Sv: Slasktråd för Rollkuren
Öh, varför skulle jag anse bogfrihet vara fel? Frambenen behöver inte sprattla i konstiga riktningar av fel orsaker för att man inte låser hästens bok, det känns som ett konstigt resonemang.
Det är ju PRECIS det jag menar, du verkar inte förstå. "Ingen har berömt bakbenen" - men resten är bra? Hur kan "resten" vara bra utan rygg och bakben? När du/ni själva förespråkar en enhetlig, sammanhängande bedömning, eftersom man måste se hur hästen arbetar genom HELA kroppen? Nacke, hals, framben, sökning - allt kommer bakifrån. Med släpande bakben KAN inte formen vara bra för hästen bär sig inte. Men du verkar förstå det precis lika lite som Brille.
Vilket resonemang är det som är konstigt? Jag har påpekat, inte resonerat, att t.ex. Anton har bogfrihet, är det vad du anser konstigt?
Anton bär sig bra, men borde vara mer engagerad bak. Jag förstår verkligen inte hur du kan få det till att jag skrivit något annat.
Är du emot att ta hänsyn till hur hela kroppen arbetar? Anser att du att Antons framben fladdrar omkring i alla möjliga riktningar?
Hur ska det se ut för att du ska anse kontakten vara bra mellan ryttare - häst?
Ginnies ställde en fråga tidigare (#133), jag är också nyfiken på vad du menar där.
Du anser att den övre hästen i #127 inte håller ihop, är framtung och oren. Det anser inte jag, den hänger ihop finfint, den bär sig, ryggen ser mjuk ut (svårt att avgöra på bild, men jag tittar på HELA hästen och hur musklerna ser ut), att framhoven sätts i en aaaaaning efter bakhoven skulle inte synas i rörelse.
Jag vet faktiskt inte hur jag ska kunna skriva tydligare att man måste ta hänsyn till hur hela hästen arbetar och inte stirra sig blind på nosen. Förstår du inte så är det ditt problem.
Sedan verkar du ha riktigt stora problem med din attityd. Du skriver dessutom så rörigt att det är svårt att följa vad du egentligen vill få ut av det hela. Är du alls intresserad av dressyr som tävlingssport (om man tänker på vilket forum du är i nu)?