Sv: Slasktråd för Rollkuren
Jag vet hur muskler fungerar rent fysiologiskt, jag behöver bara gå till mig själv.
Såg att
Boj redan nämnt lite om det men fortsätter vidare lite.
Tycker själv att arm-exemplet år rätt dåligt, det är rätt annorlunda muskler och påverkan. Det är heller inte en ställning man normalt använder särskilt ofta, och definitivt inte under längre stunder, medan hästen har sin hals i en mycket mer lik ställning, under mycket längre perioder.
Det är ju trots allt nacken vi pratar om, från basen vid ryggen upp till huvudet. Varför inte testa på nacken då?
Om jag håller ansiktet relativt rakt och sedan försöker välva och stretcha musklerna, blir det mest på bakre sidorna och väldigt "tomt" i mitten. Om jag istället böjer in hakan och vinklar ansiktet lite nedåt (bakom lod
) så blir det bättre stöd, hela baksidan följer med, och fortsätter även en bit nedanför atlaskotan. Detta kan kanske kännas lite första gången om man inte är uppvärmd eller är stel, men för varje gång blir det lättare och mjukare, och även skönare. Behöver själv stretcha ryggen rätt ofta då jag lätt spänner mig där och detta är en av de få övningar som jag känner kommer åt musklerna vid ryggraden bäst. När jag är riktigt lös i nacken kan jag även lägga till tryck för att nå ännu längre med musklerna.
Skulle jag vara häst skulle jag nog gå rätt mycket bakom lod.
Hästen har visserligen en mer kurvad och längre hals som gör det lättare att välva sig, men det borde inte bli någon större skillnad vad gäller den sista biten. Att gå bakom lod borde möjligtvis hjälpa hästen att stretcha musklerna hela vägen och ge ett bättre stöd, det blir inte "tomt" längst upp. Sen ju duktigare och starkare hästarna är, desto bättre borde de orka använda musklerna utan den extra vinkeln, men sen är ju formen svårare också.