Slasktråd för Rollkuren

Sv: Slasktråd för Rollkuren

Men om den nu dras dit som du påstår kan hästens nacke vara helt avslappnad, vila huvudet i handen och ryttaren stretchar ut den muskeln? Tyngden finns då hos ryttaren, iaf största delen.
Det är väl då hästen sägs "hänga i handen". Då blir det svårt med kommunikationen och svårt med lätta hjälper och ridning på sytråd.

Fiador försöker lura dig där och hoppas antagligen att du inte ska orka läsa igenom alla inlägg och därigenom tro på det hon skriver- nej, någon förklaring om vad tiltmuskel är har inte lämnats trots flera har frågat före dig.

Nej du, Lobelia har uppenbart redan läst det eftersom h*n drar upp det. Men jag kan ju hjälpa till lite, gå tillbaks och läs inlägg 213,225,258 och 259, så får ni en hint om vad jag menar.

Senast ändrad:

Jaa, ta vilken lärobok om anatomi/biomekanik som helst och läs.

Men det kan också räcka med logiskt tänkande. Men det förutsätter förstås att man i grunden förstår hur rörelsapparaten är uppbyggd och hur muskler fungerar. Men som sag det kan man läsa sig till i vilken lärobok som helst. Det är ingen ny vetenskap.

Logiken
* Att om någon kroppsdel måste hållas upp från marken så krävs det en kraft.
* Att om någon kroppsdel är böjd så måste någon kraft ha böjt den.
* Att när en muskel ger den kraften måste den vara sammandagen.
* Att så länge en muskel är sammandragen så är den i arbete.
* Att om ovansidan är strechad och undersidan är ihopdragen så är musklerna i undersidan sammandragna.
* Att under den tid som en kroppsdel hålls upp från marken och ovansidan är strechad och undersidan är ihopdragen och musklerna är sammandragna så är en muskeln i SPÄNNING.
* Att om den tiden är 10-20-30 minuter lång så är muskler i undersidan sammandragna och dessa muskler i spänning i 10-20-30 minuter också.

Problemet med din logik är att du har delat upp hästen i två delar. En kroppsdel och en fristående huvuddel. Du ser inte att andra muskler än just muskler runt huvudet hjälper till och arbetar.

Om man använder sig av din logik så skulle det vara skadligt att alls rida hästen med eftergift, eller "på tygeln" som man brukat säga. För med din logik skulle "tiltmuskeln" (ska läsa vidare och se om du, som du sa förra veckan, har angett namnet på den än) vara spänd så fort hästen alls böjer nacken.

Jag tycker att ditt resonemang väldigt tydligt visar på en fixering vid var hästens nos är medan resten av hästens kropp glömts bort, ingen förståelse för vare sig ryggens eller bakdelens arbete och påverkan.

Nej du, Lobelia har uppenbart redan läst det eftersom h*n drar upp det. Men jag kan ju hjälpa till lite, gå tillbaks och läs inlägg 213,225,258 och 259, så får ni en hint om vad jag menar.

225??

Och jag menar inte en hint utan att du inte har visat var eller vilka.

Är det här en fulkrok enligt dig?
Charlotte-Dujardin-met-Valegro-296x247.jpg

Med reservation för en stillbild så nej, ingen fulkrok, då ska nacken vara alternativt högre nos mer in och samtidigt i det omöjligt att få med runda ryggen och bakben.

På "min" tid satt man inte o skrittade PÅ mkt unga hästar, utan man travade o galopperade o satt av o gick. I trav o galopp sker en anspänning. nu skrittar man nästan bara i alternativa stilar.

Det där är jag också upplärd med, att man ska undvika skritt på unga/otränade hästar. Det känns också logiskt att det är lättare för dem i trav och galopp Så att hela kroppen kommer igång/engageras och och att man kan lägga in mera skrittarbete längre fram. Jag tycker att det fungerar bra även i praktiken. :)

Som sagt vi söker svar, inte hintar och antydningar utan svar. Jag ska inte besvära dig med att räkan upp alla frågor du inte svarat på, det är i stort sett alla jag ställt, vi skippar dem för tillfället. Det jag är mest nyfiken på är just tiltmuskeln, vilken muskel är det egentligen? Det krävs bara 1-3 ord eller så att svar på frågan.

225??

Och jag menar inte en hint utan att du inte har visat var eller vilka.

+till Lobelia
Gå tillbaks och läs om du vill veta, jag tänker inte dra den diskussionen en gång till. Ärligt så är du bar ute efter att mucka, så jag ser inget som helst skäl till att förklar något en gång till som jag redan förklarat i rätt många inlägg.

Senast ändrad:

Jag har inte heller fått svar på alla frågor jag ställt...

Jasså, det var inte du som uttryckte något om hakat upp sig som en dålig CD...angående att jag svarar och svarar och svarar igen...så vet du, det finns ett skäl till att jag inte svarar just dig...

Jag tycker nog att du försöker svara faktiskt och adresserar de flesta som frågar . Dock är dina svar väldigt präglade av din egen övertygelse och har sämre substans i fråga om annat än just personlig övertygelse och lösa googlingar som du tycker främjar din egen linje men som blir lika lösryckta och osammanhängande . Tror det är därför man upplever att du inte "svarar" .

Brille svarar tyvärr ingen i jämförelse utan matar bara på med ord och nya predikningar i total monolog , samtidigt som h*n tycker sig ha rollen att styra vad tråden ska handla om och vilka frågor som bör ställas . Eftersom h*n aldrig svarar mig öht känns det helt ok att prata i tredje person i detta fallet .

Senast ändrad:

Men hästen kan inte vara på tyglen om den är spänd i nacken. Din logik är väldigt ologisk måste jag säga. Spelar ingen roll om muskler i övriga kroppsdelar är avslappnade/arbetar dynamiskt, om muskler som fäster i nacken är spända och arbetar statiskt. Hur får du ihop det?

Det du (ni) har så svårt att ta till er är att det måste till ett muskelarbete för att böja halsen och nacken och detta muskelarbete pågår så länge halsen och nacken är böjd i samma position. Varför är det för svårt att acceptera? Det är ju inte "min" teori, det är ju bara ett faktum.

Att be hästen böja/ställa nacken i sidled/vertikalt och sen låta den få komma tillbaks och bli rak igen efter en kort stund är ju inte det jag syftar på, utan detta att be den (eller kräva av den) att vara kvar i denna position långa stunder i taget. Det är DET som skapar spänning i nacken pga att det blir statiskt för musklerna som håller huvudet där.

Denna logik och fysiologi ifrågasätter du (ni) ju inte om det gäller tex att rida hästen böjd i sidled långa stunder i samma sida, eller? Rider du i 10-20-30 minuter i vänster varv, ställd och böjd åt samma håll hela tiden?

Varför tror du det är någon skillnad på böjning vertikalt?

Senast ändrad:

Fast en muskel som jobbar statiskt i 20-30 min lär börja krampa. Trots detta fixar unga hästar att jobba fint bakom lod (eftersom många resonerar så att bakben och rygg är viktigaste än var huvudet är). Hur fixar dessa otränade individer detta? Det skulle ju vara som att konstant köra plankan om ditt resonemang ska stämma.

Det är det ju inte heller. När hästen rundar sig så drar den upp underhalsen, det handlar inte om förkortade spända muskler som putar ut där. Tvärtom så lyfter den ur manken och höjer överlinjen - det är den delen som jobbar.

Förstår inte den här viljan att hitta på egna förklaringar utifrån bilder man googlat fram. Var är då de rollade hästarnas enorma underhalsmuskler som borde bli så vältränade?
Varsågod. Ännu ett gäng googlade bilder (=film). Denna gång på en häst som varit riden enligt metoden rollkur. Hästen visar i filmen en ordentlig underhals innan den blir "nersågad" bakom lod.
http://m.youtube.com/#/watch?v=wtnKnOlWkvI&feature=fvwrel

Exempelillustration.jpg

Skillnaden mellan häst och människa är konstruktionen på diskarna, människan har brosk medan hästen en betydligt mjukare disk för de behöver inte något annat. Även ansättning av hals och dess kotpelare är lite annorlunda.
En viktig skillnad är att hästen inte har något nyckelben. Hästens framben är inte fästade mot kroppen med en led utan hänger i muskler. Det gör att den lyfter manken på ett annat sätt än människan (skulle ha gjort om hon haft en sådan).

Det var inte det som avsågs, utan avslappning i någon nackmuskel.
malinsky skrev "Men om den nu dras dit som du påstår kan hästens nacke vara helt avslappnad, vila huvudet i handen och ryttaren stretchar ut den muskeln? Tyngden finns då hos ryttaren, iaf största delen."

Om hästen inte spänner musklerna för att kunna hålla nosen bakom lod så är det ryttaren som måste hålla hästens huvud på den platsen (bakom lod). Det är väl då hästen sägs "hänga i handen". Då blir det svårt med kommunikationen och svårt med lätta hjälper och ridning på sytråd.

Fast en muskel som jobbar statiskt i 20-30 min lär börja krampa. Trots detta fixar unga hästar att jobba fint bakom lod (eftersom många resonerar så att bakben och rygg är viktigaste än var huvudet är). Hur fixar dessa otränade individer detta? Det skulle ju vara som att konstant köra plankan om ditt resonemang ska stämma.

Jag misstänker att det hänger en hel del i ryttarens hand...

Men hästen kan inte vara på tyglen om den är spänd i nacken. Din logik är väldigt ologisk måste jag säga. Spelar ingen roll om muskler i övriga kroppsdelar är avslappnade/arbetar dynamiskt, om muskler som fäster i nacken är spända och arbetar statiskt. Hur får du ihop det?

Det är inte det minsta ologiskt, ma får försöka bli så skicklig så man kan rida med en väldigt mjuk eftergift i nacken- den kommer bakifrån i grunden ihop med för övrigt lösgörande arbete- hästen blir loss i hela kroppen, ospänd även i nacken.

Alla vet att det är optimalt att rida med nosen i lod eller lite lite framför men nu är det så att det är så jävla svårt att rida att de flesta ryttare inte klarar av det ens i ganska enkla moment, typ 10 m volt i trav. Uppenbarligen klarar inte världens bästa ryttare av att göra det hela tiden i de svåraste rörelserna heller.
Jag anser att det är basic att rida så att hästens nos är i eller framför lodplan.
Ju mindre man tränar desto svårare blir det. Gäller även för ryttare: tränar man inte på att rida med en känslig hand så blir det aldrig lätt.
Om man inte klarar av att rida hästen i den optimala formen så måste ju till och med du tycka att det näst viktigaste är en höjd rygg som bär sin ryttare och så aktiva bakben som möjligt? Om den då går bakom lod för att orka det så måste det ju vara bättre än att den går 10 cm framför lod med sänkt rygg? Det är ju fysiologiskt omöjligt att gå som en stjärnkikare med rygg och bakben.
Framför lod och korrekt rygg behöver inte vara motsatser. Sänkt rygg är inget bra alternativ. Bakom lod och framtung är inte heller något bra alternativ.

Bakbenen skall ibland bära mer, då blir de mindre aktiva. Benen bär då hästen stödjer på dem, de är aktiva då de lyfts/sänks och påskjutande då de inte bär.

Vinnarens häst i hoppningen i Gtb hade nosen mer än 10 cm framför lod. Ingen kan påstå att den gjorde sin runda med sänkt rygg.

Kan du i denna tråd, inte säga att man ska läsa i 100 andra trådar, skriva hur din väg är till den perfekta formen?
Min väg till den perfekta formen finns inte, jag kommer aldrig att nå den. Det behövs mycket mer utrymme för att beskriva min uppfattning om vägen till den perfekta ridningen än som finns i den här tråden. Ta del av böcker, filmer, etc. om det från dem som kan beskriva det bättre än jag.

Ingen i den här tråden förespråkar RK/HF. Jag vet inte om jag rider LDR men jag rider ofta min häst bakom lod, det är där hon orkar gå med bäst bakben och rygg just nu och den formen hon helst väljer själv, men varierar såklart formen uppåt och framåt varje pass och ju starkare hon blir desto längre orkar hon gå i den korrekta formen.
De flesta som UTTALAR sig i den här tråden är för ridning bakom lod. Bakom lod är en viktig och gemensam komponent för rollkur/HF/LDR.

Från det du skriver tror jag inte du har hittat någon bra form. En bra form hjälper hästen att bära ryttaren utan spänning. Det finns ingen korrekt "form" som hästen sas kan stöpas i. Jag tror inte din häst "väljer". Jag tror inte att den väljer gå bakom lod för att den inte är tillräckligt stark. Hur ska den kunna bli stark i något som den inte tränas i.

Alla har olika träningsmetoder för att komma till den optimala formen och LDR är en av dem.
Enligt min mening leder LDR inte till något bra.

Jag kan hålla med dig att den domare ska inte ge 10 i betyg om hästen inte går i den perfekta formen då just 10 betyder perfekt men som någon annan skrev så sitter ju domarna på olika ställen och om du ser en halt bakifrån och inte ser formen så kanske det just för den domaren ser ut som en 10a.
En piaff kan bedömas från alla håll, även bakifrån.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka