Slasktråd för Rollkuren

Sv: Slasktråd för Rollkuren

Skippa att blanda i HF ridning helt bara sådär.

Fast det vet du inte om det är skadligt för resultatet då hästen kan vara väl så mkt bättre i rygg o bakben om den får gå lite bakom lod, vilket innebär att poängen faktiskt skulle kunna bli lite högre med en lite rund bakomlodare än en lång framör lod med baken efter sig.
Nosen bakom lod är en komponent i både HF och LDR.

Naturligtvis blir dressyrpoängen högre då tävlingsryttaren rider med nosen bakom lod. Det spelar då ingen roll om hästen tappat bakbenen eller om hästen står på frambenen i piaff. Domarna dömer ju inte enligt de reglementen som finns och som fastslår att nosen skall vara framför lod.

Det spelar ingen roll för hästen om ryttaren menar att tvinga hästen eller inte menar det. Nosen framför/bakom lod har däremot stor betydelse för hur den vanliga ryttaren kan inverka på hästen.

Jag tror inte att det går inte att rida så att endast huvudets position ändras. Nosen framför/bakom lod har betydelse för hur hela hästens kropp påverkas/kan användas. Därför går det inte att, i alla fall kan jag inte, svara på din fråga.

På vilket sätt är det mer tvingande att hästen går bakom lod än att den gör en volt eller piaff?

Jag vet att du fått frågan tidigare och om du svarat ber jag om ursäkt för en dubbelställd fråga: alla poäng som delas ut till hästar bakom lod, hur tycker du att poängen ska sättas? Ska inget av det som är bra ge poäng så fort hästen är bakom lod eller hur många poängs avdrag ska man ge?

Nosen bakom lod är en komponent i både HF och LDR.

Naturligtvis blir dressyrpoängen högre då tävlingsryttaren rider med nosen bakom lod. Det spelar då ingen roll om hästen tappat bakbenen eller om hästen står på frambenen i piaff. Domarna dömer ju inte enligt de reglementen som finns och som fastslår att nosen skall vara framför lod.

Jisses vad enkelspårig du är!!! Du har inte funderat på att domare kanske väger in alla aspekter när dom dömmer!?!? Ja hästen kanske är ngt bakom lod men ryggen är med, bakbenen aktiva och takten är ren ja då dömmer nog dom flesta domare det med högre betyg. Men i din värld så får alltså allt annat stå tillbaka så länge nosen är framför lod?!? Är inte hästens kropps arbete det viktigaste?? Jo jag vet att du anser att hästar inte kan jobba med nosen bakom lod men det fungerar alldeles utmärkt det kan jag lova dig och om du verkligen kunde rida och känna hur hästen jobbar så skulle du veta detta, allt är inte teori, man måste våga prova sig fram och känna hur hästens kropp reagerar. Hur den mjuknar i steget och börjar svinga med ryggen etc!

Om du jämför ekipage från förr där nosen i princip alltid var framför lod så tappade dom ofta takten, piafferna var ett skämt om man jämför med dagens piaffer! Mest så stod hästarna och småmalde med bakbenen, det var knappt dom lämnade marken.. Det var väldigt vanligt med fel i galoppserierna etc, allt detta kommer jag ihåg för jag spelade på in på video dom få gångerna man fick se dressyr på tv och såg det om och om igen..
Mycket av dessa fel kom av att man tappade ryggverksamheten på hästarna och därigenom genomsläppligheten.

Idag har man insett, eller iaf dom flesta.., att genom att tänka hästen som en elitgymnast och jobba dom olika muskelgrupperna för att stärka ryggen och behålla ryggverksamheten och mjukheten i kroppen på ett bättre sätt så vinner man i kvalite på rörelserna! Man kan inte jämföra med PK som kommer in och enbart skrittar och sedan gör en tämligen spänd piaff sedan inget mer, på en iberier dessutom.. Han behöver inte visa övergångar piaff/passage eller ökningar, galoppombyten, saxen etc! Om han skulle försöka genomföra ett GP program så skulle bristen på lösgjordhet lysa igenom riktigt ordentligt!!

Ja som ryttare kanske man väljer att ha hästen lite bakom lod om man får med resten lättare då, kan du och Fiador verkligen inte förstå det?? Ni kan snacka bäst ni vill om att man som ryttare förlorar förmågan att påverka hästen etc.. Tror ni verkligen inte att eliten skulle rida på ert sätt om det gav bättre slutresultat?? OBS nu pratar jag om LDR!!

Kl

Ang att det skulle vara tvingande att vara bakom lod.
Det är så klart inte så att om hästen själv fått välja hade den direkt lagt sig där.
Men den hade heller inte direkt burit en människa, svängt, stannat eller gasat för att vi sa det. Sånt tränar man fram!
Men det behöver inte ske med våld för det!
Man gradvis ökar det man ber om och belönar då hästen gör det man vill.

Allt i ridningen är något hästen inte gör per natur. Man ska inte lura sig och tro att det är naturligt bara för att man rides nos över lod etc.
Det är onaturligt och framtränat allting!
Men det kan göras mer eller mindre trevligt och med mer eller mindre respekt för hästen.

Man rider inte en häst bakom lod i högre form. Bakom lod gör man i lägre form som en del i utbildningen. Jag vill iaf inte ha spänd rygg. Först vill jag lära in att länga överlinjen och hitta avslappning. På de flesta krävs först lång och låg som sedan gradvis får gå in i LDR. Sen kan man gradvis börja sänka bak och höja fram. Men aldrig på bekostnad av tappad buk så hästen sas välvs åt fel håll.

Ang hästens förmåga att balansera sig själv s gör de inte alltid det så himla ergonomiskt. De gör det oftast genom att hänga i skelettet, häva balansen hit och dit tex som cowhorses. Det är mindre bra för kroppen än att ständigt vara placerad i balans. I naturen kan hästen balansera upp sig mha naturen. Men de flesta av oss rider ju på bana. Där hänger de bara i skelettet och får slitageskador om man förväntar sig att de ska balansera sig själva.
En häst i balans behöver inte bredda sig. Den lyfter benen högt etc.
Det vågar man inte om man inte är i balans och snart igen kan behöva slänga sig hit eller dit.

Tillägger att på en välskolad, välbalanserad och välriden häst kan man med yttepyttehjälper rulla dennes huvud snabbt än hit och en dit om man skulle vilja även om den är bakom lod. Utan motstånd alls..

Hur förklarar ni bakomlodmotståndare det?

Har en liten fundering kring just bakom lod. Hästen balanserar trots allt inte huvudet helt själv, den har ett bett i munnen.

Om man försöker att balansera sig själv när man t.ex. sträcker sig efter något en bit bort, kan det ofta hjälpa att lägga handen mot något som stöd, som en sorts balanspunkt. Dock behöver det inte vara något som helst tryck, det kan vara lättare än ett finger på en hängande plastgalge.

Det känns då rätt logiskt att hästen skulle kunna använda bettet som just en sådan balanspunkt. Det skulle göra det både lättare och bekvämare att vara bakom lod eftersom hästen har ett stöd, oavsett hur svagt det är. Utan denna balanspunkt skulle det bli mycket jobbigare att gå bakom lod då hästen inte har någon riktlinje att ta hjälp av.

Bara en liten tanke.:p

. Domarna dömer ju inte enligt de reglementen som finns och som fastslår att nosen skall vara framför lod.

Och du förstår fortfarnde inte att nosen ska vara litelite framför lod är det optimala, det får alltså finnas variationer utan att ekipaget för den delen blir poänglöst- det är precis samma som att en förvänd galopp ska visas utan avbrott-helst då- det blir inte poänglöst om det blir ett avbrott efter en stund eller i det hela, utan bara ett lägre poäng.

Fattar du inte det?
Eller vem har tolkat TR åt dig?

Tillägger att på en välskolad, välbalanserad och välriden häst kan man med yttepyttehjälper rulla dennes huvud snabbt än hit och en dit om man skulle vilja även om den är bakom lod. Utan motstånd alls..

Ja, precis, man har en eftergift som gör att detta är möjligt och iaf när jag rider så checkar jag av ibland så detta är möjligt, jag vill alltså känna ett sug på bettet med stängd mun-inget gapande och knervande ala PK´s tänk-och alltid ha en följsamhet även om jag skulle välja att checka av mer än vad hästen vid färdigt resultat ska gå.

Jag vet att du fått frågan tidigare och om du svarat ber jag om ursäkt för en dubbelställd fråga: alla poäng som delas ut till hästar bakom lod, hur tycker du att poängen ska sättas? Ska inget av det som är bra ge poäng så fort hästen är bakom lod eller hur många poängs avdrag ska man ge?

Ja, jag har ställt frågan bl a massor av gånger och inget svar, jag är inte förvånad precis.

Och du förstår fortfarnde inte att nosen ska vara litelite framför lod är det optimala, det får alltså finnas variationer utan att ekipaget för den delen blir poänglöst- det är precis samma som att en förvänd galopp ska visas utan avbrott-helst då- det blir inte poänglöst om det blir ett avbrott efter en stund eller i det hela, utan bara ett lägre poäng.

Fattar du inte det?
Eller vem har tolkat TR åt dig?
Du har inte tillräcklig kunskap/förstånd för att prata om andras kunskap/förstånd, så sådana kommentarer kan du lägga av med. Du visar bara dina egna brister.

Det är inte "litelite" om det rids så i alla rörelser i hela dressyrprogrammet.

Varför skulle en "bakomlodmotständare" vilja rulla hästens huvud hit och dit med nosen bakom lod?

En rörelse som utförs med nosen bakom lod är inte enligt dressyrreglerna och bör i alla fall inte dömas med högsta poäng. Ekipaget skall inte heller få högre poäng än ett som även i övrigt utför samma rörelse korrekt och med nosen framför lod.

Det händer i dag i Sverige att ekipage som utför alla rörelser korrekt och på 8-nivå döms bort för att hästen har nosen i/något framför lod.

En piaff som är triangulär och utförs med nosen bakom lod och 2-3 nackkotan högst borde kanske inte godkännas eftersom den inte motsvarar det som anges som viktigt/kännetecknande för piaff i reglementet.

På vilket sätt är det mer tvingande att hästen går bakom lod än att den gör en volt eller piaff?
Det har jag kommenterat tidigare. Att rida en häst är oftast ett tvång för hästen någon gång. Därför skall man göra det med respekt för hästen.

Jag anser inte att man visar hästen respekt då man använder en ridmetod där bakom lod är en komponent. Metoden anger inte hur mycket bakom lod som är ok för hästen. Tillräckligt mycket bakom lod blir hästen hjälplös och kan inte försvara sig. Det tvång hästen som hästen utsätts för i en volt/piaff kan den försvara sig mot.

Har en liten fundering kring just bakom lod. Hästen balanserar trots allt inte huvudet helt själv, den har ett bett i munnen.

Om man försöker att balansera sig själv när man t.ex. sträcker sig efter något en bit bort, kan det ofta hjälpa att lägga handen mot något som stöd, som en sorts balanspunkt. Dock behöver det inte vara något som helst tryck, det kan vara lättare än ett finger på en hängande plastgalge.

Det känns då rätt logiskt att hästen skulle kunna använda bettet som just en sådan balanspunkt. Det skulle göra det både lättare och bekvämare att vara bakom lod eftersom hästen har ett stöd, oavsett hur svagt det är. Utan denna balanspunkt skulle det bli mycket jobbigare att gå bakom lod då hästen inte har någon riktlinje att ta hjälp av.

Bara en liten tanke.:p
... eller blir det tvärtom. Bakom lod är bettet inte en bit bort, det är närmare hästens tyngdpunkt. Framför lod är bettet längre bort från tyngdpunkten.

Det händer i dag i Sverige att ekipage som utför alla rörelser korrekt och på 8-nivå döms bort för att hästen har nosen i/något framför lod.

Då är inte restrerande på 8 nivå, och om man tänker efter vad du utgår från ala Deb och PK så är du nog inte särskilt kapabel att bedöma vad som är vad poängmässigt i bedömningspunkter.:angel:

Du har inte tillräcklig kunskap/förstånd för att prata om andras kunskap/förstånd, så sådana kommentarer kan du lägga av med. Du visar bara dina egna brister.

Det är inte "litelite" om det rids så i alla rörelser i hela dressyrprogrammet.

Värst vilket påhopp, och så har du mage att klanka på andra-vilken besserwisser.:yuck:

Det är skillnad på att som jag skriva du förstår inte som det du skriver-saknar förstånd.

Undrar om det finns något dressyrtävlingsekipage på GP-nivå som du tycker är bra?

Knapplån.
Har följt tråden från start och tycker det är högst intressant hur vissa kan sitta och klanka ner på elitryttarna att de istortsett vanvårdar sina hästar som siter fel så hästen lider.
Rider ni prickfritt själva ni som kommenterar detta?
Man tycks glömma bort att hästsporten är en sport med 2 individer, även om ryttaren gör rätt kan hästen vara på ett humör denna tävlingsdag så den helt enkelt jobbar emot ryttaren och inte vill.
Även världsryttarna har dåliga tävlingsdagar och ritter där allt inte går bra.

Att sitta och döma ut en världselitryttare efter en bild är horribelt tycker jag, det kan mycket väl vara som så att just när bilden togs så vart de ett litet taktfel och hästen sänkte/höjde huvudet, medans resterande av passet gick otroligt bra?!
Jag passar mig själv för att sitta och döma ut eller döma andra ryttare själv att rida fel.
Visst vet jag hur en häst skall gå för att gå optimalt men det är så lätt att sitta här bakom en data och predika hur man ska rida.
Men ack så svårt att uppfylla detta själv och min egna åsikt är väl att kan man inte själv uppfylla de man kräver av andra ska man nog vara lite försiktig på vad man säger.

Sitt gärna upp på en världselitryttares häst och upp till bevis, rid bättre och visa ryttaren hur man ska rida.

Än så länge finns det inga vad jag vet vetenskapliga undersökningar på hurvida rollkur är eller icke är skadligt för en häst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve
  • Atletix

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka