Slasktråd för Rollkuren

Sv: Slasktråd för Rollkuren

Nackens och nosens position är avgörande för hur hästen använder resten av sin kropp.

Var hästen har nosen är inte en utseendegrej utan har att göra med hästens möjlighet att utföra sitt arbete..

Jag vänder på det. Hur hästen använder sin kropp är avgörande för nosens och nackens placering.

Precis som i en annan tråd så förstår jag inte alls hur du kan få det till en "utseendegrej" att vilja ha en mjuk svingande rygg.

Dig och några till.
Jag har noterat att du skrivit det. Därför tycker jag att det är intressant hur otroligt oviktigt det anses vara att Antons bakben endast har som funktion att skyffla ekipaget framåt medan frambenen sprattlar helt osammanhängande i relation till resten av kroppen. Ganachefrihet existerar inte och halsen är spänd - formen kommer inte bakifrån för där finna inget att hämta.

Det som fick mig att ändra mig var att jag tittade en gång extra och insåg att det var lite slarvigt av mig - skrot, skum o vit bakgrund. Hästen gapar inte, men är heller inget bra exempel på en lugn mun med mjuk kontakt. Stången är vinklad minst 50 grader, då håller man ganska hårt. (JA jag är medveten om att det är en ögonblicksbild så detta är ingen kritik mot ryttaren generellt, men nu är det ju bilden vi diskuterar)

Jag räcker ut tungan åt er alla, tycker att diskussionen blir löjlig när Tinne och PK ställs mot varandra på detta sätt, det känns så otroligt fördomsfullt och strävande efter att missförstå. Förstår inte vitsen alls.

Antons bakben har nämnts och ingen har berömt dem. Han är väldigt bogfri. Anser du bogfrihet vara fel?

Nej, jag tycker inte hon ser ut att hålla hårt i stången. Vad tycker du skulle vara ett bra exempel och hur vill du att den mjuka kontakten ska se ut?

Varför deltar du om du inte förstår vitsen? Själv tycker jag det är intressant när det som PK visar anses OK. Hästen gapar och fipplar och visar obehag, överlinjen är spänd. Medan en harmonisk ritt av en världsstjärna (tänker på HL) dissas helt. Eller när en lovande unghäst rids på ett utmärkt sätt av skicklig ryttare (Benicio) så dissas det som låst och fel, samtidigt som en cowboydressyrhäst höjs till skyarna trots att den visar obehag genom gapande och en hel massa dreglande, hoptryckt överlinje.

Hästens eftergift sitter inte i nacken. Det går inte att träna själva nacken till eftergift.

Det är väl jätteviktigt att hästen är eftergiven i nacken!! Hur ska du annars få ett jämt flöde och driv från bakhovarna fram till handen?

Du tränar på sätt och vis hästen till eftergift genom att träna din egen ridning mot strävan till bra effektiv ridning så hästen kan bli eftergiven, på hjälperna och genomsläpplig i kroppen.

I det jobbet ska du kunna placera hästen där du vill ha den. Antingen extra rund och låg för att ex höja ryggen extra, stretcha ut de musklerna, ta upp den i formen så pass som den orkar utan att släppa ryggen osv..

Du ska inte rida i NÅGON form statiskt.. det är lika mycket slit på kroppen oavsett.

Orkar inte leta fram bilden igen, men vill bara poängtera att hur vinklad stången är också är beroende av hur stram kedjan är. Många ryttare väljer att rida med en något lösare kedja och det kan då felaktigt se ut som de drar i stången.

LDR däremot anser jag är ett ypperligt sätt att sträcka hästen dorsala muskelkedja, som för mig som hoppryttare ska vara lång för att hästen ska vända igenom fint i sprången. Därmed sträcks hela Longissimus Dorsi (Långa rycksträckaren) och därmed sträcks tornutskotten ut ifrån varandra, den lilla lilla del den kan det, fysiologiskt sett...
.

Bara en tanke, men det du beskrev där får du ju om du rider hästen lång och låg. Dvs i en remontform med näbben framme.

Inte lång och låg, men med en framåt-nedåt sökning. Hästen kan fortfarande vara relativt rund i formen. Jag håller helt med, och har fortfarande inte fått ett enda svar på vilka fördelar LDR har (typ nedåt-bakåt) jämfört med en sådan form.

Antons bakben har nämnts och ingen har berömt dem. Han är väldigt bogfri. Anser du bogfrihet vara fel?

Nej, jag tycker inte hon ser ut att hålla hårt i stången. Vad tycker du skulle vara ett bra exempel och hur vill du att den mjuka kontakten ska se ut?

Varför deltar du om du inte förstår vitsen? Själv tycker jag det är intressant när det som PK visar anses OK. Hästen gapar och fipplar och visar obehag, överlinjen är spänd. Medan en harmonisk ritt av en världsstjärna (tänker på HL) dissas helt. Eller när en lovande unghäst rids på ett utmärkt sätt av skicklig ryttare (Benicio) så dissas det som låst och fel, samtidigt som en cowboydressyrhäst höjs till skyarna trots att den visar obehag genom gapande och en hel massa dreglande, hoptryckt överlinje.

Öh, varför skulle jag anse bogfrihet vara fel? Frambenen behöver inte sprattla i konstiga riktningar av fel orsaker för att man inte låser hästens bok, det känns som ett konstigt resonemang.

Det är ju PRECIS det jag menar, du verkar inte förstå. "Ingen har berömt bakbenen" - men resten är bra? Hur kan "resten" vara bra utan rygg och bakben? När du/ni själva förespråkar en enhetlig, sammanhängande bedömning, eftersom man måste se hur hästen arbetar genom HELA kroppen? Nacke, hals, framben, sökning - allt kommer bakifrån. Med släpande bakben KAN inte formen vara bra för hästen bär sig inte. Men du verkar förstå det precis lika lite som Brille.

Undrar lite nyfiket vad din poäng här i tråden är? Du verkar mest vara ute efter att vända kappan åt det håll som är motsatt för sakens skull? Solis har väl tusen gånger sagt precis det många andra sagt - att god form är en helhet?

Jag håller med om att det känns fel att bakbenen är så slöa jämfört med frambenen. Och jag tycker inte likadant som domarna i världscupen... Men jag har skrivit på nog många dressyrtävlingar för att förstå hur bedömningen fungerar.
Jag gillar inte att kittel rider RK men jag kan ändå uppskatta att han inte lyfter upp hästen mer i formen inne på banan än vad den klarar av, och jag tycker att Scandic har bättre aktivitet i bakbenen än tinnes häst.
Jag tycker ibland när jag ser dressyr att formen "stryper" hästen och i mina ögon är det mer attraktivt med en öppnare form och mer aktivitet. Men det är min preferens och jag tror inte Tinne rider så hästen mår dåligt. Jag ser precis som domarna jättemycket positivt och tycker hon är grym!
Anton är i mina ögon seg som sirap men härligt mjuk, fantastiskt uppe i hela fronten. Han är ju i uppförsbacke inte bara med halsen utan manken och hela frampartiet. Jag vet inte hur det går till med segheten bak men han ärinteframtung, hänger inte i handen och bär sig fint.

Håller alltså lite med men ändå inte. Man måste se helheten och ingen har allt;-)

Absolut, men om näsan är något innanför lod en stund kan man få tag på bakbenen på ett annat sätt...

DSC_0010.jpg

Han är bakom lod, men har öppen form där han välver hals och nacke uppåt...

Förbi se gärna min då usla sits i en sadel som inte passade mig...

Öh, varför skulle jag anse bogfrihet vara fel? Frambenen behöver inte sprattla i konstiga riktningar av fel orsaker för att man inte låser hästens bok, det känns som ett konstigt resonemang.

Det är ju PRECIS det jag menar, du verkar inte förstå. "Ingen har berömt bakbenen" - men resten är bra? Hur kan "resten" vara bra utan rygg och bakben? När du/ni själva förespråkar en enhetlig, sammanhängande bedömning, eftersom man måste se hur hästen arbetar genom HELA kroppen? Nacke, hals, framben, sökning - allt kommer bakifrån. Med släpande bakben KAN inte formen vara bra för hästen bär sig inte. Men du verkar förstå det precis lika lite som Brille.

Vilket resonemang är det som är konstigt? Jag har påpekat, inte resonerat, att t.ex. Anton har bogfrihet, är det vad du anser konstigt?
Anton bär sig bra, men borde vara mer engagerad bak. Jag förstår verkligen inte hur du kan få det till att jag skrivit något annat.
Är du emot att ta hänsyn till hur hela kroppen arbetar? Anser att du att Antons framben fladdrar omkring i alla möjliga riktningar?
Hur ska det se ut för att du ska anse kontakten vara bra mellan ryttare - häst?
Ginnies ställde en fråga tidigare (#133), jag är också nyfiken på vad du menar där.
Du anser att den övre hästen i #127 inte håller ihop, är framtung och oren. Det anser inte jag, den hänger ihop finfint, den bär sig, ryggen ser mjuk ut (svårt att avgöra på bild, men jag tittar på HELA hästen och hur musklerna ser ut), att framhoven sätts i en aaaaaning efter bakhoven skulle inte synas i rörelse.

Jag vet faktiskt inte hur jag ska kunna skriva tydligare att man måste ta hänsyn till hur hela hästen arbetar och inte stirra sig blind på nosen. Förstår du inte så är det ditt problem.

Sedan verkar du ha riktigt stora problem med din attityd. Du skriver dessutom så rörigt att det är svårt att följa vad du egentligen vill få ut av det hela. Är du alls intresserad av dressyr som tävlingssport (om man tänker på vilket forum du är i nu)?

Senast ändrad:

Fast för hundrafemtielfte gången, vad får dig att tro att LDR är en konstant form?

Sedan undrar jag vilken "tilt-muskeln" är som du pratar om? Vad heter den?

För hundrafemtioelfte gången, därför att dom filmer med LDR och HF som visas här och i andra trådar visar just ridning i en ensidig form, dvs huvudet in mot bringan, halsen böjd och nacken "tiltad" förbi lodplan, i 10-20-30 (tom 40-50) min i sträck. Med det menar jag att hästen aldrig under den perioden tillåts ta fram nosen och låta underhalsens muskler få slappna av. Så länge halsen är böjd och nosen är innanför lodlinjen så är dessa muskler i arbete helt enkelt och rider man så då 10-20-30-40 min i sträck, utan vila emellan, så är det en konstant form.

Sen, det är flera muskler (skrev jag också) som samverkar och som är böjare av hals och nacke. Deras namn har jag inte i huvudet men när jag kommer hem ska jag kolla upp det och även lägga upp bild på vilka muskler det handlar om.

Vad bra, för någon tiltmuskel har jag aldrig hört talas om.

Sedan, igen och igen och igen, LDR och HF är inte samma sak. Ingen av de filmer som läggs ut som bra exempel har visat någon häst med nosen i bringan.

Vad bra, för någon tiltmuskel har jag aldrig hört talas om.

Sedan, igen och igen och igen, LDR och HF är inte samma sak. Ingen av de filmer som läggs ut som bra exempel har visat någon häst med nosen i bringan.

Jag skrev "tiltmuskler" inom situtaionstecken av en anledning, för att åskådligöra att det är MUSKLER som tiltar (eller vickar) huvudet inåt.

I LDR så är underhalsens muskler i arbete, precis som i HF, iom att dom böjer halsen och "tiltar" nacken, därav att det inte är någon skillnad vad gäller konstant muskelarbete utan vila.

Jag skrev "tiltmuskler" inom situtaionstecken av en anledning, för att åskådligöra att det är MUSKLER som tiltar (eller vickar) huvudet inåt.

I LDR så är underhalsens muskler i arbete, precis som i HF, iom att dom böjer halsen och "tiltar" nacken, därav att det inte är någon skillnad vad gäller konstant muskelarbete utan vila.

jag blir helt matt.
Är du doktorand i LDR?

NEJ, underhalsen jobbar inte......... suck.

Du menar, indirekt, att min häst jobbar med underhalsen på bilden jag lagt upp?

jag blir helt matt.
Är du doktorand i LDR?

NEJ, underhalsen jobbar inte......... suck.

Nehe, vilka muskler jobbar då när halsen är böjd (rundad som ni kallar det) och huvdet indraget mot bogen, som i LDR tex?

*kl*

Det är dom här musklerna jag syftar på:
e381a99d7b35e611c934236890602ff6.png

Det finns även en muskel som heter "Scalenius Medius" som hjälper till att dra in nosen...men den hittar jag ingen bild på...

Du menar, indirekt, att min häst jobbar med underhalsen på bilden jag lagt upp?

Nej jag menar direkt, eftersom halsen är böjd och nacken är "tiltad" (nosen mot bogen) ja då jobbar just "böjarmusklerna" och dom sitter på undersidan av den enkla anledningen att det är den enda möjliga placeringen av en muskel som ska "böja" (dra) något neråt/inåt.

Kom till poängen, vad är det dåliga med att låta muskler jobba, utan att bli statiska... För de verkar ju alla här i tråden vara överrens om, att det Statiska är det skadliga OAVSETT var eller huvudet är placera....

En häst som går med huvudet likt en stjärnkikare får hjorthals, en förstorad underhals. Då används underhalsen för att spänna emot/bära huvudet högt... (Se islandshästar, de går med huvudet i en hög arbetsform och får därmed en stor underhals)
Hur kan då en häst som går med välvd hals då inte få en förstorad underhals?

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka