Slasktråd för Rollkuren

Sv: Slasktråd för Rollkuren

Detta har ifrågasatts flera gånger av flera av oss. Men inget svar har getts. Jag misstänker att användaren ifråga tror att samtliga elithästar rids i RK och därför valde segraren i årets WC. Som tränar för Balkenhol, har arbetat hos Ingrid Klimke och är en av de som faktiskt får ut halsen på sin häst. En mycket välförtjänt vinnare.
Det är mycket möjligt att det var rätt vinnare i årets WC i dressyr trots att ekipaget visade en piaff som var triangulär med nosen bakom lod och 2-3 nackkotan högst och där ryttarens skänklar gick som lärkvingar. Hästen gick bakom lod största delen av programmet. Det strider mot FEIs regler.
Det riktigt bedrövliga är att det inte finns ett ekipage på den nivån som bättre kan uppfylla de krav FEI ställer.

Det är inte regler det handlar om, det är beskrivningar av hur varje moment ska utföras optimalt för att få 10 poäng. Du verkar ha missat det. (och som sagt, domarna har uppenbarligen sett både det bra och det som brister eftersom de satt höga poäng - men inte några 100% inte)

Du har fått frågan förut men inte svarat: Hur hade du tänkt att det ska betygsättas när nosen är några cm bakom lod? Ska varje moment med nosen bakom lod betygsättas med 0 eller vad har du själv tänkt dig?

Undrar även varför du och Fiador bara hakar upp er på om nosen är lite bakom lod, men inte om nosen är framför lodplanet? För enligt vad jag läst så anser du (och Fiador) att det även behövs spänning i nacken för att hålla emot huvudet där så det inte faller ner i lod igen.

Halvt kl

Måste för övrigt säga att jag tycker filmen från Gbg-finalen på Helen och Damon Hill verkar ha något skumt perspektiv/vinkel, såg lite mysko ut ibland och såg definitivt bättre ut när man satt i jämnhöjd med ekipaget på plats.

Jag tycker din teckning/modell och förklarande text är väldigt beskrivande. Kan du göra ett par som visar hela hästen?

Njae, jag är ingen höjdare på att rita:) men du får gärna använda bilden om du vill rita ut hela hästen själv. Den är gjord i paint förutom roteringen i figur 8 o. 9 som jag gjorde i ett gratis bildredigeringsprogram som man kan ladda ner, GIMP 2.

När du kommit på det och sen betänker att denna muskel måste hålla huvudet där så länge du rider med huvudet där, så kan du förklara för mig sen vad "hästen mellan hand och skänkel" har med saken att göra.

Att det inte är nosen som dras in utan att ridningen kommer bakifrån.

Undrar även varför du och Fiador bara hakar upp er på om nosen är lite bakom lod, men inte om nosen är framför lodplanet? För enligt vad jag läst så anser du (och Fiador) att det även behövs spänning i nacken för att hålla emot huvudet där så det inte faller ner i lod igen.

Nej där har du missförstått mig. Gå tillbaks och läs.

När huvudet är i balans med tyngdkraften, i lod, då hamnar nosen något framför lodlinjen. För mycket framför lod är något annat och skapar självklart också spänning. Sen är ju hästens hela rörelseapparat konstruerad för rörelse framåt, med nosen fram, inte med nosen in bakom lod. Det kan man också ha i bakhuvudet när man funderar på positiv/negativ spänning.

Att det inte är nosen som dras in utan att ridningen kommer bakifrån.

Fast den myten har jag väl i alla fall krossat nu med bilden och förklaringen av tyngdkraften och lodlinjen? Att du rider in rumpan är en sak men huvudet har hästen "dragit" in och förbi lodlinjen. Detta gör hästen inte naturligt i den rörelsen, det måste den ha blivit lärd till. Alltså kan du inte säga att det är rumpan du rider som förklaring på att huvudet åker in. Du kanske gör både och men just huvudet dras in, hur du än vrider och vänder på det, så är det vad som faktiskt sker.

Det är mycket möjligt att det var rätt vinnare i årets WC i dressyr trots att ekipaget visade en piaff som var triangulär med nosen bakom lod och 2-3 nackkotan högst och där ryttarens skänklar gick som lärkvingar. Hästen gick bakom lod största delen av programmet. Det strider mot FEIs regler.
Det riktigt bedrövliga är att det inte finns ett ekipage på den nivån som bättre kan uppfylla de krav FEI ställer.

Jag tycker det är så sorgligt att du inte alls kan uppskatta något som är så bra. Eller kan se vad som är bra eller inte, utan är helt fixerad vid piaff och nosar hit och dit. Innan du fortsätter kritisera diverse bedömningar så borde du verkligen också sätta dig in i hur betyg sätts, vilka betyg som sätts. Dressyr är inte svartvitt, det svåra är att väga förtjänster och brister mot varandra. Och inte göra som du, enbart se till vissa brister och därmed totalt dissa det du ser. Utan att ens fundera på vilka förtjänsterna är.

Jag undrar fortfarande, och lär så få fortsätta göra, hur du kunde dra in Damon Hill i en rollkurstråd.

En dressyrhäst välver sin kropp och hals..din bild ser ut som en käpphäst finns ju ingen verklighetsförankring i den. Om hästen har en sådan platt och rak överlinje kan din teori stämma men då jobbar inte hästen genom kroppen. Förstår hur du tänker när man ser filmen du la in..finns ingen välvning..pilbåge där..hästen är inte ihopkopplad alls...när hästen välver nacken och halsen följer huvudet med..den kan inte ha huvudet rakt ut som en käpphäst...du ser ju på fölbilden jag la ut..eller menar du att fölet blivit lärd att gå så?

Jag tycker det är så sorgligt att du inte alls kan uppskatta något som är så bra. Eller kan se vad som är bra eller inte, utan är helt fixerad vid piaff och nosar hit och dit. Innan du fortsätter kritisera diverse bedömningar så borde du verkligen också sätta dig in i hur betyg sätts, vilka betyg som sätts. Dressyr är inte svartvitt, det svåra är att väga förtjänster och brister mot varandra. Och inte göra som du, enbart se till vissa brister och därmed totalt dissa det du ser. Utan att ens fundera på vilka förtjänsterna är.

Jag undrar fortfarande, och lär så få fortsätta göra, hur du kunde dra in Damon Hill i en rollkurstråd.
Håll dig till ämnet. Vad jag uppskattar/inte uppskattar hör inte dit. Lika lite som om/vad jag vet/kan/förstår.

Tråden handlar om rollkur. I rollkur ingår att rida med "nosen bakom lod". Jag försöker diskutera det, inte om ett ekipage överlag är bättre eller sämre än något annat. Piaff anses vara en av de svåraste rörelserna och rids ofta på ett felaktigt sätt, dvs inte enligt FEIs tegler. Jag använder bilder/filmer som varit tillgänglig för alla på SVT eller YT för att försöka visa vad jag menar.

I inlägg 394 skrev jag "I ridmetoderna rollkur, HF och LDR ingår nosen bakom lod som en komponent."

Jag har inte skrivit "Damon Hill" någonstans (tidigare).

En dressyrhäst välver sin kropp och hals..din bild ser ut som en käpphäst finns ju ingen verklighetsförankring i den. Om hästen har en sådan platt och rak överlinje kan din teori stämma men då jobbar inte hästen genom kroppen. Förstår hur du tänker när man ser filmen du la in..finns ingen välvning..pilbåge där..hästen är inte ihopkopplad alls...när hästen välver nacken och halsen följer huvudet med..den kan inte ha huvudet rakt ut som en käpphäst...du ser ju på fölbilden jag la ut..eller menar du att fölet blivit lärd att gå så?

Men hur tänker du nu?

Vi säger så här då, ta en "välvd" pinne och häng en tyngd i andra änden och vicka den upp och ner, hur påverkar du då tyngden så att den kommer in bakom lodlinjen? Tror du att det är någon skillnad? Figurerna var förenklade, dvs enkla att förstå, enkla att rita. Kanske för enkla, då folk har en förmåga att tro att om man krånglar till det så gäller inte fysikens lagar längre.

Senast ändrad:

Fast den myten har jag väl i alla fall krossat nu med bilden och förklaringen av tyngdkraften och lodlinjen? Att du rider in rumpan är en sak men huvudet har hästen "dragit" in och förbi lodlinjen. Detta gör hästen inte naturligt i den rörelsen, det måste den ha blivit lärd till. Alltså kan du inte säga att det är rumpan du rider som förklaring på att huvudet åker in. Du kanske gör både och men just huvudet dras in, hur du än vrider och vänder på det, så är det vad som faktiskt sker.

Nej det har du inte, krossat någon myt alltså. Nosen kommer fram av driv bakifrån. Om hästen är på tygeln.

Jag hoppas du vet vad det innebär att hästen är på tygeln.

Min erfarenhet är att den fjäderlätta tygelkontakten också kan göra att hästen svarar bättre även för framåtdrivande hjälper. Detta underlättas av att ryttaren optimerar hjälperna, undviker motstridiga hjälper och allt "tjat" med skänklarna.

Menar du om hästen är fjäderlätt i sin kontakt med dig, eller om du håller en fjäderlätt kontakt med hästen?

Nej det behöver jag faktiskt inte, ni försöker bara dra iväg på villovägar nu, men det betet nappar jag inte på. Jag har redan förklarat att jag inte är intresserad av att gå in djupare på det, jag har inget intresser för det alls.

Tror att du helt enkelt inte kan svara på det..

Fast den myten har jag väl i alla fall krossat nu med bilden och förklaringen av tyngdkraften och lodlinjen?

:crazy:

Dina bilder visar ingen rundhet öht och då blir det fulkrokar- sedan måste jag fråga då ganaschvinkeln är av betydelse för dina streckhästar, när jag tog upp ganaschvinkel så var det inget som fanns????

Håll dig till ämnet. Vad jag uppskattar/inte uppskattar hör inte dit. Lika lite som om/vad jag vet/kan/förstår.

Tråden handlar om rollkur. I rollkur ingår att rida med "nosen bakom lod". Jag försöker diskutera det, inte om ett ekipage överlag är bättre eller sämre än något annat. Piaff anses vara en av de svåraste rörelserna och rids ofta på ett felaktigt sätt, dvs inte enligt FEIs tegler. Jag använder bilder/filmer som varit tillgänglig för alla på SVT eller YT för att försöka visa vad jag menar.

I inlägg 394 skrev jag "I ridmetoderna rollkur, HF och LDR ingår nosen bakom lod som en komponent."

Jag har inte skrivit "Damon Hill" någonstans (tidigare).

Vilket ämne? I inlägg #21 börjar du tjafsa om hur otroligt dåligt Damon Hill visades. Därav undran från flera av oss hur du kunde dra in honom i en tråd som handlar om rollkur. Har du blivit snurrig? Kanske får du gå tillbaka och kolla igenom vad själv skriver, för märkligt blir det och inga svar ger du.

Om det inte hör hit vad du anser/förstår/kan så kanske du får sluta predika... För det hör ju inte hit då alls att just du "anser" att nosen bakom lod = rollkur. Dina åsikter (som inte hör hit) är ytterst märkliga med tanke på den erfarenhet du säger dig ha.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Sabotage?

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka