lod utan problem.

Det som blir ett problem för hästen är när ryttaren skulle driva fram hästen bakifrån in mot handen, ju mindre ork den har desto mer försvar kommer den att bjuda på genom det ökar muskelspänningarna i området vid nacke, hals och manke. Fortsätter man då att kräva av hästen att den ska befinna sig bakom lod, så skapas enorma muskelspänningar.

Man kan jämföra detta med extrem streching, som människa kan man själv sätta stopp när det går för långt i de flesta fall. Hästen däremot kan inte göra ett dyft.

Skulle det jämföras med något, så skulle det väl vara den grymma träning barn utsattes för inom elit gymnastiken i öststatsländerna.

Men det är ju ingen som stöder den typen av träning, har vi ju konstaterat i tråden.

Gäller detta endart tiltmusklen, eller gäller naturlagarna inte övriga muskler i halsen?

Men om den nu dras dit som du påstår kan hästens nacke vara helt avslappnad, vila huvudet i handen och ryttaren stretchar ut den muskeln? Tyngden finns då hos ryttaren, iaf största delen.

Jaa, en viss avlastning ger det säkert, men då kallas det ju för Rollkur? Tanken är väl sen att man ska rida med en teknik där hästen är "självbärig", dvs motsatsen till att vila sitt huvud i ryttarens hand.

Gäller detta endart tiltmusklen, eller gäller naturlagarna inte övriga muskler i halsen?

Fast du är ju bara ute efter att mucka gräl, eller hur? Du förstår mycket väl vad jag menar. Så jag föreslår att vi lägger ner nu, vi kommer ingen vart i alla fall.

Så du vet inte vilken som är tillmusklen? Och skyller på att min nyfikenhet och önskan om källor och förklaringar till dina påståenden är att vara ute efter att mucka gräl för att dölja det?

Hela grunden för ditt resonemang är att det finns en tiltmuskel och ändå vill du inte tala om vilken den är? Det ökar inte direkt trovärdigheten.

Jaa, en viss avlastning ger det säkert, men då kallas det ju för Rollkur? Tanken är väl sen att man ska rida med en teknik där hästen är "självbärig", dvs motsatsen till att vila sitt huvud i ryttarens hand.

Nämen definitionen på RK är väl inte avlastningen, eller? Det är den runda halsen och nivån av att extremt runda av halsen - typ. När jag såg ett klipp om RK så drogs verkligen inte hästen dit..

Men muskeln måste alltså kunna vara relativt avslappnad beroende på hur mkt du har i handen?

Nej du har inte svarat på min fråga någonstans, bara undvikit den och kommit med svar på annat ingen efterfrågat. Om jag nu mot förmodan missat var du svarat kan du väl var vänlig och peka på inlägget?

Fiador försöker lura dig där och hoppas antagligen att du inte ska orka läsa igenom alla inlägg och därigenom tro på det hon skriver- nej, någon förklaring om vad tiltmuskel är har inte lämnats trots flera har frågat före dig.

Tyckte det är lite svårt att hitta bra och tydliga bilder av hästmusklerna, men kom på att jag har en bok hemma med bra bilder.:idea: Dumpar några hals och huvudbilder här så ni kan se med, iom att vi är så inne på muskler nu;). Har förstärkt färgerna och klippt och klistrat lite i Gimp så det inte blir en massa utrymme med bara vitt, men annars är de helt opåverkade.

Alla är från Anatomisk Tecknarskola - Djur

Lite beniga bilder

Halsmuskler

En gnäggande häst

Hästhuvud från undersidan

Hoppas någon har nytta av dem:p

:crazy:

Dina bilder visar ingen rundhet öht och då blir det fulkrokar- sedan måste jag fråga då ganaschvinkeln är av betydelse för dina streckhästar, när jag tog upp ganaschvinkel så var det inget som fanns????
Är det här en fulkrok enligt dig?
Charlotte-Dujardin-met-Valegro-296x247.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka