Slasktråd för Rollkuren

Sv: Slasktråd för Rollkuren

Men alltså jösses..... kan du inte bara leva med att konstatera att du uppfattade det fel, om dina arb kollegor gjorde det också kan ju inte jag ansvara för, och jag tycker knappast heller att min svenska var på ngt sätt särskilt märklig ang. hur jag skrev?

Nä det var den inte heller... ¨

dra in sina arbetskamrater.. jisses :sneaky:

Tja, en muskel kan bli förstorad om den spänner emot också.:meh:

Ja, det är ju bara att testa själv. Om man föreställer sig att något håller ens huvud tillbaka medan man själv pressar fram det känner man snabbt att det är musklerna på halsens framsida som arbetar. För hästen motsvaras dessa muskler av underhalsen. Alltså är det fullt logiskt och ganska självklart att en häst som går emot handen - vilket brukar vara fallet när de håller huvudet i giraffposition - också utvecklar en stor underhals.

Konstigt är att de man ser som rids med huvudet högt jämt och får underhals av det-om de jämförs med bra ridet hästar så får de bra ridna aldrig samma utseende på underhalsen även om de tar upp huvudet lika högt tillfälligtvis ex i hagen-varför drabbas inte de av den där icke muskulära utbuktningen??

Av den enkla anledningen att det inte är muskler i underhalsen som används när hästen lyfter upp huvudet. Så om hästen använder sin överlinje korrekt så tappar dom inte muskler runt manken och då "faller" inte halskotpelaren heller.

Senast ändrad:

Nä det var den inte heller... ¨

dra in sina arbetskamrater.. jisses :sneaky:

Och ? sen skyller ni andra för att skapa dålig stämning här:meh:

Ni beter er som tonåringar, gaddar ihop er och snackar skit och gnäller över andra användare i samma andetag. Kom igen nu, visa att ni är vuxna nog att diskutera sakfrågan istället.

Naturligtvis gör ryttarna så gott de kan men hästen kan inte göra något den inte tränats för. Hästen använder andra muskler när den rids enligt metoden rollkur/HF/LDR än den använder (eller snarare bör använda) i de (samlade) rörelser som ingår i de högsta dressyrklasserna. Ryttarna "luras", genom domarnas belöningar, att tro att det de gör är bra. Det är domarnas bedömningar som inte följer reglerna. Inte ens då det gäller långsamma rörelser som piaff, galoppiruett eller ökad skritt klarar domarna av att se hur rörelserna verkligen utförs. I den ritt som belönades bäst av domarna (se resultatlistan http://results.scgvisual.com/2013/goteborg/sheet_12_205.html ) återkommer piaffen flera gånger, ca 2:47, 2:48:20, 2:49:25 och 2:52:30 in i SVTs program. I piaffen använder ryttaren skänklarna som lärkvingar, har starka händer, det framben hästen står på är inte lodrätt, hästens nacke är inte högst, hästens nos är bakom lod, stången "faller genom". Trots det får ekipaget en 9.5 på piaffen och fyra domare ger 9.5 och en ger 10 på samarbetet mellan häst och ryttare! Hästen är bakom lod genom hela programmet, även i galoppiruetterna åt vänster, ca 2:51, och åt höger, 2:51:29. Piruetterna belönades trots det med två st 9or!

Nu drar jag upp en inlägg från början av tråden. Av alla saker i WC-dressyren väljer du alltså att klaga på den här piruetten? Att den inte är bra? (perfekt är den såklart inte, men det tyckte ju inte någon domare heller)

1-10_zpsf402a2c6.jpg

2-10_zps4010718c.jpg

3-14_zps971bb61a.jpg

4-10_zpsaa4e5eb2.jpg

Av den enkla anledningen att det inte är muskler i underhalsen som används när hästen lyfter upp huvudet. Så om hästen använder sin överlinje korrekt så tappar dom inte muskler runt manken och då "faller" inte halskotpelaren heller.

Varför har då hästar som rids högt och visar underhals kvar samma i hagen när de tar upp huvudet men inte de som rids rätt?:banghead:

Sen är det ju inte själva formen i sig som är "skadlig", utan HUR det utövas, långa långa stunder i samma position och sammandragen underhalsmuskel, vilket leder till utmattning...

Så den form som du ihärdigt har menat varit skadlig, ja du har faktiskt t.o.m. förfasat dig över lite vanlig bakomlodridning, den är helt plötsligt inte skadlig?, annat än i långa långa stunder i samma position?

Så den form som du ihärdigt har menat varit skadlig, ja du har faktiskt t.o.m. förfasat dig över lite vanlig bakomlodridning, den är helt plötsligt inte skadlig?, annat än i långa långa stunder i samma position?

Jag har aldrig påstått att bakom lod i sig är skadligt (hälsomässigt sett), utan i sånt fall skadligt för det resultat man är ute efter. Sen har du helt rätt i att det är just den metodiska bakom-lod ridningsmetoden (LDR) jag ifrågasätter.

Om en helt vanlig ryttare utan tvingande intentioner rider en häst exakt likadant med endast skillnad på huvudets position kommer hästen alltså känna tvång om den är bakom lod och nöjd om den är framför lod?
Det spelar ingen roll för hästen om ryttaren menar att tvinga hästen eller inte menar det. Nosen framför/bakom lod har däremot stor betydelse för hur den vanliga ryttaren kan inverka på hästen.

Jag tror inte att det går inte att rida så att endast huvudets position ändras. Nosen framför/bakom lod har betydelse för hur hela hästens kropp påverkas/kan användas. Därför går det inte att, i alla fall kan jag inte, svara på din fråga.

Precis.. man börjar ju i en lång och låg form för att ryggen ska kunna slappna av först innan man börjar rida upp hästen i formen, men något arbetsläge blir det ju aldrig. Likaväl som man lägger ner hästen mitt i passet för att sträcka ut ryggen.
Vad har hästen varit utsatt för innan? Vad har gjort att hästen spänner ryggen så att ryttaren måste hjälpa hästen att slappna av i ryggen?

...
Det ligger snarare på de som motsätter sig denna metod, och djurskyddet, att BEVISA att den de facto har allvarliga och bestående negativa effekter.
...
Jag tycker att det här är en hemsk inställning till hur man skall behandla sina djur. Det får aldrig bli så att man kan behandla sitt djur hur illa som helst tills någon bevisat att det inte är bra.

Har läst tråden utan att ens orka göra inlägg men jag skulle vilja ha svar på några frågor:

Tycker du verkligen att man borde rida på hästar överhuvudtaget? Med tanke på att 98% av alla ryttare rider sina hästar bakom lod alt. framför lod med sänkt rygg.

Tror du på allvar att alla hästar som går bakom lod är tvingad till det och försöker undkomma något annat som är obehagligt?

Finns det någon film eller bild eller något som du skulle kunna länka till där man kan se hur du vill att det ska se ut. Jag fattar ju hur du vill att det ska vara men jag skulle vilja ha en bild på något som du tycker är bra. Så att man kan förstå vad du menar.

Jag kan inte för mitt liv fatta hur en häst som går bakom lod kan likställas med RK/HF.
Ja, jag tycker att man kan rida på hästar så länge man visar respekt för hästen. Det gör man inte då man skapar spänningar i och otrygghet/hjälplöshet hos hästen. Jag anser att man inte visar respekt för hästen om man använder ridmetoderna rollkur/HF, tveksamt när det gäller LDR.

Jag påstår att ridning som gör att hästen har nosen framför lod har större chans att göra att hästen går i en ändamålsenlig form. Ridning med nosen bakom lod skapar spänningar och felaktiga rörelsemönster.

Jag vet att en häst inte går bakom lod av sig själv. Det är mot hästens natur. Hästen är på något sätt tvingad att göra det, antingen lärd tidigare eller i ögonblicket.

Jag har i andra trådar länkat till texter, bilder och filmer som förklarar vad jag menar.

I ridmetoderna rollkur, HF och LDR ingår nosen bakom lod som en komponent.

Jag har aldrig påstått att bakom lod i sig är skadligt (hälsomässigt sett), utan i sånt fall skadligt för det resultat man är ute efter. Sen har du helt rätt i att det är just den metodiska bakom-lod ridningsmetoden (LDR) jag ifrågasätter.

Men ursäkta VAD vet du om resultat ? Du rider ju inte ens dressyr ???
Och om det är resultaten du är ute efter ? Vad gör du i denna tråd eftersom resultat i din värld inte innebär tävlings dressyr ??? Fattar inte ? Men antar med förvissning att svaret blir ett inlägg om hur tävlings dressyr plågar hästen .

Och att bakom lod att du aldrig ansett det skadligt ? Du ekvivalerar ju bakom lod med HF/rollkur i varje andetag ???

Nyanserade diskussioner : ja tack !

Senast ändrad:

Nu drar jag upp en inlägg från början av tråden. Av alla saker i WC-dressyren väljer du alltså att klaga på den här piruetten? Att den inte är bra? (perfekt är den såklart inte, men det tyckte ju inte någon domare heller)

Det tycker inte jag är särskilt underligt, hästen är ju bakom lod på varenda bild, och det är ju det som diskuteras. Det plus att det uppenbart, av domare och er andra i tråden här, inte anses ha någon särskilt betydelse trots att det står något helt annat i TR.

Detta styrker ju även argumentet att bakomlodträning (både LDR och HF)också ger bakom-lod form "sen" när hästen bör vara välskolad nog att gå i korrekt högre form, i synnerhet i dom svåra momenten. Det är ju i alla fall det LDR/HF förespråkarna hävdar, att LDR/HF rids bara på träning, det är ju inte resultatet, ändå blir just resultatet bakom lodridning även när hästen rest upp sig...paradoxalt nog...:crazy:

Jag tror inte att det går inte att rida så att endast huvudets position ändras. Nosen framför/bakom lod har betydelse för hur hela hästens kropp påverkas/kan användas. Därför går det inte att, i alla fall kan jag inte, svara på din fråga.

Tror du tangerat den springande punkten i fråga om nivå på diskussionen här och anledningen att debatten är som den är .

En duktig ryttare kan ändra huvudets position hur den avser utifrån given situation och hur ryttaren känner i ridningen i hästens hela kropp, utan ngn som helst hand ridning, våld eller kraft öht .

Det tycker inte jag är särskilt underligt, hästen är ju bakom lod på varenda bild, och det är ju det som diskuteras. Det plus att det uppenbart, av domare och er andra i tråden här, inte anses ha någon särskilt betydelse trots att det står något helt annat i TR.

Detta styrker ju även argumentet att bakomlodträning (både LDR och HF)också ger bakom-lod form "sen" när hästen bör vara välskolad nog att gå i korrekt högre form, i synnerhet i dom svåra momenten. Det är ju i alla fall det LDR/HF förespråkarna hävdar, att LDR/HF rids bara på träning, det är ju inte resultatet, ändå blir just resultatet bakom lodridning även när hästen rest upp sig...paradoxalt nog...:crazy:

Men herregud människa du får ursäkta ! INGET ngn skriver går in - du fortsätter dra dina växlar och att allt är HF och att två cm bakom lod är HF !
Herregud !
Sluta leva i din själv förvissade bubbla och LÄS och försök ta in det som skrivs !
Är du intresserad så gör du ju det om debatten är intressant . Annars kan du ju lika gärna lägga av och gå på din Google vilket du ju prefererar uppenbarligen ?

Dock noterar jag med intresse att Brille modererat sin inställning att HF /rollkur inte är ok men LDR nu är "tveksam" ? Tidigare rådde likhetstecken mellan de tre .

Jag är helt emot HF/rollkur för ungefär tusende gången .

Senast ändrad:

Men ursäkta VAD vet du om resultat ? Du rider ju inte ens dressyr ???
Och om det är resultaten du är ute efter ? Vad gör du i denna tråd eftersom resultat i din värld inte innebär tävlings dressyr ??? Fattar inte ? Men antar med förvissning att svaret blir ett inlägg om hur tävlings dressyr plågar hästen .

Och att bakom lod att du aldrig ansett det skadligt ? Du ekvivalerar ju bakom lod med HF/rollkur i varje andetag ???

Nyanserade diskussioner : ja tack !

Men mackan även om man inte rider dressyr kan man ha skäl att rida hästen i en korrekt form ända från grunden. Korrekt är då utifrån vad man vill uppnå. Enligt mitt system vill man ha en avslappnad nacke, hästen kan inte arbeta med kossor om den är stel där, den har heller inte huvudet bakom lod då, den behöver sitt huvud för balansen, så då blir just inkorrekt huvudposition (som skapar spänningar och obalans för hästen) i träningssituationer väldigt viktigt att undvika. Men så verkar det ju inte vara i dressyren, fast man där tom har regler (på tävling) som säger hur huvudet ska vara placerat...:banghead:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka