Slasktråd för Rollkuren

Sv: Slasktråd för Rollkuren

Även jag tycker att du gick över gränsen. Jag känner varken hedwig eller ginnies.

Varför man skulle testa ställa höger eller vänster i LDR är bra för att se hur lätt det går.
Det skulle inte gå så lätt om det var spänt. Då hade man mötts av visst motstånd.

Ska man kritisera något måste man ha kunskap om det man kritiserar. Det blir pinsamt annars.

En rörelse som utförs med nosen bakom lod är inte enligt dressyrreglerna och bör i alla fall inte dömas med högsta poäng. Ekipaget skall inte heller få högre poäng än ett som även i övrigt utför samma rörelse korrekt och med nosen framför lod.

Det händer i dag i Sverige att ekipage som utför alla rörelser korrekt och på 8-nivå döms bort för att hästen har nosen i/något framför lod.

En piaff som är triangulär och utförs med nosen bakom lod och 2-3 nackkotan högst borde kanske inte godkännas eftersom den inte motsvarar det som anges som viktigt/kännetecknande för piaff i reglementet.

Du menar att du vet verkliga händelser där man skulle få högre poäng om hästen varit bakom lod?

*KL*

Snälla, ge er. Det är OK att kritisera ridstilar och träningsmetoder. Det är till och med OK att anse dem skadliga och helt fel. Det är däremot inte OK att kalla varandra för idioter och andra skymford och det är definitivt inte OK att avslöja andra användares namn.

Hälsar Tulip, moderatorn

Alla vet att det är optimalt att rida med nosen i lod eller lite lite framför men nu är det så att det är så jävla svårt att rida att de flesta ryttare inte klarar av det ens i ganska enkla moment, typ 10 m volt i trav. Uppenbarligen klarar inte världens bästa ryttare av att göra det hela tiden i de svåraste rörelserna heller.

Om man inte klarar av att rida hästen i den optimala formen så måste ju till och med du tycka att det näst viktigaste är en höjd rygg som bär sin ryttare och så aktiva bakben som möjligt? Om den då går bakom lod för att orka det så måste det ju vara bättre än att den går 10 cm framför lod med sänkt rygg? Det är ju fysiologiskt omöjligt att gå som en stjärnkikare med rygg och bakben.

Kan du i denna tråd, inte säga att man ska läsa i 100 andra trådar, skriva hur din väg är till den perfekta formen?

Ingen i den här tråden förespråkar RK/HF. Jag vet inte om jag rider LDR men jag rider ofta min häst bakom lod, det är där hon orkar gå med bäst bakben och rygg just nu och den formen hon helst väljer själv, men varierar såklart formen uppåt och framåt varje pass och ju starkare hon blir desto längre orkar hon gå i den korrekta formen.

Alla har olika träningsmetoder för att komma till den optimala formen och LDR är en av dem.

Jag kan hålla med dig att den domare ska inte ge 10 i betyg om hästen inte går i den perfekta formen då just 10 betyder perfekt men som någon annan skrev så sitter ju domarna på olika ställen och om du ser en halt bakifrån och inte ser formen så kanske det just för den domaren ser ut som en 10a.

Även jag tycker att du gick över gränsen. Jag känner varken hedwig eller ginnies.

Varför man skulle testa ställa höger eller vänster i LDR är bra för att se hur lätt det går.
Det skulle inte gå så lätt om det var spänt. Då hade man mötts av visst motstånd.

Ska man kritisera något måste man ha kunskap om det man kritiserar. Det blir pinsamt annars.

Jo men jag tror du missförstår vad i alla fall jag menar med spänd. Ta mitt exempel med armar/axlar, när du håller ut/upp armarna så är muskler som fäster i axlarna spända, dom arbetar ju, men du kan ju fortfarande röra på armarna upp/ner/vänster/höger/vrida utan något direkt motstånd. Motstånd blir det ju först om någon/något håller emot.

Musklerna i axlarna är och förblir spända så länge armarna är utsträckta, även om du varierar så är dom muskler spända som används för att motverka tyngdkraften. Dom musklerna måste du fortsätta använda, även om du varierar rörelsen, det är först när du släpper ner armarna helt som dom musklerna får vila. Tro mig, jag tränar rätt intensivt själv, och vi brukar tex köra "utmattningsövningar" på det viset, för att bygga muskler helt enkelt, men aldrig mer än någon/några minuter i taget.

Det är väl inte svårt att rida en häst med huvudet i lod, det händer per automatik om man låter hästen vara framtill. Det är ingenting man behöver lära hästen om den inte blivit fellärd från början.

Formen kan man jobba på i sidled, tex ställa, böja och flytta i sidled. Då stretchar man överlinjen, en sida i taget och lär hästen använda rumpan och flytta/lyfta bogen en sida i taget, utan att störa hästen framtill, man guidar hästen med tyglarna, inte formar som i LDR.

Sen är den bild jag får av LDR, så som den uppvisas på filmer tex som diskuterats i andra trådar i alla fall, att det utövas långa långa stunder i taget med huvudet in mot bogen, mer eller mindre, men hela tiden in mot bogen och halsen böjd vertikalt. Det går emot mitt sunda förnuft i frågan om träningslära och fysiologi, att överanstränga muskler på det viset.

Jag har följt både den här och relaterade trådar i det tysta och har egentligen massor av frågor och synpunkter på saker som har skrivits, framförallt av dig och Brille. Mycket har redan tagits upp och diskuterats :)

Men, en liten fråga: Menar du alltså att muskler bara kan "lyfta"? Dvs inte "skjuta på"? Tänker på det du upprepade gånger har skrivit, om att underhalsen är avslappnad (?!) när hästen höjer huvudet. Att det bara är musklerna i övre delen av halsen som lyfter och att underhalsen inte på något sätt skjuter på uppåt/bakåt?

Om hästen är mellan hand o skänkel väl eftergiven så ligger/ska hästen ligga i den form man önskar, såklart med lätta hjälper och inte trycka på att ta sig ur..

Och jag diskuterar inte roll/hf, utan bara lite bakom lod eller LDR.

Det du ska tänka på är att om man rider i en form med nacke högsta punkt, nos i lod eller lite framför och i det lägger ner LDR, så finns det möjlighet att "bara lägga ner".
Det innebär att ganaschvinkel aldrig ändras öht, man bara lägger lägre, så det blir rundare,kanske för att varierar formen, erbjuder en stunds avslappning eller bara vill göre en check- när man då ska ta upp formen igen så är hästen redan rätt, därför har jag svårt att se formen därnere som bakomlod, den är bara lägre.

Nej, du har helt fel, ganaschvinkeln har ingenting med den saken att göra, det är lodplan och tyngdkraften som styr när muskler måste arbeta (hålla i/upp) eller inte. Inte ganaschvinkeln.

Du kan prova själv, ta en pinne och häng en tyng i ena änden (som i min bild nedan), vrid sen pinnen upp och ner, vad händer? Vad måste du göra för att tyngden ska vara kvar i samma ganaschvinkel? Jo du måste lägga till en kraft och eftersom det är levande organismer vi diskuterar så består denna kraft av muskler.

I den här mkt förenklade bilden som jag gjort i paint så ser du vad som sker. I figur 1-6 är huvudet i samma position i förhållande till lodplan, ganaschvinkeln förändras. I figur 7-9 är ganaschvinkeln den samma som i bild 1, ja då måste nosen verkligen hållas in när huvudet sänks.

2efb01f753292145902380267edff41d.jpg

Betänk också var denna kraft måste komma ifrån för att huvudet ska komma in mot bogen, och för att halsen ska böjas. Försök med en pinne och en tyngd att få denna tyngd att vara kvar i samma vinkel när du sänker och höjer pinnen (som i bilderna) utan att lägga till någon kraft. Det går inte, det är inte tekniskt/fysiskt möjligt. Det måste till en kraft.

Hos levande djur består denna kraft av muskler och muskler kan ju antingen vara sammandragna eller avslappnade, inget annat, och dom kan inte ge någon kraft alls när dom är uttdagna och avslappnade, så var måste denna "sammandragning" äga rum, rent tekniskt, för att huvudet ska kunna sänkas och nosen dras in?

När du kommit på det och sen betänker att denna muskel måste hålla huvudet där så länge du rider med huvudet där, så kan du förklara för mig sen vad "hästen mellan hand och skänkel" har med saken att göra.

Senast ändrad:

Herregud vilken kass ryttare jag måste vara för jag kan verkligen inte rida i optimal form hela tiden.

Du har fel om LDR. Det är RK/HF som man rider nosen i bringan.

Såhär försöker jag rida.
http://www.youtube.com/watch?v=pzG-0TyTuMs

Vilken otroligt bra film, en otroligt harmonisk ritt man ser, nöjd häst avslappnad perfekt uppvärmning enligt mig.
Man kan ju inte rida samma samling i uppvärmningen som man gör när man väl ska rida på allvar.
Det är som om en byggare går in på gymmet och börjar med 100 kilo i bänkpress.
Då kommer man ju skada sig rätt fort, utan de flesta värmer ju upp på mkt lättare vikter innan man går upp på större.
Samma måste väl gälla en häst? man kan väl inte kräva hög form med 100% samling och bakben med aktiv rygg redan från steg 1.
Utan man värmer väl upp, mjukar upp och genom låg och lång form stretschar man ut musklerna så de blir väl förbereda för en riktigt hög samling senare.

Jag har följt både den här och relaterade trådar i det tysta och har egentligen massor av frågor och synpunkter på saker som har skrivits, framförallt av dig och Brille. Mycket har redan tagits upp och diskuterats :)

Men, en liten fråga: Menar du alltså att muskler bara kan "lyfta"? Dvs inte "skjuta på"? Tänker på det du upprepade gånger har skrivit, om att underhalsen är avslappnad (?!) när hästen höjer huvudet. Att det bara är musklerna i övre delen av halsen som lyfter och att underhalsen inte på något sätt skjuter på uppåt/bakåt?

Eller kanske det är du och/eller Brille som har upprepat det? Så, även om jag har adresserat fel person eller om båda känner sig manade att svara så ser jag fram emot ett förtydligande!

Nej precis, muskler kan bara antingen vara sammandragna (arbeta) eller vara utsträckta (avslappnade). En avslappnad muskel har ingen kraft, den kan inte böja några leder. Så klart att den kan fungera lite som ett ligament, dvs hjälpa till att hålla emot så att leden inte överböjs (stretcha), men den utövar inget arbete då och kan inte pga av det bli större. Därmemot så behöver ju muskler variation för att växa, dom behöver båda dras samman(arbeta) och stretcha (vila) men då ska det vara med variation också, inte ett monotoniskt hållande upp till 40-50 min i sträck, vilket är vanligt som det verkar i LDR (och HF).

, inte ett monotoniskt hållande upp till 40-50 min i sträck, vilket är vanligt som det verkar i LDR (och HF).

Var har du fått detta ifrån? Att alla som tycker LDR funkar som en bra arbetsform i någon del av arbetspasset sitter i en monoton form i 40 min?!

Det är väl inte svårt att rida en häst med huvudet i lod, det händer per automatik om man låter hästen vara framtill. Det är ingenting man behöver lära hästen om den inte blivit fellärd från början.

Helt rätt... det är inte ett dugg svårt.. vad som är svårt blir när man vill ha med hela hästen .. såsom vi vill ha i dressyr. Inte i kossdressyr alltså där hästen inte alls arbetar på samma sätt som en dressyrhäst för det håller jag med dig om.. det är inte ett dugg svårt att rida så!

Nej, du har helt fel, ganaschvinkeln har ingenting med den saken att göra, det är lodplan och tyngdkraften som styr när muskler måste arbeta (hålla i/upp) eller inte. Inte ganaschvinkeln.

Du kan prova själv, ta en pinne och häng en tyng i ena änden (som i min bild nedan), vrid sen pinnen upp och ner, vad händer? Vad måste du göra för att tyngden ska vara kvar i samma ganaschvinkel? Jo du måste lägga till en kraft och eftersom det är levande organismer vi diskuterar så består denna kraft av muskler.

I den här mkt förenklade bilden som jag gjort i paint så ser du vad som sker. I figur 1-6 är huvudet i samma position i förhållande till lodplan, ganaschvinkeln förändras. I figur 7-9 är ganaschvinkeln den samma som i bild 1, ja då måste nosen verkligen hållas in när huvudet sänks.

2efb01f753292145902380267edff41d.jpg

Betänk också var denna kraft måste komma ifrån för att huvudet ska komma in mot bogen, och för att halsen ska böjas. Försök med en pinne och en tyngd att få denna tyngd att vara kvar i samma vinkel när du sänker och höjer pinnen (som i bilderna) utan att lägga till någon kraft. Det går inte, det är inte tekniskt/fysiskt möjligt. Det måste till en kraft.

Hos levande djur består denna kraft av muskler och muskler kan ju antingen vara sammandragna eller avslappnade, inget annat, och dom kan inte ge någon kraft alls när dom är uttdagna och avslappnade, så var måste denna "sammandragning" äga rum, rent tekniskt, för att huvudet ska kunna sänkas och nosen dras in?

När du kommit på det och sen betänker att denna muskel måste hålla huvudet där så länge du rider med huvudet där, så kan du förklara för mig sen vad "hästen mellan hand och skänkel" har med saken att göra.

Nosen dras in? Du menar såhär?

Global-Bilder%20februari%202013-webbfol.jpg

Helt rätt... det är inte ett dugg svårt.. vad som är svårt blir när man vill ha med hela hästen .. såsom vi vill ha i dressyr. Inte i kossdressyr alltså där hästen inte alls arbetar på samma sätt som en dressyrhäst för det håller jag med dig om.. det är inte ett dugg svårt att rida så!

Kossedressyr? Att rida hästen i en hälsosam grundform behöver alla kunna behärska utan att ta till överdrivna metoder och sen skyllla på att just det dom håller på med är såååå svårt. Jag tror, och blir mer och mer övertygad allt eftersom diskussionerna fortgår, att det handlar om okunskap om hur rörelseapparaten fungerar, man är inte medveten om vad man håller på med och varför. Man bara kör på för det gör alla andra, tom proffsen.

Nej precis, muskler kan bara antingen vara sammandragna (arbeta) eller vara utsträckta (avslappnade). En avslappnad muskel har ingen kraft, den kan inte böja några leder. Så klart att den kan fungera lite som ett ligament, dvs hjälpa till att hålla emot så att leden inte överböjs (stretcha), men den utövar inget arbete då och kan inte pga av det bli större. Därmemot så behöver ju muskler variation för att växa, dom behöver båda dras samman(arbeta) och stretcha (vila) men då ska det vara med variation också, inte ett monotoniskt hållande upp till 40-50 min i sträck, vilket är vanligt som det verkar i LDR (och HF).

Men vänta nu här, du vill alltså att hästen ska gå och vara slapp..! Här trodde jag i min enfald att man jobbade hästen för att träna den och inte för att den ska vara lång och utan bak och ryggverksamhet.. Vad jag vet så lägger alla ryttare in skrittpauser ganska ofta och framför allt efter ansträngande rörelser med mkt samling (som belöning för väl utfört arbete men det visas sällan på motståndsfilmerna utan är där bortklippt då det inte främjar saken..) där hästen får sträcka ut och bli lång och koppla av. Övrigt arbete går ju ut på att stärka, bygga upp och göra hästen mjuk och elastisk. Precis som en elitgymnast!
Vi pratar ju faktisk om dressyrhästar som ska utföra ett ganska explosivt jobb, typ en elitgymnast och inte en maratonlöpare eller kofösarhäst som ska klara att springa i flera timmar! Det är stor skillnad!!!

Nej precis, muskler kan bara antingen vara sammandragna (arbeta) eller vara utsträckta (avslappnade).

Så då kan inte en muskel skjuta på/skjuta ifrån något? Bara dra ihop? Om det är det du hävdar så håller jag inte med dig.

Följdfråga: Hur förklarar du då att man ofta(st?) ser ordentliga underhalsar på hästar som drar sig undan bettet genom att gå i en hög form uppåt/bakåt? Då har ju hästen ingen hand/inget bett att spjärna emot (något som du/ni tidigare i tråden gick med på kunde bidra till förstorad underhalsmuskulatur)?

En avslappnad muskel har ingen kraft, den kan inte böja några leder.

Här håller jag med dig. Dock drar jag inte likhetstecken mellan sträckt = avslappnad. Det finns nämligen både sk böjmuskler och sträckmuskler. Vid rörelse sker ett samspel mellan dessa, vilket gör att rörelserna blir mjuka och följsamma.

Men vänta nu här, du vill alltså att hästen ska gå och vara slapp..!

...

Vi pratar ju faktisk om dressyrhästar som ska utföra ett ganska explosivt jobb, typ en elitgymnast och inte en maratonlöpare eller kofösarhäst som ska klara att springa i flera timmar! Det är stor skillnad!!!

Precis. Utifrån beskrivningarna om den avslappnade nacken och huvudet som faller ner i lod med hjälp av tyngdkraften, så ser jag framför mig en häst med liksom ett dinglande, löst huvud längs fram på halsenO_o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka