Slasktråd för Rollkuren

Sv: Slasktråd för Rollkuren

Nä jag håller med.. det är ju knappast uppbyggande i längden att rida omkring i lång och låg , tvärtom! Förstår inte heller det missförståndet att det skulle vara en arbetsform?

Men det är väl en ganska vanlig åsikt att hästen " jobbar" med
Ryggen när den är lång och låg. Eftersom det rekommenderas till hästar med ryggproblem tänker man ju lätt så! Inte så många ids förklara för folk när ryggen jobbar och när den "vilar".
En sak som jag hört och tycker stämmer bra är att för att få hästen att stretcha ut ryggen måste den känna ett behov av det- alltså jobbat med musklerna. Så en bra stretch är ett bevis på ett bra jobb.
Innan jag hörde det trodde jag att det var ett självändamål att rida hästen i en låg form för att stärka ryggen.
Kl
Tycker by the way att det är så intressant med hästens form, synd att de enda diskussionerna i ämnet blir ... ja... Som de blir... Brukar kunna dyka upp nåt nyttigt efter ett tag ändå så jag hänger kvar ;-)

Precis.. man börjar ju i en lång och låg form för att ryggen ska kunna slappna av först innan man börjar rida upp hästen i formen, men något arbetsläge blir det ju aldrig. Likaväl som man lägger ner hästen mitt i passet för att sträcka ut ryggen.

En sak som jag hört och tycker stämmer bra är att för att få hästen att stretcha ut ryggen måste den känna ett behov av det- alltså jobbat med musklerna. Så en bra stretch är ett bevis på ett bra jobb.

Jag tycker också att detta stämmer. Man kan ju även använda denna form som en check mitt i passet. (Såg nu att Fio redan svarat det...)

Då vet du kanske att man brukar bevisa att något är ofarligt, dvs. inte skadligt, INNAN det är tillåtet att använda - inte det omvända. Rollkur/HF/LDR används utan att det finns bevis för att det är ofarligt.

Jag är emot Rollkur/HF/LDR, MEN även jag måste ifrågasätta dina påståenden.

Det du ovan beskriver -att man brukar bevisa att något är ofarligt innan det får användas - gäller INTE i hästsporten. Det du refererar till används inom läkemedelsframställning och möjligen biltillverkning.

Däremot, vill du ha en bevisat effektiv behandlingsmetod av vissa produkter/metoder inom humanvården så måste omfattande studier göras som styrker att de dels ger effekt, och dels registrerar biverkningar.

kalla-det-vad-du-vill-även-benämnt-som-rollkur är en Träningsmetod, inte en behandlingsmetod.

Det ligger snarare på de som motsätter sig denna metod, och djurskyddet, att BEVISA att den de facto har allvarliga och bestående negativa effekter.

Som exempel, viss typ av blistring och barrering har förr i tiden blivit bannlysta som tränings/effektiviseringsmetoder just pga de negativa effekter de förde med sig.

Har läst tråden utan att ens orka göra inlägg men jag skulle vilja ha svar på några frågor:

Tycker du verkligen att man borde rida på hästar överhuvudtaget? Med tanke på att 98% av alla ryttare rider sina hästar bakom lod alt. framför lod med sänkt rygg.

Tror du på allvar att alla hästar som går bakom lod är tvingad till det och försöker undkomma något annat som är obehagligt?

Finns det någon film eller bild eller något som du skulle kunna länka till där man kan se hur du vill att det ska se ut. Jag fattar ju hur du vill att det ska vara men jag skulle vilja ha en bild på något som du tycker är bra. Så att man kan förstå vad du menar.

Jag kan inte för mitt liv fatta hur en häst som går bakom lod kan likställas med RK/HF.

Ja, som sagt, intressant att se vad andra läser in- jag läser inte alls mackans inlägg som du gör utan "Inte biggan" som en förlängning på meningen innan om Mideo och då får det enhelt annan innebörd som du inte behöver gå i taket för .....

Jag går inte i taket. jag tyckte bara det var tråkigt att hon tog med mig där när hon pratade om passivt aggressiva kommentarer. jag har verkligen inte varit det minsta upprörd.
Så här stod det och jag tycker inte jag resonerat på ett fult sätt alls. Och nej. Jag är inte upprörd nu heller, men vill inte bli indragen i det tjafs som pågår i tråden. Tycker inte jag har med det att göra för jag har inte deltagit i det.
Miedo förstår jag öht inte varför du försöker använda som ett slag verktyg i din passiva aggression . Inte biggan heller . Riktigt fult !

Senast ändrad:

Du har verkligen inte varit otrevlig på något vis, eller upprörd. Och jag tror inte det var så Mackan menade heller. Men jag tror att Mackan reagerade på Brilles sätt att skriva sina svar till dig och Miedo där Brille insinuerar att h*n utsätts för påhopp och gliringar. Och det är ganska fult, i synnerhet som Brille själv är en minst lika god kålsupare som andra.

Men nu sluttjafsat och åter till tråden :)

Nu har du nog totalt läst galet :(
Ginnies har läst som jag avsåg .

Ang lång och låg så nej - det är ingen arbetsform som sagt . Hästen arbetas inte utan formen används som avsträckare i arbetet för att främja arbetet . Det är inget jag personligen anser , det är helt etablerat .
Jag har redan skrivit vad jag anser och för mig är det en form av arbete för hästen. Hästen kan inte välja själv hur den ska röra sig/använda sin kropp utan ryttaren vill att den ska arbeta med aktiva bakben, bära upp ryttaren (pilbågen), sträcka ut sin överlinje ända fram till bettet i en god balans. Det är det arbete som krävs av hästen då. Jag har aldrig stött på någon som varit av annan åsikt, varken ryttare eller tränare, så därför tror jag fortfarande att vi helt enkelt pratar olika språk, men egentligen menar samma sak. (helt etablerat precis som du skrev).

Jag har läst igen och så här skrev du:

Miedo förstår jag öht inte varför du försöker använda som ett slag verktyg i din passiva aggression . Inte biggan heller . Riktigt fult !
Jag blev förvånad för jag tycker inte jag diskuterat på ett fult sätt.

Men Mackan menar ju att Brille använder dig och Miedo på ett fult sätt. Ingen kritik mot dig alltså. Eller så fattar jag det som.

Nä jag håller med.. det är ju knappast uppbyggande i längden att rida omkring i lång och låg , tvärtom! Förstår inte heller det missförståndet att det skulle vara en arbetsform?

Men vem har sagt att det är en form som man ska rida omkring i hela tiden? Det är ju en form som används ofta i början av ett pass, som variation under ett pass (korta bitar då) och som avslutning på ett pass. Stretchar muskulaturen. (och den form som man oftast rider unghästar i i början, remontform kallas den ju också, eller kallades den oftare för många år sedan).
Det är ju verkligen inget nytt:)

Men Mackan menar ju att Brille använder dig och Miedo på ett fult sätt. Ingen kritik mot dig alltså. Eller så fattar jag det som.

jag kanske är lite trög:D som inte uppfattade det så. Ber om ursäkt då. Men jag kan ju påpeka att jag inte svarade på det som Brille skrev till mig och det finns ju en anledning.:)

Jag går inte i taket. jag tyckte bara det var tråkigt att hon tog med mig där när hon pratade om passivt aggressiva kommentarer. jag har verkligen inte varit det minsta upprörd.

Då de flesta verkar fatta som jag gjorde och som mackan menade så kanske det är du som , citat dig själv, läser in lite fel.
Det var inte alls vad jag kunde läsa och jag blev förundrad över hur olika människor kan tolka/uppfatta en text.

Tycker du verkligen att man borde rida på hästar överhuvudtaget? Med tanke på att 98% av alla ryttare rider sina hästar bakom lod alt. framför lod med sänkt rygg.

KL, inte riktat direkt till dig.

Jag tycker faktiskt att det är vanligare med sänkt, låst rygg med Brilles variant, "nos alltid framför lod, oavsett " än bland de som tillåts runda sig i formen och länga ryggmuskelaturen.

Förklara hur du menar att underhalsmuskeln växer när hästen leker stjärnkikare. En muskel växer då den arbetar. På vilket sätt MENAR DU att underhalsmuskeln arbetar i sådan omfattning när den lyfter huvudet att den blir större?

Tja, en muskel kan bli förstorad om den spänner emot också.:meh:

Det beror väl på vad man menar med felaktig ridning så det kan dom säkert få, men inte pga av att dom sträcker upp/bak huvudet. Det är inte fysiskt möjligt för en muskel på undersidan att ta upp huvudet, kom ihåg att det är när en muskel dras ihop/kortas som en annan sträcks. Vilken sida (ovan/under) blir lång (utsträckt) när huvudet dras upp/bak? Vilka muskler är det då som arbetar? Vad gör att en muskel ökar, vila eller arbete?

Konstigt är att de man ser som rids med huvudet högt jämt och får underhals av det-om de jämförs med bra ridet hästar så får de bra ridna aldrig samma utseende på underhalsen även om de tar upp huvudet lika högt tillfälligtvis ex i hagen-varför drabbas inte de av den där icke muskulära utbuktningen??

Då de flesta verkar fatta som jag gjorde och som mackan menade så kanske det är du som , citat dig själv, läser in lite fel.

Ja jag förstår ju att jag uppfattade det hela fel, men jag har läst om texten flera gånger och kan fortfarande inte läsa ut något annat`(liksom mina arbetskamrater), så det är kanske inte så konstigt. Men jag gissar att det hänger ihop med mycket som sagts/skritits i tråden tidigare och eftersom jag inte hängt med hela vägen kanske det är orsaken till att jag inte förstod detta.
Tur att man kan reda ut missförstånd i alla fall:)

Men alltså jösses..... kan du inte bara leva med att konstatera att du uppfattade det fel, om dina arb kollegor gjorde det också kan ju inte jag ansvara för, och jag tycker knappast heller att min svenska var på ngt sätt särskilt märklig ang. hur jag skrev?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka