Slasktråd för Rollkuren

Sv: Slasktråd för Rollkuren

Jättetrevligt att se någon rida med stångtygeln så lös tycker jag! Hästen var ju verkligen supersnygg också :d

Men oj vad hennes sits sved i mina ögon, viker sig i midjan och får axlarna på olika höjd, kutar och tittar ner... gah. O_o

För övrigt undrar jag när medaljerna delas ut till er som helt obegripligen orkar fortsätta försöka "diskutera" ämnet! :eek:

Underbar häst säger jag , och skrattar lite ang medaljerna - det var kul ;)

Brille : är du moderator här ? Är det du som talar för vad tråden diskuterar ? Sluta med dina fula indirekta aggressioner , det blir så himla tröttsamt och då kan du hellre adressera folk direkt än att gömma dig bakom allmänna inlägg och aldrig svara specifika personer !

Miedo förstår jag öht inte varför du försöker använda som ett slag verktyg i din passiva aggression . Inte biggan heller . Riktigt fult !

*kl

Ett litet tillägg eftersom vissa, ingen nämnd ingen glömd, verkar vara av åsikten att man inte rider tävlingsdressyr idag utan att dra i stången för fulla muggar och att man drar in snoken bakom lod i tid och otid. Filmen har inte med RK att göra, men eftersom stor del av diskussionen handlar om ryttare som inte rider enligt det systemet så är jag mycket nyfiken om åsikterna om detta ekipage:

https://www.youtube.com/watch?v=5mLNOQGS-tg
Stångtygeln hänger mer eller mindre, hästen rids i stort bara på bridongen. Trots det är nosen bakom lod nästan hela tiden. Hur blir det då när ryttaren börjar använda alla tyglarna/båda betten? Stången brukar ju användas för att flexa vertikalt i nacken/halsen medan bridongen används uppresande.

Tänkte svara men såg att du formulerat det hela bra. Att bakbenen är lite "sega" beror knappast i det fallet på att hon att håller emot utan mer på att det är "för prydligt". Undrar om hon får till mer tryck på träning?
Det är väl ändå hästen som producerar "trycket"?! Ryttaren har att förmedla sitt önskemål. Jag tror inte det blir bättre med större hjälper/mindre prydligt.

Tråden handlar mest (förutom alla gliringar och liknande) om hur man rider, ffa om ridmetoden rollkur och för-/nackdelar med att rida så att hästen har nosen bakom lod.

Nej, jag menade inte alls att det var för låg nivå. Flera har blivit upprörda över att deras bilder har blivit kommenterade oavsett om det varit positiva eller negativa kommentarer.

Jag vet, som du själv säger har det skrivits mycket om att ha hästen bakom lod överhuvudtaget, även om det så bara handlar om någon centimeter. Därför tyckte jag att bilderna kunde få vara med som exempel. Speciellt då vissa tror hästen dras/tvingas dit...

För mig är lång och låg mer en form där hästen slappnar av, t.ex. efter ett arbetspass. Inte en form där man kräver något egentligt arbete av hästen. Även om den så klart inte får falla isär, den ska ju fortfarande hålla ihop och kliva på bakifrån.

Ja det är ju en mera öppen form, men som du skriver, hästen ska ju hålla ihop och arbeta bakifrån. Stretchar ut musklerna och är bra både vid start, avslutning och som variation.

Det är väl ändå hästen som producerar "trycket"?! Ryttaren har att förmedla sitt önskemål. Jag tror inte det blir bättre med större hjälper/mindre prydligt.

"Hästen är en spegelbild av sin ryttare"

Sen är ju hästar olika precis som vi, men man påverkar sin häst otroligt mycket. Ryttaren påverkar hur mycket tryck hästen producerar... Blir det för mycket tryck blir det ju spänd och missar kanske. Behöver inte betyda att ryttaren använder grövre hjälper alls. Det fattar nog du oxå

Underbar häst säger jag , och skrattar lite ang medaljerna - det var kul ;)

Brille : är du moderator här ? Är det du som talar för vad tråden diskuterar ? Sluta med dina fula indirekta aggressioner , det blir så himla tröttsamt och då kan du hellre adressera folk direkt än att gömma dig bakom allmänna inlägg och aldrig svara specifika personer !

Miedo förstår jag öht inte varför du försöker använda som ett slag verktyg i din passiva aggression . Inte biggan heller . Riktigt fult !

Hur får du in mig i det här?? Jag har inte varit aggressiv. Inte arg öht. Om du tror det har du allt missuppfattat mig. Ber om ursäkt om jag uttryckt mig så otydligt. Jag har medvetet valt att inte gå med i er diskussion eftersom den verkar allt för infekterad. (som jag skrev innan). Det är väl inte elakt?

Nej, man betecknar inte lång och låg som en arbetsform.

att man använder den är ju för den skull inte inkorrekt. Men nej, det är ingen arbetsform utan endast syftet att sträcka ut ryggen, vilket sen främjar det verkliga arbetet dvs arbetsformen. Ryggen arbetar inte i lång och låg, den slappnar "bara" av.
Man? Du kanske inte gör det. Helt ok, men för mig och många andra är det en arbetsform. Om hästen får gå som den vill och ryttaren åker häst rids den inte i någon srbetsform, men när ryttaren vill att hästen ska arbeta på ett visst sätt blir det en arbetsform. Jag har inte hört någon tidigare som inte anser att hästen ska arbeta i lång/låg men det är möjligt att vi menar samma sak och bara använder orden olika. Jag misstänker det.:)

Hur får du in mig i det här?? Jag har inte varit aggressiv. Inte arg öht. Om du tror det har du allt missuppfattat mig. Ber om ursäkt om jag uttryckt mig så otydligt. Jag har medvetet valt att inte gå med i er diskussion eftersom den verkar allt för infekterad. (som jag skrev innan). Det är väl inte elakt?

Ja, som sagt, intressant att se vad andra läser in- jag läser inte alls mackans inlägg som du gör utan "Inte biggan" som en förlängning på meningen innan om Mideo och då får det enhelt annan innebörd som du inte behöver gå i taket för .....

Nu har du nog totalt läst galet :(
Ginnies har läst som jag avsåg .

Ang lång och låg så nej - det är ingen arbetsform som sagt . Hästen arbetas inte utan formen används som avsträckare i arbetet för att främja arbetet . Det är inget jag personligen anser , det är helt etablerat .

Senast ändrad:

Jag vet, som du själv säger har det skrivits mycket om att ha hästen bakom lod överhuvudtaget, även om det så bara handlar om någon centimeter. Därför tyckte jag att bilderna kunde få vara med som exempel. Speciellt då vissa tror hästen dras/tvingas dit...
Som du redan vet är jag en av dem som anser att hästen inte går med nosen bakom lod av egen fri vilja.

Något (som hästen upplever som otrevligt/ont/obehagligt) gör att hästen väljer att ha nosen bakom lod. Man kan naturligtvis diskutera om det är tvång eller inte. Ryttaren måste inte vilja tvinga hästen att ha nosen bakom lod men ur hästens perspektiv är det ändå tvång.

Visst, ryttaren gör massor som hästen upplever som tvång. Förhoppningsvis kommer det NÅGOT positivt ur tvånget. Det anser jag att det inte gör när ryttaren rider så att hästen väljer/verkligen tvingas att ha nosen bakom lod.

Att hästen går med nosen bakom lod tillför enligt min mening ingenting. Allt går att göra lika bra/bättre med nosen framför lod.

Jag (Brille) tror att inte att mackan syftar på dig utan på mitt svar på på ditt inlägg.

Vill bara säga att jag tycker att dina bilder visar både lycklig häst och ryttare! :love:

Som du redan vet är jag en av dem som anser att hästen inte går med nosen bakom lod av egen fri vilja.

Något (som hästen upplever som otrevligt/ont/obehagligt) gör att hästen väljer att ha nosen bakom lod. Man kan naturligtvis diskutera om det är tvång eller inte. Ryttaren måste inte vilja tvinga hästen att ha nosen bakom lod men ur hästens perspektiv är det ändå tvång.

Visst, ryttaren gör massor som hästen upplever som tvång. Förhoppningsvis kommer det NÅGOT positivt ur tvånget. Det anser jag att det inte gör när ryttaren rider så att hästen väljer/verkligen tvingas att ha nosen bakom lod.

Att hästen går med nosen bakom lod tillför enligt min mening ingenting. Allt går att göra lika bra/bättre med nosen framför lod.

Om en helt vanlig ryttare utan tvingande intentioner rider en häst exakt likadant med endast skillnad på huvudets position kommer hästen alltså känna tvång om den är bakom lod och nöjd om den är framför lod?

Stångtygeln hänger mer eller mindre, hästen rids i stort bara på bridongen. Trots det är nosen bakom lod nästan hela tiden. Hur blir det då när ryttaren börjar använda alla tyglarna/båda betten? Stången brukar ju användas för att flexa vertikalt i nacken/halsen medan bridongen används uppresande.

Ser du något som du anser är bra i filmen?

För mig är lång och låg mer en form där hästen slappnar av, t.ex. efter ett arbetspass. Inte en form där man kräver något egentligt arbete av hästen. Även om den så klart inte får falla isär, den ska ju fortfarande hålla ihop och kliva på bakifrån.

Nä jag håller med.. det är ju knappast uppbyggande i längden att rida omkring i lång och låg , tvärtom! Förstår inte heller det missförståndet att det skulle vara en arbetsform?

Hur producerar hästen "trycket" enligt ditt sätt att se på saken ?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka