Slarvig liten gubben..

Jag vet många som påstår att de inte aaaalls har några problem med att sköta hemmet eller vad det nu handlar om. De gillar faktiskt att städa, tvätta, laga mat eller vad det nu handlar om. Och mannen i huset gillar ju att klippa gräset och meka med bilen.
Sant.
Men det skulle inte hända oss, vi gör helst bara det som vi tycker är kul.
Och ja, det syns.
Mannen gillar inte att vare sig klippa gräs eller meka bil, och det syns också.
Jag gillar det inte heller längre.
Förr så gillade jag att meka bil men jag har ledsnat på att vara oljig och slå sönder knogarna.

Hemma hos mig och min sambo är det oftast kaos. Bekanta brukar tycka att det är ganska komiskt och tar oftast upp oss som exempel när det diskuteras skitiga hem med kaos och oordning. Vi båda tycker om att ha det fint och att var sak ligger på rätt plats.. men ingen orkar ta tag i det. Vi prioriterar helt enkelt andra saker och har accepterat att det är så.

Såg att någon skrivit "Självklart får man hitta en lagom nivå på städningen som båda kan leva med, men att slänga smutskläder på golvet?
Som civiliserad, vuxen människa lägger man väl ändå smutstvätten i tvättkorgen. Någon måtta får det väl vara?"
och jag kom på mig själv med att fnissa lite. Nja, min smutstvätt kan nog ganska ofta hamna på golv eller möbler. Ociviliserat? Kanske. Jag förstår folk som tycker att det är viktigt att hålla hemmet snyggt, men för oss är det mer värt med kärlek, tid att prata, umgås, spela tv-spel, vara i stallet och annat som förgyller våra dagar mer än städning, disk och plocka undan. Vissa orkar med allt, vi gör inte det.

Jag AVSKYR att städa.

Igår kväll kom jag på att jag förra helgen insett att jag borde tvätta köksgolvet. Det innebar dock inte att jag faktiskt tvättade golvet, förra helgen. Jag kontemplerade detta lite igår, sedan tog jag en påse Ballerina Bits Salty Caramel, ett glas Ica selection torr päroncider, tände en ljuslykta, la mig under en skön filt och kollade på Masterchef New Zealand.

Det finns ALLTID något viktigare att göra än att städa!

Jag skulle gärna ha ett sånt där supermysigt sovrum som i annonserna...... Jag har till och med ett underbart chokladbrunt stort sängöverkast i sån där quiltad sammet. Men det kräver ju att man bäddar också......... Det händer inte SÅ ofta. Det blir mest att vi slätar till täckena lite.... Ska man styla sängen också blir det mer jobb.....

Jag skulle gärna ha ett sånt där supermysigt sovrum som i annonserna...... Jag har till och med ett underbart chokladbrunt stort sängöverkast i sån där quiltad sammet. Men det kräver ju att man bäddar också......... Det händer inte SÅ ofta. Det blir mest att vi slätar till täckena lite.... Ska man styla sängen också blir det mer jobb.....
Hos mig blir det mer jobb om jag INTE bäddar sängen. Då blir den snabbare full med grus och hundhår vilket gör att jag behöver tvätta oftare. Så jag slänger på överkastet varje morgon numera, så lite jobb och så mkt vinst :D

Jag tycker nog inte att det är så självklart. Men framförallt så vill jag inte leva i en relation där man har sysslor uppdelade på det sättet utan vill leva med någon där det faller sig naturligt att man hjälps åt för att båda ska vara nöjda.

De är inte uppdelade. Det är bara det att jag tycker att man inte ska pådyvla sin partner sina egna fobier och absoluta uppfattningar. Indirekt säger du att det ska falla sig naturligt att helt anpassa sin egen person till den andres önskan. Så ser inte jag på förhållanden.

De är inte uppdelade. Det är bara det att jag tycker att man inte ska pådyvla sin partner sina egna fobier och absoluta uppfattningar. Indirekt säger du att det ska falla sig naturligt att helt anpassa sin egen person till den andres önskan. Så ser inte jag på förhållanden.
Nu förutsätter ju du att den ena personen har några fobier eller konstiga absoluta uppfattningar..
Själv är jag långt ifrån pedantiskt och väldigt chill när det gäller vad som är sunkigt eller ej. Jag har verkligen inte ett välstädat hem.. Men jag vägrar att känna mig som någon slags hushållerska i mitt egna hem utan förväntar mig att min partner tar eget ansvar samt bidrar i minst lika hög utsträckning som jag själv i det där hatade hushållsarbetet..
Och som sagt - jag skulle inte kunna leva med någon vars "standard" skiljer sig markant från min egen. Jag skulle inte fixa att leva med någon som var sjukt pedantisk och inte heller någon som är helt sunkig och aldrig lyfter ett finger hemma.
Min standard handlar liksom om att man drar fram dammsugaren ibland, plockar in sin disk i diskmaskinen, plockar ur disken om man råkar se att maskinen är klar och att man på ett likvärdigt sätt ser till att tvätt och typ matlagning sköts skapligt regelbundet. De flesta vuxna människor med sunda och jämlika värderingar tycker att "min" standard är helt ok. Har man något emot dem handlar det förmodligen om att människan antingen är sjukligt pedantisk eller omogen mansgris som vägrar ta ett vettigt ansvar i hemmet.

Jag tycker förövrigt inte att någon måste anpassa sig. Jag tänker att man får se till att leva med en person som man faktiskt funkar med..

Jag tycker förövrigt inte att någon måste anpassa sig. Jag tänker att man får se till att leva med en person som man faktiskt funkar med..

Och då kan ju en fungerande partner vara en sådan som accepterar att ni har helt olika intressen och krav på hur det ska vara, och låter dig göra på ditt vis och gör själv på sitt eget vis. Då är den sista nyckeln bara att du ska vara likadan, med acceptans för att det får vara olika. För vissa domäner kanske man måste upprätta gemensamma målbilder, men för de allra flesta bör man kunna bli överens utan att ha samma målbild, och låta den som har starkaste intresset av målbilden göra största insatsen för att uppfylla den.

Till exempel.

Och då kan ju en fungerande partner vara en sådan som accepterar att ni har helt olika intressen och krav på hur det ska vara, och låter dig göra på ditt vis och gör själv på sitt eget vis. Då är den sista nyckeln bara att du ska vara likadan, med acceptans för att det får vara olika. För vissa domäner kanske man måste upprätta gemensamma målbilder, men för de allra flesta bör man kunna bli överens utan att ha samma målbild, och låta den som har starkaste intresset av målbilden göra största insatsen för att uppfylla den.

Till exempel.
Men alltså - intressen? Det är hushållsarbete vi pratar om. Inte fritidsintressen.

Jag skulle inte kunna vara tillfreds med någon som vägrar hjälpa mig att hålla en viss standard. Så nej, ditt resonemang håller inte här.
En fungerande partner för mig är någon som livet funkar ganska smärtfritt med och där vi inte behöver kompromissa eller greja kring livets mest basala måsten..

Min blivande sambo är ordningsam som i att plocka undan
Jag är det inte .
Även om jag egentligen tycker bättre om ordning så man kan dammtorka och städa av snabbt
Men jag har problemet med organisering
Alla stora grejer och kläder mm går men sen allt småbråte
Men ska försöka fixa det innan han flyttar in.

Hos mig blir det mer jobb om jag INTE bäddar sängen. Då blir den snabbare full med grus och hundhår vilket gör att jag behöver tvätta oftare. Så jag slänger på överkastet varje morgon numera, så lite jobb och så mkt vinst :D
Vår säng ÄR redan full av grus, hundhår och katthår på morgonen när vi vaknar....... Samtliga husdjuren sover ihop med oss i sängen. Hunden är i 50 kg +-klassen och terränggående....

Jag önskar hett och innerligt att jag bodde med nån som älskar att städa och ser det som en ynnest att få ta hand om diverse prylar. En som blir hög på att torka damm.

Tyvärr tycker vi båda att det är skittrist. Badrum och köksbänk hålls efter, men köksbordet är ofta ett inferno. Jag läser så mycket hellre en bok än skurar lister. Vi har för mycket prylar eller för lite yta, så det blir mest att vi flyttar runt saker.

Men alltså - intressen? Det är hushållsarbete vi pratar om. Inte fritidsintressen.

Jag skulle inte kunna vara tillfreds med någon som vägrar hjälpa mig att hålla en viss standard. Så nej, ditt resonemang håller inte här.
En fungerande partner för mig är någon som livet funkar ganska smärtfritt med och där vi inte behöver kompromissa eller greja kring livets mest basala måsten..

Jag tycker det håller utmärkt. Vägra är långt ifrån vad jag avser. Jag tycker att städning verkar vara ett stort intresse för många, som de prioriterar ganska högt. Att tvingas på det intresset verkar osunt.

Sedan om du verkligen menar "livets mest basala måsten", så är det en liten annan femma. Men det är ganska lite som krävs för att uppnå "livets mest basala måsten".

Det här låter helt fantastiskt.
De är riktigt goda! Helst när de kommer från kylskåpet.

ballerina.jpg

Men seriöst - bites, ser jag nu. Borde det inte vara bits?

Liknande trådar

Relationer Min syster har två små barn, äldsta är 2år. Pappan är väldigt passiv och nästintill ointresserad av barnen. (Och av syrran som det ser...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 207
Senast: ekra
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 825

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka