Nej, du har helt fel, ganaschvinkeln har ingenting med den saken att göra, det är lodplan och tyngdkraften som styr när muskler måste arbeta (hålla i/upp) eller inte. Inte ganaschvinkeln.
Du kan prova själv, ta en pinne och häng en tyng i ena änden (som i min bild nedan), vrid sen pinnen upp och ner, vad händer? Vad måste du göra för att tyngden ska vara kvar i samma ganaschvinkel? Jo du måste lägga till en kraft och eftersom det är levande organismer vi diskuterar så består denna kraft av muskler.
I den här mkt förenklade bilden som jag gjort i paint så ser du vad som sker. I figur 1-6 är huvudet i samma position i förhållande till lodplan, ganaschvinkeln förändras. I figur 7-9 är ganaschvinkeln den samma som i bild 1, ja då måste nosen verkligen hållas in när huvudet sänks.
Betänk också var denna kraft måste komma ifrån för att huvudet ska komma in mot bogen, och för att halsen ska böjas. Försök med en pinne och en tyngd att få denna tyngd att vara kvar i samma vinkel när du sänker och höjer pinnen (som i bilderna) utan att lägga till någon kraft. Det går inte, det är inte tekniskt/fysiskt möjligt. Det måste till en kraft.
Hos levande djur består denna kraft av muskler och muskler kan ju antingen vara sammandragna eller avslappnade, inget annat, och dom kan inte ge någon kraft alls när dom är uttdagna och avslappnade, så var måste denna "sammandragning" äga rum, rent tekniskt, för att huvudet ska kunna sänkas och nosen dras in?
När du kommit på det och sen betänker att denna muskel måste hålla huvudet där så länge du rider med huvudet där, så kan du förklara för mig sen vad "hästen mellan hand och skänkel" har med saken att göra.