Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kom till poängen, vad är det dåliga med att låta muskler jobba, utan att bli statiska... För de verkar ju alla här i tråden vara överrens om, att det Statiska är det skadliga OAVSETT var eller huvudet är placera....
En häst som går med huvudet likt en stjärnkikare får hjorthals, en förstorad underhals. Då används underhalsen för att spänna emot/bära huvudet högt... (Se islandshästar, de går med huvudet i en hög arbetsform och får därmed en stor underhals)
Hur kan då en häst som går med välvd hals då inte få en förstorad underhals?
Förstår inte???Öh, varför skulle jag anse bogfrihet vara fel? Frambenen behöver inte sprattla i konstiga riktningar av fel orsaker för att man inte låser hästens bok, det känns som ett konstigt resonemang.
Det är ju PRECIS det jag menar, du verkar inte förstå. "Ingen har berömt bakbenen" - men resten är bra? Hur kan "resten" vara bra utan rygg och bakben? När du/ni själva förespråkar en enhetlig, sammanhängande bedömning, eftersom man måste se hur hästen arbetar genom HELA kroppen? Nacke, hals, framben, sökning - allt kommer bakifrån. Med släpande bakben KAN inte formen vara bra för hästen bär sig inte. Men du verkar förstå det precis lika lite som Brille.
Vad vill du visa med bilden? Vill du visa att det går att "få tag på bakbenen" om man rider med nosen bakom lod? Det har du i så fall inte lyckats med. Hästen är bakom lod, gapar trots remmen under bettet, framtung, de diagonala benen är inte parallella och hästen oregelbunden/inte diagonal i sin trav. Bakbenen kommer efter, de bär inte speciellt mycket.Absolut, men om näsan är något innanför lod en stund kan man få tag på bakbenen på ett annat sätt...
Han är bakom lod, men har öppen form där han välver hals och nacke uppåt...
Förbi se gärna min då usla sits i en sadel som inte passade mig...
Vad vill du visa med bilden? Vill du visa att det går att "få tag på bakbenen" om man rider med nosen bakom lod? Det har du i så fall inte lyckats med. Hästen är bakom lod, gapar trots remmen under bettet, framtung, de diagonala benen är inte parallella och hästen oregelbunden/inte diagonal i sin trav. Bakbenen kommer efter, de bär inte speciellt mycket.
Där finns ingen välvning av nacken, den går inte att välva.
Den bild som lagts upp tidigare finns även på ekipagets hemsida. Det bör då vara en av de bästa bilder de har av ekipaget. Trots det hittas en hel del som flera håller med om inte är fulländat. Här en annan bild där hästen inte alls är i uppförsbacke utan ordentligt framtung.Jag håller med om att det känns fel att bakbenen är så slöa jämfört med frambenen. Och jag tycker inte likadant som domarna i världscupen... Men jag har skrivit på nog många dressyrtävlingar för att förstå hur bedömningen fungerar.
Jag gillar inte att kittel rider RK men jag kan ändå uppskatta att han inte lyfter upp hästen mer i formen inne på banan än vad den klarar av, och jag tycker att Scandic har bättre aktivitet i bakbenen än tinnes häst.
Jag tycker ibland när jag ser dressyr att formen "stryper" hästen och i mina ögon är det mer attraktivt med en öppnare form och mer aktivitet. Men det är min preferens och jag tror inte Tinne rider så hästen mår dåligt. Jag ser precis som domarna jättemycket positivt och tycker hon är grym!
Anton är i mina ögon seg som sirap men härligt mjuk, fantastiskt uppe i hela fronten. Han är ju i uppförsbacke inte bara med halsen utan manken och hela frampartiet. Jag vet inte hur det går till med segheten bak men han ärinteframtung, hänger inte i handen och bär sig fint.
Håller alltså lite med men ändå inte. Man måste se helheten och ingen har allt;-)
Jag menar att det inte behöver ha med varandra att göra.
Om hästen sätter ner bak- eller framfot före den andra foten i diagonalen är traven inte ren. Om tiden mellan fotisättningarna ökar blir det till slut en annan gångart än trav. Det kan finnas flera anledningar, jag tror att en är att hästen inte är i fullständig balans.
Den bild som lagts upp tidigare finns även på ekipagets hemsida. Det bör då vara en av de bästa bilder de har av ekipaget. Trots det hittas en hel del som flera håller med om inte är fulländat. Här en annan bild där hästen inte alls är i uppförsbacke utan ordentligt framtung.
Den svullna öronspottkörteln lyser bredvid det mörka partiet vid halsen/huvudet. På den här bilden, där det lyfta frambenet är mot fotografen, syns att hästen inte har speciellt bra bogfrihet, det är i första hand frambenet som lyfts - inte bogbenet som förs framåt.
De som finns bakom detta ekipage har ganska mycket, mer än de flesta.
Men tacka vet jag DR Debs hemsida med bilder !!!
Den bild som lagts upp tidigare finns även på ekipagets hemsida. Det bör då vara en av de bästa bilder de har av ekipaget. Trots det hittas en hel del som flera håller med om inte är fulländat. Här en annan bild där hästen inte alls är i uppförsbacke utan ordentligt framtung.
Den svullna öronspottkörteln lyser bredvid det mörka partiet vid halsen/huvudet. På den här bilden, där det lyfta frambenet är mot fotografen, syns att hästen inte har speciellt bra bogfrihet, det är i första hand frambenet som lyfts - inte bogbenet som förs framåt.
De som finns bakom detta ekipage har ganska mycket, mer än de flesta.
Snacka om att bakgrunden på denna bilden lutar...
Den berömda spottkörteln kan även bli förstorad av yttre faktorer, så som grönt gräs...
Fysiologin behöver du inte förklara, jag vet hur de dorsala och ventrala muskelkedjorna jobbar...
Jag skrev, i det inlägget du citerar; "vad är det dåliga med att låta muskler jobba, utan att bli statiska... För de verkar ju alla här i tråden vara överrens om, att det Statiska är det skadliga OAVSETT var eller huvudet är placera...."
Du skriver samma sak i dit svar, varför måste du då förklara något som vi verkar vara överens om?
Du menar däremot att muskeln M. sternocephalicus (underhalsmusklen) inte kan bli stor i sin massa av att en häst rids i en hög arbetsform, typ islandshäst ? Är den muskeln den enda i hästens kropp som inte ökar i massa av träning?!
Jag upprepar min kommentar . Du får läsa på ...
Om du inte greppar det utan att behöva läsa på .
Hjort hals är en exteriör avvikelse i sig.
Underhals pga arbete i fel form är en annan .
Underhals byggs på hästar som spjärnar i ryggen och öht inte har eftergift i sin nacke.
Eftergift i nacken , oavsett lod, osv , om det samtidigt innebär en bra rygg aktivitet , bygger aldrig ngnsin ngn underhals . Det är en fysisk omöjlighet och det är därför du cyklar så oerhört i din kampanj .
Vad är det då?!Jag menar att det inte är en muskel som är stor vid "stor" underhals...