Slasktråd för Rollkuren

Sv: Slasktråd för Rollkuren

Tack!

Jag älskar Klimke. Han är min gud :D Jag är dock mycket intresserad av att se en film som Fiador och Brille tycker är bra dressyrridning. Alltså en film där hästen går i optimal form och visar trav, galopp och något mer som skulle kunna vara med på tävling. Behöver verkligen inte vara en GP ritt och sen vill jag veta hur den personen tränar.

Brille: PK och Dr deb.. finns såklart inga filmer på Dr deb (hade det funnits hade hon gått i konkurs) och extremt få på PK.

Fiador har lagt ut denna filmen som ett bra exempel

http://www.youtube.com/watch?v=5RUyBEcbLpE

Sen hittade jag samma ryttare och häst i en clinic.. ja och där ser man att det fattas lösgjordhet, att den är stel och ogymnastiserad (eftersom hästen inte är ihopkopplad på riktigt) när hon försöker göra annat än att rida rakt fram. Vad fiador inte fattar är att den ridningen hon tycker är så enkel leder till det här så fort man ska göra något mer..

http://www.youtube.com/watch?v=5cPLX-NHBRE

Say no more....

För det första så när man rider LDR så rider man INTE med nosen i bringan det är HF!! När ska du fatta det?!?

Men alltså hålla på och märka ord:meh:

I förhållande till i eller något framför lod, var är nosen då? Närmare bogen? Vad gör hästen då när den med nosen i eller framför lod för in nosen bakom lod och kommer närmare bogen? Drar den in nosen dit då? Eller vad händer i din värld?

Eftersom man i dressyr vill ha en svingande arbetande rygg så jo då är det lättaste sättet att rida LDR för att få till det! Där är den stora skillnaden, eftersom ni kossaryttare inte strävar efter samma ryggverksamhet och genomsläpplighet så kommer du nog aldrig att förstå vad jag menar!!!!!! Ni strävar ju inte efter att kunna länga och korta steget utan ni är ju mest inriktade på att ta er från punkt A till punkt B på ett så energibesparande sätt som möjligt, det är inte riktigt det mål dressyr har!

Nu pratade jag om KOFÖSARHÄST alltså när dom i flera timmar flyttar en stor koflock och hästen används enbart som fortskaffningsmedel inte när man använder hästen som vallhund på tävling för att hålla enstaka kossa från flocken.. Men inte ens då är ju focus på exakta steg etc utan man låte hästen jobba själv.
Jag kan erkänna att jag inte är jätte insatt i hur ni jobbar era kossahästar och jag skulle heller aldrig ge mig in på att tillrättavisa eller försöka undervisa en westernryttare hur h*n ska rida sin häst...! Däremot kan jag tycka att flera av dom som rider sk cowboy dressage inte har greppat vad dressyr handlar om utan utsätter hästarna för rörelser dom inte klarar, allt för att det ska showas vilket verkligen inte är juste!!!

Nej du har inte den blekaste aning om vad en kossehäst gör. Som sagt jag tänker inte gå in närmare på det, du får söka info själv, annars hamnar fokus på cowhorse och cutting och ranchhorse arbete, vilket jag av erfranehet inte tänker gå in på i den här tråden också. Men du kan söka på dom orden på youtube, så får du se att en cowhorse gör bra mycket mer än bara fyttar boskap.

Jag förstår inte problemet med att kunna diskutera just dressyr, det är fö inte bara jag som ifrågasätter bakom lod, LDR och HF, det gör även många dressyrryttare. Det handlar om grundläggande förutsättningar för hästens rörelseapparat och fysikens lagar, detta fungerar inte olika för att man rider med kor eller om man rider dressyr.

Jag tror ärligt du aldrig jobbat en häst så den är genomsläpplig med focus på gångarter ryggvärksamhet etc! För du jämför äpplen och päron hela tiden! Du kan inte jämföra en kossahäst med en dressyrhäst, dom utför två helt olika arbeten och är dessutom byggda på helt olika sätt! Punkt!!

Det är inte jag som jämför, det är andra, tex du nu. Jag vidhåller att fysikens lagar gäller även en dressyrhäst, likväl fungerar en dressyrhästs rörelseapparat på samma sätt som en kossehästs. Det är fortfarande enligt mitt sätt att se det, inte OK att rida långa stunder i bakom lod, oavsett VAD man har som mål, pga dom aspekter jag tagit upp tidigare i denna diskussion. Dom aspekterna gäller alla hästar och alla användningsområden.

Filmen har jag kommenterat i tidigare trådar, jag gillar klimke bättre än många andra men inte den ridning han uppvisar på den filmen.

.

Vad är det du har emot den då?

(helt mållös när jag läser här emellanåt - fast jag är härdad av tidigare trådar)

Vad säger du om clinic-filmen på ditt ideal, som fio la in i tråden? Den här

Jag tycker tex den hästen häver sig fram via frambenen i galoppen med väldigt obefintliga bakben? Så illa riden att den ser ofräsch ut. Vad ser du?

Det är fortfarande enligt mitt sätt att se det, inte OK att rida långa stunder i bakom lod, oavsett VAD man har som mål, pga dom aspekter jag tagit upp tidigare i denna diskussion. Dom aspekterna gäller alla hästar och alla användningsområden.

Ja, du ändrar dig sannerligen, förvisso långsamt men ack så säkert.

Nu är det ok att rida bakom lod bara det inte är långa stunder, du har även tidigare skrivit att det är helt plötsligt inte skadligt-varför denna vändakappaeftervinden? kanske för att fio påminde dig om en film där hästen går bakom lod-länge-som du lagt in som bra.....:rofl:

Nej, du har helt fel, ganaschvinkeln har ingenting med den saken att göra, det är lodplan och tyngdkraften som styr när muskler måste arbeta (hålla i/upp) eller inte. Inte ganaschvinkeln.

Du kan prova själv, ta en pinne och häng en tyng i ena änden (som i min bild nedan), vrid sen pinnen upp och ner, vad händer? Vad måste du göra för att tyngden ska vara kvar i samma ganaschvinkel? Jo du måste lägga till en kraft och eftersom det är levande organismer vi diskuterar så består denna kraft av muskler.

Jag ser inget fel i att ändra hästen så olika muskler jobbar vid olika tillfällen-då slipper de bli uttröttade du vet.... annars så var ganaschvinkel inget vedertaget begepp bara ett försök att förklara att man ändrar egentligen-ibland- inte huvudpositionen annat än att hästen läggs ner-man behöver alltså inte dra in med tyglarna som du tror-utan man bara lägger ner.

Sen hittade jag samma ryttare och häst i en clinic.. ja och där ser man att det fattas lösgjordhet, att den är stel och ogymnastiserad (eftersom hästen inte är ihopkopplad på riktigt) när hon försöker göra annat än att rida rakt fram. Vad fiador inte fattar är att den ridningen hon tycker är så enkel leder till det här så fort man ska göra något mer..

Say no more....

Håller helt med.
Något annat var inte att vänta.

Tack för du bemöda dig att lägga in denna film.

Passande att klippa efter 6 min också, rytteren med denna ridningen kan inte lösa den otaktmässiga traven pga är inte igenom, markbanden, framtung.

Du är riktigt otrevlig och insinuant!!!!

Jag kan i alla fall erkänna att jag inte är insatt i kossehästar..! Du ger dig in på ett område som du uppenbarligen inte har någon som helst koll på och föreläser! Jag jämförde kossehästar och dressyrhästar för att försöka få dig att förstå att dom inte har samma mål och därför inte jobbar på samma sätt men du vägrar att förstå och blir bara grymt otrevlig!! Jag vidhåller att du aldrig ridigt en häst med mål att förbättra gångarter och ryggverksamhet. Så länge du inte har det så kommer du aldrig att förstå!

Ska man riktigt nörda ner sig i muskler och inte bara i att man har kunskap nog iom att man utbildat x antal hästar till högre nivå och vet vad som funkar så ser jag det så här:

Efter inridning när skolningen ska börjas så måste hästen lära sig att länga Rhomboid-muskeln och slappna av i den. Därför börjar man lägga dem långa och låga. Avslappning är fokus. Detta gör man för att hästar måste lära sig "inte göra fel". För att bära ryttare ergonomiskt är inte naturligt för en häst.
Detta sker enklast i böjning.
Här börjar man också gradvis med att hästen ska hålla balansen utan att spänna Sternocephalicus. Den spänner de om de är i obalans. Och den drar ner dem i framdelen(=slitage).
Splenius musklerna måste också slappna av.

Allt detta för att börja forma hästen så att den höjer halsbasen och släpper upp manken. Så att ryggen kan börja komma upp.
I samband med det kan m spinalis börja verka och lyfta halsbasen uppåt.

Man vill att m spinalis ska böja halsen/ryggen och capital-musklerna ska böja främre halsen och ställa nacken.
Här kommer, om man gör rätt, Brachipsephalicus upplevas runda sig uppåt, välva sig. Men har man inte fått till alla ovanstående steg kan man få en rakhet från 3-4 kotan och bak med sk fulkrök fram.

När man fått till den välvningen med halsbasen upp och de ovannämda musklerna aktiverade/inaktiverade kan man när hästen är aktiv bak och redo för det där höja halsen genom att Rhomboid-muskeln jobbar ngt. Och även de komplexa musklerna som går ut från den.

Genom böjning och ställning aktiverar man också transversala magmuskulaturen, illiac-muskulaturen, yttre mag-oblicerna tex. Och det i sin tur gör att man kortar hästen i kroppen, vinklar bäckenet och buken bär upp ryttaren.

Jag tycker man ska skilja på muskeltonus och spänning.
Bara vi står upp har vi viss grundtonus i musklerna. Slapnar vi av helt rasar vi ihop.
Även människor mår gott av att ständigt hålla sk atletisk hållning. Det innefattar även för oss att man lite grann drar in hakan och tänker att man ska bli så lång som möjligt. Det går alltså att tänke "på tygeln" även för oss. Man ska söka sig fram till handen sas. Just för att maximalt aktivera bålmuskulaturen.

Och just för att hästen inte bär med ryggens muskler. Skulle ryggen kontrahera utan att antagonisten i magen har ngt mer kraft skulle ryggen formas som en ostbåge där den holkas ur i mitten ned mot marken. Lägger man dessutom till ryttarens vikt förstår man hur mkt mer antagonisten buken måste jobba.

Och då kan man fråga sig:
Börjar man enklast träna den muskeln i så sträckt tillstånd som möjligt eller i lite mer kontraherat stadie?
Är man svag börjar man så klart där motståndet är mindre där muskeln redan är ngt kontraherad.
Dvs man börjar i lite rundare form för att snabbare nå sund hållning.

Alltså kör jag enligt ovanstående.

Man kan också vara genomsläpplig trots att man är "arbetande". Kolla på dansare tex.

Jag tror fortfarande att man måste ha upplevt detta, utbildat ett mer än par hästar för att verkligen förstå hur det fungerar.
Det går inte att bara läsa sig till.
Misslyckas man är det klart man inte tror det går.

Och som sagt:
En cow-horse har aldrig lyft i gången. De vill inte lyfta iom att de ständigt måste vara beredda att själva rädda balansen. Då kan man aldrig få gung och genomsläpplighet.
En dressyrhäst kan ha fötts med lika markbunden gång som en quarter eller vad som. Men an kan genom att balansera dem, genom att runda dem så här och få dem att börja våga lätta från marken. Att se en häst röra sig så spänstigt med gung, sväv och den typ av lätthet i hela kroppen, som tidigare visserligen varit stark, vänbar, snabb och inte kännts som den ska vurpa/säker på foten är fantastiskt. Det är klart imponerande med en cow-horse också. Men det är en annan sak!
Du kan inte rida dagens halvblod på 175 med sin monstergång så. De skulle gå sönder.

Rider man så här kan man hindra dem från att gå sönder. Eller faktiskt i många fall rädda de som varit konstant trasiga hela livet.

Visst.. Man kan rida ut mkt, skritta mkt, bla bla.. Men då är det inte ridningen/träningssättet7formgivningen som är sund. Då är det avbrottet från den som räddar hästen.

Hann inte läsa allt nu men wow för dig idag som vågar/ ids förklara det så! Ingen annan har gjort den mödan och det är något jag lyfter hatten för!!!

Ang. Atletisk hållning- precis!!! Vilken skillnad det gör när man rider- och annars också!

Ett sådant jävla bra inlägg-så bra förklarat och sopar banan med Fiadors märkliga muskelförklaringar.

Och så rätt, kan man inte själv, har misslyckats, då tror man att det inte går.

Du är riktigt otrevlig och insinuant!!!!

Jag kan i alla fall erkänna att jag inte är insatt i kossehästar..! Du ger dig in på ett område som du uppenbarligen inte har någon som helst koll på och föreläser! Jag jämförde kossehästar och dressyrhästar för att försöka få dig att förstå att dom inte har samma mål och därför inte jobbar på samma sätt men du vägrar att förstå och blir bara grymt otrevlig!! Jag vidhåller att du aldrig ridigt en häst med mål att förbättra gångarter och ryggverksamhet. Så länge du inte har det så kommer du aldrig att förstå!

Nej och det blir rätt märkligt ink Brille men Brille har enligt egen utsago ridit OS mässiga hästar i dressyr. Och fiador är doktorand var ämnet än må vara .

Tackar även jag för thuas inlägg som var det bästa på länge .

Senast ändrad:

... eller blir det tvärtom. Bakom lod är bettet inte en bit bort, det är närmare hästens tyngdpunkt. Framför lod är bettet längre bort från tyngdpunkten.

Tog "sträcker sig efter något" mest som ett exempel när jag självt tagit nytta av detta, men jag menade inte att man tar stöd i samma riktning, utan i en annan vinkel. Balanspunkt kanske inte var den bästa benämningen heller, förlåt om jag var lite otydlig.:o

Jag menade mer att när man t.ex. lägger handen mot något så får man en ny punkt att rätta sig efter, man har större koll på var man själv är. På samma sätt har hästen mer koll på vart den har sitt huvud. Den har en extra "referenspunkt" till hjälp, och det kan göra det lättare för den att runda sig, runt "referenspunkten". Utan den skulle den skulle ha mycket svårare att placera sig sådär, den skulle ha svårare att veta hur den skall placera sig. Har sett små knattar få hästen attt runda sig fint utan några som helst instruktioner eller tvång, men samma häst håller inte huvudet så i hagen.

Förstår inte riktig hur du menar med tyngdpunkten, man skall ju inte bära upp hästen med bettet, den skall ju bära sig själv. Du får gärna förklara lite mer utförligt vad du menar så jag förstår. :)

Brille: PK och Dr deb.. finns såklart inga filmer på Dr deb (hade det funnits hade hon gått i konkurs) och extremt få på PK.

Fiador har lagt ut denna filmen som ett bra exempel

http://www.youtube.com/watch?v=5RUyBEcbLpE

Say no more....

Men fio, du är inte lite desperat nu va? Du är väl den första att framhålla att jag, som cowhorse-ryttare, faktiskt inte rider dressyr. Är det cowhorse ridning som visas på filmerna tror du?

Den först filmen lade jag ut i en diskussion som handlade om "kontakt med hästens mun vs långa tyglar", för att visa just exempel på hur man kan variera formen i det avseendet. Att man inte behöver rida runt med korta tyglar och nosen in hela tiden. En trevligare ridning jämfört med dom andra filmer som kom upp i diskussionen.

Sen är det vanliga mediokra hästar på filmerna, sån som du och jag lullar runt på och/eller tom med sämre förutsättning än dom hästar vi har råd att lulla runt på, inga 100 miljonerkronors hästar alltså, och då finns där en och annan skavank. I film nr två är det dessutom en häst som filmskaparna har fått gratis, en problemhäst, som visas. Det vet jag för det står i beskrivningen.

Så vad är det du vill få fram, att allt det jag skrivit och visat och som handlar om muskler, fysikens lagar, mekaniken jaa helt enkelt fysiologi och träningslära, det fallerar pga dessa filmer? Så utomordentligt fånigt. Har du inga riktiga argument?

Jaa, det var ett långt inlägg, men säger det nånting om varför man rider runt med halsen böjd vertikalt och nosen in så långa stunder i taget? Eller hur du (ni) ser på just den aspekten, för det är det som jag hävdar skapar spänning.

Att arbeta och/eller stretcha muskler i manken och ryggen har ju ingenting med just den saken att göra, det kan man ju åstadkomma utan att böja halsen vertikalt med nosen in. Framförallt behöver man ju inte utöva det så långa stunder i taget.

Så varför man måste utsätta hästen för just det?

Jag skulle få större förståelse för metoden om den utövades med variation så som träningslära i största allmänhet förespråkar. Det finns inga elitgymnaster som skulle överanstränga viktiga muskelkedjor på det viset. Jag skulle visserligen inte själv anamma det med varitaion heller, men jag skulle få större förståelse för metoden i det läget.

En cowhorse är en elitgymnast när han arbetar, precis som en dressyrhäst när han tävlar, men en cowhorse kan inte arbeta med halsen böjd och nosen in på det viset, alltså tränas han inte så heller. Det är en enkel logik.

Det är ju inte ens alla dressyrtränare som anammar det här, så det är ju inte alla dressyrhästar som tränas med halsen böjd och nosen in, alltså kan det ju inte ha med enbart användingsområdet och "luft i gången" att göra heller.

Det paradoxala är att även "westernhästar" tränas med halsen böjd och nosen in på liknande sätt som diskuteras här. Inte just arbetande cowhorse då, men hästar som skolas till uppvisningsgrenar så som reining, pleasure, mm, inte alla men många. Jag tror faktiskt inte det har med "inriktning" att göra alls, utan det har blivit en modegrej och 90% av utövarna har ingen aning om vad det innebär fysiologiskt, det tycker jag framkommer ganska tydligt i den här diskussionen tex. Inte riktat till just dig nu då, för du har mer insikt än dom flesta, men ärligt, är du helt på det klara med vad effekterna blir av denna huvudposition?

Senast ändrad:

Jag kan bara svara för hur jag gör. Men IOM att jag byter varv så ofta, ger pauser etc så rider jag inte med samma muskler aktiva.

Varför man rider så tyckte jag framgick i inlägget.
Det är inte bara stretch. Det är att lära hästar att inte använda vissa muskler alls.

Och nej, det är inte exakt samma sätt westernhästarna tränas på.
De gör grundstadiet av det. Inridningsfasen brukar vi kalla den.
Sen börjar man skola mot den typ av samling en dressyryttare vill ha. Och förädlar gångarterna med mer lyft och sväv och gung.
För mindre slitage i isättningen bl.a.

5) Genom varningen har modertorn, som uppenbarligen vet mer om användarnas konton än jag, verifierat mitt påstående och därmed verkligen avslöjat användarens identitet - i alla fall för mig.

Och vad har du för nytta av det ? Inget antar jag för du har ju lika mycket fel i det du skriver oavsett.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka