Slasktråd för Rollkuren

Sv: Slasktråd för Rollkuren

*KL*

Jag minns också att det tidigare fanns regler nålade, tyckte inte att det var speciellt mycket mindre tjafs då. Det är dessutom ganska få forum som har liknande trådar nålade nuförtiden vad jag kan se, fast jag har inte kollat i genom alla.
'Jag tycker generellt sett illa om att diktera vilka som får och inte får vara med i diskussionerna även om jag kan hålla med om att det man kan bli lite förvånad över engagemanget i grenar man inte utövar eller verkar speciellt intresserad av. Ett gott råd till alla är att inte mata icke givande diskussioner. Dvs svara inte på inlägg som ni inte tycker tillför nått, det är nog bästa och enda sättet att slippa tjafs, och håll själva den nivå på diskussionen ni vill ha.

Nu återgår vi till trådens ämne tycker jag och ni som inte vill diskutera det kan ju låta bli.

Edit: LenaH hann visst före mig, vi verkar rät överens :)

Senast ändrad:

Eftersom jag vet att samtliga forum haft såna tidigare år på buke gjorde jag en snabbkoll häromdagen även om jag inte kollade alla och där fanns de fortfarande , men som sagt jag har inte luskollat alla .

Jag avser inte på ngt sätt att strypa diskussioner , dock undrar jag över diskrepansen i regel verket då det tidigare var uniformt och underhölls tämligen radikalt . Vad är meningen ang att diskutera (citationstecken) ngt som ngn i förväg bestämt sig för att det är helt fel med , oavsett ?

Tulip : håller med om märkligheten och engagemanget och även din teori om att inte mata troll ... Dock tror jag det är rätt universalt att man dras med om man är engagerad och ngn löper amok om en disciplin man själv tycker är ens egen ;)

Senast ändrad:

Jag är mest förvånad över bristen på urskiljning ekipagen emellan..tex damon hill i hf? ??

Men alltså jösses..... kan du inte bara leva med att konstatera att du uppfattade det fel, om dina arb kollegor gjorde det också kan ju üuuuuü,,, e jag ansvara för, och jag tycker knappast heller att min svenska var på ngt sätt särskilt märklig ang. hur jag skrev?

Men snälla du. Har du svårt att förstå vad jag skrev? Jag skrev att jau, U g hade missuppfattat och bad om ursäkt för det. Är inte det tydligt nog? Jag har aldrig bett någon annan ta ansvar för mina misstag. De står jag för själv. :)
Vad lättirriterat det är i den här tråden. Är det ämnet eller själva diskussionerna (ältandet) som varit i tråden kanske? :))

Jag reagerar på ältandet på ngt du missläste helt på egen hand och ändå ältade sidovis oavsett att du och ingen annan missläst faktumet att jag tog med dig som offer i ett fult agerande . Trots att du och ingen annan missläst ältade du vidare om att du och dina ARB kollegor läste annorlunda . Jag tycker du talar mot dig själv pga det och vad du i övrigt hävdar att tråden är så tjafsig så du vill inte delta

*kl

Jag har försökt läsa ikapp i tråden i flera dagar nu, men jag hinner inte alls, så jag hugger sista knappen.

Jag håller med Brille i en sak - och det är att HF/RK börjar bli accepterat i ridsporten. Jag tycker Totilas är helt fantastisk, men jag sätter mig ändå kritisk hur han har tränats. Problemet är dock att jag har inte den blekaste om hur mkt av träningsmetoden EG, och senare MR annamat. Om de plockat russinen ur kakan, eller kör stenhårt på hela "HF filosofin". Att exempelvis låta hästar som inte är tillräckligt eftergivna i nacken stå med inspänningstyglar i boxen, tror jag inte en enda här inne försvarar. Jag har dock stött på flera IRL.
LDR är ngt helt annat, och något som de flesta använder sig av.

Jag har sett mkt inom dressyreliten som jag tar avstånd ifrån - maniskt användande av spö och sporrar, överdrivet användande av stång och graman etc. Det betyder inte att jag är emot användandet av spö, sporrar, stång och graman - när det används med förnuft. Finns ju en anläggning där det är populärt med pessoa istället för bridong och graman genom stången. Det är sinnessjukt - men inte särskilt vanligt.
Det finns mkt skit inom dressyren, men det finns även mkt bra.
Inom den klassiska skolan har jag däremot inte stött på särskilt mkt bra. Mest ridning på blank stång, i sakta mak på små små volter och med en guru som rider omkring på en häst som är halt på alla fyra.

Jag är mest förvånad över bristen på urskiljning ekipagen emellan..tex damon hill i hf? ??

Detta har ifrågasatts flera gånger av flera av oss. Men inget svar har getts. Jag misstänker att användaren ifråga tror att samtliga elithästar rids i RK och därför valde segraren i årets WC. Som tränar för Balkenhol, har arbetat hos Ingrid Klimke och är en av de som faktiskt får ut halsen på sin häst. En mycket välförtjänt vinnare.

Senast ändrad:

Det finns mkt skit inom dressyren, men det finns även mkt bra.
Inom den klassiska skolan har jag däremot inte stött på särskilt mkt bra. Mest ridning på blank stång, i sakta mak på små små volter och med en guru som rider omkring på en häst som är halt på alla fyra.

För tio år sedan var det i princip så att akademisk ridkonst var likställt med klassisk dressyr i Sverige men det har hänt lite sedan dess. Det finns ingen anledning att vara raljant mot den klassiska dressyren, det tillför inte diskussionen ett smack.

Klassisk dressyr är en ganska diffus term egentligen, men det är väl ett ämne för en annan tråd skulle jag tro.

Det här är väl för övrigt inte en tråd för klassisk vs. tävling utan en debattråd angående rollkur/hyperflexion. Det är ett svårt ämne att diskutera utan att det spårar ur för det är många starka känslor inblandade.

Väldigt bra sagt tycker jag! Det som är dåligt, eller än värre inhumant, bör vi alla ta starkt avstånd ifrån. Men det finns också mycket som är bra. Det är ju fantastiskt trevligt att det nu går riktigt bra för de ryttare som jag tycker är klassiska och hästvänliga i sin ridning, såsom Langehanenberg, Hester och Dujardin. Förhoppningsvis drar de med sig andra med sitt goda exempel.

Som Jegra säger så upplever jag att det nog finns en stor skillnad mellan akademisk ridning och vad som lite luddigt kan kallas för klassisk dressyr. För mig kan klassiskt i o f s vara olika saker beroende på vilken skola man följer, men det som för mig är kännetecknande är att man arbetar enligt gamla beprövade principer, lugnt, metodiskt och utan genvägar. Ridning på graman i syfte att dra ner hästens huvud, hårt åtdragna nosgrimmor m.m. är inte klassiskt, utan genvägar som inte leder fram till det mål jag vill ha. "Mina" italienska tränare som är skolade i Portugal av elever till Nuno Oliveira kallar sin metod för klassisk dressyr. Men det är inga spön upp i luften, inga hängande tyglar och ingen blank stång. Möjligen är tygelkontakten något lättare än vad man ser i den tyska ridningen, liksom betoningen av att hästen ska svara för fjäderlätta hjälper möjligen är något mer uttalad. Men jag som är skolad enligt Ridhandboken kan utan vidare komma dit och rida deras hästar med samma signalsystem som jag är van vid.

Detta har ifrågasatts flera gånger av flera av oss. Men inget svar har getts. Jag misstänker att användaren ifråga tror att samtliga elithästar rids i RK och därför valde segraren i årets WC. Som tränar för Balkenhol, har arbetat hos Ingrid Klimke och är en av de som faktiskt får ut halsen på sin häst. En mycket välförtjänt vinnare.

Javisst, och jag tror också alla håller med dig-jag vet iaf ingen som skulle sätta en med kort hals och nos långt invid bringan före- att några i tråden menar att väldigt många här inne arbetar för rollkur och applåderar det som träningsmetod, tycker jag blir väldigt fel och missvisande.

Jag har uppfattat det hela med att väldigt många /numer/ är mer försiktiga med att skrika"det är skadligt", "de går sönder", "de blir kuvade och apatiska"- när de hästar som man vet blivit rollade på hög nivå med facit i hand inte uppvisar den problematiken.

Ridning på graman i syfte att dra ner hästens huvud, hårt åtdragna nosgrimmor m.m. är inte klassiskt, utan genvägar som inte leder fram till det mål jag vill ha.

Just hårt åtdragen nosgrimma har används i tråden vid flertal tillfällen som en menad av dressyrryttare hård väg till utbildning- jag vet inte, men det jag sett är att det inte funkar, dels gapas det ändå och dels får ryttarna fram mer spänningar.

Nej, du har helt fel, ganaschvinkeln har ingenting med den saken att göra, det är lodplan och tyngdkraften som styr när muskler måste arbeta (hålla i/upp) eller inte. Inte ganaschvinkeln.

... ta en pinne och häng en tyng i ena änden (som i min bild nedan), vrid sen pinnen upp och ner, vad händer? Vad måste du göra för att tyngden ska vara kvar i samma ganaschvinkel? Jo du måste lägga till en kraft och eftersom det är levande organismer vi diskuterar så består denna kraft av muskler.
...
. I figur 1-6 är huvudet i samma position i förhållande till lodplan, ganaschvinkeln förändras. I figur 7-9 är ganaschvinkeln den samma som i bild 1, ja då måste nosen verkligen hållas in när huvudet sänks.
...
Betänk också var denna kraft måste komma ifrån för att huvudet ska komma in mot bogen, och för att halsen ska böjas. Försök med en pinne och en tyngd att få denna tyngd att vara kvar i samma vinkel när du sänker och höjer pinnen (som i bilderna) utan att lägga till någon kraft. Det går inte, det är inte tekniskt/fysiskt möjligt. Det måste till en kraft.

Hos levande djur består denna kraft av muskler och muskler kan ju antingen vara sammandragna eller avslappnade, inget annat, och dom kan inte ge någon kraft alls när dom är uttdagna och avslappnade, så var måste denna "sammandragning" äga rum, rent tekniskt, för att huvudet ska kunna sänkas och nosen dras in?
...

2efb01f753292145902380267edff41d.jpg

Jag tycker din teckning/modell och förklarande text är väldigt beskrivande. Kan du göra ett par som visar hela hästen?

Jag reagerar på ältandet på ngt du missläste helt på egen hand och ändå ältade sidovis oavsett att du och ingen annan missläst faktumet att jag tog med dig som offer i ett fult agerande . Trots att du och ingen annan missläst ältade du vidare om att du och dina ARB kollegor läste annorlunda . Jag tycker du talar mot dig själv pga det och vad du i övrigt hävdar att tråden är så tjafsig så du vill inte delta

Fast jag är inte intresserad av att älta detta. Jag skrev att jag bad om ursäkt för att jag inte uppfattat det rätt och därmed var jag klar med det.:)

Jag har sett mkt inom dressyreliten som jag tar avstånd ifrån - maniskt användande av spö och sporrar, överdrivet användande av stång och graman etc. Det betyder inte att jag är emot användandet av spö, sporrar, stång och graman - när det används med förnuft.
Det håller jag med om.
Finns ju en anläggning där det är populärt med pessoa istället för bridong och graman genom stången. Det är sinnessjukt - men inte särskilt vanligt.
Detta däremot.... Har jag tack och lov aldrig sett. (och jag hoppas jag slipper det i fortsättningen också).

:crazy: Vad är klassisik med det? Låter bara korkat.

Vad bra ! Det föreföll som du ältade rätt länge och idogt men dåså då släpper du det . Fint .

Tog "sträcker sig efter något" mest som ett exempel när jag självt tagit nytta av detta, men jag menade inte att man tar stöd i samma riktning, utan i en annan vinkel. Balanspunkt kanske inte var den bästa benämningen heller, förlåt om jag var lite otydlig.:o

Jag menade mer att när man t.ex. lägger handen mot något så får man en ny punkt att rätta sig efter, man har större koll på var man själv är. På samma sätt har hästen mer koll på vart den har sitt huvud. Den har en extra "referenspunkt" till hjälp, och det kan göra det lättare för den att runda sig, runt "referenspunkten". Utan den skulle den skulle ha mycket svårare att placera sig sådär, den skulle ha svårare att veta hur den skall placera sig. Har sett små knattar få hästen attt runda sig fint utan några som helst instruktioner eller tvång, men samma häst håller inte huvudet så i hagen.

Förstår inte riktig hur du menar med tyngdpunkten, man skall ju inte bära upp hästen med bettet, den skall ju bära sig själv. Du får gärna förklara lite mer utförligt vad du menar så jag förstår. :)
Jag förstod vad du menade i ditt förra inlägg. Jag borde ha använt ordet balanspunkt, inte tyngdpunkt, för att inte byta term. Tyngdpunkt var fel. Referenspunkt är riktigt bra. Men referenspunkten används väl i så fall för att hålla balansen och inte för att hålla reda på en kroppsdel.

Jag tror att referenspunkten skall vara utanför den egna kroppen för att vara användbar som referens.

... Möjligen är tygelkontakten något lättare än vad man ser i den tyska ridningen, liksom betoningen av att hästen ska svara för fjäderlätta hjälper möjligen är något mer uttalad.
...
Min erfarenhet är att den fjäderlätta tygelkontakten också kan göra att hästen svarar bättre även för framåtdrivande hjälper. Detta underlättas av att ryttaren optimerar hjälperna, undviker motstridiga hjälper och allt "tjat" med skänklarna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka