Slasktråd för Rollkuren

Sv: Slasktråd för Rollkuren

Men vänta nu här, du vill alltså att hästen ska gå och vara slapp..! Här trodde jag i min enfald att man jobbade hästen för att träna den och inte för att den ska vara lång och utan bak och ryggverksamhet.. !!!

Var läser du in det i det jag skrivit? Det man inte vill är att muskler in underhalsen som fäster i nacken ska arbeta, framför allt inte konstant i 10-20-30-40 min i sträck. DET är vad jag diskuterar. För övrigt så har jag skrivit att för att arbeta "ridmusklerna" så kan man använda sig av böjning och förflyttning i sidled, så slipper man forma hästen vertikalt och därmed undvika överarbete för specifika underhalsmuskler med spänningar i nacken som följd.

Vad jag vet så lägger alla ryttare in skrittpauser ganska ofta och framför allt efter ansträngande rörelser med mkt samling (som belöning för väl utfört arbete men det visas sällan på motståndsfilmerna utan är där bortklippt då det inte främjar saken..) där hästen får sträcka ut och bli lång och koppla av

Hur ofta då, efter hur lång tid med halsen böjd inåt och nosen mot bogen? Det jag har sett på filmer här i olika trådar och som berömts här som mkt god LDR ridning av användare i denna diskussion så rör det sig som minst 10 min i sträck, är det fysiologiskt försvarbart tycker du?

Övrigt arbete går ju ut på att stärka, bygga upp och göra hästen mjuk och elastisk. Precis som en elitgymnast!
Vi pratar ju faktisk om dressyrhästar som ska utföra ett ganska explosivt jobb, typ en elitgymnast och inte en maratonlöpare eller kofösarhäst som ska klara att springa i flera timmar! Det är stor skillnad!!!

Eh hum...jag tänker inte lägga energi på att förklara för en okunnig om hur en kossehäst jobbar, men inte handlar det om att springa i flera timmar i alla fall. Det är verkligen gymnasitk på elitnivå, men det är absolut lättare för ryttaren eftersom hästen vet själv hur/vad den ska göra, men grundformen, den förberedande uppbyggnaden av muskler och ligament som ska hålla för stora påfrestningar, den måste vara just uppbyggande....därav att man lägger stort fokus på att undvika felaktiga träningsformer...

Här håller jag med dig. Dock drar jag inte likhetstecken mellan sträckt = avslappnad. Det finns nämligen både sk böjmuskler och sträckmuskler. Vid rörelse sker ett samspel mellan dessa, vilket gör att rörelserna blir mjuka och följsamma.

Visst finns det muskler som kallas sträckmuskler. Det betyder dock inte att de arbetar genom att sträckas ut utan att de när de arbetar (dras ihop) sträcker ut en led. De sitter alltså på motsatt sida om leden. T ex lårmuskeln på undre sidan av benet böjer knät när den dras ihop medan lårmuskeln på övre sidan sträcker det när den dras ihop.

Tulip även lärare och kan inte låta bli att undervisa även på sin lediga tid...

Haha, det är bra! Undervisa på! Jag skrev det mest för att påvisa att muskler även kan "skjuta på" och få ett resultat där något liksom...hm...rätas ut. Kanske blev det lite för långsökt och taget ur sin kontext dock!

Jo jag förstod att det var det du ville visa men just i det fallet har du faktiskt fel. Muskler arbetar endast genom att dra ihop sig och när de slappnar av sträcks de ut men gör inget arbete. Det är då motsatta muskler som arbetar för att sträcka ut leder och annat. Sen finns det mellanlägen där det finns kvar en viss anspänning i muskeln som gör att vi tex håller oss upprätta utan att känna av att vi utför något direkt arbete.

Så då kan inte en muskel skjuta på/skjuta ifrån något? Bara dra ihop? Om det är det du hävdar så håller jag inte med dig.
.

Du behöver inte hålla med mig, men du kan läs om det i vilken lärobok som helst. Det är inte "min" teori, utan ett fastställt faktum.

Följdfråga: Hur förklarar du då att man ofta(st?) ser ordentliga underhalsar på hästar som drar sig undan bettet genom att gå i en hög form uppåt/bakåt? Då har ju hästen ingen hand/inget bett att spjärna emot (något som du/ni tidigare i tråden gick med på kunde bidra till förstorad underhalsmuskulatur)?
.

Det har jag redan förklarat, det är manken och halskotpelarne som "faller". Det är inte muskeln i underhalsen som är förstorad, utan muskler på ovansidan som håller på att förtvina pga överansträngd överlinje, pga att hästen går omkring med den huvudhöga/spända hållningen under lång tid.

Här håller jag med dig. Dock drar jag inte likhetstecken mellan sträckt = avslappnad. Det finns nämligen både sk böjmuskler och sträckmuskler. Vid rörelse sker ett samspel mellan dessa, vilket gör att rörelserna blir mjuka och följsamma.

Jo men när nosen är bakom lod så måste vissa muskler hålla fast det där hela tiden så länge huvudet är bakom lod, just desa muskler pendlar inte. Vi diskuterar inte huvud som pendlar fram och tillbaka, utan ett huvud som konstant är kvar bakom lod.

Senast ändrad:

Herregud vilken kass ryttare jag måste vara för jag kan verkligen inte rida i optimal form hela tiden.

Du har fel om LDR. Det är RK/HF som man rider nosen i bringan.

Såhär försöker jag rida.
http://www.youtube.com/watch?v=pzG-0TyTuMs

Jag skulle aldrig kalla dig för en kass ryttare eftersom du har en ödemjuk inställning samt en ambition att förbättra din ridning hela tiden. Gillar också ridningen som visas på filmen väldigt mycket.:love: och försöker ha samma tänk och mål med min egen ridning.

Kossedressyr? Att rida hästen i en hälsosam grundform behöver alla kunna behärska utan att ta till överdrivna metoder och sen skyllla på att just det dom håller på med är såååå svårt. Jag tror, och blir mer och mer övertygad allt eftersom diskussionerna fortgår, att det handlar om okunskap om hur rörelseapparaten fungerar, man är inte medveten om vad man håller på med och varför. Man bara kör på för det gör alla andra, tom proffsen.

Jag skulle nog snarare påstå att du inte har någon susning om hur hästens rörelseapparat fungerar, eller ens har känt på en häst som sitter ihop och arbetar genom hela kroppen för då hade du inte hängt upp dig så mkt på lodplan och nacken hela tiden.. Även dom filmer som du visat upp som BRA exempel skvallrar ju om att du är ute och seglar någonstans på månen. Det stämmer inte överens med något du vill framföra här.. Att rida på det viset som du har lagt upp som BRA exempel är som sagt inte ett dugg svårt.

Måste det vara svårt för att vara prestigefullt nog för dig? Att rida är faktiskt i grunden väldigt enkelt, det är just därför det är så svårt, för vi måste ju lägga in så mycket prestige och annat, DÅ blir det svårt, framför allt för hästen som ju måste leva upp till det. Jag skäms inte för att jag tycker att man ska göra det enkelt och hålla sig till det enkla, inte ta till "metoder" för att komma förbi grunden lite snabbare...

Men att en muskel arbetar är väl ändå inte samma sak som att den tar skada/överbelastas/utvecklar mjölksyra/blir "spänd" eller vad det nu är du menar händer när huvudet befinner sig bakom lod.

Även om det avslappnade läget för ex.vis min arm är hängandes rakt ner kan jag utan problem hålla den lätt böjd i 10-20 minuter eller mer utan att för den sakens skull uppleva något obehag.

Sålänge det är balans mellan den kraft som behövs för att i detta fallet hålla den börja armen/det tiltade huvudet i position och den takt i vilken myosinhuvudena kan släppa och binda in på nytt till aktinfilamenten (och med det även såklat i vilken takt ATP kan transporteras till muskeln) så kommer man knappt märka av att något arbete utförs. Då kommer muskeln inte heller att "byggas upp" eller förstoras eftersom de muskelfiber som redan finns är tillräckligt för att utföra begärt arbete.

Varför kommenterar du inte filmen jag la ut? Vad tycker du om den ridningen?

Samt att LDR är INTE att dra in nosen mot bringan, det är RK/HF.

Tack!

Jag älskar Klimke. Han är min gud :D Jag är dock mycket intresserad av att se en film som Fiador och Brille tycker är bra dressyrridning. Alltså en film där hästen går i optimal form och visar trav, galopp och något mer som skulle kunna vara med på tävling. Behöver verkligen inte vara en GP ritt och sen vill jag veta hur den personen tränar.

Det händer när huvudet befinner sig där långa stunder.

Sen ditt exempel med armen, det är ju bara din hands tyngd du håller i då, prova med hela armen så känner du skillnaden. Betänk hästhuvudets vikt i förhållande till den smala halsen. Det är rätt mycket fysik och anatomi med i spelet, tyngdpunkter, leders konstruktion och musklernas ordinarie funktion.

Varför kommenterar du inte filmen jag la ut? Vad tycker du om den ridningen?

Samt att LDR är INTE att dra in nosen mot bringan, det är RK/HF.

Filmen har jag kommenterat i tidigare trådar, jag gillar klimke bättre än många andra men inte den ridning han uppvisar på den filmen.

Sen drar hästen visst in huvudet mot bogen när den går i LDR, titta på mina figurer igen så ser du varför. Det som skiljer är i sånt fall hur långt in det dras, men så fort huvudet är bakom lodlinjen måste det till en kraft (dvs hästen måste dra in nosen, eller hålla fast den där) för att huvdet ska kunna vara kvar där. Det är enkel logik.

I fig 1-3 så är huvudet i lod oavsett var hur högt eller lågt hästen håller halsen. Detta är vad som händer om du tar en pinne med en vikt och lyfter upp och ner utan att använda någon kraft (muskel) för att påverka huvudet.

I fig 4-6 är huvudet bakom lod hela tiden oavsett hur högt eller lågt hästen håller halsen, DÅ måste det till en kraft (hästen drar/håller in nosen med muskelkraft) för att huvudet ska kunna vara kvar där.

Samma sak i fig 7-9, med samma ganaschvinkel, huvudet kan inte vara kvar där om det inte finns en kraft som håller det där.

Hm, ja - Brachiocephalicus böjer hästens hals och huvud ventralt (och även åt sidorna). Den drar även frambenet framåt. När något eller båda frambenen är i marken kan den sträcka huvudet och nacke, och höja halsen. Antar att en förstoring även kan komma av att den håller emot om/när den övre muskulaturen i halsen kortas? (sedan kan den ju såklart även förstoras av att hästen dras ihop och håller emot med underhalsen). Denna muskel drar alltså inte bara ihop halsen nedåt, utan kan även skjuta på uppåt/bakåt.

Det jag också, med som sagt lite långsökta (och uppenbarligen lite sneda:o) exempel försökte få fram, är att bara för att något drar/kontraheras, så är inte allt annat overksamt och utan påverkan. Plus att muskler kan verka både böjande och sträckande beroende på vilken rörelse som ska utföras.
Men, självklart måste en muskel kontraheras för att verka! Jag vände mig bara emot sträckt = avslappnad, vilket jag inte anser måste gälla, ffa inte om något annat drar ut muskeln i sträckt läge!

Tex om jag böjer mitt huvud bakåt, så känner jag att muskler i nacken dras ihop så att det skapas en böjning, men också att muskler på framsidan av halsen spänns (inte bara dras ut). Det handlar alltså inte om att halskotpelare och muskulatur slappt "trillar ner och buktar ut" och att det är det som är "underhals".

Har jag snurrat in mig ännu mer eller lyckas jag få fram lite av min poäng? (får skylla den virriga texten på gravidhjärna:p)

Var läser du in det i det jag skrivit? Det man inte vill är att muskler in underhalsen som fäster i nacken ska arbeta, framför allt inte konstant i 10-20-30-40 min i sträck. DET är vad jag diskuterar. För övrigt så har jag skrivit att för att arbeta "ridmusklerna" så kan man använda sig av böjning och förflyttning i sidled, så slipper man forma hästen vertikalt och därmed undvika överarbete för specifika underhalsmuskler med spänningar i nacken som följd.

Hur ofta då, efter hur lång tid med halsen böjd inåt och nosen mot bogen? Det jag har sett på filmer här i olika trådar och som berömts här som mkt god LDR ridning av användare i denna diskussion så rör det sig som minst 10 min i sträck, är det fysiologiskt försvarbart tycker du?

Eh hum...jag tänker inte lägga energi på att förklara för en okunnig om hur en kossehäst jobbar, men inte handlar det om att springa i flera timmar i alla fall. Det är verkligen gymnasitk på elitnivå, men det är absolut lättare för ryttaren eftersom hästen vet själv hur/vad den ska göra, men grundformen, den förberedande uppbyggnaden av muskler och ligament som ska hålla för stora påfrestningar, den måste vara just uppbyggande....därav att man lägger stort fokus på att undvika felaktiga träningsformer...

För det första så när man rider LDR så rider man INTE med nosen i bringan det är HF!! När ska du fatta det?!?!

Eftersom man i dressyr vill ha en svingande arbetande rygg så jo då är det lättaste sättet att rida LDR för att få till det! Där är den stora skillnaden, eftersom ni kossaryttare inte strävar efter samma ryggverksamhet och genomsläpplighet så kommer du nog aldrig att förstå vad jag menar!!!!!! Ni strävar ju inte efter att kunna länga och korta steget utan ni är ju mest inriktade på att ta er från punkt A till punkt B på ett så energibesparande sätt som möjligt, det är inte riktigt det mål dressyr har!

Nu pratade jag om KOFÖSARHÄST alltså när dom i flera timmar flyttar en stor koflock och hästen används enbart som fortskaffningsmedel inte när man använder hästen som vallhund på tävling för att hålla enstaka kossa från flocken.. Men inte ens då är ju focus på exakta steg etc utan man låte hästen jobba själv.
Jag kan erkänna att jag inte är jätte insatt i hur ni jobbar era kossahästar och jag skulle heller aldrig ge mig in på att tillrättavisa eller försöka undervisa en westernryttare hur h*n ska rida sin häst...! Däremot kan jag tycka att flera av dom som rider sk cowboy dressage inte har greppat vad dressyr handlar om utan utsätter hästarna för rörelser dom inte klarar, allt för att det ska showas vilket verkligen inte är juste!!!

Jag tror ärligt du aldrig jobbat en häst så den är genomsläpplig med focus på gångarter ryggvärksamhet etc! För du jämför äpplen och päron hela tiden! Du kan inte jämföra en kossahäst med en dressyrhäst, dom utför två helt olika arbeten och är dessutom byggda på helt olika sätt! Punkt!!

Måste det vara svårt för att vara prestigefullt nog för dig? Att rida är faktiskt i grunden väldigt enkelt, det är just därför det är så svårt, för vi måste ju lägga in så mycket prestige och annat, DÅ blir det svårt, framför allt för hästen som ju måste leva upp till det. Jag skäms inte för att jag tycker att man ska göra det enkelt och hålla sig till det enkla, inte ta till "metoder" för att komma förbi grunden lite snabbare...

Som sagt.. jag håller med om att det är enkelt att rida såsom du vill ha det enligt dom filmer du har lagt ut..

Ja, precis. Om en annan kraft (ex från en motsatt muskel) drar isär aktin- och myosin-filamenten så går ju korsbryggecykeln igång och utför ett arbete för att hålla muskelns längd oförändrad. Då arbetar ju muskeln utan att kontraheras.

Jag fattar vad du säger och det är det optimala för alla att rida i lod men det är svinsvårt med samling, ryggverksamhet och bra bakbensaktivitet det måste du väl ändå förstå?

Det är viktigare att bakbenen är med och att ryggen svingar än att nosen är i lod om man måste välja. Annars står man med en häst med ryggont och kotledsinflammationer.

Sluta referera till andra trådar. Jag skiter faktiskt i vad ni skrivit förrut då detta är första tråden för mig så skulle du vilja va så hemskt snäll och länka till någon film där hästen utför något som skulle vara godkänt i högre tävlingsdressyr i den formen som du vill ha. Det finns ju massa ryttare som rider med hästen korrekt i högre dressyr så jag skulle vilja se en träningsvideo på det du menar. Tack.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka