Slasktråd för Rollkuren

Sv: Slasktråd för Rollkuren

Enligt mitt system vill man ha en avslappnad nacke, hästen kan inte arbeta med kossor om den är stel där, den har heller inte huvudet bakom lod då, den behöver sitt huvud för balansen, så då blir just inkorrekt huvudposition (som skapar spänningar och obalans för hästen) i träningssituationer väldigt viktigt att undvika.

Du förstår tydligen inte att en nacke med eftergift inte är stel.:banghead:

Och en bakomlod form skapar inte spänningar, inte heller obalans, tvärtom, det blir förutsättningar för bättre avslappning igenom kroppen och faktiskt även bättre balans, just för att de kan i vissa avseenden orka lite mer.

Ni beter er som tonåringar, gaddar ihop er och snackar skit och gnäller över andra användare i samma andetag. Kom igen nu, visa att ni är vuxna nog att diskutera sakfrågan istället.

Den var en som inte fattade och som inte släppte det, efter många inlägg föll poletten ner en bit-så??

Jag har aldrig påstått att bakom lod i sig är skadligt (hälsomässigt sett), utan i sånt fall skadligt för det resultat man är ute efter. Sen har du helt rätt i att det är just den metodiska bakom-lod ridningsmetoden (LDR) jag ifrågasätter.

Skadligt för det resultat man är ute efter?- hur vet du det när du inte på något vis provat själv och känt skillnad i känsla o eftergift, skillnaden i rundhet och avslappning?

Men Fiador ...

Läs och tänk igen .

Men mackan jag ifrågasätter metodiskt nötande på bakom lod även om det kallas för LDR. Det är fortfarande inte en form som är fördelaktig för hästen om den ska lära sig använda sin kropp i balans och styrka med nosen framför. I det avseendet är HF och LDR bara olika grader.

Jag diskuterar helt enkelt inte utifrån något "djurplågeritänk", utan i största allmänhet. Sen kan jag tycka att den värst formen av HF är just djurplågeri, men i den här diskussionen och alla andra diskussioner som handlat om "bakom lod" och där jag deltagit så har inte "djurplågeriaspekten" varit det jag haft i åtanke. Det är andra, bla du, som drar upp den aspekten hela tiden.

Vad har hästen varit utsatt för innan? Vad har gjort att hästen spänner ryggen så att ryttaren måste hjälpa hästen att slappna av i ryggen?
Jisses...att vara häst hos dig alltså. ..får din häst aldrig värma upp? Är det pang på arbete direkt hos dig? Ja men då förstår jag att du oroar dig för dina försäkringspremier med den inställningen..

Skadligt för det resultat man är ute efter?- hur vet du det när du inte på något vis provat själv och känt skillnad i känsla o eftergift, skillnaden i rundhet och avslappning?

Jo därför att jag ser det på filmer och bilder, att ekipage som utövar LDR/HF på träning, uppvisar just bakom lod-ridning på tävlingsbanan.

Du förstår tydligen inte att en nacke med eftergift inte är stel.:banghead:

Och en bakomlod form skapar inte spänningar, inte heller obalans, tvärtom, det blir förutsättningar för bättre avslappning igenom kroppen och faktiskt även bättre balans, just för att de kan i vissa avseenden orka lite mer.

Men nacken är inte i eftergift när huvudet är bakom lod. Det är hela poängen. Den kan inte vara det för muskler som håller huvudet där, fäster i just nacken. Dom musklerna är alltså spända konstant, dom "håller i" huvudet där, det handlar inte om att "stabilisera" då, för tyngdkraften drar fram huvudet hela tiden så musklerna måste "hålla emot" så länge huvudet är kvar.

Jag kommer inte på nån bättre jämförelse, men du kan göra ett experiment, sträck ut armarna rakt ut åt sidan och håll kvar dom där, känn tyngkraftens inverkan, känn hur stela dina axlar blir efter en stund pga att du måste hindra armarna från att falla ner. Efter ett tag gör det riktigt ont.

Jämför sen med när du är ute och går i rask takt och armarna hänger där. Då arbetar muskleran växelvis, beroende på hur du går, vilket ben som är i luften och vilket som är i marken, ja då arbetar visserligen musklerna, men axlarna kan fortfarande vara avslappnade eftersom musklernas arbete då handlar om att "stabilisera" växelvis, inte hålla i konstant..förstår du skillnaden då...och problematiken för hästen...

Senast ändrad:

Och det är ju det viktigaste i ridningen, om nosen är lite bakom, i eller framför lod... :banghead:

Men nacken är inte i eftergift när huvudet är bakom lod. Det är hela poängen. Den kan inte vara det för muskler som håller huvudet där, fäster i just nacken. Och musklerna är alltså spända konstant, dom "håller i" huvudet där, det handlar inte om att "stabilisera" då, för tyngdkraften drar fram huvudet hela tiden så musklerna måste "hålla emot".

Borde inte detta påståendet betyda att dessa muskler även är konstant spänd om hästen är framför lod - eftersom de då måste "hålla emot" huvudet så det inte faller tillbaka ner i lod?
I så fall borde det ju vara lika felaktigt om huvudet är framför lod som att det hamnar bakom lod.

Och det är ju det viktigaste i ridningen, om nosen är lite bakom, i eller framför lod... :banghead:

Jaa, lika viktigt som det är för dig när du är ute och springer/motionerar/gympar, att du kan vara avslappnad i nacken...(eller axlarna för återknyta till min liknelse)

Jo därför att jag ser det på filmer och bilder, att ekipage som utövar LDR/HF på träning, uppvisar just bakom lod-ridning på tävlingsbanan.

Skippa att blanda i HF ridning helt bara sådär.

Fast det vet du inte om det är skadligt för resultatet då hästen kan vara väl så mkt bättre i rygg o bakben om den får gå lite bakom lod, vilket innebär att poängen faktiskt skulle kunna bli lite högre med en lite rund bakomlodare än en lång framör lod med baken efter sig.

Borde inte detta påståendet betyda att dessa muskler även är konstant spänd om hästen är framför lod - eftersom de då måste "hålla emot" huvudet så det inte faller tillbaka ner i lod?
I så fall borde det ju vara lika felaktigt om huvudet är framför lod som att det hamnar bakom lod.

Neej, för då arbetar musklerna växelvis....huvudet kan aldrig ramla in bakom lod av sig själv så det behöver muskler inte motverka....för mycket framför lod är ju samma problem men med andra muskler som också fäster i nacken och spänningar uppstår jaa helt rätt...

Jisses...att vara häst hos dig alltså. ..får din häst aldrig värma upp? Är det pang på arbete direkt hos dig? Ja men då förstår jag att du oroar dig för dina försäkringspremier med den inställningen..

Brille kanske ska kika lite på en del av PK´s filmsnuttar-undrar vad han har gjort för att få så spänd rygg?

Neej, för då arbetar musklerna växelvis....huvudet kan aldrig ramla in bakom lod av sig själv så det behöver muskler inte motverka....för mycket framför lod är ju samma problem men med andra muskler som också fäster i nacken och spänningar uppstår jaa helt rätt...

Men det borde ju ramla ner i lod om
Inte hästen håller emot? Om du ser huvudet som en pendel borde det ju vara lika jobbigt att vara framför lod som i lod?

Men mackan jag ifrågasätter metodiskt nötande på bakom lod även om det kallas för LDR. Det är fortfarande inte en form som är fördelaktig för hästen om den ska lära sig använda sin kropp i balans och styrka med nosen framför. I det avseendet är HF och LDR bara olika grader.

Jag diskuterar helt enkelt inte utifrån något "djurplågeritänk", utan i största allmänhet. Sen kan jag tycka att den värst formen av HF är just djurplågeri, men i den här diskussionen och alla andra diskussioner som handlat om "bakom lod" och där jag deltagit så har inte "djurplågeriaspekten" varit det jag haft i åtanke. Det är andra, bla du, som drar upp den aspekten hela tiden.

Nej du diskuterar utifrån Googlade och envis förvissning . Tyvärr .

Alltså har du Ever ridit dressyr ? Kosse häst utför ett annat arbete ?
Tycker du borde fråga några etablerade Equiterapeuter ang hästens fysiologi och arbetande muskler beroende på arbete om du tvivlar ...du framställer dig själv som ngn sorts bio mekanisk expert vilket blir absurt med tanke på hur gravt du missar i din idoga förvissning ...

Senast ändrad:

Men det borde ju ramla ner i lod om
Inte hästen håller emot? Om du ser huvudet som en pendel borde det ju vara lika jobbigt att vara framför lod som i lod?

Jaa det var väl det jag skrev? För mycket framför då, som att hästen måste sträcka upp/fram nosen....och sen hålla det där...och därmed motverka tyngdkraften med ett konstant hållande...då blir nacken spänd igen...

Hur ser arbetet ut då rent tekniskt? Hur håller hästen kvar huvudet bakom lod under dom förutsättningarna?

Om hästen är mellan hand o skänkel väl eftergiven så ligger/ska hästen ligga i den form man önskar, såklart med lätta hjälper och inte trycka på att ta sig ur..

Och jag diskuterar inte roll/hf, utan bara lite bakom lod eller LDR.

Det du ska tänka på är att om man rider i en form med nacke högsta punkt, nos i lod eller lite framför och i det lägger ner LDR, så finns det möjlighet att "bara lägga ner".
Det innebär att ganaschvinkel aldrig ändras öht, man bara lägger lägre, så det blir rundare,kanske för att varierar formen, erbjuder en stunds avslappning eller bara vill göre en check- när man då ska ta upp formen igen så är hästen redan rätt, därför har jag svårt att se formen därnere som bakomlod, den är bara lägre.

Hur ser arbetet ut då rent tekniskt? Hur håller hästen kvar huvudet bakom lod under dom förutsättningarna?

Folk har ju svarat dig sida upp och sida ner . Men det blir omöjligt att förklara om du inte fattat basic .

Kl
Tilläggas ska att googlar man LDR visas gruvliga RK bilder upp och länkar med hur LDR i ord endast är en övertäckning i ord för RK/hF kommer upp som topp .
Viktigt i sammanhanget för alla och framför allt i förståelsen att Google fantaster som vill "lära sig snabbt" utan egen insatthet kan dra slutsatserna .

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka