Slasktråd för Rollkuren

Sv: Slasktråd för Rollkuren

Ställer samma fråga igen, som jag inte fått svar på tidigare i tråden...

Vem har sagt att någon häst som går bakom lod rids längre tid i samma form?!

Jag vet hur muskler fungerar rent fysiologiskt, jag behöver bara gå till mig själv. Om dom arbetar konstant blir dom överansträngda. Gäller även hästar.

Det beror såklart på hur tränade musklerna är - en vältränad hästs muskler orkar säkert med variation i ridningen arbeta ett ridpass om dagen utan att få överansträngda muskler- går du till dig själv där så verkar det helt enkelt som du har lite kass kondis och uthållighet om du blir så himla trött i musklerna av lite arbete.

Senast ändrad:

Svar : inget .
Fiador engageras extremt passionerat av sina övertygelser oavsett ämne rent allmänt . Det är behjärtansvärt på många sätt i sig men blir väldigt märkligt ofta då övertygelsen utan några vidare belägg blir näst intill manisk .

Vad anser DU är det viktigaste som skiljer bakom lod från hyperflexion (som FEi använder som begrepp för rollkur)? Är det bara avståndet mellan nosen och bringan som är kortare i hyperflexion än i bakom lod eller är det något mer? Vad anser du?

Min egen åsikt är att LDR är avslappnande gymnastiskt medans mer åt roll/HF är taggande, blir en spänning som byggs upp med mkt drivning, som vissa skickliga ryttare klarar av att rida på- och nej, jag har inte sagt att jag är för rollen, bara det att jag är försiktig med att stämma in i kören om de skador som det menas ge som ännu inte påvisats-hur nosplacering skiljer har du sett massvis av inlagda bilder på.

Jag vet hur muskler fungerar rent fysiologiskt, jag behöver bara gå till mig själv. Om dom arbetar konstant blir dom överansträngda. Gäller även hästar.

Du verkar inte ha så särskillt god koll på muskler alls. När man tränar arbetar många muskler konstant under träningen. Och vissa muskler såsom hjärtar arbetar konstant. Ingen har påstått att man ska träna dygnet runt.

Var har jag skrivit att någon muskel ska vila hela tiden? Lägg inte in dina egna tolkningar i mitt resonemang tack.
Det är omöjligt att ens diskutera med någon utan att tolka vad de skriver och jag kan faktiskt inte tolka motståndet mot att en häst går bakom lod på annat vis.

Gång på gång kritiserar du just att gå bakom lod med motiveringen att musklerna då får jobba hela tiden. Om du nu tycker det är okej att musklerna får jobba då faller hela kritiken mot att jobba bakom lod som ett korthus. Är det okej att dessa muskler jobbar då och då så är det ur den aspekten okej med att hästen går bakom hand så länge man varierar sig och inte jobbar i den formen dygnet runt eller att man inte ligger statiskt i exakt samma form hela tiden. Detta gäller rimligen alla andra muskler också, exempelvis övriga muskler i halsen, benen och ryggen.

Det jag har skrivit, och det jag menar, är att dom muskler som håller huvudet på plats när det är bakom lod (förbi balanspunkten/tyngdpunkten där muskelkraft måste till för att huvudet ska kunna vara kvar) är konstant aktiva så länge huvudet är kvar där. Dessa muskler är inte konstant aktiva när huvudet är i balans med tyngdpunkten (med nosen något framför lod), ungefär på samma sätt som med våra armar när dom hänger ut med sidorna, musklerna kan då arbeta växelvis, utifrån rörelsen vi gör. Mer fysiologiskt riktigt alltså.

Det finns flera andra muskler som får arbeta konstant under ett träningspass och även muskler i halsen. Det krävs muskelkraft att ens hålla upp huvudet, eller ens att stå/gå. Utan muskelaktivitet hade hästen fallit ihop. Och det är många gånger muskler som inte kan få vila förrän vi sitter av eller snarare när hästen lägger sig ner. Men inte ens då är det total avslappning över allt, det blir det först då man dör.

Angående vinkeln så var det ginnies som drog upp den.
Så ginnies skrev om vinkeln i ditt svar? Jag är högst tveksam till det, jag är tvärsäker på att det var du som valde att skriva om det i ditt svar till mig. Alltså du drog upp det här. Men det är okej, vi kan lämna det ämnet igen.

Tja, tekniskt sett är ju bettet utanför kroppen, det är bara massa grejer runt mitten av det. Tror dock inte den faktiskt behöver vara utanför kroppen för att fungera, en referenspunkt är för mig just det, ett område/objekt och hur valda ämne förhåller sig till denna. Och visst balanserar bettet, men ytterst lite och då främst bara huvud o hals.

Hästen använder sin hals till balansen mycket när den inte arbetas, men när man arbetar den i ("dressyr")form så bär den sig lite annorlunda och behöver då inte balanserar lika mycket med den. Bettet blir (i samband med tyglarnas placering för att utveckla tydligare) en punkt med stadga. När man sedan tar upp hästen i form så hamnar bettet på en viss punkt jämfört med resten av hästkroppen. Har hästen lärt sig att hålla huvudet på en viss punkt och ryttaren sedan ber hästen att ändra sin kropp så har hästen redan en säker, stilla punkt att "referera" till. Det borde alltså göra det lättare för hästen att välva sig "runt" bettet, och den behöver inte "gissa" lika mycket hur den bäst skall hålla huvudet. Då borde även musklerna bli mer stilla och avslappnade då de inte behöver parera de små förändringar huvudet gör på samma sätt. :)

Kan inte uttala mig om "westernformen" då den är rätt så annorlunda mot dressyrformen, men det känns inte som att hästen kan använda bettet på riktigt samma sätt då.

Hoppas jag förklarat någorlunda förståeligt;)

Senast ändrad:

Jag vet hur muskler fungerar rent fysiologiskt, jag behöver bara gå till mig själv.

Såg att Boj redan nämnt lite om det men fortsätter vidare lite.

Tycker själv att arm-exemplet år rätt dåligt, det är rätt annorlunda muskler och påverkan. Det är heller inte en ställning man normalt använder särskilt ofta, och definitivt inte under längre stunder, medan hästen har sin hals i en mycket mer lik ställning, under mycket längre perioder.

Det är ju trots allt nacken vi pratar om, från basen vid ryggen upp till huvudet. Varför inte testa på nacken då?

Om jag håller ansiktet relativt rakt och sedan försöker välva och stretcha musklerna, blir det mest på bakre sidorna och väldigt "tomt" i mitten. Om jag istället böjer in hakan och vinklar ansiktet lite nedåt (bakom lod :p) så blir det bättre stöd, hela baksidan följer med, och fortsätter även en bit nedanför atlaskotan. Detta kan kanske kännas lite första gången om man inte är uppvärmd eller är stel, men för varje gång blir det lättare och mjukare, och även skönare. Behöver själv stretcha ryggen rätt ofta då jag lätt spänner mig där och detta är en av de få övningar som jag känner kommer åt musklerna vid ryggraden bäst. När jag är riktigt lös i nacken kan jag även lägga till tryck för att nå ännu längre med musklerna.
Skulle jag vara häst skulle jag nog gå rätt mycket bakom lod. ;)

Hästen har visserligen en mer kurvad och längre hals som gör det lättare att välva sig, men det borde inte bli någon större skillnad vad gäller den sista biten. Att gå bakom lod borde möjligtvis hjälpa hästen att stretcha musklerna hela vägen och ge ett bättre stöd, det blir inte "tomt" längst upp. Sen ju duktigare och starkare hästarna är, desto bättre borde de orka använda musklerna utan den extra vinkeln, men sen är ju formen svårare också.

Du verkar inte ha så särskillt god koll på muskler alls. När man tränar arbetar många muskler konstant under träningen. Och vissa muskler såsom hjärtar arbetar konstant. Ingen har påstått att man ska träna dygnet runt..

Nej dom arbetar inte konstant, inte ens hjärtat det pulserar, drar sig samman och "vilar" pulserande. En muskel som arbetar konstant är sammandragen hela tiden, utan vila, precis som underhalsmusklen när huvudet är bakom lod så länge huvudet befinner sig där. Ta ex. med armarna utsträckta åt sidorna, håll dom där konstant så känner du hur länge du kan det utan smärta.

Det är omöjligt att ens diskutera med någon utan att tolka vad de skriver och jag kan faktiskt inte tolka motståndet mot att en häst går bakom lod på annat vis.

Ja det är klart att man får tolka, men man ska inte påstå att ens egen tolkning är det som någon annan har skrivit/sagt.

Gång på gång kritiserar du just att gå bakom lod med motiveringen att musklerna då får jobba hela tiden. Om du nu tycker det är okej att musklerna får jobba då faller hela kritiken mot att jobba bakom lod som ett korthus. Är det okej att dessa muskler jobbar då och då så är det ur den aspekten okej med att hästen går bakom hand så länge man varierar sig och inte jobbar i den formen dygnet runt eller att man inte ligger statiskt i exakt samma form hela tiden. Detta gäller rimligen alla andra muskler också, exempelvis övriga muskler i halsen, benen och ryggen..

Självklart får muskler jobba, men inte konstant, utan med växelvis vila. Sen har ju diskussionen varit sådan att folk här inte ens förstår att underhalsmusklen jobbar när huvudet är bakom lod, det är bla DET jag förklarat att den gör. Sen när den får göra det konstant/statiskt som i att hålla huvudet där i 10-20-30 min i sträck, utan vila, så har jag ifrågasatt hur man tänker rent fysiologiskt. Så gå tillbaks och läs vad folk har skrivit. Folk tror inte ens att muskler måste dra sig samman för att arbeta, dom kan hålla emot, även när dom vilar...

Det finns flera andra muskler som får arbeta konstant under ett träningspass och även muskler i halsen. Det krävs muskelkraft att ens hålla upp huvudet, eller ens att stå/gå. Utan muskelaktivitet hade hästen fallit ihop. Och det är många gånger muskler som inte kan få vila förrän vi sitter av eller snarare när hästen lägger sig ner. Men inte ens då är det total avslappning över allt, det blir det först då man dör..

Jag har aldrig sagt att det handlar om total vila för alla muskler samtidigt. Återigen handlar det om dynamik. När huvudet är i lod och nacken är avslappnad, inte konstant spänd, då arbeter muskler som fäster där växelvis beroende på hur hästen rör sig, vilket ben som är i marken, vart tyngdpunkten är på väg....

Så ginnies skrev om vinkeln i ditt svar? Jag är högst tveksam till det, jag är tvärsäker på att det var du som valde att skriva om det i ditt svar till mig. Alltså du drog upp det här. Men det är okej, vi kan lämna det ämnet igen.

Bilden var mitt svar till ginnies, bilden och resonemanget som du ifrågasatte, därav att "vinkeln" kom upp även i mitt svar till dig...förstår du då?

Senast ändrad:

Nej, varken nacke eller arm är någon optimal kroppsdel att jämföra med, men liknelsen med armarna är det som kommer närmast. Eftersom människan är konstruerad för att gå upprest och hästen för att gå på alla fyra, så funkar det inte alls med just nacken, eftersom huvudet sitter rakt upp och ner på en människa...

Vad har det med saken att gör i sånt fall? Du kan ju se konstruktionen och tänka dig vad som händer om hästen sträcker ner halsen, kommer huvudet att kunna vara bakom lod då utan muskelhjälp?

*kl*

Här är en till bild som ger en uppfattning om hur konstruktionen ser ut. Den gula linjen som följer överlinjen i den översta bilden, är ett ligament som hjälper till att hålla ihop hästen. Ni som tror att hästens huvud kan hamna bakom lod utan muskelkraft, kan ju fundera över vad detta starka ligament i så fall har för funktion.

59745_241386599334053_1904599877_n.jpg

Ser du skillnaden på hur upprätt halskotpelaren är på din tecknade bild?

Som du tänker skulle hästar inte kunna beta eller springa med nosen i backen.
titta även ovan var bakhovarna sätts- inunder för att inte bli framtung.

När den är låg kan den ta in nosen-runda sig o bli bättre över ryggen o även slippa springa ikapp sin näsa o därmed ha en bättre balans.

Det handlar ju om träning... åratals av lösgörande arbete.

Vill man ha en häst som har en hals som är som en timmerstock så....som bara rörs i mungipan. Hela hästen känns som ett kassaskåp.Har suttit på en del såna- hemska.

Jag vill ha en smidig... som kan klia sig själv:meh:

dina filmer med hon som red på kandar utan ihopkoppling handlar nog mer om ryttarens oförmåga att ha en bra känsla o därmed bara släpper. hästen samlade sig inte alls eller blev mer engagerad o utsattes för saker som den inte hade styrka för. Vi ser samma oengagerande ridning i akademisk ridkonst där ryttaren tror att man kan åka runt utan att själv behöva anstränga sig.

Elitryttarna RIDER som fasen, men det handlar mest om egen energi, muskelkontroll o stadga samt att de har en timing i handen som gör att hästarna kan jobba på max. håller man i. rör sig inte hästarna.

Flotta hästar kan se ut som ök om man sätter upp en mindre kunnig. inte ens Totilas är märkvärdig.

Se dig runt ikring. Det finns ingen häst i hobbykretsar som rör mer på benen än nödvändigt. För det krävs en skicklig ryttare som inte bromsar o hämmar hästen. En som får hästen med sig i dansen.

Jag förstår inte hur det skulle kunna vara skadligt för musklerna med nosen lite bakom lod så länge hästen är rund i överlinjen med manken uppe, bakbenen under sig. Om den däremot tappar sina bakben och inte hänger ihop längre, så. Eller spänner underhalsen och trycker emot handen. T.ex.

Det är det ju inte heller. När hästen rundar sig så drar den upp underhalsen, det handlar inte om förkortade spända muskler som putar ut där. Tvärtom så lyfter den ur manken och höjer överlinjen - det är den delen som jobbar.

Förstår inte den här viljan att hitta på egna förklaringar utifrån bilder man googlat fram. Var är då de rollade hästarnas enorma underhalsmuskler som borde bli så vältränade?

Äsch. det är bara en gammal skröna från militärtiden, då ingen sa emot.

Ett ideal som man nu har reviderat.

Man måste skilja på daglig träning o uppvisning av en färdig produkt= att träningen varit rätt.

Hästar som rids bra håller mkt bättre idag.

Jag förstår inte varför man inte kan tänka lite ergonomi att när man RIDER på hästen bör den använda både rygg o bukmuskler- som vi ryttare också måste träna för att vara vältränade o orka sitta MED hästen.

På "min" tid satt man inte o skrittade PÅ mkt unga hästar, utan man travade o galopperade o satt av o gick. I trav o galopp sker en anspänning. nu skrittar man nästan bara i alternativa stilar.

Jag blev förvånad när jag häromdagen longerade min gamla häst som faktiskt visade på fint buk/ bakbensmuskelarbete o då självklart i lite rund form.

Det ena ger allt det andra. Cirkelenergi som börjar bak.

Det är det ju inte heller. När hästen rundar sig så drar den upp underhalsen, det handlar inte om förkortade spända muskler som putar ut där. Tvärtom så lyfter den ur manken och höjer överlinjen - det är den delen som jobbar.

Förstår inte den här viljan att hitta på egna förklaringar utifrån bilder man googlat fram. Var är då de rollade hästarnas enorma underhalsmuskler som borde bli så vältränade?

Ja, precis. För följer man det resonemang som några för i tråden så borde rollade hästar se hemska ut. Vilket de inte gör. Men däremot en del andra hästar som aldrig ens kommit i närheten av metoden ifråga.

Äsch. det är bara en gammal skröna från militärtiden, då ingen sa emot.

Ett ideal som man nu har reviderat.

Man måste skilja på daglig träning o uppvisning av en färdig produkt= att träningen varit rätt.

Hästar som rids bra håller mkt bättre idag.

Ja, och TR resp FEIs reglemente säger ingenting om hur man bäst tränar hästen till att bli mjuk, smidig och hållbar. Däremot hur en ideal, 10-mässig, rörelse ska utföras. Jag förstår inte att somliga har så svårt att ta till sig det.

Man får vara glad att utvecklingen går framåt, även om konstigheter förekommer på vissa håll fortfarande.

Kan du förklara på vilket sätt hals och rygg muskler får vila medan man tränar? för att inte tala om bukmusklerna. Du har väldigt högt fokus på just en muskel när det är hela muskelgrupper som gör exakt samma sak. Jobbar mycket med lite pauser då och då 8förutom att vissa muskler såsom ryggmuskler måste jobba konstant.

PS Att dra in hjärtmusklen var lite av en kuggfråga för att se om du har någon koll på muskler alls. Hjärtmusklen består av en annan typ av msukelceller gjorda för en helt annan typ av arbete än skelettmusklerna som din tilltmuskel tillhör. Den jobbar dock hårt och mycket under träning, inga pauser där inte.

Nej, varken nacke eller arm är någon optimal kroppsdel att jämföra med, men liknelsen med armarna är det som kommer närmast. Eftersom människan är konstruerad för att gå upprest och hästen för att gå på alla fyra, så funkar det inte alls med just nacken, eftersom huvudet sitter rakt upp och ner på en människa...

Och armen hänger rakt ned, inte som huvudet på en häst. Så jämförelsen är rätt dålig faktiskt.

Alla kroppsdelar hålls uppe vid upprätt tillstånd av muskler. Sitter eller står du stilla är det samma muskler som arbetar - därav är det viktigt att röra på sig ibland. Hästarna rids inte i en stöpt form heller under lång tid. Det ändras, och ska ändras under ridningen.

Exempelillustration.jpg

Skillnaden mellan häst och människa är konstruktionen på diskarna, människan har brosk medan hästen en betydligt mjukare disk för de behöver inte något annat. Även ansättning av hals och dess kotpelare är lite annorlunda.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka