Slasktråd för Rollkuren

Sv: Slasktråd för Rollkuren

Som du säger tror jag hon kan (borde) komma upp åtminstone lite mer i ryggen och manken än hon gör med mig. Dock lite svårt att avgöra också då hon inte har så bra fysiska förutsättningar, dessutom har jag aldrig sett henne ridas av någon som är riktigt duktig. Så jag vet inte hur bra hon arbetar nu i jämförelse med hur bra hon hade kunnat arbeta med en bra ryttare.

När jag inte lägger ner henne som här så är nosen mer framme :)

Fast skillnaden är att lång och låg inte är en arbetsform ö.h.t.....

Vad menar du? Tycker du inte att hästen kan arbeta i den formen? För mig är det en arbetsform. Det är viktigt att hästen använder sin kropp och arbetar på rätt sätt. Om hästen inte arbetar och använder sin kropp rätt är det inte lång och låg för mig, men vi kanske har olika åsikter om vad det är? Jag tycker det är bra att variera formen och att lång/låg fyller en viktig funktion. Där får hästen sträcka ut sin överlinje ordentligt. Sen kan man ju variera hur lång och hur låg hästen är förstås. Det finns ju mängder av variationer och man anpassar efter hästen och vad den behöver.

Jag inser att jag inte hinner med att hänga med i den här tråden. Jag är inne för sällan och det händer mycket här.
För min del så tänker jag att det verkar pratas om både rollkur, hyperflexion och att hästen är lite bakom lod. Det är ju inte samma sak precis.
Personligen kan jag inte hitta en enda anledning till att använda mig av hf, rollkur eller LDR. Det finns ingen vinst i det för mig eller för hästens träning och jag tror inte alls det är bekvämt för hästen att gå med nosen i bringan. Jag tycker det går att variera formen mycket ändå óch få de positiva effekter av variationerna, utan att använda dessa metoder.
Men sen pratas det även en del om att hästen får nosen lite bakom.
Om resten av hästen arbetar bra så gör jag ingen affär av att den skulle hamna lite bakom ibland. Det hänger ofta ihop med bristande styrka och brukar rätta till sig av sig själv. Inget att hetsa upp sig för tycker jag. Det viktiga är att man tittar på hela hästen och ser till att den arbetar rätt med resten av kroppen. :)
Nu har jag lämnat min åsikt och jag tror jag lämnar tråden nu. Det var lite för mycket tjafs för min smak.

Senast ändrad:

Som du säger tror jag hon kan (borde) komma upp åtminstone lite mer i ryggen och manken än hon gör med mig. Dock lite svårt att avgöra också då hon inte har så bra fysiska förutsättningar, dessutom har jag aldrig sett henne ridas av någon som är riktigt duktig. Så jag vet inte hur bra hon arbetar nu i jämförelse med hur bra hon hade kunnat arbeta med en bra ryttare.

När jag inte lägger ner henne som här så är nosen mer framme :)

Jag anar att hon är lite överbyggd bak. Stämmer det?

För mig är lång och låg mer en form där hästen slappnar av, t.ex. efter ett arbetspass. Inte en form där man kräver något egentligt arbete av hästen. Även om den så klart inte får falla isär, den ska ju fortfarande hålla ihop och kliva på bakifrån.

Jag inser att jag inte hinner med att hänga med i den här tråden. Jag är inne för sällan och det händer mycket här.
För min del så tänker jag att det verkar pratas om både rollkur, hyperflexion och att hästen är lite bakom lod. Det är ju inte samma sak precis.

Om resten av hästen arbetar bra så gör jag ingen affär av att den skulle hamna lite bakom ibland. Det hänger ofta ihop med bristande styrka och brukar rätta till sig av sig själv. Inget att hetsa upp sig för tycker jag. Det viktiga är att man tittar på hela hästen och ser till att den arbetar rätt med resten av kroppen. :)

Precis! :bow:
Och det har många av oss tjatat om måååånga gånger nu.

Ja för han själv lär inte kunna uppfylla den önskan...

Den här är från hans hemsida.. han tycker alltså detta är bra! Han har dessutom själv valt ut denna från säkert hur många bilder som helst..

image.php

Traven är rejält på bogarna.. oren och obalanserad så det skriker om det...
Jag menade att tuaphua själv måste ta sig till den plats där P Karl undervisar och/eller rider för att hon skall kunna se just honom rida en ökad trav med korrekta bakben. Det förstod nog du också.

Även solen har fläckar. Hästen har inte parallella diagonaler och det är lika fel oavsett vem som rider.

En bärig rygg kan inte vara mjuk....

Beror ju på hur man definierar ordet mjuk.
När man palperar hästens rygg ska den vara mjuk. När hästen inte arbetar måste muskelspänningar vara borta.
När hästen arbetar ska ryggen vara elastisk. Den ska vara rörlig. Den ska arbeta i ett utsträckt läge- inte vara ihopdragen och hård.

Men visst- det kräver mer lösgörande jobb att kunna ha en elastisk och ändå stark rygg jämfört med en stark och stum rygg. Därav skiljer sig våra tankar totalt.
Naturligtvis skall hästen inte någonstans ha några muskelspänningar som den inte behöver.

Nja, jag håller inte med dig om att ryttaren skall sitta någon längre tid på en hästrygg som är utsträckt.

För att kunna lyfta framdelen måste ryggmusklerna dra ihop/spänna sig sig. Om inte ryggmusklerna spänns kan framdelen inte lyftas. (Det hjälps inte hur mycket bukmusklerna jobbar.)

Nej, man betecknar inte lång och låg som en arbetsform.

att man använder den är ju för den skull inte inkorrekt. Men nej, det är ingen arbetsform utan endast syftet att sträcka ut ryggen, vilket sen främjar det verkliga arbetet dvs arbetsformen. Ryggen arbetar inte i lång och låg, den slappnar "bara" av.

Ja, precis! Jag hade kunnat ge mycket för att få hennes sits och mjukhet. MEN med mer energi. Sedan tycker jag att just slappa bakben är lite av ett svenskt fenomen. Inte alla givetvis, men många, och även på elitnivå, har lite för oengagerade bakben.

Jag gissar att det är de sega bakbenen som gör att betyget minskar också för t.ex. T. Men att just mjukheten och harmonin premieras.
Den brist på energi och de sega bakben som du skriver om kan ju bero på att hästen tappat framåtbjudningen för att den ridits med en felaktig, bakåtverkande hand.

Det är inte så att hennes hästar tappar framåtbjudningen, det är inte det som de handlar om, det handlare om att hon rider lite för harmoniskt ibland, det blir väldigt fint och prydligt men fattas det är sista lilla trycket. ( som hon får till ibland)

Men den energin som vi pratar om har inget med själva bjudningen att göra..

*kl

Ett litet tillägg eftersom vissa, ingen nämnd ingen glömd, verkar vara av åsikten att man inte rider tävlingsdressyr idag utan att dra i stången för fulla muggar och att man drar in snoken bakom lod i tid och otid. Filmen har inte med RK att göra, men eftersom stor del av diskussionen handlar om ryttare som inte rider enligt det systemet så är jag mycket nyfiken om åsikterna om detta ekipage:

https://www.youtube.com/watch?v=5mLNOQGS-tg

Tänkte svara men såg att du formulerat det hela bra. Att bakbenen är lite "sega" beror knappast i det fallet på att hon att håller emot utan mer på att det är "för prydligt". Undrar om hon får till mer tryck på träning?

Den brist på energi och de sega bakben som du skriver om kan ju bero på att hästen tappat framåtbjudningen för att den ridits med en felaktig, bakåtverkande hand.

Du är väl medveten om att starkt (och insinuant) kritiserar en ryttare som är känd för sin otroligt mjuka ridning?

Skulle jag kommentera dina bilder Miedo med avseende på en stretching/lägga ner form så tycker jag nog att hon skulle behöva vara ännu lite lägre. Tycker det ser ut som en lite mitt-emellan form, men hon ser avslappnad ut :)

Nu ger jag mig in här mot bättre vetande, men när jag rider "LDR-ish" har jag mer hästen i denna formen:
Nu visar de här bilderna absolut inte vad jag tycker är "perfekt" på något sätt, jag vet själv vad jag tycker brister i dessa bilderna.

Samt en inte bakom lod-bild, för det viktiga är ju som sagt variationen...

Jag kan läsa och vet därför vilken tråd jag har postat i, men tack för din "varning" ;) (trodde dock den kretsade mer kring hästens form och hur hästen påverkas av formen, än om ryttaren)

Om det nu det som visas på bilderna är på tok för låg nivå enligt dig/andra så får man väl ignorera dom då.
Tråden handlar mest (förutom alla gliringar och liknande) om hur man rider, ffa om ridmetoden rollkur och för-/nackdelar med att rida så att hästen har nosen bakom lod.

Nej, jag menade inte alls att det var för låg nivå. Flera har blivit upprörda över att deras bilder har blivit kommenterade oavsett om det varit positiva eller negativa kommentarer.

Jättetrevligt att se någon rida med stångtygeln så lös tycker jag! Hästen var ju verkligen supersnygg också :d

Men oj vad hennes sits sved i mina ögon, viker sig i midjan och får axlarna på olika höjd, kutar och tittar ner... gah. O_o

För övrigt undrar jag när medaljerna delas ut till er som helt obegripligen orkar fortsätta försöka "diskutera" ämnet! :eek:

...
Personligen kan jag inte hitta en enda anledning till att använda mig av hf, rollkur eller LDR. Det finns ingen vinst i det för mig eller för hästens träning och jag tror inte alls det är bekvämt för hästen att gå med nosen i bringan. Jag tycker det går att variera formen mycket ändå óch få de positiva effekter av variationerna, utan att använda dessa metoder.
Nu har jag lämnat min åsikt och jag tror jag lämnar tråden nu. Det var lite för mycket tjafs för min smak.
Tråkigt att du lämnar tråden pga för mycket tjafs. Jag har förstått att du inte är den första. Tidigare har trådar där liknande ämnen diskuterats också stängts av för mycket påhopp och tjafs. Jag undrar vad det är som upprör så.
Tack för dina inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka