Slarvig liten gubben..

Men det hänger ju på att man ligger på samma nivå eller har pratat ihop sig om en nivå.
Ja jag skulle inte fixa att leva tillsammans med någon där vår nivå är så olika att vi inte kan komma överens på ett sätt som båda känner sig tillfreds med. Precis som att jag inte vill kompromissa mig olycklig på andra saker i livet heller..

Jag har inga problem med att ställa all disk i diskmaskinen och tvätta all tvätt eftersom att sambon gör så mycket annat.
Lagar mat till oss varje dag t.ex.
Han ser t.o.m. till att jag har matlåda när han är borta på dagarna.
Och ja, jag är otroligt bortskämd.
Ja det får ju stå för dig om du tycker att det känns bekvämt. Jag gillar inte riktigt när man har sina "områden" utan föredrar att man mestadels hjälps åt med det mesta.
Jag tycker dessutom att de flesta förhållanden där man resonerar som du tenderar att fasta i klassiska roller på ett eller annat sätt i alla fall.

Om någon part vill ha disken stökad på ett visst sätt och väldigt omedelbart så är det klart att denne får ta största ansvaret för att så sker. Så då blir det naturlig övervikt åt dens håll, eftersom denne har sina specifika och starka önskemål.
Jag tycker nog inte att det är så självklart. Men framförallt så vill jag inte leva i en relation där man har sysslor uppdelade på det sättet utan vill leva med någon där det faller sig naturligt att man hjälps åt för att båda ska vara nöjda.

Vad gör du av byxor, koftor, stallkläder, arbetskläder och annat då? Tvättar du allt efter engångs användning. Jag använder underkläder en dag bortsett från bhar som används flera dagar. Linnen, t-shirts används flera dagar, koftor tvättas sällan (ull mår inte bra av att tvättas ofta utan ska vädras) och jeans och kjolar används någon vecka innan tvätt. Men sen har jag oftast inte samma uppsättning kläder flera dagar i rad utan varierar. Jag har också ganska många lager på mig (kallt på kontoret), så jag har linne, tshirt, kofta och sjal/halsduk på överkroppen tex.
Nu vet jag att frågan inte ställdes till mig men..
Det är ju inte så svårt att ha förvaring för det mesta?
Stallkläder skulle jag aldrig låta ligga i högar i hemmet, då lär det ju lukta häst ganska fort.. Jag har stallkläder i plastbackar i en garderob, både rena och använda.
Och andra kläder som är använda men fortfarande så rena att de kan användas igen tycker jag gott kan åka tillbaka till garderoben :)

Appropå kläder på golvet.. Det funkar verkligen inte hemma hos mig, då är de direkt fulla med hundhår :o
För att inte tala om att min hund har en grej för använda trosor.. :meh:
De kan ju hamna på golvet tillfälligt när man ska ligga tex, men då plockar jag alltid upp dem direkt efteråt och försöker skaka bort all jäkla päls :D

Bor du i bara ett rum?
Jag går liksom ut ur sovrummet när jag inte sover, så jag ser ju inte egentligen hur det ser ut.

Ja det gör jag. Men prydnadskuddar gör ju att ett helt sovrum ser mycket mer mysig och ombonat ut. Den stora varianten av kuddar ska det vara, inte de som tanter har.

Jag tycker dessutom att de flesta förhållanden där man resonerar som du tenderar att fasta i klassiska roller på ett eller annat sätt i alla fall.
Det är ingen risk med det hos oss.
Vi har så mycket eget för oss och har genom åren turats om med att t.ex. hålla varandra med bostad.
Efter 16 år så har det landat så här, det blir enklast för oss.
Maten blir godare om min sambo lagar den och han har ett behov av att få laga mat.
Jag har inte det behovet.
Jag gillar att fylla diskmaskinen vilket han är totalkass på.
Man skall inte heller göra våld på sig själv.

En liten undran..Hur mycket plockar och sorterar ni efter er respektive?
..

Inte alls.
Sambon har liknande ordningssinne som mig och vi sköter våra egna saker. Vi tvättar våra egna kläder och tar hand om tvätten efteråt (ibland lägger han in min för att han själv ska tvätta och behöver platsen). Nu har han precis studerat och varit mycket hemma - och då skött mycket av den vardagliga städningen osv. Vi har som sagt samma nivå av hur vi vill ha det och då hålls den så. Det finns mycket sällan prylar/kläder/disk framme utan det röjs alltid undan, så när det är "städ-dags" är det mest att torka av alla ytor som gäller, dammsugning osv.

Tidigare sambo var det värre med, vi hade helt olika nivå av ordningssinne och jag höll på att bli galen. Kan man kommunicera och prata om det är det ju att föredra, men jag tror att man måste tänka på att det är lika svårt för båda, både för en ordningsmänniska att leva med en som inte är lika ordningssam och för en lite stökigare person att leva med en ordningsmänniska som alltid är liiite missnöjd (eller ja, missnöjd kanske är fel ord -men ej tillfreds).

Det är ingen risk med det hos oss.
Vi har så mycket eget för oss och har genom åren turats om med att t.ex. hålla varandra med bostad.
Efter 16 år så har det landat så här, det blir enklast för oss.
Maten blir godare om min sambo lagar den och han har ett behov av att få laga mat.
Jag har inte det behovet.
Jag gillar att fylla diskmaskinen vilket han är totalkass på.
Man skall inte heller göra våld på sig själv.
Jaha, good for you.
Själv avskyr jag det mesta hushållsarbetet även om jag är bra på det, och jag skulle bli vansinnig om min partner förväntade sig att jag skulle fixa med mat eller ngt mer än han bara för att maten blir godare då. Man klarar sig fint på good enough..
Och liksom - vem "gillar" att fylla diskmaskinen? :confused:
"Jaha och vad är dina fritidsintressen? Jo du förstår jag älskar att fylla diskmaskinen! Det bästa jag vet!"
:crazy:

jag skulle bli vansinnig om min partner förväntade sig att jag skulle fixa med mat eller ngt mer än han bara för att maten blir godare då. Man klarar sig fint på good enough..
Så olika det är.
Min sambo älskar att just mata familjen.
Han har mat som intresse.
Och liksom - vem "gillar" att fylla diskmaskinen?
Jag.
Jag tycker att det är skönt att stuva undan skitig disk, trycka på en knapp och så blir det rena tallrikar med magi.

Med det så vill jag säga att det inte alls är säkert att någon känner sig tvingad att göra saker bara för att de gör sakerna.

Så olika det är.
Min sambo älskar att just mata familjen.
Han har mat som intresse.

Jag.
Jag tycker att det är skönt att stuva undan skitig disk, trycka på en knapp och så blir det rena tallrikar med magi.

Med det så vill jag säga att det inte alls är säkert att någon känner sig tvingad att göra saker bara för att de gör sakerna.
Jag tror inte att folk generellt känner sig tvingade även när de sitter fast i traditionella roller. Det blir lätt oreflekterat eller att man sitter fast så hårt att man lärt sig gilla det.
Jag vet många som påstår att de inte aaaalls har några problem med att sköta hemmet eller vad det nu handlar om. De gillar faktiskt att städa, tvätta, laga mat eller vad det nu handlar om. Och mannen i huset gillar ju att klippa gräset och meka med bilen. Klassiskt. Inte en chans att det är opåverkat och oproblematiskt.

Å jag gillar att städa. Men jag gillar annat mer.
Jag tänker på det när andra säger att dom älskar att springa. Helt obegripligt för mig. Dom suckar över när dom ska ut men tycker det är så gött när dom väl är mitt i det. Så känner jag för städning. Älskar att sortera, ställa till rätta och göra fint. När det rasslar i dammsugaren blir jag glad. Och....
Jag skulle ALDRIG slänga in saker i garderober o skåp. I mina skåp har jag ordning.

Liknande trådar

Relationer Min syster har två små barn, äldsta är 2år. Pappan är väldigt passiv och nästintill ointresserad av barnen. (Och av syrran som det ser...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 207
Senast: ekra
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 825

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka