Slasktråd för Rollkuren

Sv: Slasktråd för Rollkuren

Du menar alltså att det är halskotpelaren som "putar" ut på hästar som har en stor underhals?

Här jag förstått dig rätt nu;
Så en häst som har en utvecklad underhals, där musklerna ser ut att ha "ramlat ner från ovansidan" i själva verket inte är muskler?!

Du menar alltså att det är halskotpelaren som "putar" ut på hästar som har en stor underhals?

Här jag förstått dig rätt nu;
Så en häst som har en utvecklad underhals, där musklerna ser ut att ha "ramlat ner från ovansidan" i själva verket inte är muskler?!

Nu skrev jag putar inom situationstecken för att du inte skulle läsa det bokstavligt, utan mer tolka det bildligt. Det är egentligen musklerna som "lyfter manken" (the base of the neck) som har "släppt" halskotpelaren vilket gör att det "ser ut som" att halsen buktar ut. Det är alltså inte dom muskler du tror som är problemet eftersom underhalsens muskler vilar när hals och huvud är upprest på det viset (som en stjärnkikare).

Så om en häst går i en hög arbetsform, kan den alltså inte få stora underhalsmuskler?!
Det går alltså inte att få en hästs massa i underhalsen att öka pågrund av felaktig form i ridningen?!

Så om en häst går i en hög arbetsform, kan den alltså inte få stora underhalsmuskler?!
Det går alltså inte att få en hästs massa i underhalsen att öka pågrund av felaktig form i ridningen?!

Det beror väl på vad man menar med felaktig ridning så det kan dom säkert få, men inte pga av att dom sträcker upp/bak huvudet. Det är inte fysiskt möjligt för en muskel på undersidan att ta upp huvudet, kom ihåg att det är när en muskel dras ihop/kortas som en annan sträcks. Vilken sida (ovan/under) blir lång (utsträckt) när huvudet dras upp/bak? Vilka muskler är det då som arbetar? Vad gör att en muskel ökar, vila eller arbete?

Det finns det säkert, men inte pga av att dom är stjärnkikare....

Hoppar in lite nu efter att ha följt tråden ett tag.:)

Enligt min erfarenhet är det just "stjärnkikarhästar" som får underhals, de stretar mot tygeln och spjärnar emot uppåt. Detta verkar relativt vanligt på hopp-ponnyer, då de drar upp huvudet för att kunna ignorera tyglarna och fortfarande dundra på framåt. Även en ridskolehäst som gärna "försvann" uppåt hade underhals.

Men vad bra!

Vad är då problemet med att en häst går i LDR ?!

Med risk för att bli tjatig, men DÅ arbetar verkligen underhalsens muskler, eller hur? Sen är det ju inte själva formen i sig som är "skadlig", utan HUR det utövas, långa långa stunder i samma position och sammandragen underhalsmuskel, vilket leder till utmattning...

Det beror väl på vad man menar med felaktig ridning så det kan dom säkert få, men inte pga av att dom sträcker upp/bak huvudet. Det är inte fysiskt möjligt för en muskel på undersidan att ta upp huvudet, kom ihåg att det är när en muskel dras ihop/kortas som en annan sträcks. Vilken sida (ovan/under) blir lång (utsträckt) när huvudet dras upp/bak? Vilka muskler är det då som arbetar? Vad gör att en muskel ökar, vila eller arbete?

Seriöst människa .

Hahaha!

Du menar att jag ska dra ihop min hästs mun med diverse remmar ? De låter ju otroligt behagligt för den...Hur var det här med att hästen ska få röra på munnen?!
Jag menar definitivt INTE att någon skall dra ihop munnen med diverse remmar. Hästen gapar en del trots att den har rem under bettet. Hade remmen inte varit där hade den gapat stort. Hästen hänger ju i tyglarna. En anledning kan vara att den vill slippa bära huvudet i den obekväma positionen som ryttaren har skapat.

Med risk för att bli tjatig, men DÅ arbetar verkligen underhalsens muskler, eller hur? Sen är det ju inte själva formen i sig som är "skadlig", utan HUR det utövas, långa långa stunder i samma position och sammandragen underhalsmuskel, vilket leder till utmattning...

Återigen ... Du cyklar så enormt att jag återigen är fascinerad över ditt övertygade resonemang eftersom det är så totalt hel galet . Har du öht förstått ngt av det som skrivits i kommentar /raka frågeställningar till dina påståenden ? Det känns inte så eftersom du fortsätter bomba på med samma påståenden som är absurda .

Senast ändrad:

Hoppar in lite nu efter att ha följt tråden ett tag.:)

Enligt min erfarenhet är det just "stjärnkikarhästar" som får underhals, de stretar mot tygeln och spjärnar emot uppåt. Detta verkar relativt vanligt på hopp-ponnyer, då de drar upp huvudet för att kunna ignorera tyglarna och fortfarande dundra på framåt. Även en ridskolehäst som gärna "försvann" uppåt hade underhals.

Jo absolut att hästar kan få underhals, men det är inte en underhalsmuskel som man ser, utan formen på halsen blir sån pga en att annan muskelkedja har "släppt" halskotpelaren.

Snacka om att bakgrunden på denna bilden lutar... Men jag fattar inte öronspottkörtelsnacket? Menar du att den sväller för noshrimman? Jag ser det fortfarande inte.
Och ser många med svullen körtel som varken haft noshrimma eller gått bakom lod i hela sitt liv. Fattar ingenting av vad du vill få fram här.:crazy:
Bilden igen
don-auriello-00_165929801.jpg

Den bakre bakfoten är, oavsett bildens lutning, alldeles för långt bakom hästen. Bakbenen bär inte sin del av bördan då måste framdelen ta för mycket vikt och hästen blir framtung. Hästen ser dessutom ut som om den håller på att "gå av" precis bakom sadeln. De bak- och framfötter som är i marken är för långt isär samtidigt som hästen utför höga rörelser med det upplyfta benet. Detta är mycket påfrestande för hästens rygg.

När öronspottkörteln blir klämd, t.ex. då ryttaren tvingar hästen att hålla nosen nära bringan, kan den bli inflammerad och svullen.

*lite knapplån

Inte perfekt någonstans alls; men ett till exempel på lägre rundare form där hästen är lite bakom lod - och definitivt inte trivs dåligt eller arbetar dåligt pga det.

Tyvärr inte från bästa vinkeln, men formen syns ju ganska tydligt ändå. Form som jag tycker är trevlig att varva med ibland och/eller trava av i.

29-2_zps33a450bf.jpg

Här ett varv senare, ungefär samma form. Så man kan se hur spänd och orolig hon blir i munnen av att gå bakom lod... :banghead:
27-3_zps5cbc9072.jpg

Kanske är på helt fel nivå i ridningen för att bidra med bilder här egentligen, men skadar gör det ju i alla fall inte :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka