Slasktråd för Rollkuren

Sv: Slasktråd för Rollkuren

...
Du menar däremot att muskeln M. sternocephalicus (underhalsmusklen) inte kan bli stor i sin massa av att en häst rids i en hög arbetsform, typ islandshäst ? Är den muskeln den enda i hästens kropp som inte ökar i massa av träning?!
Förklara hur du menar att underhalsmuskeln växer när hästen leker stjärnkikare. En muskel växer då den arbetar. På vilket sätt MENAR DU att underhalsmuskeln arbetar i sådan omfattning när den lyfter huvudet att den blir större?

Jag tror att underhalsmuskeln växer när hästen "är stark" i munnen (vilket uttryck förresten - stark i munnen), när den lägger sig på, etc.

Hoppar in lite nu efter att ha följt tråden ett tag.:)

Enligt min erfarenhet är det just "stjärnkikarhästar" som får underhals, de stretar mot tygeln och spjärnar emot uppåt. Detta verkar relativt vanligt på hopp-ponnyer, då de drar upp huvudet för att kunna ignorera tyglarna och fortfarande dundra på framåt. Även en ridskolehäst som gärna "försvann" uppåt hade underhals.
... eller om det är ryttaren som stretar mot tygeln, ryttaren kanske inte kan rida. Vem som stretar beror på vilket perspektiv man har.

... eller om det är ryttaren som stretar mot tygeln, ryttaren kanske inte kan rida. Vem som stretar beror på vilket perspektiv man har.

Det blir rätt svårt för ryttaren att streta emot tygeln när man använder dem ;)

Vi pratar nu om små raket-ponnyer som tycker det är väldigt roligare att hoppa ett hinder i hundranittio än att ta sin tid. När man sedan inte låter dem springa iväg tar de till knepet med "stjärnkikaren", det tillåter dem att hålla emot tygeln och springa fort men ändå se hindret.
Eller tja, inte bara ponnyer för den delen.

Sen vad gäller ryttaren så kan jag intyga att det är ryttare på alla nivåer som det här kan hända med, folk som är både över och under iallafall min nivå.
Fast pigga ponnyer med raketmotor kanske inte är så vanliga utanför min region:crazy:

Senast ändrad:

Underhalsen använder hästen för att hålla balansen. Man gör det för enkelt för sig om man tror att den är inaktiv bara för att man släpper tygeln eller inte har näbben bakom lod.

Så fort hästen blir ur balans spänner den underhalsen för att återfå balansen. Med ryttare på sker det oftare än utan.
Den kan vara spänd i vilken form som helst.
Om man känner tyngd/motstånd i handen och hästen inte är så styv att den bara inte kan komma in mer/man har halat in så långt det går så är underhalsen aktiv.
Man kan kolla om underhalsen är rak i formen eller om den välvs upp i en rundning. Tar man på den från marken kan man få den att dallra.
Och nej, det beror inte på att man har det i handen. För det går att göra i eftergift eller i lina på kapson, bara hästen är rätt skolad.
Den måste veta att suga upp underhalsen.
Det gör man inte bara genom att dra åt sig tygeln. Här måste oftast handen gå uppåt.

För att råda bot på det måste man lära hästen balansera sig. Både framåt/bakåt och i sidled. Det gör man som enklast i rundare form. För den blir inte lika lätt framtung iom att halsen sticker ut kortare från kroppsklumpen. Och man kan också påverka halskotpelaren så att hästen börjar välva halsbasen uppåt istället för att bara böja fram i halsen/3-4:e kotan. Att lyfta halsbasen/välva den och sen rida ut halsen ur manken är basics för att få upp ryggen och aktivera bålen. För det måste till för att bakbenens arbete ska hålla genom kroppen och lyfta ryttare och framdel.

Jag håller med om att många rider på frambensrörelser och inte bärighet. Därför går hästar sönder.

Men jag hade velat se PK eller Deb eller whoever som rider AR eller fransk eller likn göra en ökad trav eller ens mellantrav med bärande bakben. Och då på ett halvblod.
Det har jag aldrig sett.
De kan en del pilla in bakbenen i piaff på iberier. Det är ngt helt annat det..

Lägg till fart och annan ras och du får helt annat resultat.

Bilden igen
don-auriello-00_165929801.jpg

Den bakre bakfoten är, oavsett bildens lutning, alldeles för långt bakom hästen. Bakbenen bär inte sin del av bördan då måste framdelen ta för mycket vikt och hästen blir framtung. Hästen ser dessutom ut som om den håller på att "gå av" precis bakom sadeln. De bak- och framfötter som är i marken är för långt isär samtidigt som hästen utför höga rörelser med det upplyfta benet. Detta är mycket påfrestande för hästens rygg.

När öronspottkörteln blir klämd, t.ex. då ryttaren tvingar hästen att hålla nosen nära bringan, kan den bli inflammerad och svullen.

Någongång i stegsekvensen kommer bakbenen hamna bakom hästen om den rör sig framåt, ser absolut inget konstigt.
Ser fortfarande ingen svullen körtel och precis som nooneyouknow sa så brukar det bero på t. Ex att de betat gräs. Att påstå att Tinne ridit hästen med nosen i bringan tills den fått inflammation i öronspottkörteln är i mina ögon helt absurt.

Underhalsen använder hästen för att hålla balansen.
...
För att råda bot på det måste man lära hästen balansera sig. Både framåt/bakåt och i sidled. Det gör man som enklast i rundare form. För den blir inte lika lätt framtung iom att halsen sticker ut kortare från kroppsklumpen. Och man kan också påverka halskotpelaren så att hästen börjar välva halsbasen uppåt istället för att bara böja fram i halsen/3-4:e kotan. Att lyfta halsbasen/välva den och sen rida ut halsen ur manken är basics för att få upp ryggen och aktivera bålen. För det måste till för att bakbenens arbete ska hålla genom kroppen och lyfta ryttare och framdel.
...
Men jag hade velat se PK eller Deb eller whoever som rider AR eller fransk eller likn göra en ökad trav eller ens mellantrav med bärande bakben. Och då på ett halvblod.
Det har jag aldrig sett.
De kan en del pilla in bakbenen i piaff på iberier. Det är ngt helt annat det..

Lägg till fart och annan ras och du får helt annat resultat.
Hästen använder naturligtvis hela halsen (och resten av kroppen) för att hålla balansen.

Men det är inte bara bakbenens arbete som gör att hästen kan lyfta sin framdel. Den behöver även spänna ryggmusklerna för att kunna lyfta framdelen. Det går inte att ha en bärig rygg som samtidigt är mjuk, det är fysiska motsatser.

Hästen blir mer framtung även då huvudet kommer närmare marken, inte bara då halsen är lång.

Din önskan att se P Karl rida ökad trav på en häst som använder sina bakben korrekt är det bara du själv som kan uppfylla. P Karl finns där, han undervisar och rider över hela världen så det är bara för dig att välja ett tillfälle. Du kan se på hans hemsida var han har clinics.

Någongång i stegsekvensen kommer bakbenen hamna bakom hästen om den rör sig framåt, ser absolut inget konstigt.
Ser fortfarande ingen svullen körtel och precis som nooneyouknow sa så brukar det bero på t. Ex att de betat gräs. Att påstå att Tinne ridit hästen med nosen i bringan tills den fått inflammation i öronspottkörteln är i mina ögon helt absurt.
don-auriello-00_165929801.jpg

På bilden är skenan på det bakre bakbenet i stort sett lodrät. Det visar att hästen just i det ögonblicket stödjer på bakbenet. Det bakben/den bakhov som bär upp kroppen (tillsammans med det diagonala frambenet) är utanför kroppsmassan. Hästen måste bära för stor del av vikten på sitt framben och är mycket framtung. Om du har svårt att se det kan du dra några hjälplinjer mellan olika punkter på hästen (tekniken att visa med hjälplinjer diskuterades i tråden "Kontakt med hästens mun").

Det absurda är att påstå att just toppryttare bara gör sånt som är bra. Ryttaren kanske är omedveten om att hens sätt att träna hästen kan medföra dessa problem. Det verkar hen inte vara ensam om.

Den här bilden är inte bra alls, det vore betydligt lättare att se vad som händer om den inte vore så väldigt vinklad.

Du påstår alltså att T använder rollkur som metod i sin träning?

Du är väl medveten om vad du kan utsättas för när du lägger ut bilder i den här tråden. Här haglar det inte av beröm över det positiva som kan finnas i en film/på en bild. Här diskuteras vad som kan göras bättre/annorlunda oavsett om det gäller toppryttare eller hobbyryttare.

Din önskan att se P Karl rida ökad trav på en häst som använder sina bakben korrekt är det bara du själv som kan uppfylla.

Ja för han själv lär inte kunna uppfylla den önskan...

Den här är från hans hemsida.. han tycker alltså detta är bra! Han har dessutom själv valt ut denna från säkert hur många bilder som helst..

image.php

Traven är rejält på bogarna.. oren och obalanserad så det skriker om det...

Senast ändrad:

Den här bilden är inte bra alls, det vore betydligt lättare att se vad som händer om den inte vore så väldigt vinklad.

Rätta till bilden då och lägg ut den.
Svar nej, det påstår jag inte. Men det är väl inte omöjligt att hen gör. Hen red i vart fall med hästens nos rejält bakom lod även på WC-tävlingen i Gtb.

Alltså har aldrig varit förtjust i hur Tinne får sina hästar :D

Men en sak kan man ju säga och det är att hennes ridning är ju allt annat än brysk och hård, tvärtom hon rider ju så mjukt och får hästarna alldeles FÖR avspända så dom blir slappa..

En bärig rygg kan inte vara mjuk....

Beror ju på hur man definierar ordet mjuk.
När man palperar hästens rygg ska den vara mjuk. När hästen inte arbetar måste muskelspänningar vara borta.
När hästen arbetar ska ryggen vara elastisk. Den ska vara rörlig. Den ska arbeta i ett utsträckt läge- inte vara ihopdragen och hård.

Men visst- det kräver mer lösgörande jobb att kunna ha en elastisk och ändå stark rygg jämfört med en stark och stum rygg. Därav skiljer sig våra tankar totalt.

Jag menar definitivt INTE att någon skall dra ihop munnen med diverse remmar. Hästen gapar en del trots att den har rem under bettet. Hade remmen inte varit där hade den gapat stort. Hästen hänger ju i tyglarna. En anledning kan vara att den vill slippa bära huvudet i den obekväma positionen som ryttaren har skapat.
Haha...
Det kan inte vara så enkelt att jag inte skapat tillräckligt med kraft åt hästen att bära sig och därör lägger sig på i handen... Hästen kanske var omusklad och under uppbyggnad?

En annan möjlighet kan ju också vara att den inte gillar bettet...

Eller allt detta kanske är humbug för dig, för det finns bara en sanning?!

Rätta till bilden då och lägg ut den.
Svar nej, det påstår jag inte. Men det är väl inte omöjligt att hen gör. Hen red i vart fall med hästens nos rejält bakom lod även på WC-tävlingen i Gtb.

Nej, Du lade ut bilden så du borde själv rätta till den. I synnerhet med tanke på hur petig du varit med bilder som visat något i mer fördelaktig vinkel än i verkligheten. Eller kanske det, hemska tanke, inte hade sett framtungt ut då i dina ögon? Det hade kanske rent av sett helt OK ut?

Bakom lod och HF är inte samma sak.

Alltså har aldrig varit förtjust i hur Tinne får sina hästar :D

Men en sak kan man ju säga och det är att hennes ridning är ju allt annat än brysk och hård, tvärtom hon rider ju så mjukt och får hästarna alldeles FÖR avspända så dom blir slappa..

Ja, precis! Jag hade kunnat ge mycket för att få hennes sits och mjukhet. MEN med mer energi. Sedan tycker jag att just slappa bakben är lite av ett svenskt fenomen. Inte alla givetvis, men många, och även på elitnivå, har lite för oengagerade bakben.

Jag gissar att det är de sega bakbenen som gör att betyget minskar också för t.ex. T. Men att just mjukheten och harmonin premieras.

Senast ändrad:

Du har också HELT fel om bar bakbenen hamnar. den som är längst bak. hästen måste skjuta på o ta längre kliv o ha svävmoment.

Det där är också ngt som alternativarna kör med- att hästen ska ha bakbenen endast under rumpan som i den piaffen som alla är sådana experter på. Ska de hoppa fram på bakbenen, som en känguru?
De går ju på fya ben o en fartökning o påskjut är ett måste. iberier har ju som regel svårt för det, men lätt för att trampa- samlande rörelser varav både PK o Bent numera bara rider sådan.

titta var PK´s häst har sitt bakersta bakben!!!!

Jag tror att man idag rider ökningarna samlat o i uppförsbacke som tinnes häst visar. man släpper inte bara iväg då det faktiskt ska vara en samlad ökning-
En del hästar har ju gammal hederlig ökad trav gratis med häng o hela kalunsen, fast de inte kan samla sig annars.Jag vet inte hur man ställer sig till det idag:crazy:

PK bortförklarar effekten av skolningen av munnen som ger en orolig mun, men att fippel skulle vara normalt.
munnen ska vara lugn o stängd- om nu inte ryttaren tar i den. kan den gapa är nosgrimman ej för hård o ryttaren är nog väl medveten om at denna inte var tillräckligt snabb eller att hästen inte lyssnade.

Senast ändrad:

Du är väl medveten om vad du kan utsättas för när du lägger ut bilder i den här tråden. Här haglar det inte av beröm över det positiva som kan finnas i en film/på en bild. Här diskuteras vad som kan göras bättre/annorlunda oavsett om det gäller toppryttare eller hobbyryttare.

Jag kan läsa och vet därför vilken tråd jag har postat i, men tack för din "varning" ;) (trodde dock den kretsade mer kring hästens form och hur hästen påverkas av formen, än om ryttaren)

Om det nu det som visas på bilderna är på tok för låg nivå enligt dig/andra så får man väl ignorera dom då.

Jag tycker du är jätteduktig och dessutom väldigt modig som lägger ut bilder :)

Vinkeln är som du säger lite tokig och det är svårt att avgöra hur hon arbetar tycker jag. Får känslan att hon kunde runda till sig lite mer, komma upp lite till med manken och kliva på ännu lite mer bak. Tror att nosen kommer fram när ni ändrar formen och hon höjs upp mer.
Vad tycker du själv?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka