Slasktråd för Rollkuren

Sv: Slasktråd för Rollkuren

Men alltså, du överdriver inte nu va? Det var det värsta jag hört på länge faktiskt, om hästen inte får röra på munnen alls så förstår jag att ni måste ha nosgrimmor.:(

.

Och tänk vad än mer PK´s häst hade gapat utan nosgrimma......:sneaky:

Senast ändrad:

Harmoniskt? Det ska väl vara en levande dialog? Hästen måste väl få svara och utrycka sig? Jag förstår mer och mer varför ni försvara LDR/HF, för i det läget resignerar hästen och blir precis så avtrubbad som ni vill ha den.

jag tycker faktiskt PK´s häst ser mer resignerad och olycklig ut än ex Ankis gamle rollade häst som gjorde sitt sista OS nu på ålderns höst, fräsch, spänstig väl igenom-om man jämför med PK´s häst.

Nej jag missade inte poängen ett dugg, snarare så pin pointade jag exakt din oförmåga att i din villfarelse vara så övertygad om ngt att du inte kan se skogen för alla träden . Alternativt vilse i pannkakan .

Det är du som cyklar rätt rejält . Mitt i sagda pannkaka . Blir omöjligt med dina växlar oavsett hur tydligt det skrivs . Dina inlägg inte bara svar till mig utan till övriga sista inläggen , gör det tyvärr extremt tydligt .

Ja det är det här grupptrycket som du och andra utnyttjar (och följer), problemet är bara att jag inte följer den strömmen bara för att alla andra gör det, jag måste vara övertygad, vilket jag är i den uppfattning som jag själv har. Det handla om logik och fysik. Det blir väldigt enkelt att ta ställning om man väger in dom enkla lagarna/reglerna om tyngdkraften, fysiologin och mekaniken bakom rörelseapparaten.

Ja det är det här grupptrycket som du och andra utnyttjar (och följer), problemet är bara att jag inte följer den strömmen bara för att alla andra gör det, jag måste vara övertygad, vilket jag är i den uppfattning som jag själv har. Det handla om logik och fysik. Det blir väldigt enkelt att ta ställning om man väger in dom enkla lagarna/reglerna om tyngdkraften, fysiologin och mekaniken bakom rörelseapparaten.

smidigt att hamna i spott och spe när du blir kallad att istället för att snurra vidare verkligen möta det som skrivs. jag har inga som helst problem med att inte följa strömmen, dock förutsätter jag om man deltar i en diskussion att man a) läser b) tar in och c) är mottaglig att svara och reflektera över svar man får, istället för att älta vidare sin egen ståndpunkt. å andra sidan förstår jag att det måste vara rejält tryggt och kännas bra att vara så förvissad i sin egen ståndpunkt att man öht inte är mottaglig att överväga möjligheten att det finns andra planeter därute man missat. Övertygad? skullle du bli det via vad folk skriver på internet menar du? att du måste vara övertygad för att läsa?

om internet skulle driva din övertygelse vore det rätt jobbigt fel måste jag säga.
tror diskussions problemen handlar om att du är övertygad i dig själv och samtidigt saknar en del insikter. klokt då iof att inte köpa allt på internet, det förstår jag fullt ut.
att därmed i kombination vara övertygad i dig själv, sakna en del insikter, och sen köra full spruta i sin egen bristfälliga övertygelse via diskussion på internet, blir nog stötestenen....

och NEJ: eftersom du läser som en kratta: jag försvarar inte och är rent av motståndare mot HF/RK.

Senast ändrad:

Vem har skrivit så? Var?

Så här skrev tex jag ang. nacken och huvudet framför/bakom lod:

Jag tror ärligt att du missar poängen, att skillnaden är att det helt enkelt inte går att få en avslappnad nacke när hästen går bakom lod, om så bra några mm bakom lod så måste hästen spänna muskler för att hålla huvudet där och slå länge hästen inte får komma ur den positionen, så länge är musklerna spända och under den tiden finns ingen avslappning, väldigt enkel logik som antagligen är för enkel för att människor ska förstå, men hur som helst så om vi ser ett ekipage som i 10-20-30 minuter i sträck rider med huvudet bakom lod, så jaa då är muskler i nacken också spända i 10-20-30 minuter sträck. Så enkelt är det faktiskt.

En liten fundering angående det fetstilta; om jag känner efter själv och har mitt eget huvud placerat rakt ovanför halsen utan att vinkla åt något håll så är mina nackmuskler ändå spända, om jag slappnar av tippar mitt huvud framåt i en väldigt oergonomisk position. Kan en häst ha avslappnade nackmuskler utan att ligga ner? Och så fort hästen börjar röra på sig så är ju musklerna aktiva hela tiden för att stabilisera utifrån rörelsemomentet? Hänger du med i mitt resonemang eller flummar jag iväg? Eller har jag missförstått -avslappnad- helt?

Att arbetet inte ska vara statiskt är väl en helt annan sak? Då handlar det om att en muskel inte ska ha exakt samma position under 10-20-30 min i sträck och det har man ju inte ens i ett dressyrprogram, varför skulle man ha det på träning då?

En liten fundering angående det fetstilta; om jag känner efter själv och har mitt eget huvud placerat rakt ovanför halsen utan att vinkla åt något håll så är mina nackmuskler ändå spända, om jag slappnar av tippar mitt huvud framåt i en väldigt oergonomisk position. Kan en häst ha avslappnade nackmuskler utan att ligga ner? Och så fort hästen börjar röra på sig så är ju musklerna aktiva hela tiden för att stabilisera utifrån rörelsemomentet? Hänger du med i mitt resonemang eller flummar jag iväg? Eller har jag missförstått -avslappnad- helt?

Att arbetet inte ska vara statiskt är väl en helt annan sak? Då handlar det om att en muskel inte ska ha exakt samma position under 10-20-30 min i sträck och det har man ju inte ens i ett dressyrprogram, varför skulle man ha det på träning då?

Bra reflektion som jag haft första gången jag såg detta argument ;-)
Förstår inte hur någon muskel kan vara helt avspänd när hästen står upp och rör sig?

Du får vara hur övertygad du vill i din tro.. men är du inte på fel forum då?

Detta är dressyrforumet dvs under tävlingsgrenar.

Senast ändrad:

Bra reflektion som jag haft första gången jag såg detta argument ;-)
Förstår inte hur någon muskel kan vara helt avspänd när hästen står upp och rör sig?

Vi pratar om muskeln (eller egentigen 2 st), vars uppgift är att "tilta" huvudet (nosen in), inte stabilisera nacken. Sen för övrigt så när hästen rör sig och huvudet "pendlar" utan att det är fixerat av specifika muskler (tex tiltmuskeln om som ju är fixerad vid bakom lod), så är det dynamiskt arbete för dessa muskler, dvs olika muskler arbetar växelvis, tvärtemot dom muskler som vid LDR arbetar konstant så länge huvudet är kvar bakom lod.

Se mitt svar till Ray, jag syftar på specifika muskler som normalt sett är avslappnade, nosen-in muskler...

Varför är alla andra ryttare som visar ögonblicksbilder med hästar och gapande munnar då hårda i handen, eller felridna?och inte detta exempel?

Och varför är just denna piaff så himla rätt just för att nacken är högsta punkt och nosen fram- när hästen vispar missnöjt med svansen och ser allmänt spänt ut, går emot och gapar?

Varför får PK´s ridning just i detta moment lovord när den är precis lika "dålig" i munnen, har nosgrimma, spänd, som andra bilder Brille lägger in som dålig ridning, med enda skillnad det inte är PK?
Varför har just PK inget att dölja? men tydligen många andra?

Det kallar jag för bortförklaringar om något.

Jag har inte sagt någonting om bilden eller gapande munnar. Jag har inte kommenterat bilden alls. Jag bara reagerade på hur det Brille hade skrivit om bilden tolkades. Det var inte alls vad jag kunde läsa och jag blev förundrad över hur olika människor kan tolka/uppfatta en text.

kl

Jag tycker det skulle vara intressant att få höra mer om varför ni som skriver här tar avstånd från rollkur. De flesta (alla?) som skrivit i tråden verkar ta avstånd men det är inte så många som skrivit varför. Själv tycker jag det är ett förfärligt påhitt, men det har jag egentligen ingen mer grund för än att jag tycker det ser illa ut, så det skulle vara intressant att höra vad ni som är mer insatta i dressyrvärlden ser för negativt i metoden :)

Vi pratar om muskeln (eller egentigen 2 st), vars uppgift är att "tilta" huvudet (nosen in), inte stabilisera nacken. Sen för övrigt så när hästen rör sig och huvudet "pendlar" utan att det är fixerat av specifika muskler (tex tiltmuskeln om som ju är fixerad vid bakom lod), så är det dynamiskt arbete för dessa muskler, dvs olika muskler arbetar växelvis, tvärtemot dom muskler som vid LDR arbetar konstant så länge huvudet är kvar bakom lod.

Men är det mer pendelrörelse i huvudet när nacken är i lodplanet?
Hur mycket tänker du att tiltmuskeln måste spännas? Varför är det dåligt att den är lite spänd en stund?
Jag är inte så haj på hästars muskler, var sitter tiltmuskeln?

Du får bara frågor till svar :)

Exakt var i filmen visas det? Exakt hur varieras formen i LDR med avseende på muskler i nacken som behöver slappna av? Blanda inte in variation i övriga kroppsdelar nu, utan min fråga gäller just nacken och huvudpositionen, så var snäll och svara på det. i LDR varieras inte formen alls med avseende på nacken...så för att få variation måste hästen få komma ur den formen helt...var ser man det på filmerna du lagt in....?

Och där gav jag upp. Det spelar liksom ingen roll om jag så hade visat hundra skärmdumpar från filmen så hade du inte ens velat se variationerna som iaf jag tycker är uppenbara.

Och såläng du tycker att det här är bättre än det här talar vi inte ens samma språk.

Nja det gör den ju inte.. men det är ett himla gapande och viftandes med svansen..hästen ser allt annat än harmonisk ut .. men det är ju bara positivt när det handlar om PK :banghead:

http://www.youtube.com/watch?v=g63g9r9_N3Q

Jag vet inte vad du är ute efter, faktiskt. Jag har aldrig skrivit något positivt om den mannen på detta forum. Inte ridning jag förespråkar. Men, fortfarande, två fel gör inte ett rätt. Försök att ta in det, och denna och framtida diskussioner kommer bli långt mer givande :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka