Slasktråd för Rollkuren

Sv: Slasktråd för Rollkuren

Det är ju inte ens alla dressyrtränare som anammar det här, så det är ju inte alla dressyrhästar som tränas med halsen böjd och nosen in, alltså kan det ju inte ha med enbart användingsområdet och "luft i gången" att göra heller.

Fast ditt exempel på bra ridning visar ju hur dålig gången blir när hästen inte är loss eller ihopkopplad för 5 öre, otaktmässig, släpper bakben och det har ju inget att göra med att hästen varit otam när ryttaren fick den som du insinuerar utan det är helt enkelt dålig och fel upplägg av ridningen.

Fast ditt exempel på bra ridning visar ju hur dålig gången blir när hästen inte är loss eller ihopkopplad för 5 öre, otaktmässig, släpper bakben och det har ju inget att göra med att hästen varit otam när ryttaren fick den som du insinuerar utan det är helt enkelt dålig och fel upplägg av ridningen.

Om det nu skulle vara så och inte bero på att hästen inte har dom kvaliteterna öht, så har det ju knappast med bakom lod ridning att göra så fall, eller kanske ändå, hästen i film nr 2 är ju bakom lod mestadels ju. I det skenet så styrker dessa filmer min sak i sånt fall. Det är ju ändå inte en tränare eller ridstil som jag själv anammar egentligen, även om jag tycker det är trevligare och mer fysiologiskt riktig än andra filmer som varit uppe till diskussion.

Jag kan bara svara för hur jag gör. Men IOM att jag byter varv så ofta, ger pauser etc så rider jag inte med samma muskler aktiva.

Varför man rider så tyckte jag framgick i inlägget.
Det är inte bara stretch. Det är att lära hästar att inte använda vissa muskler alls.

Och nej, det är inte exakt samma sätt westernhästarna tränas på.
De gör grundstadiet av det. Inridningsfasen brukar vi kalla den.
Sen börjar man skola mot den typ av samling en dressyryttare vill ha. Och förädlar gångarterna med mer lyft och sväv och gung.
För mindre slitage i isättningen bl.a.

Nej, jag tror inte heller du rider lika ensidigt som man ser på filmerna, inte utifrån hur jag tolkar dig i andra diskussioner där det framkommer hur du träna i alla fall.

Men jag utgår ifrån det jag sett på filmer som legat uppe till diskussion tidigare. Det är DET jag ifrågasätter främst. Vill man rida bakom lod och varierar det, på riktigt då så att huvudet får komma fram framför lod så att underhalsmusklerna får vila mellan varven, inte var 10-20 minut då, utan kanske varje, varannan minut eller oftare. Ja då kommer det i en helt annan dager. Det är fortfarande inte en metod/form/hals-/huvudposition som jag själv skulle träna på, men är man beredd att ta dom riskerna det innebär för att kanske undvika andra problem som man uppfattar större och inte har verktyg till att lösa på annat sätt, ja då må det väl vara hänt. Det är inte DET som jag vänder mig emot, utan detta metodiska nötande långa stunder i taget som jag undrar om folk verkligen förstår vad det innebär för hästen.

Sen kan jag tycka att argumenten för denna metod är något svaga, då det sen visar sig att huvudet hamnar just bakom lod för det mesta även sen på högre tävlingsnivå. Men då är det just argumentet jag ifrågasätte.

Sen angående olika inriktningar, nej när grunden är lagd så fokuserar man på olika saker, men det jag försöker påvisa är att denna/dessa metod(er), bakom lod/LDR/HF, utövas även av "westernryttare" så det har kanske inte med just "olikheterna" att göra.

*KL*

Snälla, ge er. Det är OK att kritisera ridstilar och träningsmetoder. Det är till och med OK att anse dem skadliga och helt fel. Det är däremot inte OK att kalla varandra för idioter och andra skymford och det är definitivt inte OK att avslöja andra användares namn.

Hälsar Tulip, moderatorn

Nu har detta inget med dej att göra för jag tycker du är en bra moderator. Men jag tycker efter åren här att det går mycket snabbare att bannas för kritik av ridstilar än personangrepp. Detta som brille gör upplever jag som grovt men hon tycks gå lös och ledig...

Bara reflektion för jag har lagt märke till detta många gånger att personangrepp tycks vara mindre allvarligt än kritik av i alla fall vissa ridstilar som tycks ha nåt slags fridlysning över sej...:meh:

Och du Fiador har ännu inte svarat på min fråga ett par sidor bakåt:

VAD är det du inte gillar i ridningen i klimkefilmen? Jag frågar för att jag är uppriktigt intresserad av vad i all världen du kan mena?

Det behöver du faktiskt förklara!

Om det nu skulle vara så och inte bero på att hästen inte har dom kvaliteterna öht, så har det ju knappast med bakom lod ridning att göra så fall, eller kanske ändå, hästen i film nr 2 är ju bakom lod mestadels ju. I det skenet så styrker dessa filmer min sak i sånt fall. Det är ju ändå inte en tränare eller ridstil som jag själv anammar egentligen, även om jag tycker det är trevligare och mer fysiologiskt riktig än andra filmer som varit uppe till diskussion.

Inkluderar du även Klimkefilmen i detta? Förklara då på vilket sätt du resonerar?

Du har alltså ändrat dig nu ...du tycker inte längre att det som visas är bra?

Men fio, du är inte lite desperat nu va? Du är väl den första att framhålla att jag, som cowhorse-ryttare, faktiskt inte rider dressyr. Är det cowhorse ridning som visas på filmerna tror du?

Den först filmen lade jag ut i en diskussion som handlade om "kontakt med hästens mun vs långa tyglar", för att visa just exempel på hur man kan variera formen i det avseendet. Att man inte behöver rida runt med korta tyglar och nosen in hela tiden. En trevligare ridning jämfört med dom andra filmer som kom upp i diskussionen.

Sen är det vanliga mediokra hästar på filmerna, sån som du och jag lullar runt på och/eller tom med sämre förutsättning än dom hästar vi har råd att lulla runt på, inga 100 miljonerkronors hästar alltså, och då finns där en och annan skavank. I film nr två är det dessutom en häst som filmskaparna har fått gratis, en problemhäst, som visas. Det vet jag för det står i beskrivningen.

Så vad är det du vill få fram, att allt det jag skrivit och visat och som handlar om muskler, fysikens lagar, mekaniken jaa helt enkelt fysiologi och träningslära, det fallerar pga dessa filmer? Så utomordentligt fånigt. Har du inga riktiga argument?

Bara för att det är en vanlig medioker häst betyder det inte att den inte kan gå i korrekt form, om den är en problemhäst eller med dålig exteriör spelar ingen roll. Jag är definitivt ingen expert på hästars exteriör, men kan inte se att den hästen skulle ha några allvarliga problem att arbeta korrekt, Har sett hästar med betydligt värre exteriör arbeta i riktigt fin form, inga 100 miljonershästar där inte.

Att det är en problemhäst är heller ingen ursäkt, det framgår inte vad exakt som var problemet, det kunde lika gärna vara något som inte påverkade själva ridningen alls. Det sår bara att de inte kunde leda den, och kan man inte leda hästen är det ju rätt svårt att hoppa upp på den. De verkar även som om de tycker att hästen blivit "botad", och att de har tränat henne de senaste 2-5 åren.

Tycker heller inte att det ser särskilt harmoniskt ut, hästen ser rätt oengagerad ut och man ser tydligt att den inte orkar piruetten alls, den mer häver framdelen upp och åt sidan. Att det är långa tyglar tycker jag inte är bra heller på den här filmen då hon ändå gör små ryck då och då, då blir det ändå inte mjukt och trevligt.

Och det är samma häst på båda filmerna.

Jag håller med.. fattar inte heller vad det där hade med saken att göra :p

Du har alltså ändrat dig nu ...du tycker inte längre att det som visas är bra?

Nej jag har inte ändrat mig, jag tycker fortfarande att denna film visar den variation som saknas i LDR och en mer logisk väg från stretch/avslappning och grundform till arbete och mer samling utan att nosen måste vara innanför hela tiden. Här är en länk till mitt inlägg.

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=15677549&postcount=196

Jag har aldrig hävdat att det här är någon särskild nivå på ridning, utan bara hänvisat till ovanstående. Jag har ingen aning om vad detta är för en tränare, det är ingen tränare eller metod som jag själv anammar egentligen, men det efterfrågades en film för att förtydliga vad jag menade med variation och det här var det bästa jag kunde hitta för stunden och som inte var bakom lod hela tiden. Det är bara mer likt mitt eget tänk just med avseende på EJ bakom lod och mer variation mellan avslappning och arbete. Det är alltså inte en ridstil i övrigt som jag anammar.

Detta förtydligade jag också, flera flera gånger i den diskussionen så det borde inte komma som någon överraskning för dig.

Här är en länk till ridning som står mycket mycket närmare min egen stil och metod, men det brukar ni ha så otroligt svårt att ta till er, så då försökte jag hitta något som låg er nämare men ändå inte var bakom lod...

http://www.youtube.com/watch?v=Gn9vp_Gx9XA&list=UUuCFzYmGJnYSSPjTCbyeQNg

Och du Fiador har ännu inte svarat på min fråga ett par sidor bakåt:

VAD är det du inte gillar i ridningen i klimkefilmen? Jag frågar för att jag är uppriktigt intresserad av vad i all världen du kan mena?

Det behöver du faktiskt förklara!

Nej det behöver jag faktiskt inte, ni försöker bara dra iväg på villovägar nu, men det betet nappar jag inte på. Jag har redan förklarat att jag inte är intresserad av att gå in djupare på det, jag har inget intresser för det alls.

Fast förlåt, men nu kan jag inte hålla mig - På din avatar har du en häst som ser ut att utföra ett slide stop. Hur fasen kan du sitta och ondgöra dig över LDR som inte anatomiskt riktig när du ser slide stops (som ju sliter något alldeles vansinnigt på hästkroppen) som nån slags förebild?

Fast förlåt, men nu kan jag inte hålla mig - På din avatar har du en häst som ser ut att utföra ett slide stop. Hur fasen kan du sitta och ondgöra dig över LDR som inte anatomiskt riktig när du ser slide stops (som ju sliter något alldeles vansinnigt på hästkroppen) som nån slags förebild?

Nej det är inte slidestop, slidestops kräver speciella slideskor och underlag och utövas på speciella tävlingar, min avatar föreställer en traditionell vaquero som förbereder en vändning...

Nej. Skulle gissa att det blev lite svårt, helt enkelt.

Jag tycker faktiskt inte det är minsta konstig fråga då klimkefilmen visar riktigt bra ridning i de flestas ögon, även de som inte gillar tävlingsdressyr, så brukar de gilla ridningen på den filmen. Det är helt enkelt hög kvalitet.

Antar att du måste säga emot allt som inte dina meningsfränder för fram, mera prestige än sakfråga s a s?
Ryttaren som du la in som trevlig ridning vill du inte längre kännas vid, men det kan jag förstå faktiskt. Inte någon förebild direkt. Bra att du insett det i alla fall.
Om hästen varit så illa däran som du säger så är det väl ännu konstigare att kräva rörelser som den inte är i närheten av att klara av?

Filmen med cowboyhästen är trevlig. Jättefin häst men det är ju inte ens en form som är i närheten av vad som krävs i tävlingsdressyr. Den formen skulle få samma poäng som en häst som går bakom lod i de lägre klasserna, typ 6. Men i högre klasser som kräver mer samling och högre form så tror jag knappast man skulle komma dit under hästens livstid om man tränade på det sättet han rider.

Klipper in det här igen eftersom du inte ens kommenterat det:

Jag fattar vad du säger och det är det optimala för alla att rida i lod men det är svinsvårt med samling, ryggverksamhet och bra bakbensaktivitet det måste du väl ändå förstå?

Det är viktigare att bakbenen är med och att ryggen svingar än att nosen är i lod om man måste välja. Annars står man med en häst med ryggont och kotledsinflammationer.

Kl

Jag undrar lite : på de flesta övriga forum på bukefalos utom Dressyr finns en nålad moderator tråd för vad som är generella guidelines för just det forumet . Det fanns även här på Dressyr tidigare , och framför allt under tiden då AR dressyr hade ett eget forum . Regelverket påtalade då att "om man ansåg att överlag det mesta med respektive disciplin var fel " så skulle man överväga att man inte hörde hemma på det forumet .

Vad har hänt ang det ? För mig är det absurt att hoppa in på ngt forum vara disciplin jag avskyr generellt oavsett vad som diskuteras under det disciplin forumet och börja härja ?

:up:
Man blev t o m bannad för att man då var otrevlig.

Där kunde de ifrågasatta inte ens komma med vettiga argument, vilket nu har skett i otaliga trådar.

t o m totilastråden fick förstöras:banghead:

Kl

Jag undrar lite : på de flesta övriga forum på bukefalos utom Dressyr finns en nålad moderator tråd för vad som är generella guidelines för just det forumet . Det fanns även här på Dressyr tidigare , och framför allt under tiden då AR dressyr hade ett eget forum . Regelverket påtalade då att "om man ansåg att överlag det mesta med respektive disciplin var fel " så skulle man överväga att man inte hörde hemma på det forumet .

Vad har hänt ang det ? För mig är det absurt att hoppa in på ngt forum vara disciplin jag avskyr generellt oavsett vad som diskuteras under det disciplin forumet och börja härja ?

Jag kan ju bara svara för mig (och det är ju Tulip som är huvudmoderator här) och varken hoppning eller fälttävlan har ju någon sådan riktvisning.

Jag tycker inte det är nödvändigt, vi är väl till största delen vuxna människor som väl kan välja våra diskussioner?
Vill man inte diskutera med folk man inte anser har kunskaper och/eller intresse av det de diskuterar så tycker jag att man kan låta bli. :)

edit: Vid en snabbkoll så hittar jag ingen sådan tråd på något av tävlings/grenforumen?

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka