Sv: Slasktråd för Rollkuren
Alla vet att det är optimalt att rida med nosen i lod eller lite lite framför men nu är det så att det är så jävla svårt att rida att de flesta ryttare inte klarar av det ens i ganska enkla moment, typ 10 m volt i trav. Uppenbarligen klarar inte världens bästa ryttare av att göra det hela tiden i de svåraste rörelserna heller.
Jag anser att det är basic att rida så att hästens nos är i eller framför lodplan.
Ju mindre man tränar desto svårare blir det. Gäller även för ryttare: tränar man inte på att rida med en känslig hand så blir det aldrig lätt.
Om man inte klarar av att rida hästen i den optimala formen så måste ju till och med du tycka att det näst viktigaste är en höjd rygg som bär sin ryttare och så aktiva bakben som möjligt? Om den då går bakom lod för att orka det så måste det ju vara bättre än att den går 10 cm framför lod med sänkt rygg? Det är ju fysiologiskt omöjligt att gå som en stjärnkikare med rygg och bakben.
Framför lod och korrekt rygg behöver inte vara motsatser. Sänkt rygg är inget bra alternativ. Bakom lod och framtung är inte heller något bra alternativ.
Bakbenen skall ibland bära mer, då blir de mindre aktiva. Benen bär då hästen stödjer på dem, de är aktiva då de lyfts/sänks och påskjutande då de inte bär.
Vinnarens häst i hoppningen i Gtb hade nosen mer än 10 cm framför lod. Ingen kan påstå att den gjorde sin runda med sänkt rygg.
Kan du i denna tråd, inte säga att man ska läsa i 100 andra trådar, skriva hur din väg är till den perfekta formen?
Min väg till den perfekta formen finns inte, jag kommer aldrig att nå den. Det behövs mycket mer utrymme för att beskriva min uppfattning om vägen till den perfekta ridningen än som finns i den här tråden. Ta del av böcker, filmer, etc. om det från dem som kan beskriva det bättre än jag.
Ingen i den här tråden förespråkar RK/HF. Jag vet inte om jag rider LDR men jag rider ofta min häst bakom lod, det är där hon orkar gå med bäst bakben och rygg just nu och den formen hon helst väljer själv, men varierar såklart formen uppåt och framåt varje pass och ju starkare hon blir desto längre orkar hon gå i den korrekta formen.
De flesta som UTTALAR sig i den här tråden är för ridning bakom lod. Bakom lod är en viktig och gemensam komponent för rollkur/HF/LDR.
Från det du skriver tror jag inte du har hittat någon bra form. En bra form hjälper hästen att bära ryttaren utan spänning. Det finns ingen korrekt "form" som hästen sas kan stöpas i. Jag tror inte din häst "väljer". Jag tror inte att den väljer gå bakom lod för att den inte är tillräckligt stark. Hur ska den kunna bli stark i något som den inte tränas i.
Alla har olika träningsmetoder för att komma till den optimala formen och LDR är en av dem.
Enligt min mening leder LDR inte till något bra.
Jag kan hålla med dig att den domare ska inte ge 10 i betyg om hästen inte går i den perfekta formen då just 10 betyder perfekt men som någon annan skrev så sitter ju domarna på olika ställen och om du ser en halt bakifrån och inte ser formen så kanske det just för den domaren ser ut som en 10a.
En piaff kan bedömas från alla håll, även bakifrån.