Sv: Slasktråd för Rollkuren
Raderat....
Raderat....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad är det då?!
Du menar alltså att det är halskotpelaren som "putar" ut på hästar som har en stor underhals?
Här jag förstått dig rätt nu;
Så en häst som har en utvecklad underhals, där musklerna ser ut att ha "ramlat ner från ovansidan" i själva verket inte är muskler?!
Så de finns, enligt din mening, ingen häst som kan ha stora underhalsmuskler?!
Så om en häst går i en hög arbetsform, kan den alltså inte få stora underhalsmuskler?!
Det går alltså inte att få en hästs massa i underhalsen att öka pågrund av felaktig form i ridningen?!
Det finns det säkert, men inte pga av att dom är stjärnkikare....
Men vad bra!
Vad är då problemet med att en häst går i LDR ?!
Det beror väl på vad man menar med felaktig ridning så det kan dom säkert få, men inte pga av att dom sträcker upp/bak huvudet. Det är inte fysiskt möjligt för en muskel på undersidan att ta upp huvudet, kom ihåg att det är när en muskel dras ihop/kortas som en annan sträcks. Vilken sida (ovan/under) blir lång (utsträckt) när huvudet dras upp/bak? Vilka muskler är det då som arbetar? Vad gör att en muskel ökar, vila eller arbete?
Jag menar definitivt INTE att någon skall dra ihop munnen med diverse remmar. Hästen gapar en del trots att den har rem under bettet. Hade remmen inte varit där hade den gapat stort. Hästen hänger ju i tyglarna. En anledning kan vara att den vill slippa bära huvudet i den obekväma positionen som ryttaren har skapat.Hahaha!
Du menar att jag ska dra ihop min hästs mun med diverse remmar ? De låter ju otroligt behagligt för den...Hur var det här med att hästen ska få röra på munnen?!
Med risk för att bli tjatig, men DÅ arbetar verkligen underhalsens muskler, eller hur? Sen är det ju inte själva formen i sig som är "skadlig", utan HUR det utövas, långa långa stunder i samma position och sammandragen underhalsmuskel, vilket leder till utmattning...
Hoppar in lite nu efter att ha följt tråden ett tag.
Enligt min erfarenhet är det just "stjärnkikarhästar" som får underhals, de stretar mot tygeln och spjärnar emot uppåt. Detta verkar relativt vanligt på hopp-ponnyer, då de drar upp huvudet för att kunna ignorera tyglarna och fortfarande dundra på framåt. Även en ridskolehäst som gärna "försvann" uppåt hade underhals.
Seriöst människa .
Läs . Det är redan redovisat.
Bilden igenSnacka om att bakgrunden på denna bilden lutar... Men jag fattar inte öronspottkörtelsnacket? Menar du att den sväller för noshrimman? Jag ser det fortfarande inte.
Och ser många med svullen körtel som varken haft noshrimma eller gått bakom lod i hela sitt liv. Fattar ingenting av vad du vill få fram här.